Jókai Mór kb. 1890-ben - Forrás: wikimedia.org
Mit
ér abban válogatni, hogy mit higyjünk és mit ne higyjünk? Mit ér az imádság jó
tett nélkül. A puszta szótól senki sem üdvözül, és tudatlansága miatt senki el
nem kárhozik.
Ezt
tartsátok meg, hogy a hit, szeretet nélkül, megholt állat, mielőtt e kis
elbeszélés olvasásához fognátok, melly bár egy kissé nevettetésre van szánva,
de tanuság vagyon annak mélyén.
Élt,
de még most is él a Tisza két partján egy hires nevezetes család, mellynek
minthogy nem akarom valódi nevét kitenni, nevezzük azt Nemesházynak.
Még
a tizenhetedik század közepén szakadás történt ezen jelen nemzetségben, ollyan
formán, hogy az akkori országos zavarok között egyike a Nemesházy ősöknek
kivándorolván Erdélybe, ott felvette a reformata hitet, – a többiek
katholikusok voltak, – s később helyreállván a békesség, ő is visszatért
jószágára, de azután is református maradt.
Ezentul
örökös volt a villongás a két külön templomba járó családág között, melly firól
fira adatott át, és soha sem tudtak kibékülni egymással.
A
mellett mindenféle praktikát elkövettek, hogy egymást saját hitökre téritsék. A
katholikus hitet követő családból nagy hatalmas férfiak támadtak, zászlós urak,
prépostok, czimzetes püspökök, kik nagyszerü kecsegtető ösztöndijakat
alapitványoztak azon Nemesházyak részére, kik a katholika hiten vannak, vagy arra
áttérnek; viszont a reformatus család tekintélyes férfiai, kik közé nem egy
alispánt, főkuratort, sőt még egy superintendenst is lehetne számitani,
hasonlóul mindent elkövetének, hogy a rokonság téveteg juhait magokhoz
téritsék. A számos és elterjedt kettős családban akadt is egyszer másszor vagy
egyik, vagy másik oldalon egy-egy kevésbé szilárd tag, ki elhagyta apái hitét,
s nagybátyjaiéra tért át: a min azután a millyen nagy volt az öröm és diadal az
egyik részen, olly nagy volt a harag és elkeseredés a másikon.
Ez
a harcz pedig folyt ivadékról ivadékra. A két osztályos rokon-család egyikének
jószága a Tisza jobb partján, másiké a balparton volt, s minthogy időjártával a
család nagyon elszaporodott, a jószág sok apró részre eloszlott, egyik vagy
másik azután vagy eladósodott, vagy elprédálta vagyonát, s kénytelenné lett
birtokát eladni. Illyenkor azután a két családág egész hadjáratokat folytatott
egymással, nehogy vagy a reformatus család vehessen meg egy talpalatnyit a
katholikus ág jószágai közepében, vagy ez amazéban, s lettek belőle a sok
ősiségi, zálogjogi, elsőbbségi, ujra osztozási, cserélési, s más efféle pörök,
a mik időjártával markális, violentialis, repositionalis, kriminális s más
efféle-ális pörökkel szaporodva egész asztagokká nőttek a családi
levéltárakban, és egynek sem szakadt soha vége.
Már
ebben a században történt, hogy Nemesházy Kálmán ifju juratus korában
megismerkedék Pesten ugyancsak Nemesházy családból való Erzsébet nevü
leánynyal, ki akkor itt nevelőben volt. Valami házi mulatság alkalmával látták
meg egymást, s megtetszettek egymásnak.
Ugy
hiszem igazuk is volt. A ki azon időbeli arczképeiket látta a Nemesházy
kastélyokban, Kálmánt asztrakán prémes fekete mentében, kondor fekete hajjal,
pörge bajusszal, gömbölyü teli orczával, és Erzsébetet, pásztor leánynak
öltözve, hóna alatt átkötött piros övvel, melly fiatal keble szelid
domborulásait még jobban kitünteté, s a lefelé omló szép szőke hajfürtökkel, s
szelid buzavirágszinü szemeivel, lehetetlen, hogy át ne lássa, miszerint ahoz
bizony nem sok biztatás kellett, hogy két illyen fiatal ember egymásba bele
szeressen, kivált, mikor azt előre tudták, hogy nekik némileg kötelességük is
egymást szeretni, mert mindketten Nemesházyak, bárha távoli is a rokonság.
Arra
természetesen egyiknek sem volt gondja, hogy ki miféle hiten van? Az illyen
fiatal emberek egészen más dolgokról katechizálják egymást, s hamar tulteszik
magukat mindenféle dogmán. Mire Pestről haza kellett menniök, egyik is ollyan
szerelmes volt, mint a másik, s odahaza, mihelyt alkalmuk nyilt, tudaták azt
szülőikkel.
No
iszen lett ebből szép történet. Kálmán szülői reformátusok voltak, Erzsébeté
katholikusok. Mind a két család ellene szegült e szövetségnek, mellyhez hasonló
hallatlan volt még a két rokonság krónikáiban, kik egymást ez ideig csak
gyülölni tudták, s fiaikat és leányaikat a gyülöletben nevelték fel szépen.
Elébb
kiakarták őket tagadni mindkét félről, de hogy a fiatalok a Tiszába ugrást
kezdték emlegetni, mégis meggondolta magát mind a két fél, s inkább hasznot
akart huzni ez esetből, hogy sem kárt, s azt határozá el, hogy no hát, ha
ollyan nagyon szereti gyermekét az a másik, hát bizonyitsa be; térjen át az ő
hitére.
Mindkét
félnek érdekében állván, szerelemből missionariusokká lettek, s ki mi jót
tudott saját hitéről, azt a másiknak szivébe oltogatá, ugy hogy mikor a két
szerelmes egy-egy boldog órát tölthetett egymással, nem különben beszélének
azalatt, mint ha a tridenti zsinatban értekeznének a hussziták
paragraphusairól.
Eldicsérték
egymás papjait, megismerteték a szép imákat, szép ünnepi szónoklatokat, miket
azok mindkét részről tartanak, és a miben mindkettőnek igazuk volt.
Végre
is a szerelem sokat tehet.
Mikor
az ember nagyon szerelmes, még a pokolban sem igen válogat, nem hogy még a
mennyországban, s ha néha e tárgy felett kissé csipősebb szóváltások történtek
is a szerető felek között, az „osculum pacis” (a béke csókja) ismét rendbe
hozott mindent, melly mint tudjuk azon egy különös pont, mellynek érvényességet
semmiféle schisma (hitszakadás) sem vetette el, s mellyben orthodoxusok és
reformatorok egyaránt örömest találkoznak.
Erzsike
annyira haladt már, hogy egy vasárnapon a kálvinista tisztelet prédikácziójára
is elment, s megvallá, hogy az igen szép volna, csak ollyan hosszu ne volna.
Kálmán viszont péntek napon ebédre maradt Erzsike szüleinél, s elismeré, hogy
vannak ételek, mellyek vajjal is igen jók, s biz ő – Erzsikéje kedvéért – nem
csak bőjtölni, de még koplalni is kész volna; – a mi két különböző dolog.
Illyenformán
szépen közeledének az ifjak egymáshoz, kölcsönösen átjárták látogatni egymás
szülőihez, rokonaihoz, kik nagy örömben kezdének már lenni a felett, hogy
családjaik illyen szépen közelednek egymáshoz, s mindegyik előre dicsekedett a
hóditással, mellyet közel gondolt lenni. A midőn tehát egy napon Kálmán atyja
Egerből kap egy levelet fiától, mellyben azt tudtára adja, miszerint ő részint
az igaz hit tanai által meggyőzetve, részint szerelme által indittatva, az
alólirt napon a római szentegyház hivei közé tére át.
Ugyanazon
a napon Erzsike apja Egerben kap levelet a leányától Debreczenből, mellyben az
tudtára adja, miszerint ő egyfelől meggyőződését követve, másfelől Kálmán
iránti szerelemből e mai napon, kitöltvén a hatheti vizsgálatot, a reformatus
hitre tére át.
E
szerint megint ott voltak, a hol az előtt, csakhogy megforditva. A szülők végre
is kénytelenek voltak beleegyezni a házasságba, a mi nem sokára megis történt,
s mint tudjuk, nem volt Isten áldása nélkül.
Tanuság
pedig ebből az: hogy hit dolgairól vitatkozni nem laikus embernek való. Minden
hit jó, csak megtartsátok, s legyen mindenki tisztelettel a másé iránt. A
teremtő egyik embernek is ollyan édes atyja, mint a másiknak, s nem elég, hogy
valaki azt mondja: „uram, uram!” hanem szükséges, hogy szivében szeretet
legyen, melly nélkül a hit megholt állat.
Forrás: Vasárnapi
Ujság 1. évf. 7. sz. (1854. április 16.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése