2016. jan. 20.

Ivan Cankar: A feketekávé





Sokszor voltam igazságtalan életemben azokkal szemben, akik szerettek. Pedig az ilyen igazságtalanságok hasonlítanak a Szentlélek ellen elkövetett bűnökhöz: ebben az életben sohasem tudjuk emlékét magunknak megbocsátani, valószínűleg odaát is a legnehezebb rájuk bocsánatot nyerni. Feloldhatatlan és elfelejthetetlen bűnök ezek. Pedig évek hosszú során mintha elaludnának szívünkben, megfeledkezünk róluk és az élet nyugtalan forgatagában elvész és elsüllyed még az emlékük is. De egy vidám pillanatunkban, vagy éjszaka, ha nyomasztó álomból rémülünk fel, az emlékezés hirtelen teljes súlyával ránk telepszik és úgy sajog és ég a lelkünk, mintha azt a bűnt eben a pillanatban követtük volna el. Megbánással, magasba emelkedett gondolatokkal minden más emlékezésünket eltörölhetjük öntudatunkból, de az ilyet sohasem. Szívünkön mindig megmarad egy sötét folt. Mily szívesen meghazudtolnánk s szívünket: igazában nem is úgy történt a dolog. Csak elkínzott és meghajszolt lelkiismereted sűríti a lenge árnyékot fekete éjszakává; ami történt, nem volt egyéb egy jelentéktelen epizódnál, ami napjában ezerszer előfordul. De ez a vigasz is hazug. Hisz érezzük, de mekkora belső keserűséggel érezzük, hogy ez a vigasz hazug kitalálás. Ez a bűn egyformán súlyos, akár egyszer követtük el, akár ezerszer, ha mindennapossá vált, vagy ha éppen csakhogy megesett. A szív nem büntetőtörvénykönyv, hogy bűntett és vétség, testi sértés és gyilkosság között különbséget tenne. A szív tudja, hogy a hős karddal, az áruló ránézéssel gyilkol és hogy könnyebb a kard bocsánata, mint az áruló jeladásáé. És a szív a katekizmushoz sem hasonlít abban, hogy különbséget tenne a bocsánatos és a halálos bűnök közt. Azokat a tetteket is felméri, amelyeknek súlya nem fogható szavakba. Igazságos és csalhatatlan bíró ő. Megbírálja és elítéli a bűnöst egy rejtett, alig észrevehető mozdulat miatt is s azokért a lopva ejtett pillantásokért is, amik nem váltak szóvá, tetté, amiknek egy arcrándulásnyi nyoma sem maradt a látható dolgok világában. A katekizmus nem sorol fel minden bűnt, csak a kereteket szabja meg. Ha először a szívünket tesszük meg gyóntatónknak s csak azután térdelünk oda vallomást tenni, gyónásunk kínosan hosszúra nyúlik s meggyötör bennünket. A bűnök, amiket megvallottunk, amiket levezekeltünk, bocsánatot is találnak; de ha vannak olyanok is, amiket sohasem ejtettünk ki a szánkon, amik csak alaktalan, lappangó árnyakként kísértenek a szívünkben, azoknak súlya mindvégig ránk nehezedik és utolsó percünkig vérzik a nyomuk. Maga az ember is csak akkor vallja be magának az ilyet, ha éjszaka a sötétségbe mered és a takaró kőtömegként nehezül mellére. Vannak, akik mentegetődznek: „Én nem loptam, nem gyilkoltam s nem követtem el házasságtörést, tiszta az én lelkem.” Hány hazug képmutatót pólyálnak be ezek a szavak kényelmes nemtörődömségbe! Hazugok! Nem bámultatok-e bele szemérmetlenül az éhezők orcáiba, miközben almát haraptatok az utcán. Ez rosszabb volt, mintha elloptátok volna azt az almát, hogy az éhezőnek adjátok. Egy belső után ítélő bíró hamarabb megbocsáthat a gyilkosnak, aki akasztófára menet megvigasztal egy síró gyermeket s szívében gyermek lesz, mint neked, tisztaságoddal kérkedő lélek. Mert a szív nem ismer különbséget a kis és nagy dolgok között s parancsai felülről jönnek.

Lehet vagy tizenöt esztendeje, hogy egyszer hazatértem és három hétig anyámnál maradtam. S nem találtam a helyemet ezalatt, rosszkedv s nyomasztó érzések gyötörtek. Lakásunk komor volt s most a távolból úgy tűnik fel nekem, hogy lidércként nehezedett mindnyájunkra valami súlyos, kellemetlen érzés.


Első otthoni éjszakámon egy kis kamarában aludtam; gyakran felébredtem álmomból és akkor láttam, hogy a sötétben anyám elhagyja ágyát és az asztalhoz ül. Olyan csendben történt mindez, mintha aludnék: Tenyerét homlokára szorítva ült az asztalnál és fehér arca világított, pedig az ablaktáblák nem voltak nyitva és sem a hold, sem a csillagok nem világították be az éjszakát. Feszülten figyeltem mozdulatait és rájöttem, hogy a hozzám szivárgó leheletnyi zajt nem az alvó lélegzetvétele, hanem valami keservesen visszafojtott zokogás okozza. Fejemre húztam a takarót, de azon keresztül is és még elalvásom után is fülembe lüktetett ez a belülről jövő zokogás.

Másnap felköltözködtem a szénpadlásra. Itteni lakásomba egy meredek, létraszerű falépcsőn jutottam fel, amely egészen meghajlott lépteim alatt s csak óvakodva lehetett rajta feljutni. Ágyamat a szénában vetettem meg, asztalomat pedig az ajtónyílásba állítottam, ahonnan egy hegyoldalra lehetett tekinteni. Különben egy szürke, hámló kőfal fogta be horizontomat.  Szomorúan, nehéz gondoktól hajszoltan írtam akkoriban első szerelmes elbeszéléseimet. Erőt vettem gondolataimon é napsugaras utakra, virágzó mezőkre, a szántóföldek jószagú távolába kényszerítettem őket, hogy valahogy magamat és a saját életemet ne kelljen látnom.

S egyszer csak úgy éreztem, hogy feketekávét kell innom. Nem tudom, hogy jutott az eszembe, csak hirtelen vágyni kezdtem rá. Talán éppen azért, mert tudtam, hogy még kenyér sincs a háznál, nemhogy kávé lenne. Mikor írnunk kellene és cserben hagy a fantázia, komiszak és kegyetlenek tudunk lenni. Mikor anyámnak szóltam a kávéról, tágra meredt, félős tekintettel nézett rám és semmit sem válaszolt. Kedvetlenül és szomorúan, minden további szó és köszönés nélkül mentem vissza a szénapadlásra; Milánról és Brédáról akartam írni, akik szerették egymást s mindketten oly boldogok, előkelőek és vidámak voltak. „Kéz a kézben haladtak fiatalon, a felkelő nap körülsugározta őket s hajukat belepte a harmat.”

És ekkor halk lépteket hallottam a falépcsőn, az anyám volt: lassan, óvatosan vette a lépcsőfokokat és egy csésze kávét hozott a kezében. Most világosan emlékszem rá, hogy ebben a pillanatban olyan szép volt, amilyennek sohasem láttam.

A lebukó nap ferde sugarai a padlás ajtajában rávilágítottak és megcsillantak a szemében. S a szemei most nagyobbak és tisztábbak voltak, az égboltozat fénye, a mennyei szeretet és jóság mind benne tükröződött ebben a pillanatban. A szája nevetett, mint a gyermeké, aki örvendetes ajándékot tart a kezében. A szája nevetett, mint a gyermeké, aki örvendetes ajándékot tart a kezében. De én elfordultam tőle és türelmetlen hangon szóltam rá: „Hagyjál békében, most nincs rá kedvem!”

Még nem érkezett fel egészen a lépcsőkön, csak a derekáig láthattam. Mikor meghallotta szavaimat, mozdulatlan maradt, csak a keze, amiben a csészét hozta, kezdett reszketni. Ijedt tekintettel nézett rám és a szemében kialudt a fény. Szégyenemben mind az arcomba futott a vérem és hirtelen feléje ugrottam.

- Add hát ide!

Már késő volt. A szeméből kialudt a fény s ajkairól elfogyott a mosoly. Megittam a kávét és meg akartam vigasztalódni. Este majd elmondok neki mindent, amit érzek, a szeretetemet iránta és hogy méltatlan lettem az ő szeretetére.

De sem aznap este,  sem másnap, sem mikor búcsút vettem tőle, nem mondtam el semmit.

**

Három vagy négy évvel később, idegen helyen, egy idegen asszony egy csésze kávét hozott be a szobámba. Akkor összeborzongtam és égő fájdalom hasított a szívembe, hogy szerettem volna felordítani. A szív bírósága előtt nincsenek kicsiny és nagy dolgok.

Ford.: Jella Maritschnig
Forrás: Vigilia 1935. 1. kötet


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése