A színtér: egy modern úri lakás
ebédlője. Tágas, forróra fűtött, szőnyegektől puha. Graciózus vázák,
szecessziós nippek, virágcserepek, fotográfiák tarkítják.
Az eset hősei: az asszony meg a doktor, már amennyiben a férj a cselekmény hősei közé nem
sorozható, ő ugyanis ez idő szerint a hálószobában hörög. A végé járó
mellbeteg.
Az asszony: erős, nagy, melegvérű
nő. Haja parfümtől párás, vörösben úszó lángfolyam. Bő, sok redőjű pongyolája
hajlásai közül telte hajolnak ki erős, acélos teste sokat ígérő vonalai. Mint a
zsákmányéhes tigris nyújtózik végig a puha ebédlői díványon. A doktor fiatal, a
harmincba tartó férfi. Kemény és merész főtartással, a fiatalság tüzében villogó
tekintettel. Az asszony előtt ül egy taburetton. Erős, barna kezeiben
szorongatja a vörös hajú hisztérika húsos, finom kezeit. Az idő az alkonyba
hajlik. Tél van. A hálószobából sivító, görcsös, fuldokló hörgés zaja tör át.
A doktor… és amidőn az eszembe jut, hogy ez a halál
csíráival inficiált hüllő, a földnek ez az eljegyzett vőlegénye még jogot
formálhat magához, az ajakához, a testéhez, a csókjához, az öleléséhez, sőt
talán kénye-kedve szerint öleli is… ez a váz, ez az árnyék… hát öklömbe fut a
vér és gyilkolni szeretnék… Érti? Igenis gyilkolni szeretnék…
Az asszony a doktor
szájára tapasztja a kezét.
A doktor: És azt hiszi, hogy ez tulajdonképp gyilkosság
volna? Vízfejű, betűhöz láncolt paragrafusrágók szerint talán igen, de a
tökéletes és ideális morális rend, a tiszta anyagi igazság szempontjából… érti…
érti-e asszonyom, ez tulajdonképp a kötelességem
volna.
Az asszony bronzszínű
szemei kérdőleg szegeződnek a doktor arcának.
A
doktor: Az! A kötelességem. Emberbaráti frazeológiával és a kegyelet konvencióival
takarózhatik az erőtlen megalkuvás, azonban a természetnek, az életnek is
megvannak a maga rettenetes és könyörtelenül könyörtelenül következetes
igazságai. A mételyt, ami a közre veszélyes, irtani kell. A métely az erőt, az
egészséget, az életet fertőzi meg, a métely a halál csíráit hinti az élet
humuszába… a métely az öl. A férges fát kivágják, a dögvészes jószágot
lebunkózzák, a fertőzött testrészt kioperálják, szóval a természet minden
jelenségében és vonatkozásában harcol az élet, az egészség s az erő, a halál, a
pusztulás, a métely ellen: természetes, radikális cselekedet tehát az, amely
egy szennyes, inficiált, föloszlásnak induló masszától megszabadítja a
környezetet, a társadalmat s az élet egészséges levegőjét.
Az asszony tágra nyitott
szemekkel hallgatja a pogány bölcselkedést, ezenközben álmos lompossággal
nyújtózik végig a díványon s a hosszú, merész mozdulattól csipkéktől habos
pongyolája szorosan, ingerlően feszül meg a testén.
A doktor éhesen nézi. Az
arca tüzelni kezd. Ujjai az asszony vörösbe izzó, parfümtől párás hajával
babrálnak. A lehelete forró. Szinte sziszegve szól az asszonyhoz:
-
Nézze… például maga… hiszen maga a virulás, az erő, az ifjúság, maga a tüzes
élet és lobogó egészség és az élete, a sorsa, a boldogsága, szerencséje, a
vére, a teste, a lelke össze van kapcsolva ezzel a halált hurcoló nyomorékkal,
ezzel az élő hullával… Egy fedél alatt, egy szobában él vele együtt, azt a
levegőt szívja egészséges tüdejébe, amit ő a feloszló, a fertőzött beteg
melléből kigőzöl; tűri, hogy láztól cserepes vértelen ajakával a maga forró,
piros, egészséges ajkait a halálra váltak perverz mohóságával szívja… És ezt
tűrni kénytelen… mert ezek a betegek követelőek és erőszakosak és az utolsó
lélegzetvételig szeretni és szeretkezni akarnak. Ez a kilobbanó élet félelmes,
gyors oxidációja… És mondja… mondja… maga sohasem félt, hogy ez az élő hulla,
erőszakos csókjaival a maga egészséges testébe lopja a mételyt… a pusztulást… a
halált?
Az asszony eltorzult
arccal ugrik föl a díványról. Minden tagja remeg. A két szeme szinte üvegesen
mered a doktorra. Dideregve, vacogva búvik a dívány szegletéhez:
-
Mit beszél?... Hogy én… már minthogy én is… a mételyt?...
A doktor: Hát nincs-e igazam? Hát gyilkosság volna-e
megszabadulni tőle?... Mert áldozata lesz… Előbb… utóbb. A métely ragadós s a
mételyezés halálbizonyosságú. És hol van itt az igazság? Hogy egy terméketlen
szerelmi óra buta lázában ez a maga szép, egészséges, ifjúságtól mámoros teste
szennyel és pusztulással inficiáltassék!... És nincs menekvés! Én mondom
magának, én az orvos mondom, ordítom, esküszöm, érti-e hát, hogy nincs
menekvés… Nincs más! Pedig a természet, az örökkévaló, ezt aligha akarta és
akarhatja így. A természet bölcsen és józanul rendez el mindent. Azonban jönnek
az emberek és amit a természet jól megteremtett, azt az ő törvényeikkel és
hazug társadalmi szabályaikkal, ostoba szokásaikkal és előítéleteikkel
elpusztítják. A természet igazságai pedig kézenfekvők. Az élet: az erőé, az
ifjúságé s az egészségé s az erős, ifjú s egészséges anyag természet adta joga
és kötelessége a védekezés.
A doktor ezenközben
egyre közelebb húzza a taburettot az asszonyhoz:
-
És nézze csak ide. Ide, énreám. A tekintetem tiszta, az izmaimban erő és acél,
az ereimben pezsgő és fertőzetlen meleg vér… és én… én… ezzel a meleg véremmel,
ezzel az egészséges konstrukciómmal itt fekszem a maga lábai előtt és a minden
élet és minden igazság kútforrására, a nagy, mérhetetlen, fölfoghatatlan
természetre hivatkozással esküszöm a maga fülébe, hogy szeretem, hogy akarom
magát… hogy megmentem a mételytől… Mert nekünk kettőnknek… érti-e, jogunk van
az élethez és szerelemhez. Jogunk van, mert fiatalok vagyunk és egészségesek.
És erősek. És szépek. És mert kívánjuk, akarjuk egymást… igen, én a szemébe
mondom az igazságot: akarjuk egymást! Ez már a vérünkben, az idegrendszerünkben
van. Ez ellen hiába küzdünk. Ez a természet szava. És ha két egészséges, pezsgő
meleg vér, a szerelem és bírás lázában összeforr: ott új élet fakad. Új
egészség, új erő, új ifjúság. Érti? Hát eszelősség ez, amit mondok? Hát
gyilkosság, amit tenni akarok? Amidőn meg akarom menteni, hogy megváltsam?
A férj a hálószobában
el-elcsukló, nehéz hörgésbe tör. A doktor egzaltáltan ugrik föl a taburettóról.
Arcán fagyos elszántság:
-
Ejh… legyen vége a komédiának!
Az asszony a doktor
mellére veti magát. Reszketve, vacogva simul hozzá:
-
Ne… ne még! Nem akarom…
A doktor, ahogy szorosan
átfűzve tartja az asszonyt, a fülébe leheli:
-
Térj eszedhez. Hiszen ez nem bűn. Ez az igazság. Ez az osztó igazság. Ez csak
operáció. A métely kiirtása. És ez az utolsó mentség. Nincs más. Ha nem tesszük
meg: elvesztél. Érzem, hogy igazam van. Az igazságosztó természet megbocsájtja
a bűnöm. Te… te… és gondold meg csak, olyan egyszerű az egész. Nehány percig se
tart. Ennek a váznak olyan kevés kell már… Egyszerűen az arcára szorítom a
párnát… csak két percig… csak egyig… egyet hörög, egyet sóhajt és… vége… Neki
vége. Kitért az utunkból. Evett már eleget. Jól is lakott. Elpusztult a gyomra.
Mit keresett hát mégis a terített asztalnál. Adjon helyet másoknak is. Akik még
nem ettek, akik még éhesek, erősek, fiatalok, egészségesek. A halála sem lesz
gyanús. A nyavalyája eme stádiumában gyakori a belső elvérzés, a szívszélhűdés…
és pihenni fog. És alszik és nem köhög soha többet. Neki vége lesz s nekünk
akkor kezdődik az élet, a boldogság, a szerelem. Mondd hát csak egy szóval,
mondd, sőt ne is mondd, csak ints igent, egetlen beleegyező mozdulattal mondd,
hogy: akarom!...
Az asszony összetörve,
zokogva vonaglik a doktor karjai között.
-
Nem. Nem akarom… A világ, az emberek… a lelkiismeretem… elviselni nem tudom.
Amikor az est leszáll… közibünk furakodik az emléke, az árnya… ránk mered,
csontkezével megfenyeget… számon kéri tőlünk az letet… amikor az est leszáll…
A doktor: Ostobaság. Ideggyengeség. Idioszinkrázia és
képzelődés az egész. A világ és az emberek hamar felejtenek és hamar
megbékülnek. És mi történt? A sír szélén botorkáló alak a sírba bukott.
Kiütközik meg ezen, Azután az a lelkiismeret? Hát bűn az önvédelem? Hát nem
érted, hogy a levegő, amit vele együtt szívsz, a csók, amit vele váltasz, az
ölelés, amelyre a hunyó ösztöne kényszeríti, mind-mind a halál csíráit rejtik,
a mételyt, a ragályt szórják. Hát nem érted, szerencsétlen asszony, hogy a
sorsára jutsz, hogy a testedbe lopja a nyavalyáját, hogy az arcodon
elfonnyadnak majd a rózsák, elsorvad a tested, láz veri ki az ajakad és
köhögsz… így… hallod… ilyen üresen, olyan borzalmasan, olyan véres habot… És
amikor az est leszáll… te ne félj… Ide hajtod a mellemre a fejedet és én
megvédelek. Emberektől, árnyaktól, szellemektől. Én erős vagyok. A karom, a
mellem, az idegeim is erősek és erős a meggyőződésem, a hitem is. És ha
szeretsz, ha a te véredben is az a mámoros tűz ég, ami az én ereimet perzseli,
ha szeretsz úgy, ahogy vagyok, a bűneimmel, az elszántságommal, a
vakmerőségemmel együtt, akkor ne habozz, ne félj, ne reszkess, emeld föl a
homlokod, nézz a szemem közé… asszony és mondd, hogy: akarom!...
Az asszony fölemeli a
homlokát, a férfi szeme közé néz és azt mondja:
-
Akarom!
Egy pillanatig
egybefonódik a tekintetük, izzó szeretettel, a mámoros vágy, a szerelem
esztelen lázának őrjítő parokszizmusával. A szemük tüzével szívják, ölelik,
csókolják egymást. Az asszony utolsó szava olyan, mint a föllebbezhetetlen
ítélet, mint az ellentmondást nem ismerő parancsszó. És a doktor már megy is.
Már a hálószoba szőnyegét is megemeli, amidőn az asszony egyszerre egész
testében megrázkódik. Ajakáról halk sikoly száll el. Arcát ideges, izgalmas
pirosság lepi be s köhögni kezd. Szárazon, metszőn, élese. Kendőjét az ajakához
szorítja s a köhögés ismétlődik. Az arcát beborító ideges pír fakóra fordul:
A doktor az asszonyhoz
ugrik:
-
Mi baja? Mi történt?
Az asszony halálsápadtan
leveszi ajakáról a kendőt s ideges nyugtalansággal beletekint. A finom, fehér
kendőben ott sötétlik egy bíborszínű folt… egypár csöpp meleg vér… Halálsápadt
arca valósággal eltorzult. Megtántorodik. Sikoltana, de a torkát fojtogatja az
iszony, a rémület, a kétségbeesés. Megragadja a doktor karját és a kendőt
mutatja:
-
Ide nézzen! Mi ez? Feleljen! A teremtő istenre kérem, feleljen!... Mondja…
Kimondani se merem… rettenetes… ugye, ugye… a mé… métely?
A doktor tanácstalanul
tekintget jobbra-balra. Mint akit taglóütés ér, kimeredt tekintettel az űrbe bámul
s csak az asszony ismételt, ideges sürgetésére felel:
-
Ah… dehogy… Sose képzelődjék! Ez ostobaság volna. Szinte lehetetlen… Egy kis
érrepedés a gégefőben, vagy a légcsőben, orrban… annyi az egész… legyen
nyugodt…
Színtelenül, tompán,
határozatlanul beszél, mint azok, akik maguk sem hiszik el, amit mondanak. Az
asszony ezt észreveszi s valami komor, rettenetes sejtelem markolván a lelkébe,
iszonyattal kiált föl:
-
Nem igaz!... Hazudik!... Látom, érzem, hogy csak ámítani akar… Ez a folt, ez a
sötét, halálos folt, ez a vér… ez a métely… ugye?
A doktor hallgat.
Leesett orral a cipőjére tekintget. Az asszony fokozódó szorongással:
-
Hallgat… Hallgat?
Egyszerre egy iszonyú
ötlete támadt. A homlokához kap. A szavai szinte érthetetlen gyorsasággal
bugyognak föl a torkából:
-
Jó… Hát mondja, hogy ez semmi… hogy múló baj… hogy jelentéktelen érrepedés… Jó…
elhiszem… ha maga mondja, elhiszem.. el, el kell hinnem. Azonban ha így van, hát mondja… hol hagytuk el
az előbb?... Mit akart maga? Mire kért tőlem engedelmet? Ember! Feleljen,
feleljen, mit akart hát? És amit akart, akarja-e még? Ember! Hallod-e, ha a te
ereidben is az a mámoros tűz ég, ami az én véremet perzseli, ha szeretsz úgy,
ahogy vagyok, a bűneimmel, a szépségemmel, a romlottságommal együtt, akkor hát
akard, amit akartál, ne habozz, ne félj, ne reszkess, emeld föl a homlokod,
nézz a szemem közé, ember… és mondd,
hogy akarod-e hát?...
A doktor a cilindere
után nyúlva:
-
Én… én…
Csönd lesz. Iszonyatos,
halálos csönd. Épp, midőn az est leszáll. És most utoljára, még egyszer
összekapcsolódik a tekintetük. És így telik el egy perc, majd még egy. Az egész
élet, az egész örökkévalóság, talán maga a gyötrelemteljes pokol lehet ilyen
hosszú, ilyen kínos… Az asszony elvágja magát a szőnyegen. A doktor behúzza
maga után az ebédlő ajtaját…
A kályha lobogó tüzétől
a falakon különös, kísérteties árnyak képződnek.
Forrás: A Jövendő – 1. évf. 2. sz. Hódmezővásárhely, 1910.
febr. 15.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése