2019. aug. 16.

Terescsényi György (1890-1965): Délibáb (Új versek 1928. Szeged)



Terescsényi a végtelenség költője. Érzi a földi lét végességét: innen melankóliája, érzi a végtelenség fönségét; innen tavaszi himnuszai. Három szimbólum nőtt legjobban a szívéhez: a felhő, a sárkány, a napraforgó. Külön költeményekben ír róluk, de egyéb verseiben is felbukkannak, mint akiket legédesebb testvéreinek tart a világban. Nézi, mint gyűlnek tornyokká, mint foszlanak kék párává a felhők s úgy érzi, hogy lelke a Paradicsom határtalanságából került a föld börtönébe:

Én fényben fogantam…
És egykoron én is a Nap fia voltam.
(Idegen)

Más   helyütt:

Egy más világ, tán, a Paradicsom,
Ahonnét engem kiűztek vakon.
(Asszony)

Örök nosztalgiát érez az elhagyott ég után. Van egy himnusza: „Meztelenség” a címe.  A teste utált Nesszusz-ing a lelkén, amely ki akar szabadulni „sötét odujából” s egyesülni a „makulátlan éggel”. A halál után:

az árva lélek megfürödve áll
Színed előtt, ó, Örökkévaló,
Mindenható, százszorszent Meztelenség!

Élete olyan, mint a sárkányé: nagy szelek hajtják az apró emberkék házai fölé. Szeme örökre a Napra szegezve: napraforgó Ő, aki inaszakadtáig forgatja fejét mindig a fény után. A költészet? Felhő az égen: úszik, fénylik, eloszlik.

Mint az életem,
Nem veszi észre senki, senkisem.

Legnagyobb öröme: hanyatt feküdni a smaragdmezőn s nézni az ég délibábos játékait. Minden verse vándormadár: „a túlsó partra átvonulóban”. Érzi, hogy a mindenség kifejezéséhez a szavak hitvány eszközök: „velük bajos bejárnod a végtelent”. A halott pacsirtát pajtásának hívja s így bocsátja el a másvilágra:

vidd a szót, a hírt, a jót előre!

Ebbe a végtelenségszomjúságba olvad a szerelem is: ennek az epedésnek egyik eleme. Az asszony is abból a titokzatos másik világból jön feléje, s a szerelmet a túlvilági végzet sugallja. Az asszonyban nincs realisztikus vonás: költőnk az Elérhetetlenhez ír szerelmi verset. Első szerelme egy angyalkép a Bibliából: ez az égi arc kíséri a sírig. Szerelmese a végtelenség tüköre:

Édes mosolyában
Égtek a felhők távol az égen.

A határtalan égbolt rajongója lelkében hordja az elmúlás gondolatának melankóliáját. A földi dolgok végessége fölötti őszies szomorúságot. Ott jár nyomában a Halál: mint örök menyasszonyáról ír róla verset. Fájdalmasan érzi teste földhöz kötöttségét:

nem hagylak el téged,
Távolbalengő csillagok
Sugárerdője éghet.

Majd minden verse mögött ez a bánat lebeg: esti tájait ez borítja ködbe, úgyhogy mindig valamelyes metafizikai borzongást érzünk: Hullócsillagok, a Hold, a távol, „hol békekék és álomszürke lombok”, a messzeségben kongó óra, az álmodó őszben táncoló szellőszűzek s éji szirének. A magyar tájat néha Ady szemével nézi: néma csárda s lusta puszta: alszik, míg körülötte csodák születnek. De szereti földjét: Párizs fényében is meghatódva reá gondol. Fölmerül lelkében a Tisza képe: a Hold a vőlegény, a folyó a menyasszonya s egy esti csókban találkoznak. Nem közvetlen szemléletről van szó: az emlék megszépítő varázsa emeli ki a tárgyat földrajzi megkötöttségéből s a költeményben egy „furcsa tájék, másvilág” tükröződik. Nem realista tájanalízis az ő természetköltészete: a magasból néz le a költő s a végtelenség perspektívájából olyan a világ, mint a délibáb sejtelmes képei: együtt látja a hegyeket, mezőket, tengereket a végtelenség ölében, ahonnan „A mindenség egyetlen örvény”. Mennyire jellemző „Kriptabörtön” című Párizsban kelt költeménye: a sok házat, kígyózó utcát távlatfojtónak érzi – csak a Notre-Dame bódítja meg, amely magasra nyújtja tornyait az Isten felé.

Költőnk nem egyszer könnyes meghatódással öleli magához a természetet kisebb jelentkezéseiben is: szubtilis megfigyelései vannak, amelyeket melankolikussá tesz a kérdés: honnan jöttél? mi az értelmed? Finom verset ír a jégvirágról, e „másvilági rózsákról”.

Ha a végtelennel kerülünk szembe: néha elszomorodunk, néha megmámorosodunk a fönségétől. Ez utóbbi érzés is ihleti a költőt: himnuszt zeng. Ilyen a „Magvető” című verse (a „Tavasz” címűt már ismerik a Napkelet olvasói). Fönséges tavaszi látomás, telve erővel, tömör strófákban. Íme az utolsó:

Süvít a nyíl és száll a dárda,
A kelő nap küllőzi, hányja
az égre fel,
Az ég keblén vergődve, sírva
Általvert szívű kis pacsirta
Énekel.

A végtelen örömben és fönségben a kis síró madárka, mintegy a diadalmas erőnek vergődő áldozata: a grandiózusnak és melankolikusnak nagyszerű egyesülése. Láttató stílus: elmondhatjuk itt is – pár rövid sorban a végtelenség. Hallja a végtelenség „örök hárfáját, orgonáját”, a zúgását, hahotázását. Az idézett strófa víziója másutt is feltűnik: „Hajoljon a kék boltozat íve a szívemen át” – a végtelenség költője itt adja a legtömörebb jellemzést magáról. Terescsényi azt mondja „Nem vesz észre senkisem”: könyve megkívánja, hogy az olvasók ezt a kijelentést mielőbb megcáfolják.
Szentkúthy Miklós

Forrás: Napkelet 6. évf. 6. sz. (1928. március 15.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése