Egy kis hercegségben volt valaha egy
virágzó város. A város bástyafalakkal volt övezve, de a bástyákon terebélyes
nagy fák zöldelltek. Ez pedig biztos jele a hosszú békének, mert ostromolt
városok falán ki kell a fákat vágni. A kapui közül kettőt le kellett rombolni, mert a folytonosan érkező árukkal megrakott nagy társszekereknek nem voltak elég
tágasak. A hosszú béke alatt a gazdag város túlnőtt a faágakon. Sűrűn állottak
már a házak a falak alatt is, és a völgyben amerre a folyó ezüst szalagja
csillogott, az erdőből is kivöröslöttek az új háztetők.
Ünnepnapokon a bástyán sétáltak a
selyembe, bársonyba öltözött nyugodt és vidám polgárok, kényes polgárnők nevető
fiaikkal, leányaikkal. Aki ezt is látta, bizonyosan tudhatta, hogy béke és
jómód lakozik a városban.
Élt ebben a városban egy nagyhírű
festőművész. Valaha arannyal mérték a képeit, de már évek óta nem dolgozott,
senki sem látta új képét réges-régen. A festőművész egyedül élt magányos
házában és nem tartott barátságot senkivel. Alig látták. Zimankós, szeles
időben, amikor mindenki más meghúzódott otthonában, olyankor nagy sétákra
indult a bástyán. Kalapját levette, a szélborzolta a haját és lobogtatta bő
köpenyét.
A városban sok mindenfélét regéltek,
pletykáltak róla, valójában egy lélek sem tudott semmi bizonyosat.
Olyan helyen és olyan időben, amikor
a polgár gazdagodik, jó sora van a festőnek. Mert a gazdag polgár hiú magára és
családjára, selymére, bársonyára, ragyogó ékszerére. Nos, a képírómester,
akiről történetünk szól, sohasem festett arcképet.
Őróla magáról maradt arckép. Én
láttam egy szép öreg szobában. Nagyon szép ember volt a mester, sápadt, magas
homokú, sűrű szemöldökű, fájdalmas keskeny szájú.
Most még el kell mondanom, hogy eben
a boldog városban egy bölcs és jó herceg uralkodott. Hanem sem én, sem pedig más
nem tudná megmondani, hogy hogyan nézett ki ez a bölcs és jó herceg, mert sem
képtárban, sem krónikákban nem maradt róla sem rajz, sem kép.
És erről szól ez a
történet.
Egy
szép napon a herceg megüzente a mesternek, hogy meg fogja látogatni. Az előírt
időben meg is jelent kíséretével a műteremben. A mester mély bókkal üdvözölte.
Az arca még sápadtabb volt és az ajkát még keskenyebbre szorította össze.
A
herceg körülnézett. Nem látott mást, mint néhány a fal felé fordított vásznat.
-
Mindnyájunknak nagy szomorúságára van, hogy te testőr-céhünk büszkesége
abbahagytad a munkát, - szólalt meg a herceg. A mester zavartan és ijedten
kulcsolta össze kezeit. Még mielőtt szólhatott volna, folytatta a fejedelem:
-
Nincs jogunk megkérdeni tőled, mi az oka? De kérünk, hogy rólunk egy arcképet
fessél.
Ezeknél
a szavaknál furcsa dolog történt. A mestertérdre borult a herceg előtt és akadozó szavakkal könyörgött neki, engedje el
ezt a feladatot, amelyet elvégeznie semmiképpen sem lehet.
A
herceg csodálkozva nézte a festőt és kérdőleg tekintett kíséretére, amely
sietett megbotránkozását kifejezni.
A
mester arca oly szánalomra méltó volt.
-
Állj fel és nyugodj meg. Nem tudlak, de nem is akarlak kényszeríteni! De
követelem: mondd meg, mi az, ami arra késztet, hogy elutasítsál?
És
ekkor megszólalt halkan a mester:
-
Elmondom parancsod szerint, de csak neked magadnak, uram!
A
kíséret újra megbotránkozott, de a herceg távozást intett.
Mikor
magukra maradtak, a fejedelem leült egy nagy karosszékbe és feszült
várakozással nézett a mester mély szemeibe. Az nagyot sóhajtott és a fal mellől
a fejedelem felé fordított egy vásznat.
Egy
ifjú ember arcképe volt. Szép, szabályos fej. De szürke szemében gyilkos düh
leselkedett, és ajkai körül fanyar gyűlölség vigyorgott.
-
Testőrkapitányom! – kiáltott fel a herceg.
Aztán
egy másik arcképet tett a mester az állványra.
Egy
öreg, díszes ruhába öltözött előkelő férfit ábrázolt. De szeme, szája, arcának
minden ránca féktelen pénzsóvárgás telhetetlen vágyát sugározta.
-
A kancellár! – kiáltott fel a herceg és felugrott:
-
Micsoda rémlátások ezek, mester?
-
Az én átkom, az én rettenetes átkom. Lásd uram, az életben, az utcán, teremben
mindenütt én is csak úgy látom az embert, mint bárki más… De jaj nekem, ha
ecsettel a kezemben nézem azt a boldogtalant, aki elém ül. Akkor, csak akkor
arcára kiül lelkének minden titka. Minden rossz, amely benne lakozik, amelyről
senki sem tud, úgy lehet, ő maga sem.
-
Hogy egész nagy boldogtalanságomat megértsd uram, nézzed meg még ezt az egyet.
Az
állványra egy ragyogóan szép fiatal leány arcképe került. De kék szemeiben
káröröm, finom orrcimpáin a dölyf, húsos ajkán a kéjvágy, sima homlokán az
árulás ördögi kifejezése volt csodás művészettel odavarázsolva.
Szomorúan,
halkan, súgva mondta a mester:
-
Ezt a leányt szerettem.
Sokáig
hallgatott a két férfi.
-
És most, uram, parancsolj velem! Lefesselek?
A
herceg egy pillanatig gyanakodva nézte a festőt. Annak az arca tiszta és nemes
volt, gyanútlan, mint egy gyermeké.
-
Nem, nem fogsz lefesteni. Nem jó, hogy népem megismerje, milyen úr uralkodik
rajta. A koronám lássák csak, ne a lelkem. Ne hidd mester, hogy félek az
ecsetedtől. De fejedelemnek kell lennem, jóban és rosszban sokszor kell
legyőznöm embervoltomat. Nem festhetsz le engem. De velem kell jönnöd
udvaromba. Valahányszor hivatalt kell adnom, te is ott leszel eldönteni, ki a
hivatott a feladatra.
És
így történt. Egy hosszú életen át volt szolgája, társa, barátja a festő a
hercegnek. Egy életen át együtt néztek az arcon át a lélekbe és gyűjtöttek sok,
szomorú bölcsességet. Még sokszor volt úgy, hogy fájt egy jóreménységet, bízó
hitet feladni egy keserű megismerésért, de megtanulták jóra használni a
rosszindulatot is és örülni az igénytelenség mögé rejtőzött érdemnek.
És
a város virágzott. A béke, a jólét lármája töltötte be az utcákat és a házakat.
Csend
csak fent volt a várkastélyban, ahol egy őszi este két magas, sötét talárba
öltözött, szép, ősz öreg ember ült a kandalló előtt.
-
Őszre fordul megint az év, búcsúzó őszi elmúlásra. Emberlátó szemmel jártuk
együtt a világot. Ismerjük talán már egymást is. Mondjad mester, most már le
mernél-e festeni engem?
-
Lemernélek. Hallod ott lent, hogy dobog országod szíve: a város? Nyugodtan és
erőteljesen, mint egy olyan emberé, aki biztonságban érzi magát. És ezt
fejedelme erényének köszönheti.
-
A fejedelem erénye nem mindig a jók és kegyesek erénye – sóhajtott a herceg.
-
Nem, nem uram. Emberi voltodat is szeretnem kellett egy életen át és bízvást
vállalom, hogy lefesselek.
-
Jó! Jó! Hiszen most már talán mindegy is. Titoklátó szemed ítéljen már felettem
is.
A
fejedelem kényelmesen elhelyezkedett karosszékében, a mester pergamentet és
irónt vett elő és rajzolni kezdett.
Mélyen
elmerült a munkában. Egyszer aztán megdöbbenve ejtette le irónját.
A
pergamentről egy semmitmondó, halott fej nézett reá üveges szemeivel.
A
fejedelem örök álmát aludta a karosszékben elpihenve.
Forrás: Vasárnapi Ujság
24. szám (67. évfolyam) Budapest, 1920. december 19.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése