Goethe-Schiller emlékmű Német Nemzeti Színház Weimar
A
német nemzet méltatlanul bánt az ő nagy költőjével, Schiller Frigyessel, -
annak halála után. Nem arra célozunk itt, hogy néhány nap előtt feltörték és
megrabolták a sírját, a Goethe-vel együtt. Hanem arra gondolunk, hogy mikor Schiller
1805. május elején meghalt, még tisztességes temetésben sem részesítették,
hanem úgy földelték el, ahogy a legszegényebb faluvégi koldusokat szokás.
Goethe, a jóbarát ekkor betegen feküdt, s nem merték vele közölni a gyászos
hírt; az özvegy összeroskadt a hosszas ápolás erőfeszítései alatt; a háznál nem
volt semmi pénz. Voss Henrik megrendel egy egyszerű fakoporsót, de kénytelen
kikötni, hogy három tallérnál többe kerülnie nem szabad; a szabók céhe pedig
rendezi a temetést. Mert akkor Weimarban a céhek temették a legszegényebbeket,
s aznap épp a szabókon volt a sor. éjjelre tűzték ki a temetés idejét, s nem
értesítettek senkit. Egy Schwabe nevű fiatalember, aki Schiller házában
lakott, éjjeli 11 órakor vetődött haza s
a folyosón meglátta a ravatalt. A koporsó mellett egyetlen szál faggyúgyertya
égett: ez volt az egész. A halott mellett Rudolf virrasztott, a költő szolgája,
aki értesítette Schwabét, hogy mindjárt jönnek a céh emberei s elviszik a
koporsót. A fiatalember tudja, hogy hol szoktak sörözni Schiller barátai,
hozzájuk siet, négyet a késői óra dacára a korcsmában talál, ezek fölkelnek s a
gyászmenetet képezik, mikor kiviszik a koporsót a temetőbe. Ott már fel van
ásva a szabó céh közös sírja s tizenegy ott porladó koporsó mellé lebocsátják a
Schillerét. A sírásó mondja el a miatyánkot, s aztán hazatérnek a résztvevők.
Az egyetlen weimari újság, a „Wochenblatt” négy nap múlva közli a halálozások
rovatában, hogy Schiller meghalt.
Húsz
esztendeig még sírjel se hirdette, hogy a költő hol pihen. Akkor emlékoszlopot
emeltek neki, s át akarták szállítani koporsóját. Elkorhadva találták azt a
többi tizenegy koporsóval együtt; a bennök levő csontok összekeveredtek.
Összehívják a városban azokat, akik ismerték életében a költőt, s reájuk bízzák
megállapítani, hogy melyik koponya volt az övé. Nagy egyetértéssel egy
ugyanabban a koponyában egyeznek meg. Egy orvos magára vállalja, hogy az egész
csontvázat is egybeállítja. Meg is teszi, de micsoda bizonyság szól amellett,
hogy nem tévedett?
Most
ennek a csontváznak nyugvóhelyét dúlták fel és fosztották ki a sírrablók.
*
Mi,
akik magyarokul eddig is csak kis nemzetet alkottunk, szintén megfeledkezünk
néha a kegyeletről, amellyel kiváló halottainknak tartozunk. S ha ily esetekben
felzúdul a méltatlankodás moraja: egészen helyénvaló. Kis nemzetnek még nagyobb
kötelessége – s egyszersmind érdeke -, hogy megtisztelje érdemes fiait, mint a
nagynak. De abban semmi igazság nincsen, ha ilyen esetekben mindig a nyugati
művelt nemzetekre hivatkoznak. Nálunk mégis csak lehetetlenség számba megy,
hogy akkora szellemóriást, mint amekkora Schiller volt, úgy temessenek el, mint
ahogy őt eltemették.
S
hozzá kell tennünk, hogy a sokat magasztalt művelt nyugaton ez nem egyedülálló
eset. Heine Párizsban van eltemetve, s elmúlt egy félszázad a halála után, míg
Németországban az első emlékszobrát fölállították. Azt sem nyilvános helyen,
hanem egy hamburgi magánháznak az udvarán.
Angliában
pedig – amely ország máskülönben nagy pietással gyűjtögeti kiválóságait a
Westminsterben -, Byronnak ma sincs emlékoszlopa. Hazájuk egyik legnagyobb
fiával, Cromwell Olivérrel pedig a legméltatlanabbul jártak el az angolok.
Igaz, hogy ő vétkes volt a királyság megdöntésében, de az sem kétségbe vonható,
hogy Anglia nagyságának ő vetette meg az alapjait. Alatta oly gazdag és virágzó
volt az ország, mint soha azelőtt, az ipar akkor kezdett fejlődni, a
tengerhajózás akkor keletkezett. S az ő fellépésének köszönheti Anglia, hogy
alkotmányos királysággá lett és nem abszolút zsarnoksággá. És halála után a
hatalomra került „cavalierek” fölásták sírját, feloszlóban levő holttestét
akasztófára szegezték, aztán felnégyelték a Themzébe dobták.
*
A
német újságok hosszú cikkekben ostorozták azt a barbár kegyeletsértést, mely a
weimari sírrablók gonosztettében megnyilatkozott. De itt nyilvánvalólag
félreértés van a rablók és az újságírók között. Akik a sírokat kifosztották,
bizonyosan nem gondoltak arra, hogy Schiller, Goethe és Ágost fejedelem milyen
nagy hálára kötelezték le magok iránt a német nemzetet. Ők csak arra
számítottak, hogy ily híres férfiak sírjában sok lesz az értékes tárgy, s nagy
lesz a haszon, ha azokat el tudják orozni. Az ő elhatározásuk, amily gonosz is
máskülönben, a nemzeti kegyelettel egyáltalán nem függ össze.
Igaz
azonban, hogy minden sírnak a megrablása kegyeletsértés, ha mindjárt a
legegyszerűbb ember nyugvóhelyéről van is szó. De ezt csak mi valljuk így, akik
mindenképp erényes emberek vagyunk, s igaztalan vagy pláne tolvaj módon
semmiképp sem áhítozunk a haszonra. A gonosztevők ellenben valószínűleg másként
gondolkodnak. Az ő szemükben a halottat megrabolni kisebb bűn, mint az élőt.
Mert a halottnak nem okoz fájdalmat, ha megfosztják értéktárgyaitól. S innen
van az, hogy a sírrablás igen gyakori bűntett ősi idők óta mindazoknál a
népeknél, melyek drágaságokkal és ékszerekkel feldíszítve szoktál elhantolni
halottaikat. Gyakori az az eset, amelyet Attila temetése felől is tudunk, hogy
a gazdag fejedelmek sírját megásó szolgákat leölik, nehogy elárulják a holttest
nyugvóhelyét.
A
régi Egyiptomban egész hivatásosan űzték úgy egyesek, mint egész társulatok a
sírrablást. A mai kutatások megállapították, hogy a régi sírok legnagyobb része
ki lett már fosztva nem is századok, hanem évezredek előtt. Még az egyik
gúlában is – amelyek alá csak fejedelmeket temettek – találtak emberi
csontvázra, amely egész bizonyossággal egy sírrablónk a maradványa volt. A
gúlának egy kőkockája ugyanis úgy volt beépítve, mint a jól készített egérfogó. Kívülről befelé ki volt nyitható, de aki egyszer bekerült, az nem tudta
kinyitni többé. A tolvaj bejuthatott, de ott veszett éhen, s csak századok
múlva került napfényre a csontváza.
Voltaképp
az lenne a legalkalmasabb ellenszer a sírrablók ellen, ha úgy építenék a
kriptákat, ahogy ez a gúla volt.
Forrás:
Vasárnapi Ujság 13. szám (67. évfolyam) 1920. július 11.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése