A
látkör mindinkább tisztul a magyar história terén: az uralkodó alakok
szemlátomást ismerősebbekké kezdenek válni.
A
népirtó Attilát, a népalkotó Árpád váltja fel; – az egyszerü nomád király
helyét elfoglalja a hittéritő István; – a kegyes fejedelem után feltünik
László, kit a dicsőség egy szent magasságaig emel föl; – s a szent király után
megjelenik Kálmán, a felvilágosult törvényhozó, kinek szelleme korát egy fél
ezreddel előzte meg.
A
magyarnak eleitől fogva nagy ellenszenve volt a könyvek iránt: a „könyves” név
nem dicséretképen ragadt a királyra, ki ifjusága éveiben tudományokkal mivelte
lelkét.
Pedig
ő a kardot is tudta úgy forgatni, mint a könyveket, s mig mivelt lelke üdvhozó
törvényeket teremte az országnak, addig erős kardja új országokkal szaporitá
birodalmát.
Ifjú
korában papnak neveltetett, de a szent falak szükek voltak nagyratörekvő
lelkének, az uralkodásra született szellem szorítva, nyomva érzé magát, az
akkor tetőpontján álló hierarchia rendszabályai által, a breviarium helyett
kardot vőn kezébe, a mennyei szent hit terjesztése helyett, a földiebb
fogalmak, becsület és politicai hit védelmére.
A
szent-kereszt hadak, apja holta után őt szólíták fel vezérül a hitlenek ellen
megindulandó keresztyén táborhoz.
Midőn
egész Európában a koldustól a királyokig, s a gonosztevőtől a szentekig,
mindenki lelkesülve volt a szent sír miatt inditandó harcz dühétől, Kálmán volt
az egyedül, ki e harczot nem helyeslé.
A
kereszteshad, Európa egyéb országaira nézve, szükséges légtisztitó zivatar volt
azon időben; azon örök harczoknak, mik az apró birodalmacskákra eltördelt
Németország herczegei, az egyes olygarchák, a föllázadt népek és uralkodóik, a
polgári és lovagi rendek között folytak, csaknem lehetetlen volt végét vetni; e
czéltalan tusák alatt annyira elszaporodott minden rabló és gonosztevő fajzat,
annyira erőt vett minden nemesebb érzelmen a ridegebb pusztitási vágy: hogy e
minden organumaiban megromlott világrészt, csak egy általános világrázkódtatás
hozhatá helyre örök zavarából.
E
világrázkódás volt a kereszteshad.
Valami
egyszerü remete megpendité az eszmét, a szikra lángot gyújtott s a tisztábban
látó egyházi és királyi főnökök jónak látták azt szítani, hogy igy adhatva az
egymás ellen fegyverzett népeknek egy közös irányt, melly ellen fegyvereiket
fordítsák, csak igy tisztíthatva ki országaikat egyszerre minden törvényrontó,
gyilkos és rabló-hadtól.
A
pápa bünbocsánatot hirdetett a szent föld harczosainak, a vétkeseknek nyitva
volt az út a dicsőségre, az engesztelésre, a gazdag zsákmányra és a
mennyországra.
A
tusakodó olygarchák előtt nyitva volt az út a legnemesebb, a legszentebb
vetélkedésre.
Nehány
század alatt Europa ez úton három millió embertől szabadult meg, kik azalatt
itthon egymást emésztették volna meg, s kik nagy részének romlottsága,
érdemessé teendé e világrészt Oceania sorsára, az elsülyedésre-
E
tünemény nem egyes emberek műve volt. A világszellem örökké következetes
öszhangzó működése mig egyfelől útnak indítá keletről az ép romlatlan elemeket
Európa felé, hogy itt új életet kezdjenek, addig másfelől egy új népvándorlást
készitett előre, melly nyugotról keletre hordva a megromlott tömeget, ott
életét bevégezze.
Ez
a világtörténet borzasztóan nagyszerü symmetriája.
Ezért
nem ragadta magával e roham a magyar népet, bárha ez mindenik átvonuló hadseregnek
közvetlenül útjába esett.
Az
első kereszteshad Walther vezér alatt minden akadály nélkül vonult keresztül az
országon. Kálmánnak gondja volt rá: hogy a szent vitézek részesüljenek a magyar
vendégszeretetben, de egyúttal arra is: hogy azzal vissza ne éljenek. Csupán
Zimonynál történt: hogy tizenhatan félrecsapva a főtábortól, a városba bementek
s ott kicsapongásaik miatt megfosztatva fegyvereiktől, mezetlenül bocsáttattak
vissza. Walther nem állt értök boszut.
Ezek
után jött nyomban a másik had, negyvenezer harczos, számtalan kisérettel,
magától Remete Pétertől vezérelve.
Ez
a szent férfiu, tüzlelkü szavaival, sajátságos hadsereget gyüjte maga körül.
Mindennemü, koru és állapotu emberek egy közös zászló alá gyülekezve, lovagok
és mesteremberek, gyermekek és aggok, köztük hatezer barát teljes
fegyverzetben, több mint ezer apácza, háromezer szekérrel fiatal nők, özvegyek
és lelkesült szűzek, a szent harczosok mindennemü szükségeiről gondoskodandók,
fegyvert ragadott asceták és megtért örömleányok, vérrel terhelt gonosztevők és
köztiszteletben áll férfiak, egymással szoros, szent szövetségben, ugy hogy,
mint a velök együtt járó Fulbert püspök mondá: „azon a helyen együtt lehete
találni az új Jerusalemet az új Sodomával.”
Ez
a csapat is békében keresztül vonult az országon Zimonyig, ott eszébe jutott a
Walther katonáin elkövetett szégyent megtorolni, a várost ostrommal bevevé, a
lakosokat legyilkolá s azután tova futva, a szomszéd Bolgárországban hasonló
balfogások miatt huszezer embert és kétezer szekeret veszte. A megmaradottak
csontjaiból később a török szultán rakatott pyramist a nicaeai (nisszai) mezőn.
Ezeket
követte egy harmadik csapat, Gottschalk vezérlete alatt. Ez már csupán a nép
söprejéből volt összegyüjtve.
Ezeknek
is megengedte Kálmán a keresztül vonulhatást, de alig jöttek Mosonyig, ott
elszéledeztek, szétmentek az országba rabolni, az ellenállókat leöldösék, egy
ifjut elevenen karóba húztak, egy szóval egészen Palaestinában érezték magukat.
De
már ezek ellen fegyvert ragadott Kálmán, félretéve minden pietást a vállukon
viselt kereszt iránt. A magyar sereg a szent hegy és a Duna között utólérte
őket s ott úgy összetörte: hogy alig szabadult meg háromezer ember az egész
seregből, melly nem volt méltó arra: hogy a megváltó sírjáért harczoljon.
Alig
szabadult meg ezektől az ország, midőn egy uj sereg jelenté magát a határokon.
Kétszázezer gyalog és háromezer lovas.
E
gyülevész jöttét mindenütt megelőzte irtózatos kegyetlenségeinek híre.
Fővezérök, Emico, egy hazug apostol, azt hitette el népeivel: hogy Isten neki
megjelent s kijelenté: hogy legelső tetteül a zsidókat írtsa ki. Alvezérei,
Feik Tamás, Vandeuil Clarembald, Charpentier Vilmos és Herman gróf, mindnyájan
ismeretes gonosztevők voltak, kik a velük volt roppant népséggel Köln, Maincz,
Trier és Wormsban több ezer izraelitát legyilkoltattak s a magyar határhoz
érve, elvégezték magukban, hogy a magyarok is csak ollyan pogányok, mint a
zsidók.
Már
ezeknek Kálmán egyenesen megtagadta az országán átvonulást. Óvárnál Gyula nádor
várta őket egy figyelő hadtesttel, tudtukra adva a király és nemzet tilalmát.
Ez
dühbe hozta a kereszteseket, Gyula nádort megölték, seregét elüzték s erővel
törtek maguknak utat Mosonyig. Itt azonban maga a király állt előttük.
Úgy
fogadta őket, mint ellenséget. A túlnyomó tömeg ostrom alá vette a várost, a
sánczárkokat faderekakkal hányták tele, a falakat hosszú hágcsókon kezdték
megmászni, a faltörő kosok ütéseitől omlottak a bástyák; ekkor a király egy
merész rohammal kiütve a roppant ostromló tömegre, azt neki szorítá a
mocsárnak, a kereszteshad támadóból támadottá válva, zavarba jött, a hadakat
megfoghatlan rémület fogta el, elkezdtek szétfutni, s az előttük ismeretlen
hanságokat, erdőkkel fedett mocsárok veszélyes tömkelegeibe tévedve, az üldöző
magyaroktól nagy részint kiírtattak, alig szabadult meg közülök egyéb, mint a
lovasok, s a vezérek, kik seregeiket veszély idején cserben hagyva, maguk, ki
Német-, ki Olaszország felé szétfutottak.
E
győzelmének köszönheti Kálmán király: hogy a vele egykoru historiai irók,
utálatos púpos hátu, kancsal szemü, sertékkel benőtt testű szörnyetegnek írják
le, a kinek lelke sem volt szebb a testénél.
Mi
azonban e tényben is az Istennek, a történetek világszellemének kezeit látjuk.
Szüksége volt, és szüksége van a világszellemnek itt Európa közepében egy
magyar nemzetre, közvetitőre a keleti őserkölcs és nyugoti miveltség között,
csodás anomalonjára a szabadság és hűség érzeteinek. Ezért kellett akkor a
magyar nemzetnek, melly később századokig volt védfala a keresztyénségnek,
akkor midőn a keresztyén világ minden nemzetei siettek keletre – meghalni, –
azoktól elmaradnia s föntartania halhatatlan életét, örök tényezőül Europa
történeteiben.
Ezért
kelle Szent Lászlónak azon napon meghalnia, midőn a kereszteshadak vezérletét
elvállalá, s utána a korát századokkal megelőzött Kálmánnak következnie, ki,
lett légyen bár testileg kancsal, de lelkével annál tisztábban látott.
Oh
a világszellem számitásai tökéletesek, csakhogy ő nem napokkal és emberekkel
szokott számitani, hanem századokkal és nemzetekkel….
*
* *
Azon
vádat melylyel Kálmán e fegyveres visszautasitásaért a kereszteshadnak
terhelik, leveszi róla azon szives fogadás, mellyben az utánok jövő Bouillon
herczeg seregét részesíté; e csupa lelkes és becsületes lovagokból álló
hadseregnek nemcsak megengedte az országán keresztülvonulást a király, sőt maga
személyesen kisérte azt egész a tulsó határig, őrködve minden igaztalan
bántalom ellen, melylyel saját népe azt megsérthetné, mig másrészről Bouillon,
saját testvérét Balduint és nejét Gundehildet adta át a barátságos átvonulás
kezességéül; a határon barátságos öleléssel vált el a két vitéz király, kiknek
egyike, a mint Róma sánczain első volt, ugy Jerusalem sánczain is első
leendett.
Jerusalem
elfoglalása után még egy egy százhatvanezer főnyi had vonult keresztül
Magyarországon, mellynek vezére, István, a burgundi herczeg s vezérnője Ida,
Ausztria grófnője*) csábitó szavakkal hítták magukkal Kálmánt az ígéret
Kanahánjába, hol téj és méz folyik s aranytól fénylik a puszták homokja.
De
Kálmán a visszatérő Fulbert püspöktől már akkor eleget hallott a szent
birodalomról, a czivakodó fejedelmekről, a kicsapongó keresztesekről, az új
hóditókról, kik egymással versenyezve tagadják tetteikkel az evangeliumot,
Krisztust újolag eladják, megfeszitik e sokkal undokabb pogányok maguk, mint
azok, a kiket ők megöltek.
Mindezekről
sokkal többet hallott Kálmán, mint hogy kedve lett volna a keresztesekkel
menni.
*
* *
Európában
minden országnak van tengere, csupán Magyarországnak nem jutott.
Erre
őseink nem gondoltak, midőn hazát foglalni jöttek, ők beérték a gazdag
mezőkkel, az édes vizü folyamokkal, tenger mellett nem laktak soha (a Caspiumi
tó nem érdemelvén e nevezetet).
Ezért
nem volt Magyarországnak virágzó kereskedése, külországokkal összeköttetése, s
szorultság idejében menhelye.
E
hiányt észrevette Kálmán s a körülményeket századokkal előre tudva becsülni,
hozzá foglalá országához a Dalmát tengerpartot.
E
foglalása példányul szolgálhat bármellyik újabbkori státusférfiunak.
Először
mint közbenjáró hatalom jelent meg Dalmatiában a pusztító szomszédok ellen; –
azokat leküzdve, mint védő és pártfogó hatalom foglalt befolyást az országban,
– később e felsőbbsége megtagadói, mint lázadók ellen fogott fegyvert, s mikor
legyőzte őket, akkor elhalmozta őket szabadalmakkal, kiváltságokkal,
adómentességgel s a trónról származó minden kegyosztással, mig önként
elfogadták őt uralkodójuknak; akkor közös alkotmányt adott nekik
Magyarországgal, s végre olly csínján keblezte be őket Magyarországgal, nem
volt módjuk azt ellenezni, s azontul e czim helyett: „magyarok királya”, nehogy
megsérteni láttassék az idegen nemzetiségeket, igy nevezte magát: „Magyarország
királya.”
Busilla
grófnőt, kit Kálmán király a siciliai Roger gróftul kért nőül, mint királyi
menyasszonyt, már dalmat nemesek fogadták hódoló tisztelettel a partokon,
vezérük Vinkur, ötezer nemessel kisérte a szép és szellemdús normann hölgyet
Kálmán királyi székvárosáig.
Busilla
a kedélygazdag siciliai nő, hiven és gyöngéden szereté a királyt, mi azt hagyja
gyanitani: hogy tán még sem volt az valami olly undok szörnyeteg, minőnek a
historicusok irják. Nem sokára meghalt a szép királyné, két árvát hagyva maga
után, egy fiút és leányt.
Kálmán
ezeknek uj anyát akart adni, s az oroszherczeg Svatopolk leányát Predzlawát,
kit olly táboroztában látott, elvette nőül. A szép normannhölgy déli hévvel
ragyogó szemeit, szelid olvadékony, simuló lényegét s azt a mondhatlan
fönnséget, mit nem a korona, hanem a lélek magassága kölcsönöz a nőnek; nem
pótolák a király előtt az orosz hölgy volkánhevű szenvedélyei, a magyar kedély
még szerelme szenvedélyében is megtartja azt a szűzies ihletet, melly
szemlesütve, elpirulva fogadja legjogosabb örömeit. És Predzlawa nem volt már
akkor azon ártatlan szende lyánka; minőnek őt Kálmán, még mint ifju látta apja
udvarában. A szenvedélyes hölgy rég tiltott szerelemben élt egy ifjuval, ki őt
Magyarországra is követte s mig az uj királynő ajka hűséget esküdött az oltár
előtt a királynak, addig szemei a tömeg között egy idegen férfi arczát
keresték.
Az
első hónapban megtudá a király: hogy neje hűtelen.*)
Hallatlan
bűn volt ez akkor Magyarországon és kivált a magyar királyi trónon.
Azon
szigorú törvény, mit Szent László hozott a házasságtörő asszony ellen:
miszerint azt saját férje jogosan megölheti s tettéről csak Istennek tartozik
számadással, mutatja azt az iszonyatot, melylyel a magyar nemzet e szokatlan,
alig emlegetett bűn iránt volt eltelve.
A
királynét a nemzetgyülés halálra itélte, a királyi férj csak megvetésre,
visszaküldé őt apjához Oroszországba.
E
kegyelem később sok jó magyar vérbe került.
Az
iszonyuan bántott királyi férj pedig eltörlé azon törvényt, melly jogot ád a
férjnek hűtlen nejét megölni.
*
* *
Azon
király, kinek mindenki hálával tartozott, találkozék legtöbb hálátlansággal az
életben.
Unokatestvére
Álmos, Lampert fia hatszor lázzadt föl ellene, megakarva fosztani koronájától.
Minden
szomszédját, minden ellenségét a magyarnak ráuszitá a királyra, gyilkosokat
bérelt, öszveesküvéseket forralt ellene, és nem volt egyéb oka halálát kivánni,
mint az: hogy Kálmán király volt, ő pedig csak Ráma herczege.
Először
ötödik Henrik császárt hítta segélyül, áruba bocsátva hazáját, de a császár
saját trónján is ingadozott, mellyről édes apját taszitotta le s Kálmán
megtudta öcscse tervét, – és nem állt rajta boszut.
Hogy
kivülről nem nyert segélyt a herczeg, benn az országban gyüjté maga körül az
elégületleneket, s magyar hadsereggel rontott Kálmánra. A király a Tisza
partján várta őt s midőn Álmos megjelent, egyik sereg sem akart támadni,
mindegyik tétlenül várta a másikat a vizen keresztül. A két sereg vezérei egy
kis szigetben köztanácskozásra összegyülve, azt végezték: hogy a fejedelmek
magánügyeiért nem fogják a nemzet vérét pazarolni, hanem ha bajuk van egymással
a herczegnek és királynak, jöjjenek össze egyedül ott a szigetben s végezzék
párbaji istenitéletben ügyöket a két sereg szeme láttára.
A
király, kit a historia-irók görbének, sántának, nyomoréknak irnak le, férfiasan
elfogadta a párbaj ajánlatát, mig Álmos sirva fakadt és engesztelődésért
esdett.
A
király újra megbocsátott neki, s hogy sivatag lelkébe szelidebb érzelmeket
öntsön, nőül véteté vele a szép svéd királyleányt Ingolburgát, remélve: hogy
ennek ártatlan tiszta keblén kiálmodva véres gondolatjait, betelik boldogsággal
és szeretettel, ki azelőtt nem tudott betelni gyülölettel.
Ismét
csalódott. Álmos mentül jobban szerette nejét, a szép kékszemű angyalt, annál
többször jutott eszébe: hogy miért nem lehet ez királyné? És midőn Ingolburga
egy szép fiuval ajándékozá meg, megesküvék: hogy annak királlyá kell lenni! ha
tudta volna, milly átkot mondott rá ekkor! Hogy fia e koronának csak terhét
fogja érezni, fényét nem fogja látni….
Addig
unszolta a lengyel királyt Boleszlavot, mig az segélyt adott neki Kálmán ellen.
Álmos a lengyel csapatokkal elfoglalta Abaújvárt, s onnan hívta fel a nemzetet:
hogy tegye le királyát, és őt válaszsza el helyette.
A
nemzet itélt, – de nem Álmos javára; egy az ő seregeit tízszeresen meghaladó
erő vette körül Abaújvárt s Álmos az ostrom előtti reggelen, lovára ülve
egyedül ment a király sátoráig, annak lábaihoz veté magát s bocsánatát
könyörgé. Angyaljó nejeért, még most is elnézte vétkét a különben olly szigorú
király, megbocsátott neki, párthiveit nem üldözé, a lengyeleket haza hagyta
menni.
A
háború nála csak egy komoly eszköz volt, czél soha. Ő nem csatázott „az ütközet
gyönyöreiért.”
A
nagylelküség nem gyógyitja meg az alacsony lelkek gyülöletét; a mi nem sikerült
Álmosnak nyilt csatában, azt orozva könnyebben hivé végrehajthatni. E czélból
egykor dömösi kastélyába hítta Kálmánt: hogy ott vadászat alatt az erdőben
meggyilkoltassa. Tervét elárulták. A király kérdőre vonta az orgyilkost;
Ingolburga, a béke angyala ismét közbenjáróul lépett fel közöttük, könyei újra
megnyerték férje számára az engesztelést, s Álmos és Kálmán az evangeliumra
esküdtek egymásnak szeretetet.
Délután
a herczeg vadászni ment, s a mint sólymával egy a légben repülő kócsagot
elfogatott, azt kérdé társaitól: „vajjon, ha a kócsag megesküdött volna a
sólyomnak: hogy nem fog kiáltani többé, elhagyta volna-e repülni?” Kisérői
elérték szavai jelentését s Álmos még azon vadászat alatt megszökött társaitól
s nyomtalanul eltünt.
Egyszerre
azonban ismét megjelent az ország határán, Henrik császár hadseregeitől
kisérve, s más oldalról a cseh herczeget Svatoplugot hiva be az országba.
Már
ekkor elkeseredve támadt föl ellene az egész nemzet, annyi hitszegés,
pártoskodás és hazaárulás után, s a Pozsonyhoz érkező császárt egy roppant
hadsereg fogadta, úgy hogy ez nem kisértve meg az ütközetet, mint békitő lépett
fel a király előtt a herczegért.
Álmos
ismét megalázva, könyezve tért vissza nagybátyjához, s nem sokára elhagyta az
országot: hol senkije sem volt, a ki szeresse többé, s a szent sírhoz
zarándokolt Palaestinába.
A
Kármel látása, a Jordán vize, a szent ereklyék nem gyógyiták őt meg, csak azon
vad gyülölettel tért vissza, mellyel eltávozék.
Itt
azután gonosztevőkkel kezde szövetkezni, összeesküvést gerjeszte a király és
annak fia ellen, mellynek fonalai Velencze, Német és Oroszországig elágaztak;
ezt is megtudta a király; az összeesküvés főnökei elfogattak s ezuttal az
ország főtörvényszékei itéltek fölöttük. János nádor volt a biró.
Halálra
itéltettek minden családaikkal együtt.
A
király a halált megvakittatásra változtatá.
S
ez azon fekete folt, melly a historicusok előtt okot ad arra: hogy Kálmánt egy
szörnyeget alakjában fessék le. Mentői azzal védik: hogy e tény akarata ellen
történt. E védelem fölösleges. Nincs ország, mellynek törvényei azt, ki
annyiszor csinált pártütést, megszegte esküjét, idegen ellenséget hítt az
országba, gonosztevőkkel esküdött öszsze orgyilkolásra, fölmentette volna a
haláltól, s az akkori törvények büntetésenyhitésnek tarták a megvakitást; s kik
fel tudják fogni az akkori idők körülményeit, midőn az apáról fiúra öröklött
pártoskodások századokig tűzzel vérrel áraszták el a nemzeteket, nem fogják
csodálni, ha a törvényhozók a pártütő családjára is kiterjeszték az apától
érdemlett büntetést.
De
Kálmánt soha sem birták az ész hideg okai megnyugtatni többé, akár álmodott,
akár ébren volt, mindenütt a szerencsétlen rokont vélte látni, világtalan véres
szemeivel, mindég az ártatlan, angyalszelid Ingolburga sikoltását vélte
hallani, midőn megvakított gyermekét szivéhez ölelte. Ez egyetlen pillanat mind
azt a jót, mit éltében tett, lerontá lelke előtt; e fájdalomból soha sem tudott
többé kigyógyulni.
A
lélek fájdalma megölte a testet. Egy napon főfájás miatt hirtelen meghalt.
Holta
után szörnyetegnek nevezték.
Igaz:
hogy egy templomot sem épitett egész uralkodása alatt; hogy a pápának megtiltá
az ügyeibe avatkozást; hogy a püspököknek megengedte a házas életet; hogy a
kereszteseket szétkergeté és kimondta: hogy nincs boszorkány. Mindez elég volt
arra: hogy a krónikairók közt pártfogója ne akadjon.
*
* *
Késő
évek mulva, midőn Kálmán koronás fia, István, testben lélekben elerőtlenülve,
trónörökös nélkül, széttekinte a világban: hogy kinek fejére tegye le
koronáját? hírül hozák neki: hogy egy kolostorban jószivű szerzetesek által
rejtegetve él azon gyermek, kit nagybátyja szemevilágától megfosztatott, a
szerencsétlen vak Béla.
A
világot és az életet és az emberek arczát megunt király, fölkeresteté a
boldogtalan rokont, s a koldusból királyt csinált, vak királyt, szomorú
kárpotlásul hagyva rá a koronát – szemevilágáért.
(*Mutatvány
„Magyar nemzet története” czimü munkából. Heckenast G. tulajdona.)
Forrás: Vasárnapi
Ujság 1. évf. 15. sz. (1854. junius 11.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése