Éjszaki Károly 1818-1907
(Ezt a
visszaemlékezést szerző a Petőfi-Társaságban olvasta fel.)
Régente
csak úgy ismerték, mint a Cydoni Alma
szerzőjét. – Ez a Cydoni alma
színdarab, s egy érdemtelenül elfeledett írónak, ami Társaságunk érdemes
egykori alelnökének a műve.
Október
2-dikán volt százegy esztendeje, hogy született. Ez az alkalom arra indít, hogy
megemlékezzem róla és a kegyelet mécsesével világítsak rá életére, múltjára,
Társaságunkban és írói világunkban vitt szerény szerepére, hiszen azok közül
való, akik alapozni segítették Társaságunk egyre büszkébben magasló épületét,
és a maga szerény, de érdemes munkásságával nagyon közrehatott abban, hogy a
Petőfi-Társaság megérje első virágzása korát.
Bakonyrédén
született, Veszprém megyében 1818-ban, október 2-dikán. A tatai gimnázium
diákja volt, aztán a pozsonyi akadémiára került, majd Pestre. A győri
jogakadémián jogot tanult, azután Pesten a mérnöki tudományokat kultiválta.
Oklevelet szerzett és mint mérnök, Veszprém megyében telepedett le.
Onnét
Fehér-megyébe költözött, itt találta a szabadságharc, melynek viharában Csányi
László mellett működött. Olyan csöndes, olyan szerény, de buzgó munkása volt a
forradalomnak is, mint az irodalomnak. A két harcos esztendő lezajlása után
alig keresték, hiszen sorsa volt észrevétlen maradni jóban, rosszban egyaránt.
Így aztán az abszolutisztikus éra szomorú éveiben is csöndesen írogatott s a
szabadságharc alatt alkotott színdarabját, Szerelem
és toborzás címűt akarta előadatni valamelyik vándor színtársulat által. A
„Szerelem és toborzás” című vígjátékát a Nemzeti Színház még a szabadságharc
lezajlása előtt fogadta el előadásra, de forradalmi vonatkozásai miatt az
ötvenes évek elején nem merte előadni. A másik vígjátékát, A szomszédság delejzete címűt, vidéken előadatta. Sohasem mondta
meg, hogy hol? Úgy látszik, szegény Károly bácsi nem dicsekedett a sikerrel.
Valami Nagymiska adhatta elő falun vagy kisvárosban -, Nagymiskáknak hítták
akkor a ripacsokat, Fáy Andrásnak egy cikke után, amelyben leírja, hogy falura
tévedvén, este a faluvégi korcsmában színházi előadás hírét hallotta. Egy Nagy
Miska nevű direktor játszott az ő úgynevezett társulatával. A Társulat őbelőle
állott meg a feleségéből. Nemzeti táncokat adtak elő szegények. De minthogy az
asszonynak nem volt cipellője, tehát csak mezítláb statisztált az ura mellett,
aki a két hordón keresztül fektetett deszkákra ragasztott két faggyúgyertya között
magyar szólótáncot járt az asszony dirigálása nyomán, mert muzsikájuk sem volt
szegényeknek, csak amint a mezítlábas primadonna kommandírozott: bokázó…
kuferces, - lassú… robogó… hintázó… aszerint rakta szegény Nagy Miska a maga
gyaloglástól fáradt lábait… Fáy végignézte a kínos produkciót, meg is írta a
látottakat s attól fogva az ilyen vidéki nyomorúságot Nagymiskaságnak nevezték.
Tehát
valamelyik Nagymiska adta elő a „delejes” darabot, de a delej aligha vonzott,
mert Károly bácsi nem dicsekedett vele. Egyszer-másszor kérdeztem, de kitérő
választ adott. Nem faggattam tovább.
Az
ötvenes évek elején újra tollat fogott és megírta a Szerelemféltés iskoláját, Egy
éj a Bastilleban – kedvelt vidéki repertoire-darabot az ötvenes években – Páris almáját, mely vidéken sokszor
került színre, s a Lengyel követet Budán, mely később – jó későn – a
Nemzeti Színházban adatott elő, majd a Pörös
kerítés című bohózatot, melynek sorsáról nem tudok – s aztán, amelyet
elsősorban kellett volna említenem: A
cydoni almát. Éjszaki Károly „színi beszély”-nek nevezi e három felvonásos
görög tárgyú darabot, mely később, 1855-ben nyomtatásban is megjelent s a
Nemzeti Színházban előadatott és sokáig műsoron maradt.
Első
előadása 1868. április 19-ikén volt s Éjszaki Károlyt ekkor újra felfedezték.
Akkor kezdett a pesti írók körébe járni, melyben áldott, csöndes modora,
szeretetreméltó egyénisége sok barátot szereztek neki. Különösen Székely
József, a költő s Balázs Sándor, meg Lauka Gusztáv alkottak körülötte kicsi
bizalmas kört, melyben mindennapos lett egész 1860-ig, amikor a viszonyok
javultával újra foglalkozás után látott, visszament Fejér-megyébe s ott eleinte
mérnökösködött, majd 1860 és 1861-ben főjegyző volt, 1865-67-ig főszolgabírói
tisztet viselt. 1867-ben a közmunka- és közlekedési minisztériumba főmérnökké
nevezték ki, ekkor járt közénk s vett részt a pesti írók mozgalmaiban. Később
áthelyezték Kolozsvárra mint a magyar államvasutak üzletvezetőjét, s itt
működött haláláig, amely 1907. június 26-dikán, egy szombat éjjel érte utol 89
éves korában.
Mikor
a Petőfi-Társaság megalakult – s e megalakulásban nagy és tevékeny része volt
-, alelnökévé választotta az akkor már koros Éjszaki Károlyt, s a megalakítás
munkájától kezdve egész Kolozsvárra költözéséig a legtevékenyebb részt vett
gyűléseinken. Mikor alelnökünkké választottuk, tartalmas beköszöntőjében s azon
túl is, mint ilyen, számos felolvasással élénkítette az üléseket, többi közt
nagy sikert aratott Egy csepp víz
című prózai munkájával, mely egy vízcsöppnek az élettörténetét mondja el
szellemese, éles szatírával, tendenciózusan, vázolva annak a magyargyűlölő
vízcseppnek pályafutását a német Alpesekből való elszakadásától egész annak a
Konstantinápolyba menő magyar ifjak gőzöskazánjába való felszippantásáig ír le,
amikor is kénytelen gőzzé válva azt a hajót vinni előre, mely az általa annyira
gyűlölt magyarokat viszi barátaik karjai közé.
Klasszikus
feje, nyugodt arca, sűrű, gazdag-ősz haja, mely hófehéren vette körül
pirospozsgás ábrázatát, még élénk emlékezetemben van. Előadása is nyugodt,
csöndes, de mindvégig értelmes és figyelmet lekötő volt. Megnyitó beszédei
mindig praktikus kérdést bolygattak, s mint alelnök, sok viharos ülést
csöndesített le flegmatikus tapintatával. Egy ízben arról volt szó, hogy a
Petőfi-Társaságot hirtelen meg kell gazdagítani. Élt akkor közöttünk egy báró
Baldácsy nevű mágnás, akinek rengeteg vagyona volt s szeretett közügyekkel is
foglalkozni. Ennek egyszer az a vágya támadt, hogy szeretne a Petőfi-Társaság
elnöke lenni. Hajlandó lenne ebben az esetben százezer forintot – vagy tán
többet is áldozni a társaság javára.
A
summa óriási volt szegény Társaságunknak. Egyszerre úrrá lettünk volna téve,
lapot alapíthattunk volna, pályadíjakat tűzhettünk volna ki, egyszóval: a hét
kövér esztendő napjai köszöntöttek volna be ránk!
Volt
ennek az eszmének pártja is. Mégpedig elég tekintélyes. Egy inkarnátus ellensége
volt: György Aladár, aki sehogy sem tudta megegyeztetni a társaság
méltóságával, hogy alapítványért válasszon elnököt. Az ülés elérkezett. A
társaság nagy izgatottsággal kezdte tárgyalni a kérdést. A vita hevében
megjelent Éjszaki Károly, aki végighallgatván a különböző érveléseket, György
Aladárnak adta a szót. A különben is vörös arcú, fulladozva beszélő Aladár
annyira tűzbe jött, hogy alig tudott szólani. De fulladozva is annyira kikelt
az eszme ellen, hogy a Társaság ellenpártja felzúdult ellene. Mindenki az
elnökre tekintett. Ő mondja ki a döntő szót.
És
Éjszaki Károly a maga nyugodt, csöndes modorában kezdett szólni. – Nem tudom,
mi a véleményetek, nem is akarom szavazás alá bocsátani a kérdést. De azoknak,
akik meg akarják választani Baldácsyt, csak annyit mondok, hogy várjunk még egy
darabig – hátha valaki többet ígér…
Halálos
csönd. Baldácsy ügye el volt temetve. Pedig az érdemes báró díszmagyarban várta
a küldöttséget, amely megválasztását – dísz- vagy tiszteletbeli elnökké – hozni
fogja. Hiába várt. Éjszaki flegmatikus megjegyzése mint egy matafuegos oltott
el minden harci tüzet.
Kedves,
derült órákat éltük át az akkor a régi Nemzeti Színház első emeletén ülésezett Írók és művészek társasága
helyiségében. Délután két óra felé megélénkült a helyiség, mely egy nagy és két
kisebb szobából állott; a nagy szoba a mai Múzeum-körútra, a két kisebb a mai
Rákóczi útra nyílt. A toronyszobában – a ma is meglévő kerek sarokhelyiség –
egy régi tarokk-társaság gyülekezőhelye volt. Nagy Imre, Krajtsik Ferenc,
Várady Béla, Bercsényi Béla és Fekete József ülték körül a kerek asztalt és
Paskevicset játszottak, riadó éljenekkel a siker-, s zajos lehurrogásokkal a
bukások alkalmával. A kártyázók körül két gyűrű is húzódott nézőkből, akik
valóságos görög kórusát alkották a játszó kvartettnek. Éjszaki, de maga Jókai
Mór is sokszor benézett a kerek szobába s együtt kacagott a kacagókkal, holott
egyébkor a nagy, úgynevezett olvasóterem felső sarkán üldögéltek s hallgatták
Balázs Sándor anekdotáit, Lauka Gusztáv vidám elbeszéléseit az ötvenes évek
rendőrvilágáról, amelynek ő, mint Pálffy titkára tevékeny tagja volt. De hát
neki megbocsátották.
Jókai
és Éjszaki sokszor a billard-asztal mellé húzódtak és nézték a játszókat,
rendszerint a fiatalabbakat. Egyszer Jókai azzal a kérdéssel fordult hozzám,
emlékszem-e az ő mesterien billiardozó regényhősének a nevére? mert hogy ő
elfelejtette…
Persze,
hogy emlékezem. Hiszen egyebet sem teszek ötven esztendő óta.
-
Dablagurai Riparievics Metell… A Játékos,
aki nyer főalakja…
-
No, nem csoda, hogy elfelejtettem. Istentelen cifra neve van… mondá Móricz,
mire Éjszaki nyomban kész volt ifjúkori emlékeiből hasonló cifra névtörténetek
elmondására. Ott mondta el Ihász Gábor esetét – a Kossuth barátjáét -, akit
egyszer a német profósz vallatván, azt kérdezte tőle:
-
Wie heissen sie?
-
Ihász… - volt a felelet - … Ihász…
-
No ja, aber zum Teufel? Wie?
-
Ihász… - volt a stereotip felelet.
Csakhogy
vasra nem verette a német. Alig tudták neki megmagyarázni, hgoy csakugyan
Ihásznak hívják Gábor bácsit, aki Kossuthnak lett billiardozó társa.
Károly
bácsi maga is művész volt a karambolasztalon, méltó ellenfele nem is akadt. Ott
láttam karambolázni, mikor utolsó vígjátékát, „Az utolsó lengyel követ Budán” címűt adták a Nemzeti Színházban.
Flegmája ekkor sem hagyta el.
Mialatt
a premiére előkészületei folytak s más szerző izgatottan lesi a próbákat, a
premiér hullámzását -, ő nyugodtan lökdöste a piros és fehér golyóbist a zöld
asztal egyik sarkából a másikba. Balázs Sándor izegve-mozogva integette:
-
Eredj le a színházba, Károly…
-
Meg tudnak azok bukni énnélkülem is… - volt a válasz…
De
nem volt igaza, mert a vígjáték szép sikert aratott. Szigeti bácsi, mint
iszákos lengyel követ, aki a királyi audecia előtt leissza magát és nem tud
bejutni a király színe elé, fényesen dűlőre vitte a darabot. Károly bácsinak ez
volt az utolsó irodalmi öröme.
legutoljára
Szigligeti temetésén voltunk együtt. Az elhunyt nagy író koporsóját a halottas
kocsi körül nyolcan kísértük írók, mindegyikünk a szemfedő egy-egy csücskét
tartva kezében. Éjszaki volt az egyik.
A
Rókus kórház előtt átadta Vízvárynak a szalagot.
-
Én már öreg vagyok… - mondotta – meg aztán nagyon fáj a szívem Szigligetiért…
És
kiállott a sorból…
Aztán
sokáig nem láttuk, fel-feljött néha, a maga szokott szerénységével meghúzódott,
csöndesen, némán vett részt összejöveteleinken, míg végre egészen elhallgatott.
A
Jókai, a Szigligeti barátja, a mi kedves jó barátunk még csöndesebb, még
hallgatagabb lett. Elnémult örökre…
Születésének
évszázados fordulóján szeretettel hintek hamvaira virágot és kegyeletes igéket.
Kedves, öreg elnökünk – nyugodjék csöndesen!
Forrás:
Vasárnapi Ujság 13. szám (67. évfolyam) 1920. július 11.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése