Elhagyatottságban,
szíves facsaró árvaságban hunyta le huszonegy évvel ezelőtt szemét egy sokat
hányt-vetett magyar poéta az Üllői úti klinikán: Reviczky Gyula s huszonegy
esztendőnek kellett eltelni, amíg akadt végre egy lélek, egy meleg szívű ember,
egy gondolkozó esztétikus: Paulovics István dr., aki kötetbe gyűjtötte,
összefoglalta a költő küzdelemteljes életének bús történetét s ellátta azt
mélyenjáró, tárgyilagos kritikával és meglepően tiszta és határozott esztétikai
méltatással.
Huszonegy
esztendeig hallgattak a költőről. Már-már a feledés fátyla szállott emlékére,
lobogó, tüzes szerelmi verseiről már alig emlékezett meg valaki is, életét,
hányatását pedig bizony-bizony elfelejtette már szinte az egész művelt
társadalom, midőn most egy hatalmas kötettel előáll egy selmecbányai
főgimnáziumi tanár: Paulovics István s bemutatja Reviczky Gyulát, a kritika
komoly és objektív világításában.
Már
a könyv puszta megjelenése is határozottan nagy nyereség esztétikai
irodalmunkra. Reviczky Gyula azok közé az istenadta tehetségű költők közé
tartozott, akiről elfeledkezni nem szabad, akivel foglalkozni kell s amidőn
Paulovics István az esztétikus szorgalmával egybegyűjtött a jeles költő életét
és költészetét illetőleg minden parányi adatot: végtelen szolgálatot tett a
Reviczky emlékén kívül a magyar nemzeti s a magyar esztétikai irodalomnak is.
Már
ebből a szempontból is méltó könyve a legteljesebb elismerésre.
Paulovics
könyve azonban tartalmát tekintve is gazdag és elsőrangú munka. Amit elsősorban
kell kiemelnünk, az a könyvet jellemző kritikai nyugalom és elfogulatlan
tárgyilagosság, mely csak ritka kritikai dolgozatokat jellemez. A legtöbb
kritikus és esztétikus nem ura a tárgyának s vagy elragadja a kritizált költő
nagy lelke s a kritikájában dythirambokat zeng, vagy az ellenkező végletbe csap
s kritikáját személyes impresszióval, a mű rovására csattanó
szellemeskedéseivel tölti meg.
Paulovics
István dr. vasszorgalommal egybegyűjtött adatait ötletesen és világosan osztja
be, úgy, hogy könyveinek van áttekinthető, határozott váza. Megismertet a költő
szomorú származásával, ifjúságával, nevelő sorban eltöltött küzdelmeivel,
rajzolja hűen és elfogulatlanul vidéki, majd fővárosi életharcát, vívódásait,
örömét, bánatát, sikereit, csalódásait, megfesti minden pátosz és túlzás nélkül
első, majd későbbi szerelmeit, leírja betegeskedését, kórházi vívódásait,
szomorú halálát és bús temetését.
A
nyugodt, szinte a történetíró objektivitásával papírra tett sorok közül a maga
igazi, komoly és értékes alakjában bontakozik ki Reviczky Gyula egész
egyénisége, mérhetetlen sok küszködése, bámulatos és félelmes életharca.
Egyszeriben megismerjük Paulovics dr. okos írásából, pontos adataiból, logikus
fejtegetéseiből az elfeledett Reviczky Gyulát, úgy is mint embert, úgy is mint
költőt. A minden elfogultságtól ment, kritikai méltatásból meg tudjuk jelölni
költőink között Reviczky Gyula helyét s a 240 oldalas vaskos kötet átlapozása
után tisztán áll előttünk maga a kor is, a 70-80-as évek irodalmi viszonya,
amelynek szerencsétlen szituációi között oly igazán sokat kellett vergődni,
nélkülözni a korától meg nem értett s kartársai által irigyelt lánglelkű
Reviczky Gyulának.
Könyvének
második részében méltatja Reviczky Gyulát, mint elbeszélőt, mint esztétikust, majd
általánosságban mond leszűrődött, józan irodalmi látkörre valló hangon tartott
véleményt Reviczky költészetéről.
És
ez a rész talán Paulovics könyvének a legértékesebb része. Helyesen és
tárgyilagosan ítéli meg Reviczkyt, midőn őt az Arany János utáni magyar líra
legegyénibb képviselőjének mondja. Mert Reviczky, Arany és Vajda János után
tényleg a legmélyebb és legeredetibb költői tehetség. szorosan Vajda nyomán
haladt, bár sok tekintetben eltér tőle. Nincs meg benne Vajda zordsága,
emberkerülő gyűlölete, lobogó érzéki szenvedélye, hatalmas képzelő tehetsége,
de viszont sokkalta több benne a melegség. Finomabb, zengzetesebb, lágyabb a
nyelve, mélabúsabb a hangulata s tisztultabb a formaérzéke. A fájdalom sír
Reviczky költészetében, de nem Vajda János önkínzó, vigasztalan, vad fájdalmassága.
Ő volt szinte az első a magyar költészetben, aki Petőfi és Arany utánzása
helyett elsőnek fordult a Nyugat nagy nemzeteinek költészetéhez, hogy ízlést,
változatosságot, új színt, új hangot, modern szellemet s eszmei tartalmat
merítvén azokból, gazdagítsa irodalmunkat.
És
ez volt az ő végzete is!
Hogy
tudta volna még az ő kora megérteni azokat a nagy igazságokat, hogy a
patriotizmus lehet ugyan a költészet tárgya, de nem légköre s hogy minél jobban
sikerül a költőnek tárgyát általánosítani, annál magasabban áll, - mikor még ma
sem érti meg s mikor még ma is a kitaposott utakon lantoló, hazafias rímeket
verkliző, célszerű poétákat tartja a közvélemény nagy költőknek.
Hogy
ne lett volna népszerűtlen és meg nem hallgatott Reviczky Gyula, aki azt
vallotta, hogy a tehetség csak saját egyéniségét
képviseli a nemzet irodalmában, a
zseni pedig nemzete egyéniségét a
világirodalomban. A legnagyobb költők a
legnemzetietlenebbek, de egyúttal legemberiebbek, legáltalánosabbak.
És
még valamit kell kiemelnünk Paulovics István okos és tartalmas könyvéből.
Kritikai méltatásában bizonyos aktualitást látunk a jelenlegi magyar irodalmi
viszonyokat illetőleg. Bölcsen és időszerűen idézte ő fel ugyanis épp most
Reviczky alakját, midőn lépten-nyomon látjuk ma is, hogy Reviczky élete mily
szomorú példa arra, hogy a valódi
eszményekért küzdő ember valósággal harcba kerül az irodalom kilenctized
részével s ez azután úgy végez vele, hogy egyszerűen tudomást sem vesz róla.
Paulovics
könyve okos és mély munka. Tudományos és nyilvános könyvtárak, társaságok és
egyesületek, a tartalmas, logikus és eredeti írásokat kedvelő magánosok vegyék
meg és olvassák el ezt a könyvet.
Forrás: A Jövendő 1. évf. 8. sz. Hódmezővásárhely, 1910.
jún. 1.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése