2016. jan. 25.

Dr. Bánhegyi Jób: Harsányi Lajos lírájának esztétikai értéke




A költői alkotás, mint minden emberi mű, sokféle szempontból vonhatja magára a vizsgálódó érdeklődést. Tekinthetem elsősorban emberi vallomásnak, amely gyónásszerű jellegével egy idegen lélek titkaiba, rejtett életébe enged bepillantást. A vallomások mögül halványabb vagy élesebb körvonalakban elém rajzolódik az ismeretlen ismerősnek, egy gondolkodó, érző, vágyódó és sóvárgó, boldog vagy boldogtalan embertársamnak lelki arca, akiben velem közös és ellentétes, bennem is meglevő vagy lényemből hiányzó vonásokat fedezek fel. Ezek vonzanak vagy taszítanak, rokonszenvesek vagy elidegenítők, de mindenképen érdekesek, mert gazdagítják bennem a nagy Sfinxnek, az emberi léleknek ismeretét. Ebből a szemszögből nézve, alig van jelentéktelen írásmű: valamennyi legalább is lélektani tanúság: adalék az emberi nem természetrajzához.

Kereshetem azután a költő művében alkotója egyéni és közös emberi karakterisztikumán kívül azokat a tartalmi és formai jellegzetességeket is, amelyek környezetének, fajának, nemzetiségének és kora szellemi légkörének lenyomatai. Vallási, bölcseleti, politikai és szociális eszmék, ízlés- és stílusáramlatok fejlődéstörténetéhez találok így adatokat, amelyeknek hasznát látja a politikai történetíró, a kultúrhistorikus, szociológus, szellemtörténész és filológus. Mindennek a vizsgálatnak megvan a maga jogosultsága és így érthető, ha egy költői pálya jelentőségének mérlegelésében sokféle szempont és elv érvényesül. A költő életműve egészében és részleteiben is bonyolult képlet, számos összetevőnek eredője, amelynek tartalmi és formai tényezői külön-külön is figyelmet kelthetnek és értékelési alapul szolgálhatnak.

A költői alkotást befogadó alany, a műélvező, psychofizikai alkata, vérmérséklete, életkora, világszemlélete, vallási, politikai, társadalombölcseleti magatartása és énekalkatának számos egyéb meghatározója – köztük különösen „élethangulata” – működik közre a költő művének befogadásában, értelmezésében és megítélésében. Ebből magyarázható a költőnek és műveinek annyiféle, sokszor élesen ellentétes értékelése, ezért alakul ki velük szemben oly nehezen egységes közfelfogás, innét erednek a múlt és jelen irodalmi jelenségeinek gyakori átértékelései, a napjainkban is gyakori ádáz tollharcok az irodalmi kritika területén. A legmegbízhatóbb értékelést azonban az Idő rostája végzi el: áthull rajta mindaz, ami csak korszerű, múló divat termése volt és fennmarad az időtlen érvényű művészi mondanivaló, az örök eszmei értéktartalommal telített, halhatatlan esztétikum.

A jövő számára tehát a költő annyiban marad eleven hatóerő, amennyiben művész tudott lenni, amennyire múló életének tartalmát időállóan szuggesztív formákba tudta rögzíteni. Hogy ez sikerüljön neki, ahhoz nem elég, hogy jelentős mondanivalóval, egyéni világítással, gazdag eszmei, érzés- és hangulatélményekkel, ragyogó képzelettel megáldott ember legyen, hanem szükséges az a veleszületett adomány is, amelyet művészi tehetségnek nevezünk: egész lényének az alkotó, alakító, formáló tevékenységre való beállítottsága. Hogy amit szemlél, felfog, átél, elszenved, amiért lelkesedik, rajong, amit szeret vagy gyűlöl – organikus egészben, képszerűen, tárgyiasítva tudja megjeleníteni és mások számára is élményi erővel közvetíteni – vagyis hogy énalkatának uralkodó jellegű „állandó”-ja legyen a művészi magatartás.

Harsányi Lajos költői életművének vizsgálatához már bizonyos történeti távlattal is rendelkezünk és így megállapíthatjuk róla, mennyiben fejezi ki korának eszmevilágát, hogyan hagytak rajta nyomot politikai, világnézeti és szociális problémák, milyen viszonyban áll irodalmunk uralkodó vagy csupán divatos stílusirányaival, milyen indításokat, ösztönzéseket nyert a világirodalom és a hazai költészet régi és új nagyjaitól, és e tájékozódás alapján sok fontos ismerettel jutunk közelebb a költő megértéséhez és irodalomtörténeti méltatásához. De költői nagysága csak akkor domborodik ki előttünk, ha ennek az összehasonlító – történeti vizsgálódásnak eredményeit az esztétikai mérlegelés megnyugtató eredménye tetőzi be; vagyis ha igazoljuk, hogy életművében van annyi művészi érték, amennyi a költő irodalmi halhatatlanságát biztosítja.

Már amikor első verskötete (Új vizeken, 1907) megjelent, figyelmet tudott kelteni maga iránt, bár sem ebben, sem a következőben (Az élet muzsikája, 1909) nem mutatkozik még meg az igazi Harsányi. Formás, ízléses verseket ír, fejlett technikával, öntudatos stílusérzékkel rendelkezik, de újat, meglepőt, egészen egyénit csak A napkirály rokona (1911) című versgyűjteménye hozott a magyar költészetbe. Ezzel lett a modern katolikus szellemű líra nagy tartalmi és formai újítója. Honnét e meglepő fordulat? Kétségtelenül a költő-pap belső világának a misztika kegyelmi légkörében való kivirágzása telítette őt olyan élményekkel, amelyek szükségképen új és a tartalom természetének megfelelően az eddigi formáktól eltérő művészi ablakba kívánkoztak. A példát és bátorítást  Ady Endre már életérzésből táplálkozó, de ugyancsak transcendens irányulású látásmódot kinyilatkoztató költészetéből vehette. Harsányi Lajos szimbolizmusának évezredes történeti háttere van ugyan az Egyház csodálatos liturgiájában, csak fel kellett a költészet számára fedeznie és egyéni átéléssel és leleménnyel felhasználnia, újítása mégis szinte ugyanolyan forradalmi jellegűnek tűnt fel a hagyományos témákat és formakészletet unalomig váltogató hazai katolikus lírával szemben, mint Ady költői forradalma. Hogy milyen érzéketlen volt a közönség és a kritika jórésze a merész stílusújítás iránt, annak legsajnálatosabb bizonyítéka Harsányi legközelebbi művének a Hagia Sophiának sorsa. A magyar vallásos költészetnek ez a legnagyobb koncepciójú terméke harminc évvel ezelőtt, 1913-ban jelent meg először és az irodalmi köztudatban még ma sem foglalta el azt a méltó helyet, amely fenséges tartalmával és formai szépségével egyaránt megilleti.


Költőnk hírnevét mégis csak ezek a művek alapozták meg és méltán. Egy olyan élményterületnek szerzett ismét polgárjogot a magyar költészetben, amely a racionalista, liberális, anyagelvű tizenkilencedik és huszadik század irodalmában nálunk is háttérbe szorult. Élet és művészet egymásból fakad és ahol nincs lelki, kegyelmi élet, ahol hiányzik a természetfeletti erők hite, ott nem teremhet vallásos líra. Az a katolikus renaissance, amelyet Prohászkának és néhány apostoli lelkű kortársának küldetéses buzgósága teremtett meg a magyar életben, a költészet terén Harsányi Lajos nagystílű kezdeményezésével bontakozott ki és termelt korszerű és maradandó gyümölcsöket.

Vallásos lírájának újszerűsége abban van, hogy az embernek és papnak Istenhez való viszonyát, a lét szuverén urának kijáró hódolatot, tőle való feltétlen függést, az alázat magatartását, a bűntudat sajgó fájdalmát, a vezeklés és engesztelés indítékait, az Istennel való közösség ujjongó örömét, a hála és dicséret érzéseit megindító bensőséggel, gyermeki bizalommal és közvetlenséggel zengi el. A modern ember individualista, zárkózott és differenciált lelkisége megtermékenyülhetett ettől a szuggesztív vallásos élménytől, amelynek tartalma, indítékai, mozdulatai ismeretlenek voltak és előtte. És megigézhette ámuló tekintetét a hét szentség misztériuma, ahogy a Hagia Sophia bűvös látomásain keresztül megismerte, sőt érzékelte az isteni kegyelemműködését az emberi élet minden mozzanatában, a bölcsőtől a koporsóig, és az Isten szemével, „sub specie aeternitatis” szemlélhette az érzékelhető és érzékfeletti világ rejtett összefüggéseit. A katolikus pap hivatásának szépségét, a kegyelem rendjében való fenséges szerepét nemcsak nálunk, de a világirodalomban sem énekelték meg úgy, amint Harsányi ebben a  Dante Divina komédiával szellemi és művészi tekintetben rokon költeményében megörökítette.

Ugyanebbe az élménykörbe tartozik Harsányi De profundis-a (1927), amely versformájában is Dante terzináit újítja fel és ebben a stílszerű, patinás ötvözetű versalakban énekli meg az ember sorsát a halál után, a lélek találkozását a sátánnal és az őrzőangyallal, az ég és pokol viaskodását. A sátán a hét főbűn szörnyű vádjait lobbantja az ember szemébe, aki tíz kiáltással a parancsolatok megtartásában szerzett érdemeit tárja fel és könyörög irgalmas ítéletért és a mindenséget, a bűnösöket és a szenteket hívja fel, hogy kiáltsanak ők is érte. A Szűzanya közbenjárása, Krisztus kiontott vérének megváltó érdeme győzedelmeskedik, Szent Mihály elűzi a sátánt és a lélek előtt feltárul az üdvözültek örök otthona. Epikai keret,drámai feszültség az előadásmódban, de egész mivoltában tiszta líra, a lélek legmélyéből feltörő vágyak, sejtelmek, aggodalmak és kétségek, a bűntudat kínzó gyötrelme és alázatos porba hullás az Isten előtt, aki egykor elevenek és holtak felett ítél, az emberi élet minden szépségének és nyomorúságának a mag meztelen valóságában való meglátása, amikor megszűnik minden önáltatás – ez a De profundis esztétikai tartalma, jelentése; misztikum, de a hit meggyőző ereje, az átéltség izgalmas dinamikája fűti és az olvasó nem bír szabadulni hatása alól. Sajátos formai varázsa az az ellentét, amely a forró atmoszférájú tartalom és a hűvösen klasszikus terzinák között érezhető.

A végső igazságok és örök titkok témavilágából való a Túlvilági ballada (1936) is, amely ugyancsak drámai lüktetésű strófákban egy ember sorsát vetíti elénk a halál utáni pillanatban és az üdvösség állapotát ízlelteti meg a boldogságot kereső emberrel.

A papköltővel szemben a költőtársak és a közönség soraiból is nem egyszer hangzik el az az állítás, hogy ha van is költői tehetsége, az önkifejezés teljes lehetősége mégsem nyílik meg számára, mert bizonyos élményterületek hivatásánál fogva zárva maradnak előtte. Igaz, hogy a katolikus pap magasabb érdekből vállalt áldozatként lemond a szerelemről, a családi fészek építéséről és sok nemes és szent érzelemről, amely ezekkel összefügg; de vajon szegényebb lesz-e egy költői életmúű, ha néhány lehetséges indíték hiányzik belőle? Megvan-e a legnagyobb művészek alkotásaiban is az emberi  életnek minden átélhető motívuma? És nem kárpótlás-e a műélvező számára a hiányzó szerelmi líráért a papi hivatás világi ember előtt ismeretlen és csak a költő tehetségével megáldott pap művészi alkotásain keresztül megközelíthető és átélhető örömeinek, kísértéseinek, vívódásainak, szenvedéseinek, önemésztő áldozatainak megkapó élménye? És maga a lemondásból eredő társtalanság, a magány emberi szomorúsága, amelynek gyötrő perceit szüntelen a kemény aszkézis fegyelmével a természetfeletti indítékok vigasztaló és bátorító erejével kell ellensúlyozni? A pap: Isten embere és a lelkek bizalmasa; e kettős viszony a végtelenbe tágítja szemhatárát és meghitt életközelségben tartja minden természetfeletti és emberi valósággal szemben – tehát előtte igazán feltárulhat a nagy lét-egész is a maga esztétikai monumentalitásában is úgy, mint csak kevesek előtt. Mi ehhez a teljes világképhez és igazi kozmosz-érzéshez képest a pillanat-emberek, a csak érzékelhető dimenziókban látók és gondolkodók létperspektívája? És vegyük még hozzá a papköltőknek hivatásukból eredő önzetlenségét, amellyel lelkük kincseit tékozló bőkezűséggel kívánják megosztani mindenkivel. Ahogy Harsányi énekli róluk:

A szépség rabjai. Szárnyas lovakkal
Vont díszszekéren vágynak átrobogni
Az életen s királyi kézzel szórni
Agyuk csillagját, szívük piros vérét,
Mint a virágot…

Annak a valóban totális jellegű világképnek, amelyet Harsányi Lajos költészete elénk vetít, magában véve is esztétikai jellege van hatalmas távlatokat átfogó dimenzióival és monumentalitásában is kiegyensúlyozott arányaival. Az objektív – empirikus és transzcendens – misztikus elemek ritka harmóniában egyesülnek benne. A látható és áthatatlan világ, természet és természetfelettiség egyaránt meghitt otthona; mindkettőt szereti, mert mindegyikben ugyanannak a végtelen isteni hatalomnak, jóságnak, bölcsességnek és szeretetnek alkotását csodálja és ezért a gyermek naiv elámulásával tágítja rá szemét a mindenség titkaira. Élethangulata, sorsérzése abból a tudatból erősödik derűs, békés örömmé, hogy a mindenható Bölcsesség tartja fenn, irányítja és kormányozza a létet és vezeti az emberi közösséget és az egyén sorsát egy magasabb rendű, örök és boldogító végső cél felé. A költő tekintetének és vágyainak ez a végtelenbe tágulása azonban nem vész el alaktalan, homályos és ködös irrealitásban, magyaros valóságérzéke a csak sejthető dolgokat is a felfogható realitás közelségébe hozza képzeletének konkrét alakzataival.

Transzcendens világfelfogásából természetszerűen következik, hogy Harsányinak az embernek, papnak és művésznek sorsérzése az erkölcsi világrend alázatos vállalásával kapcsolódik és mélyen átjárja az isteni törvény, az etikai normák tisztelete. Ez a moralitás, mint költészete esztétikai tartalmának lényeges eleme, nem szervetlen és önkényes függelék lírájában, nem erkölcsi tanítás és alkalmi szónoklat, hanem atmoszféra, amely a költő egyéniségéből sugárzik ki és énalkatának legmélyebb rétegeiből előtörve hatja át minden önkifejező mondanivalóját.

Az esztétikum lényeges feltétele, a formált anyaggal való érzelmi kapcsolat, sohasem hiányzik Harsányi lírájába. Az érzésben fogant élményt lényegében ragadja meg és mindig szemléletesen érzékelteti. Szemléletességen nála a szó eredeti értelmében vett, vizuális érzékelhetőséget kell érteni. Ez biztosítja alkotásainak kifejező erejét, az ábrázolás konkrét, festői és plasztikus jellegét és az esztétikai tartalom legfontosabb tényezőjének, a jelentésnek félreérthetetlen nyomatékkal való érvényesülését, akár egyszerű szimbólumban, akár összetettebb allegóriában ölt az eszme költői alakot.

Formaelvei a tárgy természetéből adódnak: ösztönös műérzék és tudatosan fejlesztett műgond segíti az alakítás munkájában. Valamint egész világképét is az egyensúly és arány jellemzi, egyes alkotásaiban is megkapó a szerkezet egysége, az egész és a részletek nemes arányossága, a zárt forma. Technikai felkészültsége már kezdő poéta korában meglepő; az antik-klasszikus, nyugat-európai és magyaros versidomot egyaránt mester módon használja, egyéni és eredeti sorfajokat, rímképleteket és strófaalakzatokat is teremt, ha művészi ösztöne így kívánja, sőt nem egyszer öncélú, játékos virtuozitásra csábítja költői szeszélye. Nyelvének, stílusának, verselő művészetének szemléltetésére hadd idézzek néhány strófát a De profundis-ból: az olvasót kérem, olvassa fennhangon, hogy érzékelje a vers zenéjét, a mondatok dallamát, a képek festőiségét, a magas és mély hangok, kemény és lágy mássalhangzók kellemes váltakozását, a tökéletes jambusok sodró ritmikáját – Harsányi formaművészetének minden előnyét néhány kiragadott sorban. A költő elmondja itt, hogyan találkozik a testéből kiröppent lélek a Sátánnal az űrben:

A szörnyű űr hideg, mint szürke ólom,
A csend irtóztató és senki nincsen,
Ki utad közben egyest is csak szóljon.

De lelkeden egyszerre átcikázik
Vad félelem, miként ha óceánon
Vészsíp süvölt a felhők árbocáig.

Kénsárga ködből, gúnykacaj a száján
Feketén és veresen hahotázva
Elédbe csattan a fekete Sátán.

Hideg tüzet fúj rád iszonyú szája
És fölveri a roppant mindenséget
Velőt fagyasztó rémes hahotája.

Kígyó ha bűvöl megdermedt madárkát
Hogy tőrbe ejtse, úgy néz rád meredten
S rajtad a rémület golyója jár át...

Részletes elemzést és méltatást kívánna vallásos költészetének fejlődése; hogyan jut el az ember és pap intim imaéletének, a hittitkok ámuló szemléletének, a kegyelem és természet harcának motívumaitól az Egyház örök hivatásának, Krisztus megváltó művének, az Isten roppant nagyságának és egyedüli felségének dicséretéig, hogyan fordul napraforgó lelke egyre jobban a napok napja: Isten felé. Nemcsak megindítója volt a modern katolikus vallásos lírának, hanem a múlhatatlan értékek hosszú sorával gyarapította és gazdagítja ma is (A Napkirály rokona, A Napkirály lovagjai, A titokzatos palota, A sárgaruhás asszony, Vigilia, A nagy lakoma, Estéli mise hegedűkísérettel, A levita énekel, Eleváció, A pap, Ki az úr?, Felhők Pannonhalmán, Jönnek a barbárok, Emmánuel!, Az égő katedrális, Ave Cézárt, Világdráma, Ha nem jött volna el, Pantheon). Dalok, ódák, himnuszok vannak közöttük, amelyek hittel, imádságos szellemmel telítik a lelket és emelik az ihletett költészet szárnyain a magasságok felé.

„Örök a szépség és az örök az álmunk” énekelte a fiatal Harsányi egyik legelső versében. Valóban ezzel a tudattal járta az élet útjait és szemléli a világot. Ezért találta meg a szépet a lét minden vonatkozásában; nemcsak az ég, hanem a föld is otthona az embernek; az ég felé tör halhatatlan vágya és isteni eredetének királyi öntudata, de a küzdőtér is kedves előtte, ahol a magasabb rendű emberiségért való harcot megvívja és küzd azokért az eszményekért, amelyekért érdemes élni. Harsányi Lajos a költő, magyarnak született; nemcsak a vérség és fajiság jogán tartozik ehhez a földhöz, amelyen bölcsője ringott, hanem azzal a szellemiséggel is, amelyet nemzetünk történelmének, kultúrájának, hagyományos értékeinek rajongó szeretete jellemez és életre-halálra szóló kötelezettséggel vállalja a magyar sorsközösséget. Szűkebb hazája a Dunántúl; egyéniségét és költészetét is vonzó helyi színekkel élénkíti, gazdagítja ennek a nyugat-európai szomszédságú tájnak légköre, természeti és kulturális sajátossága; a költőnek egyik legszebb és legismertebb költeménye, a Dunántúl dicsérete, ódában fejezi ki iránta való rajongását:

Szeresse más az árbocos nagy hajókat,
Mik ingadoznak távoli tenger hátán,
Imádjon Alpot, gyönyörű Riviérát:
Én itt maradok szentelt dombjaid közt
Drága Dunántúl.

A dunántúliságból származó helyi színek és a szülőföld rajongó szeretete azonban nem azt jelenti, hogy Harsányi Lajos regionalista költő. Berzsenyi Dániel, Vörösmarty Mihály, Kisfaludy Sándor és Károly, Babits Mihály is ennek a tájnak szülöttei voltak, lelkiségük és költészetük ugyancsak különleges jegyekkel viseli magán a származás nyomait; de valamint ők nem akartak csak dunántúli költők lenni, hanem az egyetemes magyarságé lettek, Harsányi sem csak dunántúli, hanem magyar költő, az egész nemzeté. Ezt az igazságot szembe kell helyezni azzal az elfogultsággal, amely Harsányi költészetének jelentőségét és értékét vidéki keretek közé szeretné szorítani. Ugyanilyen elfogultság és tévedés, amikor különös nyomatékkal hangoztatják róla, hogy pap-költő; a papi jelleg és hivatástudat lényeges, szerves része énalkatának, egyik legerősebb oszlopa világképének és forrása életérzésének, de költő mivoltát nem ez határozza meg, hanem egyes egyedül veleszületett tehetsége: esztétikai beállítottsága a léttel szemben és az a képesség, hogy élményeit, bármilyen forrásból erednek, hatásos művészi módon tudja időtlen érvényű formába rögzíteni.

Harsányi magyarságélménye időbeli és térbeli viszonylatban egyaránt mély és egyetemes jellegű. Ady haláljóslatú lírájával szemben életigenlő és hívő magatartással azonosul a magyar sorssal és bár meglátja a múlt és jelen tragikus válságait (Magyarok a Tiszánál, Minálunk minden elfogy, Tragikus magyar, Vihar a Duna felett), kedvesebb szívének mindaz, ami a „Beata Ungaria” örök reménységeinek ígéretét hordozza. Legújabb irodalmunk új népies költői fanatikus önhittséggel hirdetik magukról, hogy felfedezték az igazi magyar falut és magyar népet, amely szerintük egyetlen biztosítéka a nemzet fennmaradásának. Nép- és faluszemléletük azonban csekély kivétellel csak a nyers ösztönök, indulatok és szenvedélyek emberét látja meg a magyar parasztban, a sok százados keresztény hagyomány eleven kegyelmi tényezőit elsikkasztja belőle. Harsányi Lajos, aki csaknem két évtizedig volt egy színmagyar rábaközi falu lelkipásztora, a lélek szemével is meglátta a népben az örök magyar és keresztény vonásokat és a természetes adottságaiban is nagyra hivatott fajnak lelki kultúrája alapján hiszi életrevalónak, történelemhordozónak a magyar parasztot. Remekbe vésett genre-képei, idilljei és alakrajzai (A magyar pap, A béres, A paraszt ősszel, Öreg magyar, A magyar paraszt, Legényke, Falusi leány) és magyar tájhangulatfestései (Magyar tél, Magyar táj, Őszi síp, Falusi kép, Téli kép,Falusi templomok illata) e műfajok legszebb hazai hajtásai közé tartoznak és méltó folytatásai a nemzeti klasszicizmus legnagyobbjai, Petőfi, Arany, Gyulai, Tompa Mihály e nemű alkotásainak. A kolorista hajlamú költő, aki fiatalabb éveiben az olasz tájak és az Adria színpompáját is hivatott ecsettel festegette, csakhamar felfedezte a Fertő poézisét a magyar leíró költészet számára és később már egyes-egyedül a magyar tájimpresszionizmus rajongó mestere maradt.

A természet életéből vett indítékok, képek és hasonlatok szövik át azokat a költeményeit is, amelyekben a líra örök témáit, a mulandóságot, halált, életbölcsességet énekli meg új és egyéni hangnemben. „Az élet: minden. És semmit sem ér, Ha egyszer véget ér” – vallja a költő „Te is csak fű vagy?” című versében és ez a gondolat mottója lehetne elégikus hangulatú költeményeinek. Fáj az elmúlás és keserű a halál akkor is, ha nehéz az élet és erős bennünk az örök haza és boldog feltámadás reménye. Harsányi lírájában nagyon gyakori motívum a mulandóság és a halál, de hiányzik ezekkel kapcsolatban a félelem indítéka: a katolikus sorsérzés itt is harmóniába olvasztja a szomorúság természetes emberi érzését a célhoz érés vigasztaló és felemelő reménységével. Legszebb elégiái (Őszi szántás, Nem állnak meg az órák, Gyászjelentés, Ó líra, líra!) klasszikus példái e műfajnak. Egyéb bölcselő tárgyú költeményei az élettel szemben való magatartásban Horatius, Berzsenyi és Assisi Szent Ferenc lelkiségének legvonzóbb elemeit olvasztják egybe: az arany középszer, igénytelenség a földi javak iránt, egyszerűség, a szív jósága és tisztasága, megnyugvás a Gondviselés végzésében, kevéssel megelégedés és nagylelkű, adakozó szeretet teszik életünket tartalmassá, halálunkat könnyelművé (A bölcs, A szegénység dicsérete, A taps ellen, Falusi tanácsok, Horatiushoz, A haláltól ne félj, Falun ilyen a halál, Mi volna jó?).

A művészetelméletnek és így a költészet esztétikájának is egyik sokat vitatott kérdése: jogosult-e és milyen mértékben az irányzatosság, politikai, világnézeti, szociális és más tendenciának művészi eszközökkel való szolgálata. Kétségtelen, hogy a l’ art pour l’ art elve, helyesen értelmezve, igaz és helyes elv: a műalkotásnak sajátos hivatása, elsődleges célja és feladata az esztétikai érdek szolgálata. Ha ezt az irányzatosság háttérbe szorítja,  akkor nem műalkotással, hanem művészi formába burkolt propagandával állunk szemben. Harsányi Lajosnak, aki igazi emberi, papi és magyar lelkiismerettel és felelősségérzéssel éli át korunk minden erkölcsi, lelki, társadalmi és világnézeti válságát, számos olyan költeménye van, amelyekben a szörnyű krízis tüneteit tárja fel, a mai ember lelkiismeretét ébresztgeti és a bajok orvoslásával ad tanácsokat (A kalapácsos ember, Polgár, nem hallod a harangszót?, Emberek, mi lesz? A kalapácsos ember, Polgár, nem hallod a harangszót?, Emberek, mi lesz?, A lámpástalan ember, A vörös malom, Három rém stb.). Propagandaköltemények ezek? Aligha: Nem a tiszta „líra” abszolút művészi, vitathatatlanul esztétikai jellegű és hatású mintapéldái ugyan, de megrázó élményből erednek és a mindig artisztikus magatartású Harsányi-lélek közvetítésében ezekből sem hiányzik a költővátesz ellenállhatatlan sugalló ereje.

Több mint három évtizeddel ezelőtt „A lelkem most virágzik” című fohászában így énekelt a költő az élet Urához:

Ó én Uram! A lelkem most virágzik.
Kimondhatatlan sok virág van ottan.
Engedd, hogy éltem őszén én is dúsan
Álljak előtted – érdemmel rakottan!

Ki mondhatja el több joggal, hogy az ég meghallgatta kérését, mint Harsányi Lajos, a mi jubiláló nagy magyar költőnk?

Forrás: Győri Szemle XIV. évf. 1943.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése