2019. nov. 15.

Márai Sándor: Esküvő




Alkonyatkor, az idegen kisvárosban, mikor a mellékutcákat is úgy kutatja át az októberi, esti szél, mint egy titkosrendőr, esküvőt tartanak egy templomban. Kis templom ez, félig nyitott ajtaján át gyenge, rebbenő gyertyafény és virágillat szivárog a korán elsötétített utcára. A templom bejárata előtt rozzant bérkocsi áll, feldíszítve őszi virágokkal. A templomhajó csaknem sötét. Az oltár előtt lobognak csak gyertyák. megvilágítják a ministráns fehér karingjét és vörös kabátját, az eskető pap magas, sovány alakját, a térdelő férfit és nőt, akik e pillanatban esküsznek örök hűséget egymásnak, s a násznépet, homályosan és bizonytalanul, a padsorokban.

Ez a templom az idegen kisváros egyikmellékutcájában szegényes hely: nincsenek műkincsei, ritka szobrai, sem becses festményei. A falak csaknem csupaszok. Az oltár minden dísze a virágok. Látnivaló, itt szegény emberek esküsznek, temetkeznek, keresztelnek, könyörögnek, ájtatoskodnak. A levegő is nedves, mint az öreg, szegény, régi épületekben mindenhol, csak a virágok és gyertyák fojtott illata enyhíti ezt a dohos, nedves fülledtséget. A násznép megtölti a padsorokat: kendős asszonyok állanak itt, láthatóan szegény rokonok és ismerősök, majd feketébe öltözött, ünnepies viseletű családtagok, az első padokban. A pap már végzett az esketéssel, két ember, egy férfi s egy nő, Isten és ember előtt megfogadják, hogy egymáséi lesznek, s egymást el nem hagyják, sem rosszban, sem jóban, holtomiglan, holtodiglan. Egy kehes orgona megszólal a bejárati ajtó felett, a magasban: valamilyen ismeretlen nászindulót játszik, melyet soha nem hallottunk még díszes esküvőkön, a gazdag és híres templomokban. Mintha Mendelsson „Nászinduló”-jára nem futná azoknak, akik e szegény templomban esküsznek. Minden vedlett, homályos, harmadrendű itt. Mert vannak harmadrendű esküvők is, mint temetések.

A fiatal pár, most, mikor az orgona megszólalt, s a pap már összeadta őket, zavartan fordul a násznép felé. Csakugyan fiatalok. A férfinem lehet több mint huszonöt éves az asszony, talán húsz. Mindketten szőkék és különösen fehérbőrűek, de lehet, hogy csak a gyertyák kísérteties visszfényében hatnak ilyen sápadtan és fehéren. A férfi iparos lehet, legény, talán most készül,f elesége hozományával, önállósítani magát: frakkot visel, azt a bizonyos, vidéki báli jelmezkölcsönzőből bérelt, idegen frakkot, melyet életében most öltött fel először, s valószínű, hogy életében soha többé  nem viseli ezt a rendkívüli öltözéket. Minden egy számmal nagyobb vagy kisebb, mint illene: a gallér és a kemény ing bővebb, a frakk-kabát szűk, a kabátujjak rövidek, a nadrágot kénytelen volt feltűrni a boka felett, mint a régi gavallérok, esőben. A fehérnyakkendőt gondosan csokorra kötötte a fiatal férj, s ez a fehér piké gubancosan feszül a nyakon, mint az akasztott nyakában a hóhér kötele. Ádámcsutkája kidülled a gallér kihajtásán, szőke üstöke csapzott. Fehér cérnakesztyűje gyűrött már és izzadt. Homlokáról patakzik a verejték.

A fiatalasszony nyugodt és biztosabb dolgában, mint a férfi. Viselete is előkelőbb, önhittebb. Fehér esküvői ruhát visel, melyet a házi varrónő szabott és varrt, a „legutolsó divat” szerint, amint ezt egy hetilap szabásmintái közül ellesték. De ez a jelmez örök, divaton túli, mint az emberiség régi vágyainak jelmezei. A mirtuszkoszorú, a hosszú fehér kesztyűk, a menyasszonyi csokor, a sleppes fehér selyemszoknya, a darázs-derék, mindez szabályos, klasszikus. A férfi homloka alacsony, nyomott, a nő homloka nyitott, fehér. Pillantása is öntudatos, tárgyilagos. A férfi meghatódott szertartás közben, az asszony nyugodt maradt és figyelmes. Most, mikor a pap eltűnik a sekrestyeajtóban, az asszony legnagyobb gondja, hogy a rokonok és barátok ne tapossák le szoknyáját. Aztán csókra nyújtja arcát az ismerősöknek. Társadalmi, csak nem fölényes. Ő viszi majd a szót a házasságban, a férfiből mestert farag, talán kiemeli a műhelyből, áthelyezi mindkettőjük életét egy magasabb életformába. Nyugodt, erélyes fiatal nő, aki élete legfontosabb, ünnepi pillanatát éli most, minden mesterkélt érzelmesség nélkül. Jó házasság lesz, a férfi mukkanni sem mer majd.

De most, e pillanatban, mikor a kis vidéki templom rekedt orgonasípjain felhangzik a szegényes nászinduló, s a férfi karját nyújtja az asszonynak, hogy az örvendezők, siránkozók és tolakodók tömegén át a felvirágzott gépkocsihoz vezesse: az asszony megtorpan. Kesztyűs kezét váratlan mozdulattal szeme elé emeli, hogy ne lássák könnyeit. Fehér szatyrából kis pénztárcát húz elő, ügyetlenül és izgatottan kapar az erszényben, s a pénzdarabbal Szent Antal perselye felé indul. Elengedi férje karját, letérdel a Szent kezdetlegesen faragott szobra előtt, s amíg remegő kézzel perselybe hullatja a pénzdarabot, magánosan, lehajtott fejjel, leroskadva és összeomolva imádkozik. A férj, a családtagok némán állanak körülötte. Az asszony feláll, rendbe szedi ruháját, mosolyog, haját igazítja. szeme az ima pillanataiban megtelt könnyekkel. De az érzelmes pillanaton már túlesett, s most dacosan és jókedvűen karol férjébe, erélyes léptekkel indul a kijárat felé.

Az utcán már a sötét lappang, mint az álruhás bérgyilkos. Ebben az órában millió és millió ember áll fegyverrel kezében, mindenhol a világban, hajókon, a föld alatt, árkokban és szabad mezőkön, betonpincékben és repülőgépek fedélzetén. Irtózatos erők rángató görcsében remeg a világ, s minden, ami emberi. Az élet foszlóbb, illanóbb, mint az őszi réteken az alkonyati köd Az asszony erélyesen vezeti a férfit: most hazamennek, ünnepi vacsorát esznek, s két ember, örök törvények szerint,melyek éppen olyan erősek és változhatatlanok, mint a halál, kezdi az életet A férfi meghatott és dagályos e pillanatban, a kölcsönkért frakkban, ünnepi érzésekkel szívében; az asszony egyszerű és céltudatos. Lehet, arra gondol, hogy megveszi holnap a lakásba a kartonfüggönyöket. De lehet, hogy erre gondol, szavak nélkül: az életnek van valamilyen mélyebb értelme, melyet mi, emberek, akikkel megtörténik minden – háború és béke, idill és szörnyűség -, nem tudunk teljesen megérteni. Mégis, valószínűbb, hogy a kartonfüggönyökre gondol.

S mert szegények és fiatalok, talán a boldogságra is gondolnak e pillanatban. Azzal a tájékozatlansággal és vad erővel, ahogyan csak a szegények és a fiatalok hisznek az élet nagy jelszavaiban. S mert rendkívüli dolog történik ez órában, életükben, elhiszik egy pillanatra, hogy az élet is egészen rendkívüli esélyekkel telített folyamat, s van benne valamilyen csodálatos, ünnepies elem, amilyen egy esküvő, keresztelő, vagy temetés. S amint nézem őket, az idegen városban, a szegényes kis templomban, minden tapasztalással szívemben és minden érveléssel eszméletemben, nem tudok vitatkozni e meggyőződésükkel. Lehet, hogy van valami csodálatos is az életben. De most már elhallgat az orgona, s vége az esküvőnek.

Forrás: Új Idők XLVIII. évf. 48. sz. Bp., 1942. szept. 28.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése