Boldogok, a kik éheznek…

Egyébbaránt némellyek igy okoskodnak. Hisz elég,
ha a város harangot csináltat; tizenkét órakor rendesen meghuzatja; akkor
minden jóravaló ember ehetik, ha kedve tartja: de a ki a divat után akar járni;
ám lássa, hogyan vet számot evő-tehetségével. – Két hete lehet, egy barátommal
találkoztam, az uri utcza sarkán, délutáni három órakor. Az élesen és
jókedvüen fütyörészőt megszólitám:
‘Barátom! hova ollyan duda-szóval?’
“Enni, barátocskám! enni az angolkirálynéhoz; és
te hol fogsz ebédezni?”
‘Ettem már – felelék nyugottan – tizenkettőt jó
ideje elharangozták!’
“Az, az nagyon parasztos! – a koplalás nálam nem
módi…”
“De az igazi gavallér három órakor még nem
evett…”
Épen az utószavaknál kapott kezemhez egy – az
éhségtől falhoz támaszkodott tót; szólni nem tudott a fájdalomtól, de képéből
látszik az ösmeretes tót nóta:
Oh te szegény jó majkó,
Deglik a tied Jánkó…
Minthogy uri barátom szava szerént a gavallér
ember három óra előtt nem eszik, kérdém a tótot:
‘Ettél-e már?’
‘Z’nyem, nagyzsákos zur! felelé a remegő tót.
Látod barátom, mondám késérőmnek, ez is
gavallér; mert még három óra előtt egy falatot sem evett. Nevetve kapta le
magát karomról, nekem maradt a tót; - szegény ördög, tán néhány krajczáromon
vásárolta meg azon öntudatot; hogy a felebaráti szeretetet még nem vette meg
egészen a hideg.
De okoskodjunk bár mennyit; okoskodással nem
lakik jól senki; vagy mint az angol mondja, inkább egy font praxis, mint két
mázsa elmélet; az az, magyarul: többet ér egy rőf kalbász, int száz iv
bölcsészet. – A hol nincs, ott ne keress; a közép osztály, saját nyomorán a
kosztosa; némelly ur pedig elzárkozódik a koldulók elől; házát német portás őrzi,
ha koldus jő,… “wird nichts ausgetheilt.” Maga szinte panaszolkodik, azt
mondja, kevés a burgonya, maga is kénytelen . . . . . pecsenyével élni.
Vannak emberek, kik mulatságból másoknak a
száját bedugják; elég tenni valót találhatnának ezen elhagyatott nyomorultak
között. E kopplalók nagyánt mind tótok, félek, annyira kikoplaltatjuk őket,
hogy magunkat fognak felfalni. –
Vagy talán az irgalmasságot is a barátokra
bizzuk, elfeledvén, hogy mi ettük meg a barátfülét,
s nem az utczai nyomorgók; kik saját fülöket csak azért nem ették meg, mert az
istenadtát le nem haraphatták. Vannak emberek, kik az ujjaikat szopják, ebből
is megélnek; de a szegény ember a hét elején h a lefekszik, bátran elmondhatja,
hogy vacsorára hétfőt eszik,
reggelire keddet. Most már a
szegénynek csak a csontja és a böre; eladni nem tudja; mert nem kutyabőr.
“Tiltatik a koldulás!” halálra tudnám nevetni
magamat ezen furcsa gondolaton. – Mikor a czigányoknak megtiltotta a főbiró a
mezitelen kóborgást; megparancsolván, hogy ezuttal tisztességes posztóruhában
járjanak; - a hirdetés után elszéledvén a czigányok, csak egy maradt a főbiró
udvarában:
‘Hát te mit vársz?’ kérdé a teins ur!
“Már csak azt gondolám – felelé a czigány
- hogy egynek a posztót is haza kell
vinni!”
Uraim! ne kezdjünk mindent hátulról, ha csikot
akarunk fogni, rakjuk ki a varsát.
Hány ur lakik Pesten; de nem ismeri a nyomort,
csak itt ott szindarabban lát egy nyomorult arczot; s ha elérzekenyül is, pár
pillanat mulva a remeklő szinészt még néha játék alatt a szinész-páholyban
látja, s tán olly kövérnek, mintha csak dudát evett volna. – A zeneegylet a
nyomornak szivrázó hangját lekótáztathatná,
s tán ha a szinházban bérletben elhegedültetné,
a közönséget könnyebben meginditaná.
Az ur mindenütt ujr, az az: némelly urfi a
vendéglőben kétszer bornyuszeletet, hozzá kilencz darab kenyeret eszik, jól
lakik; s ha fizetésre kerül a dolog:
“Czvájmol snitzli, czváj stikli prod, - suntzt
niksz.”
‘De a szegény jeget eszik,
Ha kap, s reá vizet iszik,
Gyertyát gyujt a kályhában’
B
a l l a
Magyarországra rá fogták, hogy kövér; pedig
sehol a világhátán nincs annyi agár, mint nálunk; - hol van tehát az a
zsirtenger, mellyben a Magyar meg akar fuladni? vagy tán ebre biztuk a hájat.
Szerintem az a föld, melly a gőbölyöket néha tizenhat mázsáig hizlalja; képes
volna az embert is eléggé táplálni. Azt tudjátok, hogy az ökröt még a jászolhoz
is ugy kell oda vezetni; h át az értetlen embert is vezessétek az alföld
pusztáira; ha már magának nincsen elegendő esze oda vándorolni.
A multkor az aldunasoron járkáltam, egy embert
láttam a kövezeten végig nyujtózkodni, éhségében – papirt rágott. Közelebbről
nézvén meg ő, látta, hogy a papir bizonyos lovagias
lapnak azon része volt, mellyen nagy be3tűkkel ezen szó volt: “Salon” – szegény
tót azt gondolta tán, hogy szalonnát
eszik. Más napon a Rókus-kórházban egy halottat bonczoltak; s bámulásomra épen
a papirt rágó tót volt; épen az a ki egy nappal előbb “szalon” lapot evett s
midőn felbontották, gyomra tele volt szalmával!!!
mindannyian csodálkoztak, csak – én nem!
Hány ember fekszik Pesten amugy Jákob módjára,
hogy a feje alatt kőből van a vánkos; de bezzeg az olajt megenné ha volna; ha
szegény ördög egy darab kenyeret kap, egyet harap, hármat nyel; de ha nem
gondoskodunk az éhezőkről, a kocsiról futtában leeszik a hájat.
Némelly ember azt gondolja, ha jót akar tenni
okvetlenül szükséges, hogy arról a balkéz mitse tudjon; balját tehát zsebébe
dugja; de midőn jobbjával pénzét kerené, akkor veszi észre, hogy az –
történetesen a balzsebben van; oda pedig nem mer nyulni; mert megtudná a
balkéz.
Szónok uraink azt kérdik, hogy hol vegyük hát az
enni valót? – magatok tudjátok, hisz mennyit daráltatok! mi legfeljebb azon reményben vagyunk, hogy a
kétségbeesett ember utoljára kitalálja azon módot, miként ugy élhetne, mint a
hal a vizben.
Még az üdvezitő sem bőjtölt tovább negyven
napnál; én magamról tudom, hogy a második napon megenném az eleven farkast; és
igen élénken bele gondolom magamat az éhező nép helyzetébe; azonban e részben
inkább csak a képzelődést szeretem. Láttam én e keserves napokban, sok
emberbarátot, kiknek szónoklata csak annyiban nem válik száj-izzére az
éhezőknek; mert a szónoklat nincs jól kifőzve.
aztán ha adakozunk, abban sincs köszönet: némelly ember nem tudja okosan
meghatározni az adandó mennyiséget, pedig magáról tudhatná a mértéket; mert
elég nagy a szája.
Bátorkodnám bizonyos uraknak ajánlani, ha már
annyira kedvök a közvélemény vadászata; etessék itassák ez éhező népet; a
harsogó “éljen”-ek bőven kifizetnék a költséget.
Az éhezők miért sietnek épen Pestre? – azért,
mert Pest az országnak szive, - s gondolják, hogy tán ott van a tüdő és a máj
is; a tótoknak pedig e kettő a legkedvesebb étele.
Képeim talán nagyon is az életből meritvék; de
éhezőim inkább a tálból meritenének. Mindennek adósa maradhat az ember e
világon, csak étvágyának nem; délben rögtön ki kell fizetni, magamagának
legszigorubb birája; mert halállal fizet. A gyomor annyiban hasonlit némelly
tudós fejéhez, hogy gyakran üres, és nem ritkán korpával van tele.
Nem akarom elhinni, de nagyon beszélik, hogy
Pesten három huszasért ki huzatja fogát; a borbély inasok azon tanulnak fogat
huzni; az éhezőnek talán marad annyi, mennyivel utolsó falatját megrághatja.
Hány szivtelen ember van, ki mind e mellett két
mázsát hizott; s talán előbb saját szivét ette meg. – Szerencse még, hogy a
sors az embernek harminczkét fogat, s egy gyomrot adott; mert ha ez utolsóból
szinte harminczkettővel birnánk; a Kárpátokat győkerig ettük volna.
Azt mondják: egyik ember a másikát eszi; furcsa
dolog; azt ugyan hallottam, hogy a biro ennek vagy amannak a zsebjében van;
azonban azt leginkább elhinném, hogy egyik a másiknak nem fér a gyomrába.
De nem vesződöm tovább ezen éhes gondolatokkal;
mert a magyar olvasó közönség is olly kicsi, hogy egy éhes tót könnyen
felfalhatná. – Némellyek azt hiszik, hogy a magyar irók kenyéririgyek! – igen,
ha a magyar irodalom kenyér volna! mi még messze vagyunk a kenyértől, előbb a sütnivalót uraim, - a sütnivalót!
Még egyet. Valaki azt találhatná mondani, hogy
szavaim nagyon is a franczia modort követik, nem a németet; meglehet, igaz van.
A kettő közt szerintem az a különbség, a német sirva beszéli el, mit látott,
például: hogyan verte meg szomszédja kedves életpárját; a franczia ellenben
képeit ugy alkalmazza, hogy azt a közönség mindjárt – saját szemeivel lássa;
például valakit a közönség előtt nyársra huzat.
Akarnak önök egy kikoplalt tótot látni; - tessék
egyet ebédre meghivni.
Forrás:
Hazánk 1. évf. 46., 47. szám – Győr, 1847. April 17., 20.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése