Életrajz
és életmű között olykor nincs feltétlenül kiemelendő összefüggés, máskor
viszont lényegbevágó a kapcsolat. Egyik eset sem értékmérő, de mindegyik
jellemző. Fekete Gyula azok közé tartozik, akiknél fontos az életrajz is,
akiknél szinte szétválaszthatatlan a közéleti és az írói cselekvés.
Mezőkeresztesen
született, paraszti családban. A sárospataki gimnáziumban érettségizett, majd a
fővárosban tanult közgazdaságtant. 1942 decemberében Győrffy-kollégista lett. 1945
tavaszán Borsod megye földosztásának miniszteri biztosa, majd újságíró és a
Nemzeti Parasztpárt szervezője. Első prózakötete 1952-ben jelent meg. 1956
előtti írásaira a jóhiszemű sematizmus a jellemző. 1956 őszén az Írószövetség
tisztviselője lett, decemberben letartóztatták, tíz hónap múlva szabadult.
Később ismét lapoknál dolgozott. 1981 és 1989 között az Írószövetség alelnöke
volt. Több társadalmi szervezetben vállalt tisztséget, főként a
családvédelemmel és az olvasómozgalommal foglalkozott.
Szépírói
munkásságával egyenlő fontosságú irodalmi publicisztikája, amely a hatvanas
években bontakozott ki. A közéletnek azok a kérdései érdekelték, amelyeknek
határozott erkölcsi vonzata is van. Az eszményi társadalom megvalósítását
hirdető korszakban az eszmények – az örök emberi értékek – nevében mutatott rá
a velük ellentétes, veszedelmes tendenciákra, s kérte, követelve
megváltoztatásuk hivatalos és társadalmi támogatását. Mivel a társadalom
alapsejtjének mindig is a családot tartotta, elsők között figyelt fel arra,
hogy a hagyományos családmodell felbomlásával nemcsak szükségszerű, hanem
elkerülendő folyamatok is együtt járnak, s a helyes erkölcsi normák nem
érvényesülnek. A család központi feladatának tudva a gyermeknevelést, harcolt a
gyermekszaporulat rohamos csökkenése ellen. Legnagyobb sikere, hogy az általa
javasolt gyermekgondozási segélyt néhány évi küzdelem után bevezették, s ezzel,
ha történelmi mértékben csak átmenetileg is, de sikereket lehetett elérni.
Álláspontja nyílt vita is volt a hivatalos nézettel, ugyanis a „dolgozó nő”
abszolutizált eszménye mellé próbálta az anyaság rangját ismét odaállítani, s a
több gyermek felnevelését szintén társadalmilag hasznos, létérdekű feladatnak
láttatni.
Az
erkölcsi kérdések, a férfi-nő kapcsolat, a család, a kisközösségek változó
világa áll az 1960-tól megjelenő regények egyik vonulatának középpontjában. Már
címével is erre utal A hű asszony meg a rossz nő (1963),
amelynek férfi hőse, a kiegyensúlyozott házasságban élő Östör Imre otthagyja
feleségét, a „rossz nő” miatt, akinek ugyan három férfitól van három gyereke,
de ezek a gyerekek családot alkotnak, míg az ő felesége nem vállalja a
gyerekszülést és nevelést. 1963 tavaszán jelent meg Az orvos halála, az író
máig legnagyobbnak bizonyuló sikere, amelyben gondolati és esztétikai
szempontból is a legegységesebben tudta világszemléletét, erkölcsi alapállását
kifejteni. E mű egyharmad század távolából visszatekintve is maradandó érték, s
nemcsak az írói pályán, hanem a magyar irodalom egészének történetében is. Ennyi
idő után sok jeles mű megfakul, szemléleti, nyelvi vagy egyéb okokból hitelét
veszti, Az orvos halála azonban kiállta az idő próbáját.
Regényeinek
másik csoportjában a huszadik századi történelem közelmúltjának kérdéseit
állítja a középpontba: a második világháború időszakát, az utána következő évek
fordulatait. Azt az időszakot tehát, amelyet fiatalemberként maga is átélt már,
s amely nemzedékének szemléletét meghatározóan formálta. E művek: Ezeregyedik
esztendő (1965), Csördülő ég (1967), Vallomás hajnalig (1970), összefoglaló
címen: Január, február, március (1977), A fiú meg a katonák (1972), Mézeshetek
(1975), Hiányzik egy férfi (1979), összefoglaló címmel: Április,
május, június (1983).
Publicisztikája,
esszéi is számos kötetben megjelentek. Közülük a legnevezetesebbek: Éljünk
magunknak? (1972), Mindene megvan? (1973), Egy korty tenger (1974), Száz korty
tenger (1977), Sarkcsillag (1983).
AZ ORVOS HALÁLA
Igazi
telitalálat már a regény címe is, pedig látszólag a lehető legegyszerűbb
megoldást választotta az író. Egyrészt előre közli a bemutatott sors
befejeződését, tehát az olvasó tudja, hogy a feltehetően orvos főhős hamarosan
meg fog halni, másrészt e hős foglalkozása is hangsúlyos lesz: éppen a hivatása
szerint gyógyító ember válik tehetetlenné. Ugyanakkor az orvos nem a nevével
nevezetten jelenik meg, s nemcsak a címben, hanem a regény első fejezetében
sem: ő az ’”öreg orvos”, s csak a fejezet derekán tudjuk meg, hogy idős barátja
„Dezső”-nek becézi. Teljes neve csak a második fejezetben, az érettségi
találkozó névsorolvasásánál derül ki: Weisz Dezső ő, egykori csúfnevén
Kisvájsz. Ugyanis alacsony növésű s öregkorára még csúnya emberke is.
A
regény hét fejezetre tagolódik, ezek címe vasárnaptól szombatig a hét napjainak
megnevezése, s ez a hét az orvos utolsó hete. A színhely egy falu, ahol 3150
biztosított él, s ahol 25 éves korától kezdve egészen a jelenig, 68 éves koráig
volt orvos Weisz Dezső. A cselekmény jelen ideje a mű megírásához közeli
időpont, közelebbről meg nem határozva, tehát 1960 tájéka: a falu már
termelőszövetkezeti község, gyakorlatilag minden lakos biztosított. Május van,
a természet szinte pompázik a maga szépségében, az élet folytatódását, a jövőt
tanúsítja.
Ezzel
szemben „az öreg orvosnak évről évre szaporodott a munkája, s fogyott az ereje.
Megromlott egészségi állapotában egy hirtelen rosszullét után elhatározta, hogy
nyugdíjazását kéri. Teljes nyugalmat és sok pihenést kívánt az elnyűtt
szervezet; óvakodnia kellett minden izgalomtól, megerőltetéstől, hirtelen
vérnyomásváltozástól. Úgy számított, ha vigyáz magára, élhet még öt-hat
esztendeig. Esetleg még tovább is élhet.” E mondatokkal kezdődik a regény,
amely önmagát voltaképpen nem is tekinti „regénynek”, hiszen a főhőssel
kapcsolatban kijelenti: „Voltak sorsdöntő események annak idején az ő életében
is, de ezek mind lezajlottak már; hatvannyolc éves korára tulajdonképp
befejeződött az ő regénye. Ami alább következik, az alig érdemelne többet egy
életrajzban a függeléknél”. Egy életrajzban talán így lenne, ez alkalommal azonban
éppen ez a „függelék” válik lényegessé, s ehhez képest a korábbi 68 esztendő
„regényes” történései csak magyarázó jegyzetek.
Az
orvos többszörösen életrajzi határhelyzetbe kerül: a számvetés elkerülhetetlen.
Két hete érkezett meg fiatal utóda: már nyugdíjasnak érezheti-tudhatja magát. A
nyitójelenetben egy kortárs barátjának, a nyugdíjas postamesternek a temetésén
vesz részt egy másik kortárssal, Piskolti nyugdíjas patikussal, s ez szintén
számvetési alkalom. Másnap ötvenedik érettségi találkozójára utazik a nem túl
távoli városba. Ugyanakkor, mivel utóda, számára váratlanul, külföldi
ösztöndíjat kap, átmenetileg ismét rászakad a körzet, tehát dolgoznia kell.
Viszont rosszullétei állandósulnak, egyik reggel már megkapja a halál névjegyét
is. Felesége pedig azt szeretné, ha elköltöznének Budapestre, s ott igazán
nyugalomban élnék le hátralévő esztendeiket.
A
regényben a cselekményes részek, a párbeszédes meditációk, a viták és a belső
monológok, álomképek termékeny egyensúlyban vannak. Gazdagon bontakozik ki az
orvos személyisége, ugyanakkor a mellékszereplők, az epizódfigurák is mind
életszerűek, mind természetes kapcsolatba kerülnek az orvos utolsó napjaival,
meditációival.
Az
orvos első nyugdíjas napjaiban sokat tűnődött az élet értelméről, s ezt
korábban soha nem tette, ez idáig csak élt, dolgozott. Temetésekre se járt el,
de a postamester segítette őt az üldöztetések idején, ezért kísérte el utolsó
útjára. A temetés után – anyja kérésére – megnézte a Markovits fiút, ezt a 23
éves életerős fiatalembert, aki nagy úszótehetség volt, de aztán letört, s most
egy öngyilkossági kísérlet után jött ki a kórházból. Szerinte „az egész élet
egy nagy hülyeség”. Az orvos túlságosan elkényeztetettnek és önzőnek tartja a
flegmán viselkedő fiatalt. Az utcán a tanítónővel találkozik, aki Piskoltiéknál
albérlő. A lány érdeklődik a Markovits fiú után, s az orvos aggódik magában.
nem tartja egymáshoz illőnek őket. Az esti sakkpartit szórakozottan elveszti az
orvos, majd szelíd vitába bonyolódik – elsősorban a tanítónővel, Jolikával –
arról, hogy milyenek a mai fiatalok, s mi az ember kötelessége. Felfogása
szerint a felnevelt embernek adósságot kell törleszteni, elsősorban a saját
gyermekek felnevelésével. (Ő is felnevelt két fiát, de munkaszolgálatosként
mindkettő eltűnt a háborúban.) Ám „az emberek java része nemcsak az adósságát
törleszti, bőven ad rá kamatot is.” Hazafelé menet megállapítja az orvos:
„Azzal a céllal, hogy az ember meghaljon, csakugyan nem érdemes élni.” Este a
könyvei között nézelődik, ezek maradtak meg a háborúból, a postamester
vigyázott rájuk, többi holmijukat a zsidóüldözések idején lefoglalták,
széthordták. Egy híres regényt szeretne végre elolvasni, de végül anélkül
alszik el, hogy belekezdene.
Hétfőn
a városba utazott feleségével, aki fodrászhoz ment, meg vásárolni. Az orvos
előbb a hivatalt kereste fel nyugdíja ügyében, s itt tudta meg, hogy az új
orvos, Borbáth napokon belül elutazik, neki tovább kellene dolgoznia. Elutasító
választ ad. Őt is, feleségét is felizgatta a hír. Vásárolni mennek, s az
áruházban az egyik idősebb eladóban az orvos felismeri ifjúkori nagy szerelmét,
Angyalkát, akivel már eljegyzésről ábrándoztak, de a megyei főtisztviselő
szülők hallani sem akartak a kapcsolatról. Az ötvenes érettségi találkozón
heten jelentek meg, de tudtak még két élő s híres társukról. Az iskolában az
orvos idegenül érezte magát, a vendéglőben csak mértékkel evett. Söpkéz ügyvéd,
a szervező a Markovits fiúról érdeklődött. kiderült, hogy felesége van, akit
otthagyott, de időközben gyerekük született, s gyerektartást kellene fizetni. A
szállodai reggeli közben a külföldön élő Lebovits-csal beszélget, aki nem
politikai okokból vált idegen állampolgárrá, de itt nem tudna élni. A férfi
búcsúzóul felajánlja, hogy diáktársa legyen egy svédországi öregek panziójában,
a tengerparton orvos. Weisz Dezső elment az SZTK-ba, ahol megállapították, hogy
a korábbihoz képest tovább romlott az egészségi állapota. A vonaton hazafelé
Csordással, a makkegészségesnek tűnő nyugdíjas főmérnökkel utazott együtt. Ez a
férfi a kertjét gondozza, és az unokáit neveli nagy szeretettel. Kölcsönösen
megállapították, hogy az „adósságot” ők letörlesztették, s át kell adni a
helyet az utánuk következőknek. Az orvosban azért kételyek is vannak, hiszen az
ember nemcsak tervezi és építi a hidakat, hanem olykor fel is robbantja. A
„szürke, falusi orvos” pedig „gyógyítja az embereket, s noha a gazembereket is
gyógyítja, a tetteikért már nem ő a felelős.” A fiatal orvos még ezen a napon
elutazott, s azt írta ki a rendelőre, hogy dr. „Weisz veszi át a rendelést.
Mariska, a házvezetőnő egyelőre elküldte a betegeket – a fáradt orvos hazatérve
aludt, majd este olvasni kezdte a regényt.
Szerda
reggel a feleségével vitatkozva, önmagát is győzködve arra az elhatározásra
jut, hogy az adott helyzetben neki is jobb, ha ellátja a körzetet, hiszen
kevésbé idegesíti magát azzal, mint a vitatható tétlenséggel. A rendelőben egy
túlsúlyos, idősebb szakácsnőt vizsgál alaposan meg, s javasolja neki a
nyugdíjazási kérelmet – az asszony nagy kétségbeesésére. Ezen az eseten is
meditálva arra a következtetésre jut, hogy „van a nyugdíjas állapotnak
valamilyen, az emberi lélek mélyében gyökerező ellentmondása”. Délután megérkezett
Ádi, a doktorné unokahúga Budapestről, kétszemélyes túrakocsijával. Ő volt az
egyetlen örökösük, s alig túl a harmincon éppen a harmadik – nála jóval idősebb
– férjénél tartott. Hívásra jött: Emmi, a doktorné azt szerette volna, ha falusi
házukat eladva Budán vehetnének egy kisebb villát Ádi nevére, a maguk
haszonélvezetére, hogy mindenki jól járjon. Az orvos este holtfáradtan ért
haza, azonnal lefeküdt aludni.
Csütörtökön
hajnalban iszonyatos rosszullétre ébredt, eszméletét is elveszítette egy időre,
majd ismét aludt, s utána jobban lett. Reggel rendelt. A megyéből telefonáltak,
s azt mondta, a falut elvállalja átmenetileg, de a perifériát nem. Csak néhány
hónapról van szó, ígérték. Ádinak azt mondta, meggondolják még a költözés
dolgát. Majd megvizsgálta az őt már napok óta kereső Török lányt, akiről
természetesen megállapította, hogy aggodalma jogos, gyereke lesz. Majd levelet
írt Leovitsnak: nem utazik Svédországba, ő itt érzi jól magát. Mert „nincs
ugyan utódom természet szerint, kiirtották őket, de bosszúból én az injekciós
tűmmel átoltottam a magam életét a másokéba, és ezer év múlva ezerannyi lesz az
utódom, mint a két fiam gyilkosainak.” Mariska, a házvezetőnő aggodalmaskodik:
vele mi lesz, ha a doktorék a fővárosba költöznek. Az orvos megnyugtatja, hogy
ő a temetőbe fog már csak elköltözni.
Pénteken
a délelőtti munka után a feleségének is elmondja, hogy ne foglalkozzanak a
költözés ügyével, ő itt akar maradni. Az asszony viszont nem maga miatt, hanem
férjének nyugalmáért hagyná ott a falut, ezért megsértődik. Az orvos délután
aludt, majd a kertben nézelődött, gondolkodott, s a besötétedő égbolt
csillagait szemlélve az ember és az emberi életidő parányiságával szembesült.
Este a patikusékhoz ment, ahol megütődve tudta meg, hogy a faluban azt is
beszélik, hogy ő üldözte el Borbáthot. Valóban megoszlottak régtől fogva az
orvosról a vélemények. Voltak – oktalanul – haragosai is mások úgy vélték, hogy
nem is akar nyugdíjba menni, fut a pénz után. Pedig nem gazdagodott meg, soha
nem pénzt hajszolva gyógyított. Piskolti kérdezgeti, milyen szórakozásai,
kicsapongásai, örömei voltak az életben, hiszen még a tenger sem látta, nem is
élt szinte, mire az orvos azt válaszolja, hogy sohasem unatkozott. Késő este
még beteghez hívták.
Éjféltájban
ért haza és feküdhetett le, negyed háromkor már ébresztették: az ecséri majorba
hívták egy nehéz szüléshez. Móréékhoz, legmegrögzöttebb haragosához. A motoron,
útközben ismét rosszul érezte magát, de aztán rendbe jött. A vártnál kevesebb
komplikációval, hajnali öt óra tájban megszületett egy kislány. Igaz bevérzett,
horzsolások voltak rajta. A nagymama éppen aggódva kérdezte az orvost,
elmúlik-e ez, amikor az öreg doktor összeesett. Agyvérzést kapott. Még annyira
öntudatához tért, hogy tudta, mit kellene tenni, de mondani már nem volt képes,
s megbékélve vetett számot befejeződő életével: „Az élők csinálják, amit kell.
Én pedig befejeztem, amit kellett csinálnom, és nagyon jó, hogy így. Mert elért
volna a tengerparton is, de ott nem lennék nyugodt, most pedig egészen nyugodt
vagyok.”
Két
nap múlva eltemették az öreg orvost. Az élet folytatódott, azok a moccanások
is, amelyek az orvostól indultak el: „Belesimultak észrevétlenül a köznapi
estébe, s mozdulnak tovább, az emberi időszámítás végéig.”
Per
és harag nélkül válik el az élettől az öreg orvos s halálának oka éppen az a
megerőltető munka, amelyet a bonyolult szülés levezetése jelent. Halál és élet
szinte pátosztalanul játszik át egymásba, s az orvos szakmai és emberi
helytállásának értékét még az is növeli, hogy éppen azokon segített, akik
rosszakarói voltak, s akik – mint ezt az olvasó megtudhatja – a haldokló
mellett is rossz véleményüket fogalmazzák meg.
Arra
az alapvető, hősünket is foglalkoztató kérdésre, hogy mi is az élet értelme,
megkapja a hős is, az olvasó is a választ. Az orvos egész életében értelmesen
élt, s ez az utolsó napok fényében válik egyértelművé, világosodik meg számára:
valahol próbálta otthon érezni magát, tenni a dolgát, nem elsősorban önmaga
örömére, bár arra is, hanem a többi ember javára Nem tett semmi rendkívülit,
sem a történelemkönyvekben, sem a lexikonokban nincs helye nevének, mégis
példás és teljes életet élhetett, s a történelem ádáz viharai ellenére is
megőrizhette teljes körű emberségét. Megbocsátása, szelídsége,
szolgálatkészsége szinte jézusi magatartásúnak mutatja, bár e párhuzam ellen ő
maga tiltakozna a leghevesebben. Életigazságát tudatosítani segít neki Csordás
főmérnök hasonló példája, amely azt is sugározza, hogy nem kivételes esetről
van szó: minden foglalkozásban és mindenfajta életsorsban lehetséges olyanfajta
életutat bejárni, hogy az életszámvetés megnyugvással tölthessen el bennünket
még akkor is, ha környezetünk véleménye ambivalens.
Nem
a kiemelkedő hős, nem a kiélezett drámai helyzetben helytálló személyiség,
hanem a közember áll Fekete Gyula regényének középpontjában, az orvost azonban
egyetlen pillanatig nem érezzük szürkének, sem érdektelennek. Úgy szól róla a
mélyen emberi mese, hogy mindannyiunkat megérint életútjának szépsége, summázó
gondolatainak igazsága.
Forrás: 7x7 híres mai
magyar regény 82-89. old., Móra Könyvkiadó 1977.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése