2020. jan. 11.

Csermelényi Iván (Győr, 1820. április 14. – Szeged, 1885. jún. 26.): Az üdvevesztett


 
I.

Ő szép volt.

Istenem! mi szép volt ő, mi kedves! – Teremtésében kifáradott a teremtő, - fentartására már nem ügyelhetett! – Szegény költők, ,ti rá éneklitek ideáljaitokra a képzelet minden remekeit, s azt vélitek, hogy festménytek tökélyes, hogy ecsetetek mindenható! – csalódtok; ti nem láttátok őt, - ő leirhatatlan; s ha szépsége egyeteméből nehányat kiszemelni merészelnél: büntetésed elkerülhetlen, mert képtelenségedet nem hagyja bélyegzetlenül a szégyen sujtoló érzete! - - Illyen lehetett a legelső nő, miután kezeiből még maga a kárhozat záloga is édes volt. – De nem, - még sem! mert ha ő volt volna az első nő: isten nehezen kárhoztatá vala el az emberiséget; s a halál uralma csak azért létezik, mert nem ő született legelső nőnek. – És ő még is csak volt! – De szedjük össze kissé a multakat; hisz a multak tükre olly tükör, mellyben a jelen rendezi bájait, hogy a jövőnek megtetszhessék! –

**

Boldogság.

Mint virágzó ifju léptem ki az életbe! Ősi javaim szivemben, szerzeményem reményemben állott; és én világ ura voltam; mert a remény világa nagyobb az anyagi világénál, melly amannak csak része, felnyitám a természet őskönyvét, s legelső lapjainak egyikén rögtön a “boldogság” varázs neve tünt elém!

Szemem káprázott, szivem szorult. – Megtaláltam, mit milliok hiában kerestenek, de – csak irva! – Elmélyedék, - s agyam ollyan let, mint világ a teremtés első reggelén midőn bün, és rossz még nem létezék tömve különféle gondolatokkal, mellyeken az ártatlanság istene is csak örvendhetett. A boldogság valóját akarám titokfátyola lepleiből kibontani, hogy megismerhessem, s – elszenderedém!

Álmom csak tünődéseim lánczolata volt. Egy szende szellem jelent meg előttem olly arczczal, melly képes volna az égről a napot, a holdat, a csillagokat lesdeni. Nyájasan megsimogatott, s kérdőleg mosolyga szemeimbe.

‘Ki vagy te ég angyala?’

“Őrszellemed, ki megismertesse veled azt, melly után milliok epekedtek, - a boldogságot!”

Szivem hangosan dobogott, s szemeim az öröm és fájdalom gyöngyárjában fürödtek; keblem emelkedett, s öntudatlanul omlék a porba az előtt, ki kezembe adandó vala a varázskulcsot, mellyet ép az által szoktunk elveszteni, hogy megtaláltnak hivők.

“Te a boldogságot akarod megismerni; im itt van leirva!”

Én föltekinték, s egy üres lapot láték.

‘Mi ez, hisz a lap üres!’

“Igen gyermekem! a boldogság lénye az üdvek összegében rejlik; s mivel a ti üdveitek véghatára a mulandóság előküszöbén végződik: a boldogság reátok nézve – agyrém, mellyet kába vágyaitok ezer meg ezer alakba öltöztetének, hogy boldogtalanságtokat ugyanannyiszor százszorozzák.”

‘Én fölnyitám a természet őskönyvét, és - - -‘

“Azt látád benne, mit emberek irtak; nézd magát a természetet - - -!”

‘E szerint hát boldogság nem létezik -?’

“Lelkedből kél, s lelkedbe száll vissza üdveid összege, s lelkednek még a mulandóságon tul sincsen véghatára!”

A szabadba siettem.

II.
Szerelem

Láttam őt, beszéltem vele egyszer, kétszer, százszor, ezerszer! szemeink, sziveink találkoztak, s megérték egymást. Lelkeink egymásba olvadának, s üdveink templomának – végtelennek esküdt szerelmünk lőn istennője.

Mondjátok meg nekem, mi az a szerelem! – Balgák, hisz ha nyelvetek e gondolatnál csak dadogni tud is: nem érezhetitek a szerelmet, hogy mondhatnátok meg? – Teremtés közben megcsókolá isten az eget, s legelső csókjából let a nap, a többiből a hold, és csillagok. A teremtés végével pedig örvendett remekművének, s legelső örömmosolyából született a szerelem, s ellepé a világegyetemet, hogy teremtsen üdvet, és bánatot.

Vajjon hát nincs-e boldogság a földön? – vajjon végződik-e az én szerelmem véghatára a mulandóság előküszöbén? az én szerelmemé, melly hevével a holdat is képes volna nappá varázsolni. – Nem boldogság-e már csak birhatni is az ő szerelmét? Nem üres-e az emberi nyelv a további kéjek kifejezésére? – Jó őrszellemem, te nem érthetted a lelket, neked a szivet kelle értened. Igen igen, te a szivet értéd! – Nem sokkal megfoghatóbb-e ez: “Szivedből kél, s szivedbe száll vissza üdveid söszege stb. stb.” – igen, ez sokkal érthetőbb, sokkal alkalmazhatóbb! – De mit is bibelődöm én egy álom rémeivel, - én szeretem őt végtelenül, szeretem lelkem mélyéből, örökre, örökre! – Ha szerelmem anyagositható volna: összezúzná sulyjával a földgömböt, nagyságával kiszoritaná helyeikből az égi testeket, s megszégyenülne miatta a természet, hogy hozzá hasonlót ennyi évezredeken állt is felidézni még nem birt.

III.
Atyai öröm

Ha csakugyan boldogság a legfőbb jó a világon, s ennél nagyobb nincs: ugy elébb annak csupán előcsarnokában valék s benne, érzem, csak most vagyok!

Voltatok-e már családkörben, hol kisdedek zajtalan öröme teremti a boldogságot, mellyhez képest a szerelmi boldogság semmi? – Milliók kéjelegnek az élet különbféle örömein, s azt hiszik, hogy boldogok, mert már egészen ben vannak az édenben, hova reményfát már csak teremteni is fölösleges volt. Szegény vakok! ti a szineket dicsérni halottátok, s felejtitek, hogy a szerepek még a képek országában sem felcserélhetők. Bizonyosan nincsenek gyermekeitek! – Van-e dúsabb egy apánál, kinek lekében a hit, a remény, és a szeretet fölvirágzott?! – Ha kisdedeim ream mosolyognak, körültem édes bájosan csevegnek, és én karjaimba zárom őket: akkor istennek képzelem magamat; s ha isten volnék, s teremtenem kellene világot, s a világnak boldogságot: csupán szülői örömet teremtenék, mert a melly szivben ez gyököt verhet, szentek szentjévé válik az általa, áldást terjesztőleg a nagy világra. – Sokszor elgondolom, milly boldogtalan lennék, ha ezen örömet vagy épen nem érezhetném, vagy ha titokban lehetne is élveznem! – De vajjon képzelhető ez? – Nem, ez nem lehet! Nem nyilván vidám-e maga az ős természet is valahányszor megujul, s nem ölt-e az ég is a derű ünnepen nyilván azur palástot, nem nyilván olvashatni-e illyenkor homlokáról a reá csillagbetűkkel irt boldogságot?! – És még is, és még is! – Gondolkozzatok csak! – Nem ásott-e a számoló önzés fekete sirt ezen szent örömnek is, hogy halottul fektesse belé a természetet, s ezen sirból bűnös a feltámadás!! – Ha világ u r volnék, s atya nem: szivesen fölcserélném a világot azzal, hogy atya lehessek, ezen örömemet azonban nem áldoznám föl viszont a világért! – Az atyai sziv egy méztenger, mellybe bár mennyi keserűt vetünk is; eredeti énjét meg nem változtathatjuk. –A teremtő egyetlen egyszer számitott hiányosan, - akkor, mikor az édeni bűnös párban az emberiséget elitélte. A szülői örömet meghagyta számunkra, s a büntetés elveszté vélt szigorát.

IV.
Karácsonfa

‘Atyám, atyám hoztál-e fiadnak karácsonfát?’ –

“Hoztam kedvesem, mindjárt felállitom. – Im nézd!”

‘Egy lény, ki egyedül áll hozzád olly közel, mint atyád, széttépte atyád szivét. – A törzs a kinból, az ágok, a fájdalmakból, s a levelek széttépett reményekből lettenek. Im nézd csak, már termet is! Gyümölcse csillogó kingyöngy. Judás eladván mesterét, visszaváltani illy gyöngyökön akarta, de a váltságbért nem hitték valódinak a  zsidók. – Im itt még egyéb is van, majd ezt is megismertetem! – Ez itt szivvérből és kingyöngyből vegyitett massa; te még kicsiny vagy, talán használhatod! ha lelked nem nöne elég naggyá: biztos szer, ez megnöveszti! – Itt egész serge van a jajoknak. Csudálod, hogy nagyok? - - nemesitettek! – Végre azon sok tarkaságok ott mint megannyi búvirágok!! – Nemde milly szép? – Hja kedvesem, sokba is került ám! – Hozzá ne nyult fiam, mert legfellyebb is csak nézni való,de élvezni nem! Érted?’

Szegény fiu te nem tudod, hogy karácsonfád siremléke atyád boldogságának. – De hát boldogság volt-e az, vagy van-e boldogság?

“Lelkedből kél, s lelkedbe száll vissza üdveid összege, s lelkednek még a mulandóságon tul sincs véghatára!”

Jó őrszellemem, most értelek, neked igazad van! “Lelkemből kél, s lelkembe száll vissza üdveim összege, s lelkemnek még a mulandóságon tul sincsen véghatára!” – Igen igen boldogok egyedül csak ugy lehetünk, ha lelkünkből meritjük üdveinket!

Istenem, mivé let ő! – Tehát szerelme csak hazugság, - szendesége tettetés volt! – Egyetlen tekintetével képes let volna az üdvek honából örökre lecsalni az üdvet magát, hogy kopár helyén kárhozat tenyésszék; - a másik pillanatával ismét elűzte volna azt a földről, hogy földön-futóvá tegye, mellynek mindenütt léte szükségesebb volna akármi más lényénél. – Szeme üdvezületet igért, de jaj annak, kit ő megtérített; mert szemhez nem messze a sziv, - s szivében poklot táplált! – S ha elgondolom, hogy én ezen lény által akarék boldog lenni: akkor - - de minek a tépelődés; szivem eltompult, már  fájdalomra is alig van érzetem! pedig fájdalmam nagy, iszonyu nagy! – félek, hogy ha lelkemmel összeforr, nagysága elöli annak halhatatlanságát!

Szánakoztok rajtam? ne tegyétek azt; mert a szánalom könnyekre fakaszt, s könnyeim olly forrók, hogy hevök felforralná a tengerek vizeit; tudhatjátok pedig, az élet tengerén vajh mi sok sajka evez, melly mind révpartra számit! – Egyébiránt is a fájdalom égető könnyűi mindég lélekre csepennek, s lelkeken minek sebet égetnetek? – Higyjétek el a léleknek még örömében is megvannak kínjai! azt vélitek, hogy azok ember nyugodt, ki százezerek szivvérén vásárolta csillagait? – Csalódtok! az ő lelke nem felejti, hogy azon csillagokat homály veszi körül, mellyet a balga nép dicssugárnak hiszen. – a legelső festész ecset legelső akadálya volt a lélek általános magasztosulásának, mert csábszineiben a külsőségre lánczolta figyelmét, a nélkül, hogy a bensőt igazán ecsetelni mindeddig is feltalálta volna. De hisz ki is igényelne embertől istenit! –

V.
Volt és nincs

Végre megtörtént a legiszonyubb! a bűn mellynek láttára még a hold is megfogyatkozott, megtermé gyümölcsét! – Ő nincs többé, legalább ream nézve nincs! – A bűn leküzdé lényében az anyát, le a nőt, s csak az anyát hagyá meg, hogy tökélyesen biztosíthassa martalékául leányát, - a kárhozatot! – s azt vélitek, hogy a kárhozat tán örül martalékán? – Nem, az rajta nem kap; mert bár milly mohón nyaldossa körül rémlángjaival áldozatait, vérnyirkos tárgyát még is, mintegy akarva kerülvén, csak szükségből, vagy kötelességböl emészti fel! –

Ő nincs többé! s ezzel kimondva a borzasztó szó, melly megbánatá velem, hogy születtem; mert hitem viálga kialudt, reményem elhalt! – s mit ér az élet hit, remény, és szeretet nélkül? Egy éber halál az igy, mellyben megtörnek a lelken a viharok hullámai, s lepattognak a kin merges nyilai, de csak azért, hogy a lélek örökké éljen, és – örökké szenvedjen! - - A barátság a lélekélet fűszere. De vajjon birom e én ezt?! – Az emberiséget szerettem, mert birni véltem tökély-koronáját; - s vajjon szerethettem-e még most is, midőn ép az által csalattam meg kiben legremekebb példányát imádtam. – Az istent imádtam, mert saját képére teremté őt; - vajjon imádhatom-e még, miután édenemet ép az zuzta szét, kiért őt imádám?! – Ő távozék, hogy kihuzza keblemből a tört, mellyet belé szurt. De vajjon nem fáj-e a kihuzás szintugy, mint a bedöfés? – Ő távozzék, mert már nem nyujta neki élvet a kert, mellynek virágait bűne hevével leperzselé! – Ő távozék, mert - - távoznia kelle, hogy feléledhessen keblében az öntudat virága, mellyet eddig a szenvedélyek gyomai elnyomának. – Ő távozék, s távoztával összecsapódtak fejem fölött a kintenger hullámai, leszállék a fenékre, s egy drága gyöngyöt buvárlék ki onnét kárpótlásul - - a türelem gyöngyét! s most már kissé enyhébben érzem magamat, mert tudom, hogy gyermekeim nem maradandnak örökség nélkül!! –

VI.
Végbucsu

Isten veled te fájdalom hazája,
Isten veled te kedves árva hon,
Im felviharzott kebel bánatárja,
És messze tul űz szent határidon!

Mi jó, hogy a földnek több része is van, s mi jó, hogy eddig buzgó emberbarát voltam! mit tennék most, midőn fájdalmamnak csekély ezen világrész? Mit tennék most, ha szegény szivem eddig nem az emberiséget ölelte, - hanem ez árva hon bérczeihez és folyamihoz volt volna tapadva érzelmeivel? vajjon talána-e most ezen kiégett kebel, üszkei világán tul, enyhülésts? – S midőn kinjaim messze üznek a végetlenbe, nem esik-e jól a távolban, ha bár ismeretlen földön is, a közemberiségben ismét feltalálhatni az elhagyott hont, mellyhez annyi öröm, annyi fájdalom, s még több megcsalt remény csatolt, - s a szabadság fájának árnyában válni meg a véglehelettől mellynek semi egyéb hibája, mint – hogy későn jő. S ha kinaim még egy darabig tán élnem engedendnek, lehet-e más üdvem, mint ifju hazámban is az emberiségnek szentelni mind azon erőt, mit szenvedéseimből még megmentheték. Nem lehetek-e még ott is azon buzgó emberbarát, ki itt valék? – Még ott tán kibékülhetek az istennel, ki az emberiséggel!! –

Vagy azt vélitek talán, hogy ki hont változtat, az szivtelen világpolgár? Legyen nektek a ti hitetek szerint, - én nem tartok veletek! Ha élvvágy űz határról határra, partról partra meggyőződés nélkül: hideg cosmopolita vagy; de ha lelked az emberiséget öleli, szived annak dobog, élted annak akarod szentelni, tevékenységednek tágabb, és szabadabb mezőt akarsz nyitni, - s hazát változtatsz: nem cosmopolita vagy, hanem emberbarát, s illyennek lenni dicsőbb mint honfinak! különben is nem a geographiai határok teszik a hazát, s azért tán nem is messze az idő, mellyben a haza jelenkori eszméje elavulván, az egész fold leend egy haza, s lakosai, mint megannyi polgártársak csupán azért lesznek szétszórvák különféle országokban, mivel egy ponton nem lehetendenek. –

Milly megnyugtató volna, még egyszer ölelhetnem az emberiséget, s reá rögtön meghalnom! – Előttem less a tenger, mellyet tán a fold sirt fájdalmában, midőn az ember halhatlanságát elvesztette. – Előttem egy dicső nép, melly azért teremtetett, hogy legyen ki elkészitse a szabadság remekét! Mind ez talán majd megnyugtatand! S ha majd a mosolygó virányokat vagy a rengetegek vadonait tapodandom, s fáradt keblem kissé szórakozottan pihentetend, milly örömmel fogom felsohajtani: “üdvezlégy Amerika!!!

**

Im letéptem életem öröm, s bú virágait, koszorút fűzendő belőlük “Hazánk” oltárára.- Az örömvirágok meggyérültek, mert tudjátok, hogy azoknak számtalan az élvezője. A buvirágok azonban, emlékeül az álmodott boldogságnak, fájdalom ind illetetlenül hagyattak; azért, ha bár koszorúm fényes nem lenne is, csak belé fűzöm! Hisz különben is mi illenék jobban hazánk oltárára áldozatul, mint búvirág-koszorú!

Forrás: Hazánk 1. évf.  29-30-31. szám – Győr, 1847. Martius 9., 11., 13.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése