
b)
A legenda 14. versszakában az ősz tatár elmondja, hogy:
Nem a székely, nem is Laczfi,
Kit Isten soká megtartson;
Hanem az a: László!
László!
A győzött le minket harczon.
Arany
itt is – szokása szerint – híven követi forrását, mely ezt mondja: „… quod non
ipsi Siculi et Hungari percussissent eos, sed ille Ladislaus, quem ipsi in
adiutorium suum semper vocant.”
Már most az a kérdés,
vajon „az a: László!
László!” (Arany maga emelte ki dőlt szedéssel a nevet) mit jelent: a szent
királyt magát-e személyesen, vagy talán mást? A forrás latin szövege nem igazít
útba; Arany szövege szerint azonban nem jelentheti magát a királyt, hisz őt a
pogány tatár nem ismerhette; ő csak a jelenést látta s érezte lebűvölő
hatalmát; azt is megérti, hogy:
… nem volt az földi ember,
Egy azokból, kik most élnek:
Feje fölött szűz alakja
Látszott ékes nőszemélynek…
Az
elbeszélést hallgató magyarság ösmer rá a leírásból:
Monda a nép: az Szent László,
És a Szűz, a Boldogságos.
Midőn
tehát a tatár a szent király nevét mondja, akkor csak a szorongatott magyarság
harci kiáltását idézi, a segélyhívást. A költő is ezt jelzi az írásjelekkel „az
a: László! László!” tudniillik „az a
László-kiáltás”, melynek másféle, de eredményében épp oly bűvös hatása volt,
mint szinte ezer esztendővel azelőtt a Liudprand krónikájában olvasható vox diabolica huj! huj, vagy a ma
rohamra menő hőseink Előre! és Rajta, rajta! csatakiáltásának.
TOLNAI VILMOS
Forrás: Irodalomtörténet
7. évf. 1918.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése