2018. máj. 19.

Lidia Sejfullina: Virineja




Mai orosz írónő, Lidija Scjfulina regénye a háború előtti és alatti orosz faluról a bolsevizmus diadaláig. Szépítgetés, hatáskeresés nélküli tárgyilagos írás, mégis mindenkit leköt, a földmunkástól kezdve a kifinomultabb ízlésű városi olvasóig. A földimádó paraszt festésében Zolára emlékeztet, de még leegyszerűsítettebb lelki életet ad. E könyv meséjét két főalakjával vázoljuk.

Az első lapokon a falu bölcsével, Szavelijevel ismerkedünk meg, aki a szélsőséges, úgyszólván vallástalan vallásosság zavaros vizein hánykolódik. Jóslatai, amelyek az elkövetkezendő háborúra és annak időtartamára vonatkoznak, beteljesülnek. Így válik a falu szent bölcsévé, tanácsadójává, bár előbb a nép bolondnak tartotta. A sok bölcselkedés nem a paraszt kenyere és végül is megittasítja a buja tavaszi föld lehelete. Hívja a munka,d e ő mégis tetszetősebbnek találja az örök boldogságot. Haláláért áhítozik. Egy égi látomás meg is ígéri a közeli kimúlást. Remeteségéből hazatér a faluba és bejelentve halálhírét, összehívja a népet. Az udvar közepére tett koporsóba fekszik, gyertyát gyújtanak a fejénél és a pap is megérkezik. De a halál nem akar jönni. A nap már messze túlhaladt a delelőn és a nép gúnyolódva széledezik.

A következő kis részlet megérdemli, hogy eredeti fordításban adjuk:

„Felesége, a gyászruhás öregasszony odahajol a forgolódó Szavelijehez.

- Hé, bátyuska, te hogy érzed, halsz-é má, vagy nem? Úgy látszik, nemigen lész belüled énekés-halott. A nép már kifáradt. Mit hisző, gyün-é má vagy soká még?...

Szávelije rámeredt az öregasszonyra. Nem felelt, csak dühösen rándított a szemöldökén. A falu papja, az alacsony és őszülő Jegor félbehagyja a bánatos hangú halotti éneket. Egész testével odafordul Szavelijehez, ránéz és együttérzően tanácsolgat:

- Te pedig erősebben hunyd be a szemeidet, ezekre az élőkre itt ne hederíts. Jó sokáig tartsd vissza a gondolataidat és lélegzetedet, ne bocsásd ki. A fogaidat meg szorítsd össze, szorítsd a fogaidat!”

De e meghalás nem sikerül. Így válik nevetségessé és így esik ki a nép kegyeiből Szávelije.

Megdühödik az égre, elrettentő példává akar lenni. Végül a bolsevizmus eszméit megismerve, egy mérnököt, leüt, mire kivégzik.

De nem hiába nő írta ezt a könyvet, regénye törzséül nőt választ. Virineját, a dacos, de igazságkereső csodaszép falusi leányt. Új és eddig kellően föl nem dolgozott embertípust kapunk benne, a szabadgondolkodású nőt, kiben a forradalmár az utcalánnyal és  anyával megrázó egésszé egyedül.

Eleinte a városban szolgált és cselédsorsban utálta meg az „urakat”, kik nem a munkáját, de őt magát akarták. A háború alatt visszatér falujába, és mert a férfiaknak felszökött az áruk, egy nyomorékkal él együtt, kit szán, de megvet.

Maja megismerkedik egy tetszetős fiatal mérnökkel, aki igaz szerelemre gyúl iránta.

Mi, az olvasók önkéntelenül együtt érzünk a becsületes gondolkodású mérnökkel, de Virinciát elvei vezetik. Ismeri a háború-kerülőket, vasútépítőket, szállítókat és a ravaszsággal otthon maradt „alkalmatlanokat”. Tudja, hogy ezek mételyezik meg a falusi lányok testét és lelkét.

Egy módszert ismer velük szemben: kiszipolyozni zsebükből a pénzt, de ha alattomban szerelmet kérnek, szemükbe vágni mindenki előtt mocskosságukat.

Eleinte ezt a módszert alkalmazza a mérnökkel szemben is, de egy forró tavaszi délután a vér szavának engedve mégis szerelmes csókban forrnak egybe.

Ezt a jelenetet látta az az akkor már úrgyűlölő Szávielije, aki azután Virineja nyomorék párjától föluszítva, egy este agyonüti a mérnököt.

Virinejának fáj a gyilkosság, e most már következetes akar maradni. Csak néha kínozza az emlékezés. Inni kezd, de a végső elzülléstől megmenti egy hazatért katona, ki feleségül veszi. A férfi később fontos szervévé válik a bolseviki propagandának és Virineja kitűnő segítőtársnak bizonyul. Az ezután következő időkben egy gyűlés alkalmával ismerjük meg az orosz nép viszonyát Miklós cárhoz. Őt okozzák a háborúért: „Mit veszi a Bátyuska mások baját a nyakába, amikor a magáét se tudja viselni”. A nép nem nacionalista, sem soviniszta, de önző. Belgium érdekeit nem teszi magáévá.

A lázítók között Virineja is aktív szerepet játszik. Lelkesült vörös forradalmárrá válik. Később teherbe esik, de nem szűnik meg uszítani.

Jön a szavazás és még a vagyonos asszonyokat is (férjük tudta nélkül) rábírja arra, hogy az ötödik, a bolseviki ládába dobják a szavazócéduláikat. Megmagyarázza nekik, hogy ekkor vége lesz a háborúnak, hazajön a fiuk.

A szavazáson a vörösek győznek. A cárt lemondatják s most ádáz harcok dúlnak az ország két pártja között. Virineja férje, kivel már egészen összemelegedtek, kénytelen megszökni egy időre. Virineja már szülés előtt áll, de még él benne a lázító. Ellenállásra hívja fel a falu népét. A paraszt tétovázó, nem szívesen küzd a bizonytalan győzelemért. De végül mégis fölfegyverkeznek.

Múlnak a napok és megszületik a gyerek. Virineja régi vágya teljesedik be ezzel. Ez volt a vágya még a nyomorék, tehetetlen társa mellett is, aki börtönben pusztult el. De a boldogság nem tart sokáig. Fehér csapatok jönnek és Virinejának alig marad ideje a menekülésre. Amikor a katonák betörnek a házba, ott csak egy csecsemőt találnak. Ott maradnak bevárni a népuszító bolseviki vezér Virineját.

Mint egy farkasanya, úgy lopódzik vissza Virineja az éjszaka leple alatt. Meg akarja szoptatni gyermekét, de a lesben állók rávetik magukat. A küzdelemben veszti el életét, mielőtt megláthatta volna eszméinek diadalát. 

*

A könyv a NOLIT (röv. új irodalom) kiadásában jelent meg szláv nyelven. Tartalmát azért ismertettük, mert egyenlőre nincs kilátás, hogy magyarul olvashassuk ezt a lázas, de életből szakított regényt.

Kovás Sztrikó Zoltán

Forrás: Híd, I. évf. 1934. 2 sz.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése