November
tizedike érdekes évforduló a magyar színművészet történetében. Ekkor volt száz
éve annak, hogy Petőfi Sándor megvalósíthatta régi vágyát, és mint vidéki
színész szerephez jutott. Mint diák sokat töprengett azon, miképpen kezdje meg
színészi működését? Úgy határozott tehát, hogy beáll némaszereplőnek
(statisztának) a Nemzeti Színházhoz. Előbb-utóbb majd csak észreveszik, s még
segédszínész is lehet belőle.
1842.
november 2-án, mint diák, elhagyta Pápa városát és Székesfehérvárra gyalogolt,
hogy a Szabó József-féle színtársulatnál próbáljon szerencsét. A társulatnál
volt egy kunsági barátja: Szuper
Károly. Őt kérte meg, hogy ajánlja az igazgató figyelmébe. Az érdekes
találkozást Szuper így adja elő:
„A
napokban érkezett hozzánk egy pápai diák, ki, minthogy kúnsági, mint én – mert félegyházi
-, (a nagy költő ugyanis sokszor azt hangoztatta, hogy ő félegyházi születésű)
engem keresett fel, hogy mint földije, ajánljam az igazgatónak. Mint mondá, rég
vonzalma van a színészethez, sőt már meg is kísérelte egyszer Csehfalvi
társulatánál, de ott rögtön abbahagyta. Én rögtön készséggel ajánltam közbenjárásomat
s fel is vétettem a társulathoz. ez ifjú: Petőfi,
ki tegnap lépett fel először a színpadra, a Párisi
naplopó-ban, egy inas-szerepben, aki Bizot-ot kineveti, midőn a naplopó a
földre ejti.”
Petőfi
e nevezetes eseményt megörökíti egy kis versében, Első szerelem cím alatt.
Petőfi
tehát színész lett, már szerződést is kapott és Borostyán álnéven kezdte meg pályafutását. Érdekes, hogy éppen
ezidőben, november 3-án, az Athenaeum-ban megjelent (54. sz. 430. lap) Hazámban című verse. November 12-én
pedig a pápai Képzőtársaság tiszteletbeli tagjává választotta. Székesfehérvári
működése alatt több álnéven szerepelt. Régi színlapokon feltűnik a Sajó, Homonnai, Pönögei és Dalma név is. Igazgatója javaslatára,
súgásra is vállalkozott, persze nem szívesen. De hát tizenkét forint „fizetés”
volt a szerződésben kikötve, ezt meg kellett szolgálnia!
November
18-án Petőfit házigazdája Szuperékkal együtt meghívta disznótorba. A felséges
vacsora humoros versre ihlette a költőt. A „Disznótorban”
című verset elő is adta.
Az
a ház, amelyben Petőfi lakott, ma is
megvan Székesfehérvárott, a hálás utókor emléktáblával jelölte meg:
Itt lakott
vándorszínész korában
Petőfi
1842. nov. 9.-1843. jan. 10.
A
társulat azonban pártolás hiányában feloszlott. Petőfi elment Kecskemétre,
Szuper Károlyék társaságában.
„Három
napig utaztunk Fehérvárról Kecskemétre – írja Szuper. Hiába, tél van s jól föl
kellett pakolnunk a poggyászból. Velem, családomon kívül még Petőfi és Körmendi
Lina utazott egy szekéren. Első nap Pentelére értünk s eddig még csak tűrhető
volt utunk Fehér-megyében, de tegnap átkelvén a Dunán, feneketlen sáron és
homokon keresztül vergődtünk nagy nehezen. A fiatalság azonban vígan utazott s
egész úton dalolt. Petőfi is, becsípvén egy kissé a dunai révnél és meglátván
Szalkszentmártonnál a Duna-parton a csárdát, hol apja egykor korcsmáros volt,
olyan enthusiasmusba jött a kocsin, hogy nem lehetett vele boldogulni.”
Kecskeméten
Némethy György színésztársával lakott egy Dudásné nevű asszonynál. Az
egyablakos kis szobában egyetlen ágy, fiókos szekrény, festett asztal, két szék
volt az egész bútorzat. Az íróasztalt a búboskemence padkája helyettesítette,
ott írta meg verseit Petőfi.
A
„hírös város”-ban érdekes színpadi epizód játszódott le, amelyet Szuper a
következőkben örökített meg:
„Este
sógoromat a színházba vittem s Griseldis-t
adtuk, melyben oly komédiát csinált Petőfi, hogy a játék folyama majdnem
megakadt. Statisztának volt öltözve s éppen nem jutott neki spádé. Hiába
követelte a szabótól, hogy adjon neki kardot, mert ő kard nélkül nem lép
színpadra, - nem jutott neki. Hogy hát kardtartója üresen ne fityegjen az
oldalán egy bunkós botot dugott belé Petőfi, mit talán a közönség észre sem
vett volna, miután a bot nem volt hosszabb, mint egy kard s egyenes volt, mint
a spádé. Azonban a mellette álló vazall meglátta s elnevette magát s megsúgta a
szomszédjának, s így sorra mindnyájan nevettünk e bohóságon. Dézsi a trónon
ült, mint Percival, ette a méreg s mormogott, hogy ily nagy tragédiában mit
tudunk nevetni. Azonban szájról-szájra neki is megsúgták, hogy tekintsen csak Petőfi
kardjára, melyre ő is kijött a sodrából, hogy elfelejtette a szigorú szavakat, mellyel
Percival elűzi magától Griseldist Általános lett a nevetés s csaknem a kortinát
le kellett ereszteni, hogy a szomorújátékot tovább is folytathassuk…”
Később
Pozsonyba ment Petőfi. Az országgyűlések tartama alatt itt nagy árat kértek a
bútorozott szobákért, emiatt Petőfi a színházi öltözőkben rendezkedett be.
Megunva a sikertelen színészéletet, felment Pestre, elvállalta a Pesti Divatlap szerkesztését. Búcsú a színészélettől című versében
elbúcsúzik a vándorélettől:
Adom tudtára mindazoknak,
Kiket tán sorsom érdekel,
Hogy tiszta látkörét jövőmnek
Sötét, nehéz köd lepte el.
Eddig Thalia papja voltam,
Most szerkesztő-segéd leszek.
Isten veled, regényes élet,
Kalandok, Isten veletek!
De
nyugtalan természete visszacsábítja a forró deszkákra. Bejárja a kisebb
községeket, majd elkerül Debrecenbe is. Itt Pákh Albert írótársa
ingyen-szállást ajánl fel neki, de az önérzetes Petőfi nem fogadja el. Nyakába
veszi a várost, valami olcsó helyet szeretne találni. Kiér a város szélére, a
temető közelébe. Egy Fogas Józsefné nevű jegyszedőnőhöz viszi a véletlen. Itt
bérel lakást. Rideg szobájában sokat didereg, a búboskemence a hosszú télen át
fűtetlen marad… Ezt is megörökíti: Egy
telem Debrecenben című versében.
Végre
feljön Pestre. Művészbarátja, Egressy Gábor közbenjárására sikerül régi vágyát
megvalósítania: 1844. október 12-én felléphetett az ország első színpadán, a
Nemzeti Színházban, a Szökött katona
című népszínmű Gémesi szerepében, Egressy jutalomestélyén. Ez a szereplés sem
hozta meg azonban az áhított sikert: a költő belesült szerepébe. A szerep
szerint azt kellett mondani: „Ez itt a vőlegény – ez pedig a menyasszony”,
Petőfi azonban szórakozottságból a leányt mutatta be vőlegényül, a fiút pedig
menyasszonyul, s a közönség jóízűen kacagott.
A
kudarccal végződött szereplés után most már végleg szakított a színészpályával.
Petőfi
színészi tehetségéről sokat írtak. Vannak, akik talentumos színésznek
tartották. A Lear király Bolond-ját
sikerrel játszotta el. Ki tudja, ha „kiadós” szerepben mutatkozik be, s ha
önzetlen és emberséges gondolkozású rendező foglalkozik vele, nemlett volna-e
híres színész belőle?
ERŐDI JENŐ
Forrás: Új Idők XLVIII.
évf. 48. sz. Bp., 1942. szept. 28.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése