A
német irodalom két legnagyobb költőjének, Goethének és Schillernek neve a
művelt köztudatban egymáshoz kapcsolódott ama páratlanul álló költői barátságuk
révén, mely ott áldásosan befolyásolta kölcsönös munkásságukat s ezáltal a
német irodalomnak mérhetetlen hasznára volt.
1794.
június 13-án Schiller meghívást intézett Goethéhez a „Horen” című folyóiratában
való részvételre. Goethe barátságosan válaszolt: „Ich werde von ganzem Herzen
von der Gesellschaft sein”. A „Hórákat” poétikusan kiegészítő „Musenalmanach”
című folyóiratot is adott ki Schiller, melynek Goethe szintén nagyjelentőségű
munkatársas lett.
Mióta
Goethe Olaszországból visszajött, egyetlen szenvedélye a természet
tanulmányozása volt. Schiller is kevés költői művet írt ezen években; legjobb
erőit a történetírásnak szentelte. Mialatt Goethe a természetbe mélyedt el,
addig Schiller a reflexiókba. Mihelyt azonban az új döntő találkozás Goethe-vel
1794-ben létrejött, megkezdődött a megértésen alapuló tevékenységnek új nagy
korszaka. Schiller a filozófiai spekulációtól visszatér a költészetnek főleg
azon ágához, melyben legnagyobbal alkotott géniusza, a drámához.
1974.
július 14-re tehető ama véletlen találkozásuk, melyen élénk eszmecserét
folytattak és Schiller, az absztrakt szemlélődő, az esztétikai elmélkedő
felfedezi Goethe csodálatos intellektusának titkát. Goethe világa most már
mintegy elemmé vált Schiller számára: néhány napra ama első beszélgetésük után
újból volt egy személyes összejövetelük, melyben lelkük mélyen feltárult.
Schillerre ez a találkozás a kinyilatkoztatás erejével hatott. Beszélgetésük
egész gondolatvilágát mozgásba hozta. 1794. aug. 24-én Goethéhez intézett
levelében határozott vonásokban megrajzolja Goethe alaptermészetét. Goethe
magára ismert olyannyira, hogy ezt a képet mint „léte lényegének rajzát”
ismerte föl. Goethe most már igényt tart arra, hogy megismerkedjék Schillernek
gondolatmenetével s ő maga is ígéri. „Alles was an und in mir ist, werde ich
mit Freuden mitteilen”.
Goethe,
ki lélekben Itáliában volt még, feltalálja saját nézeteit Schillernél
művészeti, esztétikai kérdésekben is.
A
két költő most már meggyőződött arról,
hogy kölcsönös egymásra hatásuk és a közeli írói együttműködés immár
kétségtelen. Schiller friss ereje éltetően hatott Goethére, de Schiller is
nyert buzdítást, s a közért való együttes munkában működni, ez volt a cél,
amellyel megalakult és ilyen szellemből táplálkozott kezdettől fogva
barátságuk.
Goethe
a régi jénai kastélyban szállást rendezett be magának. Tárgyalták Goethének az
„Unterhaltungen deutscher Ausgewanderten” című keretes elbeszélését. Máris
őszinte nyíltsággal bírálják egymást. Goethe szívesen fogadja Schiller
jóakaratú megjegyzéseit – 1794. nov. 29. levelében Schiller sarkallja Goethét,
hogy a „Faust-töredéket”, melyet a Herkules torzójának nevez, a „Horen” számára
fejezné be. – A „Wilhelm Meister” című regény Goethe első nagy művel, melyben
Schiller befolyása hathatósan érvényesült. A kölcsönös megbeszélés mellett és
Schiller folytonos biztatására a „Wilhelm Meisters Lehrjahre”, melynek kezdete
csaknem két évtizeddel nyúlik vissza, még a barátság első két évében, 1796-ban
elkészült. Goethe szívélyes levélben köszönte meg Schillernek résztvevő
önzetlen baráti segítségét és a kész művel való szeretetteljes foglalkozását.
1796.
szept. 11-19-ig Jénában tartózkodott Goethe. A költészet ideálja, mely
mindkettőben élt, arra ösztönözte őket, hogy a legnagyobb és legtisztább
művészeti követelményekre nézve egymással tisztába jöjjenek és a megállapításokat
alkotásaiknak a művészi tökélyre való emelésére felhasználják. Ama közös
törekvésük mellett, hogy költői tevékenységükben egymás segítségére legyenek,
fontosnak tartották, hogy a művészet teóriájának elemeit és a különböző
műfajokat beható vizsgálat tárgyává tegyék. Arra is rávezeti őket
vizsgálódásuk, hogy melyiküknek milyen műfajhoz van több tehetsége. Goethe
Schiller buzdítására epikai produkciókhoz fordul, és a drámaírásról lemondván,
viszont Schillert, kinek nagy drámai tehetségét már a „Räuber”-nél felismerte
(ein kraftvolles aber unreifes Talent) teljesen a drámai költészet számára
igyekszik megnyerni. Azok a tanulmányok, melyeket az ókori alkotások körül
végeztek, az a mód, ahogyan Schiller Aischylost, Sophoclest és Euripidest
drámáiban és költeményeiben értékesítette, élénk eszmecserére adott alkalmat
úgy, hogy mindketten ebből a szellemi érintkezésből természeti adományaik és
művészi kiképzésüknek biztosabb alapot és az együttműködéshez szilárdabb talajt
nyertek.
Legközelebb
megírják egymással versenyezve örökszép balladáikat, a rövidéletű együttes
Xénia-költészet után. Schiller legjobb balladáihoz Goethe szolgáltatta az
anyagot s e tekintetben is pozitív hatással volt Schillerre.
Schiller
serkentő ereje pedig legerősebben akkor nyilvánult meg, midőn Goethének
„Faustja” iránti szunnyadó érdeklődését újból felébresztette és költői
buzgalmát, valahányszor az elernyedt, óhaja és figyelmeztetése, csodálata és
tanácsa által élete végéig mindig újból éltette.
Schiller
nagy drámáira termékeny hatással volt ama bepillantás, melyet Goethe nagy
műveinek keletkezésébe s egyáltalán a goethei természetre tett. A belső
átváltozást mutatják már „Wallenstein” hőseinek és hősnőinek mély megértéssel
megrajzolt, hatalmas egyéniségükben kidomborodó jellemezi és abszolút
tárgyilagossága hősével szemben.
Amennyire
örült Goethe barátja sikereinek, úgy örült mindig megújult nagy munkakedvének
is, mert előre látta, hogy Schiller a drámai téren győzelemről-győzelemre fogja
vinni. Úgy is lett, s ebben Goethének eminens része volt.
December
elejétől 1799-ben Schillert családjával Weimarban találjuk, hová – hogy
Goethéhez és a színházhoz közel legyen – áttette lakhelyét. A két nagy költő
most már Weimarban egyesülve azon buzgólkodik, hogy az új színházat saját
műveik mellett még Németország és a külföld legjobb drámáinak felújításával is
gazdagítsák. Így keletkeztek a különböző idegen daraboknak átdolgozásai és
fordításai.
1804
nyarán Schiller nagybeteg lett, 1805 telén állapota némi javulást mutatott, de
ez csak látszólagos volt: 1805. május 9-én nagy természetét legyőzte a halál.
Május 1-jén látta egymást utoljára a két barát. Schiller halálának napjaiban
Goethe maga nagybeteg volt. Néhány nappal a katasztrófa után ezt írja
Zelternek: „Ich glaubte mich selbst zu verlieren und verlor einen freund, und
mit ihm die Hälfte meines Daseins”. Amit e szavak kifejeznek, bizonyítja
levélváltásuk: nem találni az 1000-nél több levélben árnyékát sem a legkisebb
félreértésnek vagy az őszinteség hiányának. Változatlan volt egymás iránti
nagyrabecsülésük, kitartó a ragaszkodásuk, őszinte a bizalmuk és önfeláldozó a
szeretetük.
Goethe
Schiller iránt érzett egész nagyrabecsülését, szeretetét és veszteségének
minden fájdalmát fejezi ki az „Epilog zu Schiller Glocke” című költeménynek
meghatóan szép szavaiban, melyekben költői emléket emelt nemcsak a
felejthetetlen barátnak, hanem a szenvedő nagy embernek és nagy írónak is.
Forrás: Gosztonyi,
Margit: Goethe és Schiller barátsága. A M. Kir. Ferencz József-Tudományegyetem
Bölcsészeti Karán az 1920/21.-1925/26. tanévekben elfogadott doktori
értekezések kivonatai és jegyzéke. pp. 100-103. (1926)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése