Madách Az ember
tragédiája
3845-3875. sorában (Alexander kiad.) „a gyomor filozófiáját” fejtegeti. „Hát
minden nagy eszme, Nemes cselekmény konyhánk gőze csak, Vagy oly körülmény dőre
magzata, Mit egytül egyig a hitvány anyag Nehány törvénye mozgat, s tart
lekötve?” – mondja Ádámmal az elmélkedés során. Marót Károly (E. Ph. K. XXXIX. 738-7.) ennek a gondolatnak a
szülőjét Byronban ismeri fel, aki Don Juanja V. énekének 32. stanzáját
azzal az ötlettel zárja, hogy „ki tarthatná nagyra szellemi képességét, melynek
használhatósága annyira függ a gyomornedvtől?”
Én
azonban azt hiszem, ez a Madách-féle hely – a 3845-3875. sorokra terjedő egész
részlet – közelebbi rokonságban áll Eötvös Falu jegyzője VIII. fejezetének
kezdő soraival: „Nincs fontosabb pillanat életünkben, mint ebédeink;
életnézetünk s gondolataink legnagyobb része, sőt nem ritkán azon érzemények,
melyek emberi természetünket leginkább nemesítik, gyomrunk állapotától függnek,
s ki májbajban szenved – mint mi írók közönségesen – átlátja Pythagoras és a
braminok egész bölcsességét: midőn erkölcsi philosophiájukat a konyhán kezdik.
Csudálhatni, hogy annyi történetbúvár között, kik korunkban inkább új
rendszerek fölállításában, mint a régi állapotok leírásában remekelnek, még nem
találkozott senki, ki a különböző korok s nemzetek élelemszereiben kereste
volna nemünk nagy tetteinek okát – talán ez úton nagyobb eredményekhez
jutnának, mint azok, kik mindent az éghajlat és fajkülönbségre vezetnek
vissza.” Eötvös a byroni gondolatnak a változatát adja
itt, de átviszi azt az erkölcsiségre is: a táplálkozás határozza meg
életnézeteinket, nemes érzelmeinket és nagy tetteinket (ironikusan!). S ebben Madáchnak inkább lehetett előzője, mint Byron a gyomor és értelem összefüggését
hangoztató kijelentésével.
Madách politikai
összeköttetései a centralistákkal, közöttük Eötvössel valószínűvé teszik a Falu jegyzője beható ismeretét és ebből
eredő hatását, ámbár könyvtárának jegyzékében Eötvös munkái közül egy sem
fordul elő. Egyéniségében sok van a Karthausi
költőjének borongó érzelmességéből meg a Falu
jegyzője szerzőjének gúnnyá fagyott emberszeretetéből és eszményvágyából.
Személyesen is vonzódott hozzá; mint írót és gondolkodót nagyra becsülte, s
eszméi közül többet magáévá tett (Vinovich, Madách 451.).
PAIS DEZSŐ
Forrás: Irodalomtörténet
7. évf. 1918.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése