Egy
évtizeddel ezelőtt X tiszaháti faluban laktam, mint iskolatanító; ott történt
azon eset Úrnapján, hogy egy szegény özvegy nő kenyerei – melyeket azon nap
hajnalán sütött -, kővé váltak a kemencében.
A
szegény együgyű asszony, kétségbeesve tördelte kezeit, mint ki kézzel
foghatólag bűntettetett meg Istentől az ő napjának meg nem szentelése miatt.
E
rémhír csakhamar betölté a helységet, s reggeli istentisztelet előtt már alig
volt oly községbeli – kivált nő -, ki a helyszínére ne zarándokolt volna, saját
szemeivel látni a csodás kenyeret. Mindnyájuk véleménye összhangzott abban,
hogy „csoda” történt.
A
né, melynek szívéből a babona még sok helyet ki nem költözött, elítélte a
szegény özvegy nőt. Nyíltan ki lett mondva, hogy nagy vétket követett el az
Úrnapja megrontásával, s ki tudja, „nem fogja-é a haragos, bosszúálló Isten
csapással sújtani az egész községet miatta!” Valóban nagy vakmerőség Istennel
dacolni! Mily sokszor, gyakran éreztette már Isten az ő búsulásának haragját az
Úrnapját megrontókkal! Hány oly házba ütött a haragos isten-nyila, melynek
lakói dolgoztak e napon?! Hányat ért véletlen csapás, szerencsétlenség? Ilyen,
s ezekhez hasonló véleményeket s zúgolódásokat lehete hallani mindenki
szájából. A csodás kenyerek pedig széttöretvén: azokból mindegyik vitt egy-egy
darabkát ereklyéül.
Én
e nap reggelén éppen a lelkész úrnál valék, hová az egyházfi és harangozó
szintén vittek a csodás kenyérből, kik szintén kárhoztató ítéletet mondottak a
szegény nőre; egyúttal zúgolódtak azért is, hogy a lelkész úr mért nem
harangoztat úgy, miként az ünnepnapokon, s mért nem tart egyházi szónoklatot. A
t. lelkész úr megfejtette nekiek, mi az az Úrnap, valamint az t is
megmagyarázta, hogy nekünk evangyéliomi keresztyéneknek, saját ünnepeink
megrontása, bűnül tulajdoníttatik Istentől, de más felekezetek ünnepeinek
megtartása felesleges, sőt, vétkes dolog, amennyiben ezáltal az Úrtól rendelt
munkanapokat lopnánk el. A csodás kenyér átváltozását is természetes okból
előállottnak nyilatkoztatta; minthogy azonban a kenyér színének vörhenyeges s
belének kemény voltát miért van? nem vala képes bebizonyítani, azt felelték
beszédjére a Tamások: próbálja meg hát tiszteletes uram fejér lisztből vörös
kenyeret süttetni, ha sikerülni fog, akkor elhisszük, hogy ez nem csodaeset,
különben nem.
Ezen
vakhit engem szerfelett bosszantott. Én azon meggyőződésben voltam, hogy a
kenyérsütőnő alja célból valami festőanyagot vegyített a dagasztóvízbe; mert
megjegyzendő, hogy a kenyér tulajdonképp nem vált kővé, hanem a színe lett
vörhenyeges, s a béle kemény ugyan, de csak, mint a megszáradt kenyérbéle
szokott lenni.
Az
ok kifürkészése céljából elmentem tehát én is a helyszínére, az özvegy nő
lakába, mely egy a helységen kívül fekvő padlás nélküli nyomorúságos kunyhó
volt. Megvizsgáltam a lisztmaradékot, melyből a kenyér süttetett; de azon semmi
feltűnő nem volt. Majd a dagasztó-teknőt vettem szemlére, itt már némi gyanús
jelek mutatkoztak; mert látszott rajta itt-ott kevés vörhenyes tészta
maradvány. Gyanúm meggyőződéssé kezdett válni; hogy ti. il. a nő, ámítás
céljából festőanyagot vegyített a tésztába; de szörnyen tagadta, sőt, esküvel s
átokkal is erősítette tagadását. Éppen készültem – bosszankodva –távozni, midőn
egy széktábláján vörhenyes színű vizet fedeztem fel, mely a kunyhó fedeléről
csepegett alá. Azon kérdésemre: „Minő vizet használt a dagasztáshoz?” azt
felelte: „tiszta esővizet, mely a kunyhó fedeléről csepegett alá”. „A talány
meg lett fejtve.”
Hát
a csodaesemény oka ez volt:
Úrnap
éjjelén nagy záporeső esett. A kéménytelen kunyhó füstös, avult fedele átázott.
A nő a csorgók alá edényeket rakott, s az így összegyűlt vizet használta
dagasztáshoz, ez adta a tésztának a vörhenyes színt; keménységét pedig az
okozta; mert csakis prófont nagyságú kenyereket sütött, s midőn bevetette a
kemencébe azokat, kissé ledőlt szunnyadni, azonban mélyen elaludt, s mire
fölébredett, a kenyerek teljesen megszáradtak a kemencében.
Midőn
mindezeket szépen előadtam a babonahívőknek, meg nem dönthetvén érveimet, ezt
felelték rá: „elhisszük, hogy természetes okból változott át, de mégis
csakugyan Isten akarta, hogy úgy legyen; mert az Úrnap megrontásáért vette el
azt a sütés kenyeret azon szegény asszonytól.
Ilyen
vakhit legyőzése aztán nem tréfa!
X
helység lakosai a Tiszaháton, maig is hűségesen megünneplik az Úrnapját,
mégpedig a férfiak egy része a korcsmán, más része a kártyaasztaloknál. A nők
pedig csoportonként a kapuk előtt ülve, ékes emberszólás s épületes trágár
beszédek közt, magok köré gyűjtve a jövő reményeit, kedves gyermekeiket.
Forrás: Vasárnap – I. évf. 14. sz. Felső-Bánya, 1881. január
9.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése