- Schach
gr. Világkorszakai. Belgrád, 1917. 66 l. /Budapest, Lampel-bizomány./ Ára 2 kor.
–

Mindkét mű hőse a maga és az emberiség
boldogságát keresi, s e célból a múlt történelmét álomképsorozatban élik át.
Madách paradicsombeli Ádámjával szemben Schack barlanglakó ősembere a majmok
leszármazottja. Párhuzamos Madách Miltiades- és Schack Perikles-korabeli görög
jelenete, s mindkét színben főleg a demagógok uralmának festése, valamint a
keresztes hadjáratokban a búcsúkkal való üzérkedésnek és az eretnekek
üldözésének festése, továbbá Schack gróf renaissance és Madách Kepler-korabeli
jelenete háttérben az inkvizícióval. Madách Ádámja rendszerint a kor vezető
embere, Schack hőse ellenben elnyomott vagy alárendelt szerepet tölt be. A jövő
festését Schack meg se kísérli, s művét csonkán a francia-porosz háború végével
fejezi be, úgyhogy magyarázatképpen ahhoz egy prózai utószót kénytelen
függeszteni.
A két mű világfelfogása egymással
teljesen ellenkező. Az emberiség sorsát Madách nagyrészt a biblia, Schack a
darvinisztikus evolúció szemüvegén át látja és szemlélteti. A hagyományos és
evolúciós világnézet átmeneti korában élő Madách vegyesen merít hol a
bibliából, hol Büchner Erő és anyag c. művéből is. Mindkét mű pesszimisztikus
felfogású. Az álomképekből levonható tanulság valami lesújtó és szomorú; a
Madách pesszimizmusa alatt lappangó szelídebb emberszeretetből Schacknál egy
szikra sem villan felénk. Madách úgy szerkezetileg, mind logikailag és
esztétikailag a különben mesteribb irányú Schack fölött áll. A nagy
olvasottságra való és körültekintéssel megírt tanulmány értékességéből a benne
felfedezhető egypár stílusbeli idegenszerűség nem von le semmit. A sok
sajtóhiba is a háborús nyomdai viszonyokkal menthető.
ÁGNER LAJOS
Forrás:
Irodalomtörténet 7. évf. 1918.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése