Kertész Ákos első prózakötete – az 1962-ben
megjelent Hétköznapok szerelme –
jelezte már azt a tematikus vonzódást, amit írói pályája legmarkánsabb
jellemzőjeként írhatunk le. Hősei, Holkó Albert hegesztő vagy az 1965-ben
megjelent Sikátor című regény főszereplője, a faluról Pestre felköltöző Bognár
Vince is annak az írói programnak a jegyében születtek meg, amelyről Rónay
László írt húsz évvel később. „Kertész Ákos makacs következetességgel járja
körül azt a témát, sikerül-e, sikerülhet-e az egyszerű munkásembernek
kiemelkednie környezetéből, megtalálhatja-e a boldogulását.” Azonban ez nem azt
jelenti, hogy Kertész tipikus „munkásíró” lenne, a szocialista realizmus
képviselője, amit a kortárs kritika gyakran hangoztatott. Művei az elesettség,
a kommunikációképtelenség, a kirekesztettség újabb s újabb morális indíttatású
megközelítéseit adják, s nem szűkíthetők le egyféle értelmezésre.
Életpályája
mindenesetre hozzájárulhatott mind központi témájának megtalálásához, mind a
róla kialakított kép megalkotásához. Budapesten született, érettségi után,
1950-től tizenkét évig karosszérialakatosként dolgozott az Ikarusnál, majd az
Állami Autójavító Vállalatnál. Munkájának emléke gyakran visszaköszön hősei
foglalkozásában. 1966-ban végzett az ELTE Bölcsészettudományi Karán,
magyar-népművelés szakon, s ettől kezdve filmdramaturgként dolgozott a
Mafilmnél. Számos filmforgatókönyv szerzője-munkatársa (pl. Vámmentes
házasság.) 1994-ben az Élet és Irodalom olvasószerkesztője lett. Tíz könyve
jelent meg, számos irodalmi díjat kapott, több művét újra kiadták, legismertebb
regényének, az 1971-ben megjelent Makrának
1996-ban volt a hetedik kiadása. Regényeinek többségét lefordították, s színpadi
adaptációjuk is sikeres volt. A Makra
szlovákul, észtül, lengyelül, svédül, csehül, románul és németül jelent meg, a
hajdani NDK-ban két kiadást is megért, összesen kétszázezer példányban. A
magyarországi fogadtatásra jellemző, hogy A „Makra” és 116 olvasója” címmel külön könyv jelent meg: az olvasói
véleményeket vizsgálta az értelmiségi és munkás olvasók körében. Almási Miklós
értelmezése szerint pedig „Makra az első regényhős a magyar irodalomban, aki az
autonómia hiányába hal bele”. A Makrát 1972-ben a Névnap című regény, majd 1979-ben a Kasparek című, kisregényt és elbeszéléseket tartalmazó kötet
követte. A könyv címadó novellájának hősét, az idős, kutyák sétáltatásában életörömöt
és értelmet találó Kasparek bácsit, a „kisformátumú hőst” ellen-Makraként
értelmezte a kritika, de A világ rendje
című elbeszélés lírai reménytelensége és kegyetlensége a kertész-próza más
lehetőségeit is felvillantottal. Ugyanakkor az Aki mer, az nyer című kisregény fatalizmusa (Hajdik János „törvényszerűen
közröhej tárgya lesz, akármit csinál”) egyrészt a Makra világát idézi, másrészt az ironizálva-humorosan előadott „szerelmi
háromszög”-történet az 1982-ben megjelent regényt, a Családi ház manzárddalt előlegezi. A világ rendje című novella lírai témáját is ironizáló regényben a
felszarvazott férj, Burián Károly csak a regény végére viselkedik a „szokásnak
megfelelően”, amikor is hatalmas pofont ad a feleségének, ettől azonban egy
csapásra „helyére billent a kizökkent idő”.
a
megváltoztathatatlanság tudatának, a „világ rendjének” groteszk-ironikus megjelenése
jellemzi Kertész Ákos újabb pályaszakaszát. Ezt hangsúlyozza címével is az
1984-ben kiadott válogatott kötet, A
világ rendje. Azóta megjelent, a korhangulatot is reprezentáló regényeiben,
az 1990-es Zakariásban és az 1992-es
A gyűlölet ára című bűnügyi
regényben az identitás és a diszkrimináció témája kerül a középpontban. A Zakariás zsidó származásával szembesülő
antihőse a kilátástalanságban is azt hangsúlyozza, amit szinte mindegyik
Kertész-hős: „ha már csináljuk, csináljuk jól.” Az elmúlt ötven év és egy
asszimiláció történetét reflektáló mű párja a bűnügyi regény. Ebben Zofár
alhadnagy elfelejteni vágyott cigány származása, ami a gyilkos utáni nyomozás
során kerül előtérbe, a regény végén feloldhatatlan ellentéteként jelenik meg.
Felesége, a faji előítéletektől mentes, fehér bőrű tanítónő hiába szeretne
sötét bőrű, fekete szem kisbabát, Zofár abban reménykedik, hogy a gyermeke „szőke
hajú és kék szemű” lesz.
1994-ben
jelent meg az eddigi utolsó kötete; az Akár
hiszed, akár nem válogatott írásait tartalmazza.
MAKRA
A
regény a munkásszármazású Makra Ferenc „fejlődésregénye”, redukált családtörténete.
A cselekmény tíz évet ölel fel, de a narrátor s a „megszólított” főszereplő
valójában 1955-ben és 1965-ben beszélik el, az első részben még inkább
dialogizáltan, a másodikban belső monológokkal, az öngyilkossággal végződő
életet. A József-Attila-idézetekkel kezdődő részek /”Ehess, ihass, ölelhess,
alhass (…)”, illetve, „Tudod, hogy nincs bocsánat (..)”/ ok-okozati
összefüggésben állnak egymással, kiegészítik és árnyalják az elbeszélt sorsban
felsejlő mélyebb tanulságokat. Az első rész a szabad, autonóm életforma-életmód
választásának erkölcsi kötelességét, a második az idő
visszafordíthatatlanságának tudatára alapozva a döntések és tettek (akár
gyötrő) vállalását állítja középpontba. Makra Ferenctől, akit a kritika joggal
nevezett „negatív hős”-nek – de eszünkbe juttathatja akár Babits Mihály Jónását
is, aki „rühellé a prófétaságot” -, mi sem áll távolabb, mint ez a mintaadó
szerep. Az elbeszélő már a regény első lapjain,majd később is többször
nyomatékosítva így jellemzi Makrát: „jutalom és büntetés Makrának egyforma
gyötrelmet okozott, mert jóformán kamaszkora óta kényelmetlenül érezte magát a
saját bőrében is, és szégyellnivalónak hitte nagyra sikerült, hajlott termetét,
csontjait és izmait, fekete haját, túl hosszú karját és túl széles tenyerét; a
szereplés minden formájától rettegett, és inkább tűrte a megszégyenítést vagy
ugratást a végletekig, mintsem ellenállásával tetézze vagy éppen provokálja.”
Azonban a címadó főszereplő hangsúlyosan megalkotott identitáshiányának ez csak
az egyik alkotóeleme. Azért beszélhetünk ugyanis Makra múltjával összefüggésben
szűkített nézőpontról, mert gyerekkoráról, szüleiről feltűnően keveset árul el
az omnipotens, az ismereteket sajátos, visszafogott ritmusban adagoló objektív
narrátor.
Makra
Ferenc tulajdonképpen múlttalan, nem is azért, mert életének korábbi eseményei
a szerzői mindenhatóságból következően majdnem maradéktalanul felejtésre
ítéltettek, hanem azért, mert amihez a hézagos családi emlékek jóvoltából
kötődhetne, az több szempontból is vállalhatatlan számára. Nagyapja
monarchiabeli crnagorác (montenegrói) származású volt, aki katonaként került
annak idején Magyarországra. A regényt át- meg átszövő (alapvetően morális
intenciójú) József Attila-allúziók egyikének is tekinthetjük ezt a szálat,
hiszen a agypapa később megszökött, s állítólag Amerikába hajózott. Tőle
örökölte Makra sötét bőrszínét, amiért gyerekkorától fogva cigánynak nézték, s
ami ellen majdnem élete végéig elkeseredetten hadakozott. Vállalhatatlan volt a
nagyapai örökség a Jugoszláviával szembeni politikai hisztéria miatt is.
Makrának katonaként, nevetséges közszemlére kitéve szalmabábokat kellett
rohamoznia, s mikor a kiképzőtiszt a bábu nevében azt kiáltotta: „Ne lőj, Makra
Ferenc, én a te rokonod vagyok”, neki üvöltözve így kellett válaszolnia: „Hiába
vagy a rokonom, az imperialisták kutyája vagy.” A testi jelenléttől és az
örökölt sorstól való menekülés jellemzi Makrát (ennek stációit szűkszavúan
mutatja be az író) egészen addig, amíg majd szembe nem kerül a követni vágyott
értékrenddel. A regény, mondhatjuk, egyik „tétje” ezután mid érzékelhetőbben az
lesz, hogy vajon sikerül-e Makrának megalkotnia saját magából a vállalható, kompromisszum nélküli önazonosságotl.
Az ehhez való vonzódást, az erre törekvést elfojthatatlan erkölcsi törvényként
mutatja fel a szerző, s tulajdonképpen ez a „törvény” okozza Makra tragikus
konfliktusát is. Hiszen az idézetből is kiderül: Makra éppen azt szerette
volna, életstratégiájának az volt a lényege, hogy hasonlítson, olyan legyen,
mint a többiek. Hogy ez járhatatlan út, annak első jele (az önazonosság felé
tett első öntudatlan lépés) a genetikai „örökség” felszínre törése volt.
A
regény bevezető részében megtudjuk Makráról, hogy vizsgálati fogságba került
egy „rosszvérű” nő miatt, akit a rituális húsvéti locsolkodás után a barátai az
erdőben meg akartak erőszakolni. Ő ezt tulajdonképpen teljesen természetesnek
és a szokásoknak megfelelőnek tartotta, noha nem szívesen vett volna részt
ilyesmiben, mégis, a késsel levágott női alsónemű látványa váratlan dühkitörésre
késztette, s négy barátját, bár azok védekezni próbáltak, agyba-főbe verte. A
lány közben segítségért futott, így került aztán Makra is a fogdába. A lány
vallomása tisztázta ugyan az erőszak vádja alól (amit a barátai éppen hogy rá
akartak fogni), de ez az esemény minden addigi elképzelését romba döntötte.
Makra látszólag közönnyel, némán fogadta a történteket, hiszen a közösség
normáival ellentétesen cselekedett. Anyja „nem értette, hogy a fia egyedül szabadult, ez nem szokás itt a
telepen”. Makra, aki a szokásoknak megfelelően akart menyasszonyt választani, s
a hagyomány szerint szűzen akarta feleségül venni, az eset után rögtön elhagyta
Pestlőrincet, a szülői házat, ahová aztán soha többé nem tette be a lábát. Régi
barátjához, Zselényihez költözött, aki szintén nem „fecsegő fajta”, és
hasonlóképpen lakatos, mint ő (igaz, feketén, maszekoknak dolgozik).
Személyében Kertész Ákos a vívódó, mindenben értelmet kereső Makrával szemben a
fortinbrasi toposznak megfelelő cselekvő, keveset töprengő, ellenpontozott
túlélőt alkotta meg. Míg azonban Makra útkeresése hitelesen és gondolatgazdagon
körülírt, Zselényi titkát nemigen fejthetjük meg. Pedig az öngyilkosság után ő
veszi át a képzeletbeli nyomozó szerepét, keresi a tett indítékát.
Az
olvasóban önkéntelenül is felötlik a kérdés: mi avatja Zselényit kivételezett
tanúvá? Vajon alternatívát képvisel-e Makrával szemben? Milyen rejtett, belső
értékeken alapul józansága? Úgy tűnik, Zselényi Makra hátországa, ahová időről
időre vissaztérhet, amin keresztül talán egy barátság munkásszolidaritássá is
nemesített ideáját írta meg Kertész. A Valival a munkásléttől távolodó Makra
mindig Zselényiben talál vissza az egyértelműségek világába. Közös albérleti
életük Makra szellemi és testi értelemben vett „önképzésének” ritmusához
igazodik, amiben a munka, egyetlenegy alkalmat leszámítva, mint a létbiztonság
szokásoknak megfelelő eszköze játszik csak szerepet. (Illetve a második részben
a munkamorál kapcsán hozzájárul Makra személyiségválságának elmélyüléséhez.) Az
önképzés egyedüli módja, adománya Makra számára a szerelem, Vali szerelme (neki
szól a könyv ajánlása is). (A szerelemélmény a benne megnyíló szabadság
kivételes érzeteként, az autonómia megtapasztalásának esélyeként is
manifesztálódik a kor irodalmában.) Vali mindenben ellentéte Makra Ferenc szabályos,”szokásos
életfelfogásának. A múlttal szembeni tagadó viszonya is gyökeresen más megfontolásokból
eredeztethető; Makra menekülése elsősorban félelemből, politikai okokból és
ehhez kapcsolódó elfojtott pszichés komplexusokból tevődik össze, amiből a
kiutat az azonosulásban látja. Vali megtagadja – már a háború alatt – polgári családját,
hazugnak és képmutatónak tartva az orvos apa értékrendjét. (Szükség esetén,
például amikor Makra megbetegszik, mégis a régi ismerősökhöz fordul.) azonban
azonosulási kísérlete a „proletariátussal” folytonosan kudarcot vall. A
Makrában lappangó erkölcsi törvény Valiban életformáló, örökösen konfliktusok
lehetőségét hordozó, megélt valóság. Valinak végiggondolt, „kihordott” elvei
vannak, s ennek szellemében, saját sorsának a lehetőségekhez képest szabad
alakítójaként gátlások nélkül, egyik napról a másikra él. József Attila-i „minimálhedonizmusának”
az őszinteség, a kompromisszum nélküli önismeret a talpköve. Makrával folytatott
párbeszédeiben a jobbító, forradalmi hevület magánéletre, erkölcsi kérdésekre
korlátozott gondolatrendszerébe kapunk megkapó bevezetést. A gondolatmenetek
egymásba kapaszkodó, egymást cáfoló tézisei megóvnak egy kimondott igazság
uralmától, nem közvetítik közvetlenül a szerzői véleményt. (Ez a különös játék
figyelhető meg például a zsidóüldözésből kiinduló „ateista kereszténység”-ről
vagy a „dolgok nem függetlenek a múltjuktól” materialista alaptételről szóló
beszélgetésekben is.) Vali festő, de nem tud bejutni a főiskolára, s művészetté
formált, szokatlan élete révén fokozatosan áttöri Makra idegenségérzetét.
Elfogadtatja vele a testét, az erejét, arra kényszeríti, hogy átgondolja,
felülvizsgálja életfilozófiáját. Makra öntudatlan tapasztalata gyakran
ellentmondana Vali igazságainak, de ezek egy része belső monológ marad.
Főképpen – korábbi elképzeléseitől talán legtávolabb álló – spórolásellenessége
irritálja. Vali kifakadására: „a proli nem gondol a honlapra, nem szokta meg,
sose volt neki miből, ezért kell az egész rohadt világot megváltoztatnia”, ezt
gondolja: „A világot Vali akarja megváltoztatni, mert abban reménykedik, hogy
egyszer ez a megváltoztatott világ majd tálcán átnyújtja neki a létminimumot,
ami jár egy embernek, de ő nem hisz egy ilyen világ lehetőségében, és tudja,
hogy aki nem kaparja össze magának foggal-körömmel, utálatos kuporgatással azt
a minimumot, annak nem is lesz soha.” Mégis, Zselényi óvása ellenére is, aki
szerint Vali nem való Makrához, Makra – mint később kiderül –
visszafordíthatatlanul megváltozik.
Átalakulása
azért vezet tragédiához, mert túlkésőn fogadja el saját másságát; ehhez döntően
hozzájárult, hogy Valival a kapcsolata a lány hajthatatlansága következtében
megszakad. Makra képtelen elfogadni Vali döntését, hogy elveteti a gyermeküket,
számára ez végső bizonyságul szolgál titokban dédelgetett vágyai
megvalósíthatatlanságára: Valival nem élhet megfelelő (szokásos, polgári, törvényesített)
életet. Vali értékrendjéből kiábrándulva az alternatívát kínáló „művészlét”
csábításától is megundorodik, hiába arat sikert fémlemezekből hegesztett
fejszobra Vali művésztársaságában. (Miközben ennek a társaságnak a morálja is –
különösen viszályukon keresztül nézve -, úgy érzi, lelepleződik előtte.)
Elszökik, megszökik Valitól, tettével tudatosan egy konvencionális, fogalmai
szerint mindennapi, uralható életmódot választva. Vali, túllépve személyes
fájdalmán, két kudarccal végződő kísérletet tesz Makra visszafordítására.
Először rögtön a szakításuk után a művészi ambíciós szeretné életben tartani
benne, de Makra, mintegy megsejtve, hogy „be van már oltva, benne vannak a
baktériumok”, Valit és a „művészetet” végképp összemosva elzárkózik a
továbbtanulásnak még a gondolatától is. Döntésének – saját maga számára is
nyilvánvaló – következménye a szakítás után tíz évvel elkövetett öngyilkossága.
Makra
utolsó heteinek, napjainak története az előző rész szerkezetét idézi fel. Most
is, mint tíz éve, egy szerelem hatására hozza meg döntését, gondolja át,
értelmezi újra életét. Végzetes kísérlete a hagyományos, kompromisszumokra,
kisebb-nagyobb hazugságokra épülő élet megvalósítására e szerelem révén
lepleződik le – mint öncsalás, hazugság. Azonban ez a felismerés nem szeretője,
Sztanek Edit érdeme (Makra elcsábítja három gyermek anyja, akit Makra teste és
ereje nyűgöz le, de aki a testi szerelem szabadságának, Valival ellentétben,
elvek, morális alapok nélküli képviselője). Sztanek öntudatlanul Makra önazonosságának
megtalálásához járult hozzá azzal, hogy felszínre hozta Makrában a Valihoz
fűződő emlékeket. Makra évek óta abban az üzemben dolgozott, ahonnan annak
idején, húsvéti verekedése után kilépett, s úgy érezte, beilleszkedett végre.
Felesége volt, gyereke, megbecsülték. Azonban szeretőjének, Sztanek Editnek a megpofozása
(mert azt mondta rá, hogy gyáva, s ez is csak Valit idézte fel benne), az ezt
követő,múltba visszatekintő belső monológok feltárják ennek a (munkahelyre,
munkamorálra is vonatkozó) látszatnak a valóságát. Felesége „a kamaszálmait nem
váltotta be”, Makra akkor vette el, amikor tbs-c lett, s Magda sírva kérte, ne
hagyja el. Makra „nem ilyen asszonyt képzelt magának valamikor”, de meghatotta
Magda ragaszkodása, s úgy gondolta: „ugyan kit hódíthat meg egy kehes
nyomorult, aki még a családját sem bírja eltartani (…) az ilyen örüljön annak,
amit véletlenül kapott (…) egy rendes, tiszta, szorgalmas és hűséges
teremtésnek, aki nem követel, nem nagyravágyó, szereti és megbecsüli őt (…) és
egyetlen célja, hogy melegen tartsa majd a közös családi tűzhelyet”. Makra
ezzel kezdettől fogva tisztában volt, hiszen idézett szavait 1956 végén
gondolta a tbc-szanatórium kertjében, amikor Vali, a forradalom leverését
követően gépfegyverrel bujkálva, megpróbálta másodszor is rávenni Makrát a
döntő lépésre, most arra, hogy disszidáljanak együtt. Makra nem ment, mert ő
Magda és egy életforma mellett döntött, s csak kilenc év múlva ébredt rá bűnére,
hogy éppen így csapott be mindenkit.
Vali
emléke, gondolatai minduntalan szembesülnek jelen körülményeivel, s egyszerre –
hasonlóan hajdani verekedésének váratlanságához – vállalja önmagát. Egy
szakítási kísérlet után megszállottan győzi meg Sztanek Editet, hogy éljenek
együtt nyíltan, váljanak el, s először meséli el úgy a verekedés történetét,
hogy érteni véli tettének a jelentőségét: „akkor szégyellte, nem tudta
megmagyarázni magának, de ma már nem szégyelli, akkor volt ember, akkor
vállalta ÖNMAGÁT”. Ebben a felfokozott, kivételes állapotban vállalja
identitását: a rájuk törő házmesterre ráerőlteti személyijét, és beismeri
(nemlétező) cigányságát, crnagorác származását – ami abszurd és groteszk is
egyszerre, hiszen méltatlan helyzetben, oda nem illő módon következik be. A „cigányság”
és a „jugoszlávság” a regény végén így válnak (kényszeresen) elfogadott sorssá,
értelmetlen, célt tévesztő gesztussá (miközben e negatív értelemmel felruházott
„gyűjtőfogalmak” szimbólumképző képességüknél fogva jelentésbővülést
eredményeznek, s így asszociációs mezőjük a kirekesztés, gyűlölködés olyan,
nagyobb terheltségű fogalmait is, mint például az antiszemitizmus, nagy erővel
idézik fel az olvasóan). Makra, miután győzött, elfogadtatta szeretőjével a
házasság gondolatát, egyszer csak rádöbben: „végleges és helyrehozhatatlan
tévedés, hogy tízéves késéssel mozdult meg, csak tízéves gyötrődés égette olyan
keménnyé, hogy méltó lehessen Valihoz; de ez a tíz év jóvátehetetlen”. Amilyen
váratlanul győzte meg Sztanek Editet, olyan váratlanul búcsúzik el tőle örökre;
hazafelé botorkálva belebotlik még törzskocsmája cigány zenészeibe, együtt isznak,
s ismét cigánynak vallja magát; de hogy ez hihetőbb legyen, összevissza
hazudozik. Távozóban, az aluljáróban megtámadják őt a zenészek, mert
provokátornak nézik; Makra leüti egyiküket, és hazamegy. Ekkor omlik össze
végképp.
A
későn megtalált identitás az elkésettség és reménytelenség feloldhatatlan
érzetével párosul Makra sorsában, és végső soron illúziónak minősíti az
erkölcsi törvényre vonatkozó írói intenciót. Vali disszidál, Makra meghal;
Zselényi utólagos oknyomozásának ezért tulajdonképpen dramaturgiai „értelme”
van: az olvasóban, egy másfajta nézőponttal szembesülve, veszteségként
tudatosuljon Vali-Makra elvesztése. Kertész Ákos a történet jellegzetes helyhez
és időhöz kötöttségén keresztül a bűn és a szégyen közös befogadhatóságának
teremtette meg az esélyét. Regényének, mint ahogy arra a bevezetőben utaltam,
nincs egyféle (ideologikus, didaktikus) olvasata, annak ellenére, hogy sem az
értékítélet-mentesség, sem az ironikus körülírás, sem a fikció játékosan,
komoly lehetősége nem jellemzi. A realista elbeszélésnek ez a formája a
narrátori pozíció kivételes megformáltságának köszönhető. (az indulatpróza
nyelvi megformáltsága, a mondatszerkesztés sajátosságai, az igazságok
relativitását érzékeltető, függő beszédet idéző mondatok, a refrénszerűen visszatérő,
nyomatékosító utalások Thomas Bernhard-párhuzamokat is sejtethetnének.) A
kortárs recenzensek s Dérczy Péter is hangsúlyozzák annak a fontosságát, hogy
az akár másfél oldalon keresztül kanyargó függő beszédű mondatokban a felvetett
morális problémák a nézőpontok sokfélesége, körüljárása következtében sohasem
jelennek meg a végső igazság meggyőző erejű képében (felvillantva ezzel
legalább az autonóm befogadás lehetőségét). Ez a végső soron lehetetlen
kívülállás – hiszen megvalósulására semmilyen remény nem jogosított fel – azért
viselhető el mégis, mert a narrátor kameraszerű, riporteri távolsága eleve a
veszteség, reménytelenség „igazságában” született meg (aranykori nosztalgia
nélkül, s így a regényben megalkotott történelem egészére vonatkozik az írói
kétely). A redukált realizmus óvja meg Kertész Ákos művét az elavulás
veszélyétől, noha szereplőinek életrajzával, gondolatvilágával el nem véthetően
kort reprezentál. A Makra, mint
olyan próza, ami a cselekvési szabadság és a realitás közötti távolság
leküzdhetetlenségéről beszél, egyik végpontja az ok-okozati realizmus valóságot
"leképezni" akaró ábrázolásmódjának.
Forrás: 7x7 híres mai magyar regény 238-247. old., Móra
Könyvkiadó 1977.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése