Igaz
történet ez az utolsó szóig, akármilyen hihetetlennek lássék is némelyek előtt,
akik a mai korban annyit sem törődnek egyházukkal, mint a padlásra dobott régi
bundával. Van egyház, nincs egyház? Sokak előtt mindegy, nem érzik annak
szükségét. Nem fér fejökbe sehogy sem, miként teremhettek ezelőtt a múlt
századokban olyanok, kik vallásukért lemondtak szabadságukról, sőt még az ő
életök sem volt drága, ha őseik szent hitét kellett védelmezni.
Én
szeretem azt hinni, hogy ezzel is úgy vagyunk, mint az egészséggel. Míg bírjuk,
rá sem gondolunk, de ha egyszer ágyunkhoz szegez a betegség, akkor bezzeg
eszünkbe jut az a megbecsülhetetlen drága egészség. Azt hiszem, hogyha még
valamikor – mitől a jó Isten óvjon meg – erővel akarnák tőlünk elvenni
templomainkat, a szívünkben most lappangó buzgóság élénk lángra gyúlna, s talán
a mi soraink közül is kerülnének ki oly hős asszonyok, mint aminőket csaknem
két századdal ezelőtt dabasi Halász Judit vezérelt.
Hallották-e
olvasóim az ócsai templom hírét. Olyan nevezetes templom az, hogy még a képes
újságok is bemutatták a nagyvilág előtt. Azt mondják, hogy az a régi templom
egyidős a keresztyénséggel. Aligha van párja az országban. Ha valami tudós
Németországból vagy Angliából hozzánk vetődik, a fővárosból csak azért is
lerándul, hogy ezt a régi templomot megszemlélhesse.
Hát
mikor a mi derék őseink a protestáns vallást fölvették. Ócsa lakói is
egytől-egyig áttértek, s az ezredéves templomban mindjárt a tiszta evangyéliomi
tudományt hirdette a lelkipásztor. Pedig 1740 táján még ez nem ment ám oly
könnye, mint ma; most békében élünk kath. atyánkfiaival, de akkor a hatalmas
papság, ahol csak szerét ejthette, üldözve a prostestánsokat, s tűzzel-vassal
azon volt, hogy azokat kipusztítsa az országból. A protestáns papokat elfogták,
a templomokat csellel, erőszakkal elvették. De a protestánsok is résen állottak
ám! Nem egy egyházközség a maga templomát szekerekkel, kocsikkal, vastag és
nehéz fagerendákkal kerítette körül, hogy azokat a jézsuiták el ne
foglalhassák.
De
a jézsuita uraméknak különösen Ócsára fájt a foguk. Azt az ezredéves templomot
sehogy sem akarták átengedni a protestánsoknak. Ahhoz, amint említik, nekik van
joguk. Ócsán pedig még szekerekkel s gerendákkal sem bástyázták körül a
templomot, mert olyan kőfal kerítése volt, hogy akár egy kisebb várnak beillett
volna. Még lőrés is volt az ágyúk számára. Cselfogás, vesztegetés nem használt
semmit sem. Az ócsaiak nem tágítottak, mert ott volt oldaluk mellett derék
földesurok, gróf Beleznay János tábornok, akivel pedig nem mertek kikötni a
jézsuita uramék.
Csak
egyszer bejuthatnának a templomba, s azt fölszentelhetnék: akkor nem tartanának
semmitől, mert így az ország törvénye szerint a templom az ő tulajdonukká
válnék. Vártak tehát türelmesen.
Egyszer
aztán megjött a kínálkozó alkalom, melyet nem akartak elszalasztani; gróf
Beleznay tábornok a császár parancsának engedelmeskedve, kardot kötött s
eltávozott hazulról, hogy a lázadó rácok ellen harcoljon. Így hát a
legfélelmesebb akadály el volt hárítva a jezsuiták útja elől. Nyáron, az aratás
idejének kellő közepén, a szorgalmas földmívesek rendszerint kinn a mezőn
dolgoznak; ilyenkor csakis az asszonynép tartózkodik otthon, a jezsuita uraimék
ezt az időt választották ki. Nehány katonát csuháikba bujtatva, kerülőutakon
éppen déltájban beosontak Ócsára. Lehettek úgy ötvenen-hatvanan. Már benn
voltak a kerítésen belől, egy pár a nyitott ajtón a templomba is behatolt és
elkezdte a templomot kifüstölni.
Szerencsétlenségre
még a harangozó is kinn volt aratni; de helyt állott ám helyette a felesége.
Éppen a toronyban volt, hogy a szokásos déli harangszót elhúzza, midőn a szűk
ruhájú jezsuitákat megpillantotta, kik sompolyogva csúsztak be a kerítésen.
Ha
a faluban tűz ütött volna ki: nem ijedt volna úgy meg a szegény asszony, mint
amikor a jezsuitákat megpillantotta. Tudta, hogyha ezek a templomot
elfoglalják, azt nemhogy száz fiskális, de még maga a tábornok úr sem szerezheti
vissza, s mindnyájuknak pápistákká kell lenniök. Nem sokáig habozva: megfogta a
harangkötelet s elkezdte a harangot félreverni. Verte, verte egyre, szünet
nélkül. A jezsuiták erre nem számítottak. Szerettek volna már ekkor a másik
határban lenni, csakhogy a menekülés bajos volt. – Azt hitték, hogy tűz van, és
most őket gyanúsítják a gyújtogatással. Úgy szaladgáltak a kőbástyán belől,
mint egerek az egérfogóban.
Alig
hallották meg az asszonyok a vészjelt, odahagyta mindegyik a konyhát: ki-ki úgy
egy ingujjban szaladt ki. Mindenik először is a maga házát nézte, aztán a
szomszédét, de sem füstnek, sem tűznek híre-hamva sem volt. De a harangot
folyvást félreverték. Borzasztóan kongott. Az asszonyok, lányok s ifjabb
gyermekek összecsődültek, jajveszékeltek, habár sehol sem látták a tüzet.
Végre
egy jézsuita kidugta fejét a bástyán, nézve, hogy merre lehetne elillanni?
Meglátta egy asszony, s rémülve kiáltá:
-
Asszonyok! Jézsuiták vannak a templomban! Seprűnyélre, lapátra s ki velök!
E
hír, mint a villám, egy perc alatt befutotta az egész falut. Seprőnyél, sodrófa
százával mutatkozott az utcán. Kenyérsütő lapát, vasvilla, a fiatalabb
sihederek kezében fokos villogott.
A
harangozóné, mihelyest látta, hogy célját érte, lejött a toronyból, de nem mert
kimenni az ajtón, mert eközben a jezsuiták a templomot csakugyan elfoglalták,
sőt egy bátrabb egyenesen a szószékbe ment föl, kijelentve a törvény nevében,
hogy az ősi templom visszafoglaltatott a róm. kath. egyház jogos birtokába.
-
Gyerünk a templomba! – kiálták egyhangúlag az összecsődült asszonyok -, szégyen
lenne, ha ezek a csuhások elfoglalnák azt, mit mondanának erre embereink, ha a
munkából hazajönnek?
Nekifeküdtek
az ajtónak s betaszították. Most kezdődött ám a hadd-el-hadd. Az a sereg
asszony, ki sodrófával, ki lapáttal, ki seprőnyéllel döngette a jezsuiták
hátát. Az ócsai asszonyok akkor tájban, még nem divatos cipőt viseltek, hanem
fasarkú papucsot. Mikor a sodrófa eltört, fölhangzott ez a kiáltás: „elő a
papucsot!” S most a papucsra került a sor. Történeti tény, hogy az asszonyok
így kiáltoztak: „üsd a jezsuitát! csak fejének a papucsot, ki vele, tépjétek le
a huncutkáját!” Az volt a szerencsés, ii ép fejjel menekülhetett, azt ha orra
vérzett, lába sántított, föl sem vette. Odavánszorgottak a kerítéshez, s azon
vetették keresztül magokat.
Ekkor
fejlődött ki a templomban ama jelenet, melynek főhőse dabasi Halász Judit úrnő
volt, aki mint közeli rokona Beleznay tábornoknak, a női hadat bátran
vezényelte. Nővére volt e nő Halász Péter dabasi születésű vitéz
huszár-ezredesnek. Bátyja hősiessége lelkesítette e pillanatban. Egy jézsuita,
mint említők is, a szószékre ment föl s onnan hirdette ki az elfoglalási
törvényt.
-
Nem addig van az, jezsuita Uram, ez a templom nem a tiétek, a miénk az, le
onnan! – kiáltá fenyegetőleg.
A
jezsuita csak hadonászott… hirdette a törvényt. Csak szája mozgását látták,
hangját nem hallották a nagy zaj miatt.
Halász
Judit sem tanakodott sokáig. Az ő szószékökből bizony jezsuita nem prédikál,
azt el nem viselhetné a szívén, mit mondana Beleznay, ha a rácoktól hazatér.
Felgyürkőzött
a lelkes nő, s mit sem törődve azzal, hogy az izmos jezsuita őt legyőzheti:
fölment a szószékbe. Dulakodás fejlődött ki közöttök, minek az lett a vége,
hogy a jézsuita a lépcsőn legurult, összetörve orrát, fejét. Félholtan lökték
ki az ajtón a többi asszonyok: „nesze jezsuita, kell seprőnyél?”
Ez
alatt, a vészharang lármájára a férfiak is hazajöttek a munkából. Nem kezdték
újból a jézsuita páholást, mert azok akkorára már úgy elpárologtak, mintha
Ócsát sohasem látták volna. Nem is jutott eszökbe e helyen újból megfordulni.
Az ócsaiak maig is emlegetik a hős Halász Juditot.
Vajon
teremnének-e ma hozzá hasonló hős asszonyok, kik templomukért ily hősies
önfeláldozással szállnának síkra az ellenség ellen?
Azt
hiszem, igen! Juditok, kedves bátor magyar nők! Buzdítsátok férjeteket, s
tanítsátok gyermekeiteket, hogy őrizzék és szeressék a templomot, drága örökség
az nekünk, apáink hit-szabadságának s a mi hitünk erősítésének szent helyei
azok! szeressétek, keressétek, látogassátok, Isten dicsőítése, a ti legszebb
ékességtek és koronátok!
Forrás: Vasárnap – I. évf. 14. sz. Felső-Bánya, 1881. január
9.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése