Két
költeményről lesz szó, melyeknek szerzői két külön világban éltek. Az egyik a
francia főváros szellemet, fényt sugárzó körében, az ember-Óceánon, melynek
felszínén ragyognak a habok, de mélyében iszonyú örvények, szennyes salak
háborognak, elnyelvén hitet, jóllétet, erényt és vigaszt. Oh! ha e vízfenék
megmozdul – mint ahogy Vergilius mondja: „imis stagna refusa vadis” – minő
kétségbeejtő felfordulása támad az erkölcsi világrendnek, az emberiség fenséges
haladásának hőse az állatnál lennebb süllyed, mert a tudatlanság üressége
mellett benne örvénylik az erkölcstelenség végtelen örvénye. A polgáriasság
fényes templomát szentségtelen kézzel megrabolja a söpredék és kezében minden
szent hagyomány, minden igaz remény, minden lelkesítő gondolat gyújtogató kanóc
lesz, mellyel meggyújtja a könyvtárt, a szellem e pantheonját, meggyújtja a
műkincsek palotáját, a lángész e templomát. E környezetben él Delpit, e sötét
napokat éli át, az emberiség Kain-bélyegét látja égni annak a fenséges népnek
homlokán, mely az emberi jogok vallását hirdeté, s a testvériességet kísértett
megvalósítani politikai törekvéseiben, küzdelmeiben, mely a haladás ihletével
van megáldva. De hát a másik költő? A mi mélázó Tompánk, kinek hangulata
szívünk legtisztább, legsalaktalanabb, a földi szenvedély viharától jól
elrejtett hangulata, ki – ha háborog – a szellem-élet magányos háborgását éli
át, vagy a politikai ellentétekről mit sem tudó igaz hazaszeretetet rajongását
és csüggedését, gyászba merített örömét zengi meg azon kimondhatatlan melódiájú
hangszeren, melynek volt húrja még a virágok áloméletének zenéje számára is:
hol találkozik a francia költővel? Egy haldokló ágya mellett. Mikor az élet
kötelékei szálaként szakadoznak el, midőn
„A nagy rejtély előtt a szív megrezzen
És benne örvénylik a nagy Ismeretlen”,
a
hit talányát veti fel a lélek s azzal vívódik, azzal harcolja azt a tusát,
melyet Jákob álmában az angyallal folytatott, csakhogy az angyal a halál
Angyala, e percek hangulatát örökíti meg Delpit „Megbánás” és Tompa a „Haldokló
mellett” c. költeménye. Delpit epikus, Tompa lírikus alakban írta költeményét;
de Delpit is egy gyóntató atya ajkára adja egy megrendítő esemény elbeszélését,
tehát inkognitó maga beszél; Tompa az igaz líra körében marad, de azért szintén
elbeszél. S minő ellentét! Tompa a protestáns pap, az egyéni vallás rejtett
kételyeit érinti meg és midőn a kétkedés örvényéből egy lelket saját hívő
szívének kockázatával annyira partra segít, hogy a vallásból gúnyt, az
erkölcsiségből satiricus játékot űzött haldokló, ki e szóra: „Higyj!” azt
felelte: „Nem tudok”, mégis érdekelve kéri:
„Taníts
meg rá: mikép’ kell hinni?” Maga is megtántorulés midőn az ő haldoklója „Nem –
nem megyek!” irtóztató nyögés mellett behunyja szemét, kimerülten rogy egy
székbe s elméjére „sok nagy gondolat tolult”:
„Élet s halál… lélek a test… öntudat
Meg nem haló, fulánkos
férgei…”
Íme
a protestáns hit erős fényének erős árnya! Nem egy kegyelemosztó egyház büszke
hatalmával, feltáruló mennyével győzi le a kételyt, hanem a benső hit tusáiba
maga is részt veszen, meggyőződik, miközben meggyőz. Az egyéniség körébe hatol
be, e körben marad. A hamvai lelkész egyszerű, szelíd világában a kedély hite
szintén próbára tétetik; a világhoz ragaszkodó, az egyéni önzés bálványának
áldozó emberek által: ő megrendül, de csak a részvét miatt, kételye igaz,mert
egészen emberi. E hitetlenség vagy euphemisticus kifejezéssel az Ész istenének
emelt oltár előtti hódolat, a pozitív egyház romjain emelt oly cultus, mely
isteneket tör szét, mint ahogy Delpit elnevezte azon könyvét, melyből a kérdés
alatti költeményt lefordítottam: „Les Dieux qu’on brise” (A széttört Istenek),
hazája Párizs; társadalma a commune, hívei a hitetlenek, papja a petroleur,
reménye az egy színvonalra emelt, vagy még inkább süllyesztett testvériség. A
művelt világ megborzadt ama borzasztó tragédiától, melynek jeligéül
szolgálhatott minden fattyú tragédiájának, s így Borics tragédiájának is
jelszava: „Hitte, hogy joga van.” A műveltség szent hagyományait rendbe dobták
az égő Párizs lángjaiba éspedig a haza oly pillanatában, midőn a gyűlölségnek
kezet kell szorítnia, a politikai elvharcnak el kell simulnia, midőn a
közszenvedésben minden szívnek egybe kell forrnia, midőn az invasio hadgyűrűje
összeszorítá Franciaország szívét: Párizst. Ekkor az elv nevében folyt a
testvérgyilkolás, az eszme nevében folyt a nemzet megalázása. Egy ily
daemonicus láztól lett megkapatva az a szegény haldokló, ki Delpit papjának
áldó kezét visszautasítja; mert:
„—a pártviszály borát ízlelé meg,
Melytől aki ittas, őrült álmok rabja,
S imetten átokra nyilik csupán ajka.”
Szegény
anyját mellőzte, vérig bántotta. Mikor iszonyú bűnei után végre börtönbe kerül,
utoléri sorsa, környékezi a halál árnyéka, ekkor érkezik a jó anya által küldött
falusi pap, hogy gyermekkora ártatlan emlékét fölidézze e megfásult, megrögzött
lélektan, hogy a jó anya kegyetlen óhajtásnak eleget tegyen: ha már testét nem
lehet, mentse meg lelkét.
A
drámai dialóg erős Tompánál, mélyebb Delpitnél. Hiszen nála a háttérben mintha
látnók az égő Louvre-t és az „Igazság palotáját”-t lángokban. S e lángok
világot a nép-dühnek és a mámor orgiájának szennyes odvaira vetnek. A nép-Nero
orgiái ezek, melyek még várják festőjüket. A megoldásnál a francia nem tagadja
meg magát. A megrögzött gonosztevő a gyermekkor légkörébe száll, ott
felmelegszik. A hazafias pap lelkéből átröppent sugár fellobbantja újra a
hazaszeretetnek, emberiségnek, családnak, hitnek és reménynek az egyéni élet
romjai alá temetett eszméjét. Ez élet összetört, de a lélek mentve lett. A pap
betölté magasztos hivatását. Az önvád, a való megbánás hangján mintegy
jóslatszerű szavakat mond a szegény rab. Kijelenti, hogy a haza gyászának azok
okai:
„Kiknek őrjöngése szent törvényt taposott:
Égi, földi törvényt, melyek együtt vesznek,
Törvény megvetésért pusztul el a nemzet.”
Delpit
papja, int Tompa, mély gondolatokba merül, de nem tépik az: „öntudat meg nem
haló, fulánkos férgei.” E pap diadalmat ül és azon szavakban, miket a haldokló
mondott, mintegy az idvezült lélek kijelentését keresi:
„Tán szeme az örök, az isteni fényben
Fürdött, míg érinté a halálnak árnya,
És a menny kapuja lőn neki föltárva.”
Tompa
hitetlenje az utolsó percben is türelmetlen, pedig meg vagyon írva: „Tűrőké a
mennyeknek országa.” Utolsó szavai is ezek: „Nem – nem megyek!” A Delpit
communardjának utolsó szavai:
„- azért, amit tett, ki-ki vezekeljen!”
a
valódi megbánás hangjai. Így van ez jól. Ezáltal hagyja Delpit lelkünkben az
epikus nyugalom benyomását. Tompa lelkünkbe szállítja a lírai forrongás meleg
áramlatát. Mindkét költemény értékes, igazi gyöngy; de a Delpit-é hazafias
tett. Tompa magunkba mélyeszt és nem tud megnyugtatni; Delpit az emberiség
jövőjére nyit kilátást s e végtelen láthatár fölemel, megragad.
A
két költemény jellemzi a két világnézet kételyét. A katolikus egyház hatalma
felhívja a fellázadt e hatalom ellen, a protestáns egyház szabadsága megengedi
a fellázadást önmagunk ellen. Mindkét küzdelem hasonlít Jákob fent említett
küzdelméhez az angyallal: a kétkedő legyőzetve érzi magát. Az egyik hitetlenség
a reménytelen halál sivár küzdelmére, a másik hitetlenség a reménytelen halál
sivár romjaira enged kilátást. De álljon itt a mondottak illusztrálására Delpit
költeménye. A megszűnt „Magyarország és Nagyvilág”-ban közöltem volt ugyan, de
megérdemli, hogy a fentebbiekkel kapcsolatban egész terjedelmében közöltessék,
hogy annál szélesebb körben legyen ismeretes. A művelt olvasó a Tompáét
bizonyára ismeri, vagy ha ez igénytelen sorok után megismerni kívánja, könnyen
megszerezheti.
Delpit Albert: A
megbánás
I.
Akkor ez esetet sok lap elmesélte,
Ez embernek szörnyű, rémítő volt vétke.
Míg a szentségtörő lázadásnak bűne
Párist egy új ostrom iszonyába űzte,
Három vitéz lőtt le… s keze sem reszketett,
S aztán látták, mint visz gyujtó szövetneket;
Házakat rabol ki, templomokat perzsel,
Zsivány lett és mégis érdekelt ez ember,
Mert, ahol pap valék, falunkban élt anyja.
Szegény nő! Rossz fiát hányszor elsiratta,
Ki bősz volt iránta, húsz éves korába’
Anyai hatalmát szilajul lerázta.
Párisba ment, édes otthonát elhagyván,
Munka helyett dőzsölt puha kéjek karján.
Esze volt, hát anyja segéllyel ellátta,
Martalékul esett kis vagyonja háza,
Csakhogy tanulhasson; hejh! de a rossz gyermek,
Tanulatlan fővel nőtt fel sihedernek.
Páris!... te tűzhelye ádáz gyűlölségnek, -
Benned a pártviszály borát ízlelé meg,
Melytől, aki ittas, őrült álmok rabja,
S imetten átokra nyilik csupán ajka.
Tizenhat év telt el
s nem írt az anyjának,
Kit nem kerestek
fel, csak a sötét árnyak.
Férjének özvegye,
fia vesztes anyja
Azt halva, ezt
élve, mindkettőt siratja.
Egy napon, amint az
áldozást elvégzem,
Egy asszony vár
otthon, ezt jelentik nékem
Talpig borult
gyászba, szemén könnyek, fátyla,
Földre rogyva
térdel, jöttömet így várja.
Tüstént hazamentem,
felnyitván az ajtót,
Őt láttam. Bús
arcán könnye még patakzott,
Húzva azon végig
fájdalom-borozdát,
Mely elmondja
búját, sejteti gyászsorsát,
Reszkető kezével
könnyét letörölte:
Elfogódva, némán
álltam meg előtte;
Sejtém, miért tört
meg a bú terhe alatt.
Így szól: „meg fog
halni, elvesztem fiamat!”
És, hogy em
feleltem, folytatá: „Értse meg,
Elrabolják tőlem
drága gyermekemet;
Halálra ítélték,
többé nem láthatom!”
S halkabban
folytatá: „hejh! fájdalmas nagyon,
Mit róla olvastam;
fejét bűnre adta,
Kezét fölemelte
katonára, papra;
Ölt, gyújtott, -
valóban mind iszonyú bűntett! –
Nem akarok többet
szólni arról, mit tett;
Nem ez az én
tisztem; és ez halál nekem!...
Tudja-e, mi gyötri
legjobban a lelkem?
Az, hogy az én
fiam, az az elítélt rab,
Vigasztalan haljon,
ne imádkozzék pap
Érette s az égre
átkot mondjon ajka;
Miket mondhat,
megöl annak gondolatja!”
Aztán pihent kissé:
„Oh reményem
nincsen,
Hogy fiamnak éltét
többé már megmentsem;
Mentsem hát me
lelkét: ne tagadja ezt meg!
Én, a szegény
anyja, itten ezért esdek.
A nagy ég nevében,
könyörüljön rajtam,
Tenger búmnak felét,
hagy, hogy átadjam.”
„Mit tehetek?”
„-Menjen; értesse
meg véle:
Feloldhatja még az
irgalom igéje.
Ő, aki nem ismert
bűnbánatot eddig,
- Szent atyám –
megtérhet, ha hittel vezeklik,
Ön előtt, kit
ismert, mint ártatlan gyermek,
Ez emlék találja
csak őt védtelennek,
Tán kitárja szívét,
mely megromlott, beteg…”
- „Egy lélek
üdvéről van szó, tehát megyek.”
II.
Éj volt. A fogházba beléptem. Bizony, ha
Útközben e dolgot meggondoltam volna,
Kegyelem munkáját meg sem is kísértem;
Mintha a jó Isten azt, ki szerencsétlen,
Elhagyná!
Beléptem.
Kicsiny szűk szobácska
Fogadott, honnét a kisded ablak rácsa
A borongó égre szűk kilátást engedt.
Az elítélt szunnyadt. A neszre fölrezzent.
Ágya szélén ott ült, néma dac az arcán,
Embernek csak árnya, oly halotti halvány.
Feszületet tarték nyugodtan elébe.
„Fiam, jövék – súgtam – az Isten nevébe’!”
Nem felelt. De dühtől reszketett a teste.
Vissza nem riadva, lelkem el nem vesztve
A kis fakeresztet föltartám előtte.
Néma volt.
Mióta sínylik e börtönbe”,
Ő az álmok rabja, most látta e szent jelt,
Mely hirdet irgalmat, békét és kegyelmet.
Újra szólék:
„Jöttem az Isten nevébe’!”
Ekkor fölkelt, így szólt, szemeimbe nézve:
„- Ugye, hogy kegyelmet akar hozni nékem?
Hiszen immár késő, közel van a végem.
Minek a kegyelem?! Tartsa meg; távozzék!
Homlokán kiült már a halál verejték,
De rá fényt, világot a gyűlölség vetett;
Iszonyú volt az, mit ez ember szenvedett.
Mozdulatlan arccal, nyugodtan szemléltem,
Szeme vadul égett gyűlölet tüzében.
Egyszer csak felismer: mert, ki érzéketlen
Volt eddig, nyugodt lőn. Mélyen rá figyeltem.
A harag villáma lázas szemeiben
Nem lobog már többé… kialszik… elpihen.
Ekkor én harmadszor, hogy hassak rá jobban,
Mutatom keresztem, melyre most nyugodtan
Vetette rá szemét, én tartván elébe
Mondám: „Fiam, jövék az Isten nevébe’!”
Felém jő támolygva, mintha részeg volna.
- „Köszönöm – susogá -, köszönöm, oh mondja.
Él-e anyám? Oh jaj! tisztelendő atya
Szegénynek mért voltam elfajult magzatja?
Sokat sírt miattam, sokat szenvedt értem;
Önnek, ki olyan jó, meggyónom e vétkem.
Ugye azért jött, hogy meghalni tanítna?
Hagyjon hát magamra, kínt halmoz a kínra!
Nem hiszek én többé oktalan mesékbe’,
Istennek, királynak, hazának már vége!
Hagyjon el; fejemet tevém a kockára;
Játszottam, vesztettem és fizetek már ma.
Mért érezzem ép’ most, mit tehettem volna;
Hogyha bár csalódtam, ez nem az ön dolga.
Mihaszna még gyónnom, feloldozást nyernem?
Nincs közöm istenhez, semmihez… Hát menjen!
- Gyermekem…
- Gyermeke!
- Mind az, aki szenved!
Haldoklónak adni lelki segedelmet,
Az irgalmas Istent hirdetni: ez tisztem.
- Ha Isten ember lett, úgy irgalom nincsen!
- Szegény boldogtalan!
- A vádlevél vádol
(Lajstromot készítvén bűnöm halmazából)
Hogy öltem, gyújtottam, loptam és raboltam
Iszonyút műveltem; haljak meg hát… jól van! –
Tompa szenvedése elhal a hörgésbe’.
„- Az új elv, az új tan szólott e beszédbe”,
Mondám én – „gyermekem, eljött ön Párisba,
Amely ez esztelen elvekre tanítja.
isten! de hát van-e haza! Üres beszéd!
Nagy szavak, melyek az ember szívét, eszét
Lángra gyújtják, ha bár álmában is zengnek;
Mit tart az új erkölcs drágának és szentnek!
Káromolni tud csak, kétkedni mindenben,
S legelőbb magában az, aki hitetlen.
Ami szent, gyűlölni, megvetni tudjátok;
Oh! hogy e hazát is sújtja ez az átok!
Szívetek mélyében, gyűlölet leplében
Szép tanotok eddig rejtve vala mélyen.
Midőn a harc tombolt, az ellenség árja
Dúló hatalommal tört szegény hazánkra.
Ki hullt el köztetek, mit a hősök régen,
Midőn, mint Pompeius a földet kétségben
Kardjával ütötte, hogy abból élesszen
Új légiót, mi is oly kétség’esetten
Aggódtunk, vergődtünk; látni véltük immár
Hogy iszonyú csapás fejünk felé mint száll
Átkos madárképen, hogy reánk lecsapjon:
A hősök nyomában ki állt ott a harcon?
Közkatona, vezér, ki hullatá vérét,
A végpillanatban szívében őrzé még
Isten szerelmével a haza-szerelmet!”
Lihegve figyelt rám; egy pár percnyi csend lett.
- Frankban! mi az nekem? Igazán bevallom
Fuvalma hő csókját soh’sem érzé arcom.
Mert hiszen feledni tanultam régóta.
Gyakran jut eszembe beszédjük, mióta
A nagy rejtély előtt a szívem megrezzen,
És benne örvénylik a nagy ismeretlen!
Elgondolom: oh ha elvesztünk mindnyájan,
És e hon elveszett szörnyű nyomorában,
Azért volt, mert ki-ki nem tevé meg tisztét.
Hogy ne legyünk gyávák, legyünk hősök ismét?
Legyünk jó polgárok: ez az erény magva,
De mindnyájunk szíve meg vagyon rohadva.
Hitvány semmiségben hagyjon hát elvesznem,
Későn érkezett már, hogy megváltsa lelkem.
Az ég megvetésre méltatna csak engem,
Már semmi sem érek; oh, atyám, hát menjen!
„Fiam – mondám –hosszú az Úrnak türelme;
Ha keményen sújtolt, méltó valál erre.
Meg leszel büntetve; de a végső percbe’
Hidd, hogy felemel még végtelen kegyelme:
Gyónj meg és az Isten megbocsát!” A hajnal
Térdelve találta bűnbánatos arccal;
És amikor fölkelt kezemet megfogva
„Figyeljen – szól -, otthon hogyha majd elmondja,
Hogy én bűnbánóképp’ haltam vezekelve,
Mondja el, oh atyám, mondja el nevembe’,
Őket az ellenség fölgyújtá, kirablá,
Az idegen mindent félig teve rommá,
Ők várják, hogy eljön még a bosszú napja;
De hogyha hazánknak szíve megszakadna,
Mondja meg, hogy oka én vagyok és azok,
Kiknek őrjöngése szent törvényt taposott:
Égi, földi törvényt, melyek együtt vesznek,
Törvény megvetésért pusztul el a nemzet!
Pusztuló népeknek ez az igaz lecke,
Fennmarad, ha jobb lesz, s meggyógyul a lelke,
Éltem, bűnhődésem senki se’ feledje:
Öltem és életemmel lakolok érette,
Nem amint mi tettünk,
tegyenek másképpen,
Hogy hazát feledtem, ez vala fő vétkem;
E szörnyű napokban kikerülhetetlen,
Hogy azért, amit tett, ki-ki vezekeljen!”
. . . . . .
És az Úrban halt meg.
De amiket monda
E szegény rajongó nékem haldokolva,
Keserű igazság vagyon abban, érzem:
Tán szeme az örök, az isteni fényben
Fürdött, míg érinté a halálnak árnya,
És a menny kapuja lőn neki feltárva!
Hegedűs István
Keresztény Magvető 1885. 20. évf. 2. füzet
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése