Thomas
Mann egész költészet önmagának a megvilágítása. Vérének problémája (anyja
portugál, apja német) lesz művészetének problémája. Mann sohasem érezte magát a
szó szoros értelmében vett esztétikusnak, hanem moralistának. Alkotására nézve
azon költői típushoz tartozik, akiknek a művészet szakadatlan gyötrelmet
jelent.
Schopenhauer,
Nietzsche, Wagner szelleme hatottak Mann szellemi és művészi kialakulására. Az
ő hősei az élet kitagadottjai, akiknek egyetlen bűnök az, hogy élnek.
Első
művében, a „Der kleine Herr Friedemann”-ban már tökéleteset nyújt. Ezen kötet
elbeszélései nem kimondott novellák. Az első, a „Der kleine Herr Friedmann”
felel meg a legjobban a novellatípusnak. Hőse az élet kitagadottjainak
legszánalmasabb formájához tartozik. Nyomoréksága miatt mindig elrúgja az élet,
ha közeledik hozzá.
„Tobias
Mindernickel”, az altruizmus megtestesítője, ő szereti ellenségeit és megáldja
azokat, akik őt átkozzák.
Az
„Enttäuschung” hőse az a tragikus sorsú ember, aki mindig a rendkívülit várja,
s mindig olyasmire talál, ami csak középszerű.
„Die
Hungernden”: Detlef a legpregnánsabb képviselője annak az írói típusnak,
melynek az irodalom nem hivatása, hanem átok.
Egy
alapeszme vonul végig mindazon novellákon, a legkülönbözőbb variációkban. Ezek
mind olyan emberek, akik az életre nem alkalmasak, mert gyengék és törékenyek.
A
művészet által való elfinomodás és degenerálódás együtt járandóságának
ábrázolása Thomas Mann több alkotásának képezi a gerincét. Hatalmas regényének
a „Buddenbrooks”-nak is ez a témája. A polgári család lehanyatlik, mert
elpolgáriatlanodik. Az utolsó négy nemzedéken mutatja be Mann, miként lettek a
kiválasztottak utódaiból kitagadottak. – A legidősebb a vidám, gondtalan
Buddenbrook sok pénzt szerzett, nem érez mélyebb szellemi szükségletet. – A
második Buddenbrooknál már kezdődik az elpuhulás. Hajlama van a gondolkodásra,
ábrándozásra. De jámborság és számítás még jól megférnek nála.
Gyermekeinél
az elődök előtt eddig ismeretlen testi gyengeségek mutatkoznak.
Tony
örökölte legnagyobb részét apja egészséges oldalainak. Az egyetlen, aki a
„Firma” mellett mindvégig kitart, habár boldogsága éppen itt szenved
hajótörést.
Fivérei
eltérnek az öröklött tulajdonságoktól.
Thomasnál
a reflexiókra való hajlam már igen magas mértékben jelentkezik. Nem áll
szilárdan hivatásában, mert annak durvaságait az ő túlzott érzékenységével nem
képes elviselni. De még egyszer győz az akarat, erőteljes fiatalságában még
össze tudja szedni magát annyira, hogy a „Firma” miatt lemondjon szerelméről.
Christian
már nem fejt ki semmi ellenállást, folyton növekvő, ideges izgalmaival szemben.
Ez a hitvány ember azonban egy kissé művész. Komolytalan dilettáns, aki egy
kicsit mindent tud és egy kicsit semmit.
A
hanyatlás minden jele Hannónál hatványozottan lép fel. Egész, rövid kis élete
egy betegnek története.
Mindenekelőtt
azonban nagyfokú érzékenységének és életlátásának lesz az áldozata. Ő az első,
akinél nem természetes, hogy kereskedő legyen. De abban is ő az első, hogy
kihasználja a Buddenbrook-ok kezét, amely decimeket képes átfogni. Christian
játéka néha szenvedélyes komolysággá fokozódott; a szépséget oly magas fokig
érzi, hol az öröm már fájdalomba megy át, mely felemészti a közönséges élethez
való készséget.
Így
következik be a nemzedék lehanyatlása, a kívánt halál, melyre Hannó íme megérett.
Mily
finoman érzékelteti ezt a hervadást! A családot legelőször teljes pompájában
mutatja be, az egész nemzedék az ő ezerféle bánataival és örömeivel elvonul
előttünk, míg végül a típus megadja Hannónak a haláldöfést… A regény vége egy
minden küzdelem nélküli kihalás, mely leverőleg hat. De, ami mindennek dacára
bennünk marad, az nem a kínzó érzés lesz, hanem a csodálatos Tony-ra való
visszaemlékezés, a megszabadulás érzése a humoron keresztül, mely mindent, még
a legvisszataszítóbbat i enyhítő fénnyel veszi körül.
Csodálatra
méltó a regény felépítése. Minden egyes fejezet kerek egész; s mégis csak arra
szolgál, hogy egy teljes egészet alkossanak. Mann a család leromlását nem a
degeneráltságon, Christianon mutatja be, hanem a család legfényesebb alakján.
Thomason szemlélteti s emellett a családi veszendőség összefűző szálát,
állandóan ki tudja villantatni a legkülönfélébben alakított családtagok
jellemzésénél. És milyen egyszerű eszközökhöz folyamodik, hogy alakjait ezen
célnak megfelelőleg jellemezze. Egy-egy állandóan visszatérő jelző, egy tipikus
vonás ismétlődése által feledhetetlenül emlékezetünkbe vésődnek Mann alakjai.
Az
első novellakötettől nagy fejődést találunk a másodikig. Tartalmilag
hasonlítanak a „Tristan” kötet novellái az elsőkhöz, de ezeknél sokkal
szubjektívebb színezetűek. Jogosan nevezte el az egész kötetet az első novella
után. Ez Mann egyik legértékesebb alkotása. A zene iránt való rajongása ezen
művében jut kifejezésre a leggyönyörűségesebben.
Tonio
Kröger Mann legmeghatóbb műve. Az egész novella szerelmes helyeslése mindannak,
ami nem szellem és nem művészet. Tonio nem más, mint maga Thomas Mann, úgy,
ahogy mi őt elképzeljük: fiatalsága, szerelme, küzdelme és művészetének minden
átka és áldása benn van ebben a kettős lélekben.
Az
író dualizmusa egyik művében sem világosabb, mint könyvdrámájában: a
„Florenza”-ban. Mozgatója az ellentét, ami az élet gyönyöreit habzsoló,
nyomorék Lorenzóban, Florenza urában és az élettagadó szent Priorban van megtestesítve.
A
„Königliche Hoheit”-ben, a „Buddenbrooks”-sal való hasonlóság tűnik fel.
Ugyanazzal a részletező művészettel, mellyel ott a patríciusok kereskedői
életét festette, írja le ebben a regényében egy főrangú udvar történetét.
Egy
család elhervadása a tárgya ennek a regénynek is. És ugyanazon jelei a
hanyatlásnak: a méltóság, a „Haltung” átalakulásai. Ez a regény sokkal
összefoglalóbban van megírva, mint az első. Két nemzedéket ad amannak négyével
szemben. A „Königliche Hoheit” egy képzelt közösségnek áldozata. Ismét egy
példája a tragikus komédiáknak.
„Der
Tod in Venedig” a német próza egyik legnagyobb remeke. Itt már belefáradt az
író az emberi gyarlóságok kigúnyolásába, most csak arra törekszik, ami minden
művészetnek örök célja: a szépségre. A cselekmény ismételten abban áll, hogy a
polgáriatlan művészet elengedhetetlenül oda van láncolva a fegyelmezettséghez.
A fokozás törvénye alatt áll az egész mű… A szépség első, hideg szakértői
megállapításától a vágyódó sóvárgásig.
Thomas
Mann írásaiban megvan a már kiveszőben levő patríciusi előkelőség. Humoros
hangja a legegyszerűbb dolgokat is szeretetre méltóvá teszi Alkotó fantázia nem
erős oldala Mann-nak. Anyaga szubjektív: a világ és az én tárgyilagossá tétele
nem jut kifejezésre nála a tárgy megválasztásánál, hanem az anyagtól való belső
távollétében, az iróniában, az előadásban rejlik. Ő nemcsak megfigyel, ő
megismer, az emberiség komikuma és nyomorúsága különös módon ismeretes előtte…
Azért tud ő annyit, mert saját belső meghasonlásai miatt oly sokat szenvedett.
Mann
költészete a szavak művészete. Ő az érzéki benyomásokat olyan pontossággal adja
vissza, amennyire csak lehetséges. Mondatai terjedelmesek és soktagúak s ez
lehetővé teszi, hogy gondolatokkal terhelje meg s azokat ide-oda forgathassa.
Mann
költészetében a kitagadottak jutnak előtérbe s a kiválasztottak megmaradnak
statisztáknak, mert a harmonikusan élő emberek nála jelentéktelenek s az
önmagukkal meghasonlottak egyedül értékesek és érdekesek.
Forrás: Schatz, Ágnes:
Tbomas Mann elbeszélő művészete. A M. Kir. Ferencz József-Tudományegyetem
Bölcsészeti Karán az 1920/21.-1925/26. tanévekben elfogadott doktori
értekezések kivonatai és jegyzéke. pp. 121-125. (1926)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése