- Az
ember és a költő. Budapest, 1917. Toldi Lajos könyvkereskedése. 54 l. Ára 2
kor. 50 fill. –
Az Arany-jubileum alkalmával megjelent
tanulmányok közül Földessy Gyulának nagy gonddal, beható tanulmányon alapuló, a
szeretet melegétől áthatott munkája, melyet részben kivonatosan a Magyar
Irodalomtörténeti Társaság 1917. május 11-iki ülésén is felolvasott, az
értékesebbek közül való. Már a felolvasás után is elismerést szerzett vele
Földessy és most munkáját egészben olvasva a már méltán kiérdemelt elismerés
csak fokozható.
Földessy Gyula komoly gondolkodó fő.
Arany Jánosnak, az embernek és a költőnek jellemrajzát adja ki könyvében.
Eredeti felfogása mindjárt kiindulási pontján is észrevehető. Arany János
egyéniségének magyarázatában szerinte mindenekelőtt és mindenek fölött a öltő
konzervativizmusára kell súlyt vetni, mert Arany a konzervatív élettendenciának
legtisztább, legtipikusabb megnyilatkozása a világköltészetben. Arany
konzervativizmusa egy veleszületett és folyton erősödő életérzés, amely benne
aztán következetes konzervatív világszemléletté teljesedik ki. Ezt az eszményi
konzervativizmust tartja Földessy Arany legfőbb emberi és költői
tulajdonságának, amely az ő művészegyéniségében elsősorban magyarázza meg, ami
benne kivételesen nagystílű.
Földessy végigpillant Arany gyermekkorán,
ifjúkorán és megállapítja, hogy minden körülmény összejátszott, hogy Arany veleszületett életérzése a kedvező
körülmények között folyton erősbödött, s így lett Arany a konzervativizmus
legnagyobb költőjévé. A család, a város, a tősgyökeres magyar beszéd, régi
magyar szokások, nemzeti hagyományok, vallásos szülei, első szellemi
táplálékai, olvasmányai mind elősegítették konzervativizmusát. Innen
magyarázható, mért idegenkedett kora új költészetétől, s mért tetszett neki
annyira Petőfi, kinek költészetében megtalálta a közvetlen mintát, amelyre
neki, mint igazi konzervatív temperamentumnak szüksége volt. Petőfi fellépése
után kész művészként áll elő Arany. Már az Elveszett
alkotmányon is érzik Petőfi hatása, de feltűnőbben a Toldin. Arany Jánosnak
tehát – Földessy felfogása szerint – mint igazi konzervatív költőnek ösztönző
elődre volt szüksége, aki az ő kultúrájának megfelelő irányban lehessen neki
szabálya és törvénye.
Arany lelkében a konzervatív életérzés
akkor nő világnézetté, amikor a Daliás
Idők, a Toldi szerelme és a
hún-magyar eposz megalkotásának vágya izgatja egész valóját. Ugyanekkor alakul
ki benne az a meggyőződés, hogy a költő csak adott és kész anyag feldolgozója
lehet. Földessy Arany „epikai hitel”-ére
vonatkozó kijelentéseit figyeli meg és kimutatja, hogy lesznek ezek mindvégig
határozottabbak, súlyosabbak, általánosabbak. Az epikai hitel képzete a költő
lelkében kialakulva már régen megvolt. Arany az epikai hitel elméletét a maga
tlejességében már akkor bontogatja ki lelkéből, amikor a Zrínyi és Tasso-t írja. Ebben a legegészebb kifejtésben az epikai
hitel mindannak szabad felhasználását jelenti, amit az epika a múltban
„felkincselt”. Földessy az epikai hitelt a legfelvilágosítóbb aranyjánosi
igének tartja, amely arról is nyilvánvaló tanúságot tesz, hogy fogja fel Arany,
az ember az életet. S ez a tanúságtétel a leghatározottabb vallomás a
konzervativizmus mellett, mert a konzervativizmus kritériuma – így érvel
Földessy – éppen az a tény, hogy az ember, a gondolkozó, a művész az élet
élésében, az életről való felfogásában, művészetében nem támaszkodik magára,
hanem önmagán kívül, a külső világban, a tekintélyben, a tételes vallásokban, a
törvényben, a művészet klasszikusaiban keresi a maga igazolását. Arany költői
gyakorlata a legteljesebb mértékben igazolja az ő teóriáját az epikai hitelről.
Aranynak egyáltalában nincsen epikai költeménye, mely ne gyökereznék a múltban;
költői jellemének ez a vonása a legtermészetesebb módon sarjad ki az ő
predesztináltan konzervatív életérzéséből. Földessy találó példákkal igazolja
állítását. Érdekes és eredeti Földessy következtetése, amely szerint Arany
epikai munkái úgy jönnek létre, mint a népköltészet nagy epikai művei. Arany
elbeszélő költészete nemcsak a keletkezés módjában, hanem szellemben is közös a
népi epikával. Természetére nézve a népi epika is konzervatív. Aranyban is
ugyanazok az erők működnek a leghatékonyabban, amelyek a népi epikát
létrehozták. Arany minden más epikus költőnél igazabban utódja a régi nagy
eposzalkotó rapszódoknak, bárdoknak, hegedősöknek.
Majd egy régibb észrevételét, amelyben
Arany gyakori olvasása után jutott, teszi szóvá és kifejti, hogy a
klasszicizmus ugyanegyet jelent a konzervativizmussal és a romanticizmus a
forradalmisággal. Mert szerinte a klasszicizmus a művészetben a nagy minták, a
múlt nagy alkotásai után való igazodást jelenti. Ily értelemben tehát a
klasszicizmus a konzervativizmus fogalmát fedi. A romantikus művészet formai
jelentősége, igazi lényege szerint végső következtetésében azt jelentette, hogy
a művészetnek fő szabálya az, hogy nincs szabálya. S ebben a megvilágításban a
romanticizmus nem egyéb, mint forradalmiság a művészetben. A klasszicizmus és a
romanticizmus problémájának ez a megoldása Földessy felfogása szerint
szükségképpivé teszi azt is, hogy ami valamikor új, tehát romantikus
megnyilatkozás volt a költészetben, az később meggyökeresedvén és követőkre
találván, klasszikussá lett. Így jut el Földessy Arany költészetének és
alkotásmódjának vizsgálatában oda, hogy Arany egész költészete és alkotásmódja
remek példája annak, hogy válik rövid idő alatt általános nemzetivé, sőt
általános emberivé és klasszikussá az, ami Petőfinél forradalmi
megnyilatkozásként hatott, tehát eredetileg romantika volt. És nemzeti
költészetünk klasszikussá érésének ebben a folyamatában – mondja szerzőnk –
éppen az volt a döntő mozzanat, hogy Aranynak olyan tiszta és határozott
megszemélyesülése volt a konzervatív élettendenciának, hogy ösztönös zsenijével
hamar tudta konzerválni azokat a nagy értékeket, amelyeket a forradalmi Petőfi
alkotott.
Igen érdekesen és természetesen
magyarázza Földessy a kiegyenlíthetetlen ellentétet Petőfi és Arany érzés- és
gondolatvilága között. Figyelemreméltó, hogy Földessy a Petőfi és Arany érzés-
és gondolatvilága közti ellentéte gyökerükben, a Végtelenhez való viszonyukban
vizsgálja. Petőfi forradalmisága éppen a vallásosságában a legnyilvánvalóbb,
legelőteljesebb, legelvibb Petőfi lelkében az isteni kinyilatkoztatás, a
vallási hagyomány, az emberi törvény csak az ellentmondást keltette föl.
Aranynak teljesen idegen gondolat, hogy új vallási ideált keressen. Petőfi és
Arany világnézetének további ellentéteit tárják fel az emberiség fejlődéséről
vallott véleményeik. Petői, mint igazi forradalmár, csupa naivság és
optimizmus. Föltétlenül hisz a javulásban, a tökéletesedésben. A régihez
ragaszkodó Arany azonban nem bízik a változások emberjavító erejében, ő
kilátástalannak tart minden küzdelmet a forradalmak eszményeiért. De
mindamellett Arany lelkivilága, élete legnehezebb pillanatait kivéve, sohasem
volt híjával az életben való hitnek.
Földessy Aranynak időnkint fel-felbukkanó pesszimisztikus eszméiben
inkább az ó-magyar református bibliai felfogás sötét életlátását véli
felfedezni, nem pedig a Schopenhauerék kietlenül elvi pesszimizmusát. Ettől az
eszmevilágtól Aranyt élete legszomorúbb éveiben megóvta küldetésesen
konzervatív világnézete.
Arany hazafias költeményeiben a népe
jövőjéhez való bizalmában, a hozzá való rajongó szeretetében a legkevésbé sem
marad el a Petőfi nagyhitű, heves hazaszeretete mögött. A magyarságért buzgó
szeretetük kiegyenlíti a kettejük életérzete és világnézete közt
kibékíthetetleneknek látszó ellentéteket és elválaszthatatlanul szoros szellemi
egységbe fűzi őket egymással. Földessy rámutat arra is, hogy Arany konzervatív
keresztény erkölcsi érzése uralkodó erővel él képzelete alkotta emberi lelkében
is. Aranynak szelíd keresztény lelkében – írja Földessy – van valami a Kant
engesztelhetetlen szigorúságából. Toldi sohasem lehet boldog, mert megszegte az
erkölcsi törvényt, s tragikuma igazabban kibékítő hatású, mint boldogulása
volna. Etelének vesznie kell, mert testvérgyilkossága miatt érdemetlenné lett
az isteni kiválasztásra.
Földessy megállapítja, hogy Arany és
Petőfi nemcsak a magyar élet, hanem általában az emberi élet legszembenállóbb
ellentéteinek, végleteinek kifejezői és legkarakterisztikusabb kifejezői az
egész világirodalomban. Ez a nekünk juttatott két nagy ajándék – írja szerzőnk
– logikusan lett a mi osztályrészünk. Mert hiszen a két egymással küzdő örök
tendencia: az új és a régi nálunk sajátos viszonyainknál fogva nem rejtőzött el
olyan félreismerhetetlenül a mi magyar életünk átlátszóbb szövedékében, mint a
gazdagabb összetettségű nyugati kultúránkban és ezért lettek a magyar szellem
legnagyobb képviselői is egyszerűbb, szabályosabb, kristályosabb szimbólumaivá az emberi életnek. Szakadatlan harcok és küzdelmek közt lefolyó történelmi
életünk mellett főképpen a sajátos magyar viszonyokban találja Földessy a
Petőfi vehemens forradalmiságának és az Arany rendíthetetlen
konzervativizmusának magyarázatát.
Főbb vonásaiban végigkísértük Földessy
nagyérdekű, eredeti felfogásáról tanúskodó gondolatmenetét. Ha nem is értünk
egyet a szerző minden állításával (mint pl. a Vörösmartyról szóló túlzott
ítéletével, 14. l.), ha talán helyenkint találunk is valami erőltetettséget a
tanulmány alapgondolatának keresztülvitelében – mindez keveset von le a szerző
érdeméből. A tanulmány a legsikerültebb jellemrajzok közül való. Alapos
elmélyedésen, Arany János műveinek tökéletes ismeretén és megértésén alapul.
Erőteljes, határozott, szuggesztív hatású előadásmódja magával ragadja az
olvasót és a szerző álláspontjára vonzza. Csak azt sajnáljuk, hogy Földessy
írásait olyan ritkán van szerencsénk olvashatni. Munkáját mindenkinek ajánljuk,
ki Arany Jánost, az embert és a költőt teljesebben, tökéletesebben meg akarja
ismerni.
PERÉNYI JÓZSEF
Forrás:
Irodalomtörténet 7. évf. 1918.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése