2022. jún. 7.

Tompa László (1883-1964): Magányos fenyő

Hogy görnyed, mint aki bünt lakol,

Az őszcibálta bős bokor!

Az ágakról levert levelek

A szélben föl- s le-kerengenek.

Haraszt röpül, vén füz nyikorog - -

Minden csupa gyász, por, pernye, romok.

A végét várja minden e zord vidéken –

Csak én nem!

 

Én, amig minden omlik, összedűl,

Gyökereimmel e kopár fokon

- Bős székely fenyő – megkapaszkodom

S állok, daccal, társ nélkül, egyedül.

 

S míg havat dob rám, hóköpenyt,

egy szeles nap, vagy egy vad éj.

Igy biztatom magam: ne félj,

te tovább tartasz, mint a tél!

A gúnyos holdnak, mely nekem

halált, s hasonlót emleget,

Igy szólok: „Uram, láttam én

már karón varjat eleget!

Görnyedtem én még máskor is,

némultan, hó és jég alatt - -

De törzsem, ágam akkor is,

a hó alatt is zöld maradt.

Kibirtam én már sok telet,

Míg jöttek a jégtörő szelek,

S galyaimon, mint húrokon,

Uj fuvalmak zenéltek!

Igy múlnak, újulnak évek…

Én az időkkel bátran szembenézek!

 

A fenti költemény megjelenése után hamar az érdeklődés körébe került. Nyilvánvaló volt, hogy eddig a székely sors ábrázolása ilyen tökéletes módon senkinek nem sikerült. A gondolat a zenészben is megértésre talált. Sz. Horváth Lajos adta meg a zenei aláfestést! Sajnos a zenemű többszöri sikeres előadása után is csak kéziratban maradt! A Tompa gondolatának festői ábrázolását meg Daday Gerőnek köszönhetjük, aki igazán művészi elképzelésének teljességével tudta a vihar által tépett, a sziklába görcsösen kapaszkodó székely fenyő sorsát megeleveníteni.

 

Forrás: Székelység III. (13.) évf. 7-12. sz. 1943.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése