2016. aug. 21.

Sértő Kálmán: Megáldott asszonyok




Be jó itthon vándorolni,
A hazában vándorolni,
Nem szabad itt káromolni
Istent.

Tavaszi víz a forrásba,
Vándor hajol a forrásba,
Éhes a sok vándorlásba,
Iszik.

Egy tanya Fejérmegyébe,
Egy kis ház Fejérmegyébe,
Semmi a vándor begyébe,
Bemegy.

„Adjon Isten jó délutánt,
Nem bírom már a délutánt,
A nagy éhség ördöge bánt
Engem.”

„Üljön ide”, szól az asszony,
„Hozok enni”, szól az asszony,
„Isten áldja magyar asszony”,
Szólok.

Egy nagy karéj kenyeret hoz,
Megpaprikált szalonnát hoz,
Szám mozog imádkozáshoz,
Lassan.

„Levest„ így szól, „nem adhatok,
Meleg ételt nem adhatok,
megették a kis malacok,
Ami maradt.”

„Jól van anyám, jól van ez is,
Felejthetetlen lesz ez is.
Gondolom, van kis vize is,
Kérek.”

„Hova indult” szól az asszony,
„Van-e anyja?” szól az asszony,
Hogy a falat megakadjon,
Sírjak.

„Van énnékem édesanyám,
Ráncos és ősz édesanyám,
Omlófalú apró tanyán”,
Szólok.

„Hova megyek? Megmondhatom,
Gyalogoló, megmondhatom,
Ingyen nem vis a vonatom
Pestre.”

„Mi van a táskába?” kérdez,
„Mifélét visz benne?” kérdez,
„A városba soka vétkes –
Nem fél?”

„Nem félek én, édes néném,
Versíró vagyok én, néném,
Verset viszek, - csak megérném
Pestig.”

Kikurjant a jóságasszony,
Tükörcsizmás jóságasszony,
Vendégelő magyar asszony,
„Lányok!”

Három menyecskelány lép be,
Hat kopogó csizma lép be,
Ráköszönnek a vendégre,
Eszik.

Elmondja utam az anyjuk,
Eldicsér az édesanyjuk,
Pirulva nézek el rajtuk,
Leülnek.

A késemet megtörülöm,
Lázas arcom megtörülöm,
Szégyen-é, hogy megehültem,
S enni kértem.

Kérdezgetnek, mit is írtam,
Mutassam meg, amit írtam,
Örömömet alig bírtam, -
Sírtam.

A táskámat kinyitottam,
Asszonyoknak kinyitottam,
Pár füzetet kézbe fogtam.
„Ennyi!”

Szép kérésre fölolvastam,
Egy pár verset fölolvastam,
Sírást, kacagást hallottam,
Beteltem.

„Maga akkor költő?” szólnak,
„Maga akkor szenved?” szólnak,
Mint egy csodát, megbámulnak,
Engem.

„Maga úgy megy, mint Petőfi!
A szerelmes, nagy Petőfi,
gombolyag az esze  rőfi
S bontja.”

Szólok „Hogy tudja menyecske?
Maga csizmás kis menyecske,
Én meg zümmögő legyecske
Vagyok.”

Szól ő „én már őt olvastam,
Minden versét elolvastam,
Amikor még leány voltam,
Éve.”

„Szerelemről írt és borról,
A szikrázó magyar borról,
Szabadságról, vándorsorsról,
Szépet.”

„Ha ő akármit meglátott,
Ha helyes kislányt meglátott,
Azon helybe ceruzázott,
Vígan.”

„Volt-e szerelmes már maga?
Hányszor szeretett már maga?
Hány éves? Más őszül haja?”
Kérdez.

„Ugy-e sokat törte fejét?
A magas homloku fejét?”
S elmondom sorsom velejét,
Nagyba.

Ők: „No most egy költőt látunk,
Egy versírót nálunk látunk,
Mi még költőt sohse láttunk,
Élve.”

„Testvérünk képe lóg a falon,
Juliska képe a falon,
Négy éve volt ravatalon,
Meghalt.”

Írjon róla, hogy az ébe,
Mit csinál a magas égbe,
Ahova csak a jó lép be
Tisztán.”

Írom holt felől a dalom,
Juliska felől a dalom,
Néz a kép a fehér falon,
Sírnak.

Mind a hárman lemásolják,
Fehér lapra lemásolják,
Poros zsoltár közé rakják,
Emlék.

Harapnivalót pakolnak,
Fehér kenyeret pakolnak,
Majdnem vásárig csókolnak,
Szeretnek.

„Mondja, maga nem dohányos?
Az én uram nagy dohányos.”
„Enyém még jobban, a János,
Pipázik.”

„Dehogy nem, csak rézkrajc nincsen,
Ennélfogva dohány sincsen,
Ezek nélkül gyufa sincsen.”
Mondok.

„Van itt dohány, finom vágott,
Az én uram máma vágott,
Kifüstölné a világot
Ő is.”

„Tartsa zsebjét, magyar dohány,
Vigyázzon ám, tilos dohány,
Meg ne tudja finánc, mokány,
Rejtse.”

Azonnal egy magyart sodrok,
Friss ujság izébe sodrok,
S örömömbe ennyit mondok:
„Kérem,

Ha finánc jön, szagol vámot,
Kupájába nagyot vágok,
Hogy befutja az országot
Egy szuszra.”

„Rajtam ki nem foghat finánc,
A fejembe három a tánc.”
Erre kitör a vervihánc,
Nevetnek.

Otthagytam a falum címét,
Baranyai falu címét,
Leírom a tanya címét,
Bucsuzunk.

Jóságotok megszolgálom,
Hogyha lehet, megszolgálom,
Szép arcotok mindég látom
Pesten is.”

Ballagok és visszanézek,
Menyecskékre visszanézek,
Nagyon jók és nagyon szépek,
Be szépek.

Lelkem zokog, szívem dobog,
Szívem ma legszebben dobog.
Utánam egy kendő lobog,
Boldogok.

„Isten áldjon benneteket,
Szép menyecskék benneteket,
Őrizze a lelketeket
Angyal.”

„Legyetek vándortól áldva,
Legyetek sírótól áldva,
Szemmel kísérőim áldva,
Megáldva.”
        
Forrás: A Kenyér – Népi folyóirat I. évf. (1937) 3. sz.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése