a)
A forráskutatás kiderítette, hogy Arany a legenda tárgyát a Dubnici Krónikában
találta (Zlinszky Aladár, Irodt. Közl. 11:419, mégpedig abban a szövegben, mely
a Budai Krónika Podbraczky-féle, 1838-i kiadásának jegyzeteiben van közölve
(277. l. – vö. Irodt. Közl. 12:258). Az, úgy látszik, elkerülte a figyelmet,
hogy a költő maga is megnevezi forrását, mégpedig Greguss Ágostnak: „A balladák
eredetiségéről” szóló vitacikkéhez írt jegyzetben (Arany Koszorúja III. évf. 1.
félév, 409. l.). Greguss ugyanis hivatkozik Arany költeményére e szavakkal:
„Arany legendájában*) Szent László, a boldogságos szűz védelme alatt segíti
győzelemre Lacfi székelyeit a tatár ellen.”*) alatt Arany megjegyzi:
„Hagyományos. A dubniczi krónika beszéli. Szerk.”
A hagyományos szót a költő nem ok
nélkül írja, mert Greguss azon a helyen arról beszél, hogy minden népben él az
óhaj és a hit, hogy a fölötte őrködő istenség veszélyben segítségül küld egy
kiváló hőst. Ennek megerősítésére írta Arany a jegyzetet, evvel kiemelve azt,
hogy László megjelenése nem az ő önkényes leleménye, hanem hagyományon alapuló,
mondani közhit. Várdai Béla (EPhK. 32:732) az idézett jegyzetben Aranynak
közmondásos szerénységét látja, én azonban a fentebb kifejtett nézetet vallom.
b)
A legenda 14. versszakában az ősz tatár elmondja, hogy:
Nem a székely, nem is Laczfi,
Kit Isten soká megtartson;
Hanem az a: László!
László!
A győzött le minket harczon.
Arany
itt is – szokása szerint – híven követi forrását, mely ezt mondja: „… quod non
ipsi Siculi et Hungari percussissent eos, sed ille Ladislaus, quem ipsi in
adiutorium suum semper vocant.”
Már most az a kérdés,
vajon „az a: László!
László!” (Arany maga emelte ki dőlt szedéssel a nevet) mit jelent: a szent
királyt magát-e személyesen, vagy talán mást? A forrás latin szövege nem igazít
útba; Arany szövege szerint azonban nem jelentheti magát a királyt, hisz őt a
pogány tatár nem ismerhette; ő csak a jelenést látta s érezte lebűvölő
hatalmát; azt is megérti, hogy:
… nem volt az földi ember,
Egy azokból, kik most élnek:
Feje fölött szűz alakja
Látszott ékes nőszemélynek…
Az
elbeszélést hallgató magyarság ösmer rá a leírásból:
Monda a nép: az Szent László,
És a Szűz, a Boldogságos.
Midőn
tehát a tatár a szent király nevét mondja, akkor csak a szorongatott magyarság
harci kiáltását idézi, a segélyhívást. A költő is ezt jelzi az írásjelekkel „az
a: László! László!” tudniillik „az a
László-kiáltás”, melynek másféle, de eredményében épp oly bűvös hatása volt,
mint szinte ezer esztendővel azelőtt a Liudprand krónikájában olvasható vox diabolica huj! huj, vagy a ma
rohamra menő hőseink Előre! és Rajta, rajta! csatakiáltásának.
TOLNAI VILMOS
Forrás: Irodalomtörténet
7. évf. 1918.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése