2022. jún. 7.

Kováts Péter (1909-1993): Hiv a rög!?

  

Az én édesapám földszántó dalnok volt,

az arcát s ruháját gyakran diszitette

miattunk gond s rongy-folt…

 

Munka előtt szemét az égre szegezte,

az Istennel beszélt, jóbarát volt vele…

hallottam… tegezte.

 

A pacsirták dalát, apám megértette,

de engem elüzött a barázdák közül,

vajjon miért tette?

 

… Én a madárdalt szobámból hallgatom,

s jaj, hogy megváltozik, amig bejön hozzám

a nyitott ablakon.

 

S a barázdák nekem, ha közöttük járok

vádat tolmácsolnak s ugy tünnek fel néha,

mint nyaktörő árok.

 

A régi barázdák kitagadtak engem,

s az uj barázdákhoz, hiába akarom,

nem társul a lelkem.

 

Corund, 1935.

 

A fenti költemény írója az eddig megjelent s a földünk ízét, színét hozó verseivel kinőtt már a szűk helyi keretekből.

Sok időt élt át fiatalon is a Hargita-alji szép fennsíkján, s annak bokros, ligetes, fenyőillatos, bőven termő s mesét suttogó, varázslatos vidékén. A havasi tanyaiskola szokatlan környezete adja meginduló költészetéhez az első ihletet.

Az „Enyedi Ujságban” jelenik meg 1929-ben az első verse. Igazi felfedezője, buzdítója s tanácsadója Tompa László volt, ki a Székely Közéletben az 1933. évben közli le Ezer éve jövök és Jó Erzsébet asszony c. verseit. Ettől kezdve már mind gyakrabban találkozunk nevével s 1934-benmegjelenik első verses kötete. Ezek kedves fogadtatását mutatja, hogy most készül egy második kötet kinyomatására.

Az ifjú nemzedék pozitívan produktív tagja Kováts Péter, akiben gyönyörűségünk teli. Csak így tovább!

Forrás: Székelység  VI. évf. 7-8. sz. 1936. Székelyudvarhely

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése