Nem
arról az alapvető nagy problémáról van szó, „nagy problémá”-ról, ha szabad
mondanom, ami tulajdonképpen az emberiség problémája s a mit Száz Zoltán, mint
részben az emberiség s részben a szerző barátja, olyan finoman és annyi
megértéssel világított meg a „Takáts Alice”-ről írt kitűnő kritikájában, ezeken
a hasábokon.
Nem
arról van szók hogy a nő szabadságvágyába, függetlenségről és önállóságról
álmodott álmaiba beleszól a jó Isten s azt a mindenre elszánt, ritka és
kivételes női teremtést, aki a maga erejét törhetetlennek, a mag a jogait
sérthetetlennek tartja, egyszerűen beledönti egy olyan élettani állapotba,
ahonnan nincs tovább: az anyaságba! Nem is arról van szó, hogy emberi
könyörületesség, jóság és irgalom, élesen szembekerülhet állami jogrenddel és
törvénnyel és az ember lelkét összetörheti éppen abban, ami ennek a léleknek
legnagyobb s legtisztább tulajdonsága s legszebb erénye volt. Nem arról van
szó, ahogy egy fiatal orvosnőt a maga világszemlélete, szellemi függetlensége,
eredetisége s legnemesebb erkölcsi felfogása halálra sebezhet és tönkre tehet
egy egész életre. Nem is arról van szó, hogy ez a Takáts Alice édes testvére
Bolzay Kamillának „A rajongó Bolzay-leány”-ban, vagy annak a tüneményes Bernay
Adrienne-nek, a „Mülhausennél a szomorú tiszt” című novellámban. De még arról
sincsen szó, hogy ez a Takáts Alice, az álmoknak ama holdfényes figurája, aki
végigélvén viharos életét a valóság látszatával, visszatér az álomba, ahonnan jött,
s a fény, az ifjúság, a szépség s a szerelem barázdáját hagyja maga után azon a
sötét úton, ami az élet, - ahogy ezt egy másik kitűnő bíráló mondja.
Ez
mind rendben van, ez mind emberi ítélet és appreciálás dolga. Ezt mindenki úgy
látja a maga vérmérséklete, a maga egyéni fantáziája szerint, - és én szeretném
ismerni e szívproblémák kérdésében például egy lét látását, egy egyszerű légy
látását azon a nyolcrétre csiszolt finom műszeren keresztül, amelyen ez a légy
figyeli a világot s a dolgokat maga körül, a maga szemével. A nagy problémákat,
mint annyi mindent, mint talán mindent az életben, megold az idő, egy szép
napon. Egy szép napon! ez a legnagyobb hangja és sóhaja a jövőnek, amelyre az
emberek szeme szegeződik. Lesz egy perc nyilván ezen a világon, egy nagy perc
száz és száz év múlva, mikor emberi jóság, irgalom és könyörületesség valami
olyasféle megértéssel, civilizációval és erkölcsi magasabbrendűséggel fog párosulni,
hogy ez túl lesz minden törvényen, jogrenden és államiságon. Azt hiszem, ötszáz
év múlva az ember szabad lesz. Boldog is? Azt nem tudom. Az talán soha. Mert
ahhoz, hogy az ember boldog legyen, úgy látszik, szükséges, hogy az ember ne
legyen szabad. Különösképpen az emberi szív dolgaiban, a legigazibb, a
legizzóbb boldogság ott van, ahol ez a szív bilincsekbe van verve.
*
Tehát
nem erről van szó. Ellenben szó van néhány apróbb kérdésről, mondhatnám
dilemmaszerű kérdésről, melyek a cselekvés füzérén egyenesen megingatnák az
egész szerkezetet s megbolygatnák a jellemek egységét, ha nem lehetne ezekre a
kérdésekre választ és magyarázatot találni.
Három
ilyen apró, fonák kérdés van a Takáts Alice-ben.
*
Az
első, Horeb Homér tanár úrral kapcsolatos. Ez a kitűnő ember már szereplése
első perceiben egyénisége finomságaival minden rokonszenvet megérdemel, ezt nem
lehet tagadni. Azonfelül igen bölcs, higgadt, az élet és történelem dolgaiban
igen tájékozott, ösztönösen verzátus embernek tűnik. Mégis honnan van, hogy
Tardy-Koós tanár úr úgy nyilatkozik erről a tanár-társáról a bölcseleti
fakultáson, hogy azt mondja róla, Takáts Alice édesapjához fordulva:
-
Ne haragudjon kedves Takáts, de Horeb az egy ökör!
Mért
ökör ez a Horeb, aki különben európai hírű tudós s a legkomplikáltabb
ékiratokat s egyéb hieroglifákat úgy olvassa le egy asszír kőtábláról, mint
ahogy egy más ember újságot olvas? Lássuk csak.
-
Egyéni tapasztalataim, valamint történelmi ismereteim is arra tanítanak –
mondja Horeb -, hogy általában ne higgyek a nőknek s e ponton teljesen
egyetértek azzal a tradícióval, azzal az irodalommal, s azokkal a
moralistákkal, kik a nőt annak a kártékony, annak a rejtélyes, annak a
kiismerhetetlen, kivizsgálhatatlan, mondhatnám kibúvárkodhatatlan szörnyetegnek
állítják be, aki az ember vesztét és romlását okozza.
Mindezekből,
egy perccel később odakonkludál Horeb tanár, hogy Takáts Alice kisasszony, pont
az ellenkezőleg ennek a női szörnyetegnek. S mindezt a legprecízebb, a
leghatározottabb formában jelenti ki, a jellemzés olyan biztonságával, hogy ez
legalább is feltűnő egy olyan tudós ajkán, aki az imént még ebből a
szkepszisből indult ki:
-
Amit tudok, csak annyi, hogy az életben és történelemben, éppen a bizonytalan
az, ami pozitív.
Mindezzel
szemben az igazság az, hogy Takáts kisasszony is, egy ember vesztét és romlását
okozta, s engedte maga helyett, két évig ülni egy börtönben. Tehát Horeb tanár
úr ítélete egy konkrét esetben, mikor máskülönben csak a bizonytalant tartja
pozitívnek, merőben téves. Ezt a judiciumbeli gyöngeségét nyilván ismeri
Tardy-Koós, aki orvostanár, látása egészen más utakon jár világszemlélet és ítélet
dolgában. Szóval semmi sem ostobább, mint Horeb tanár úr megállapítása
általában a nőkről s különösen Takáts kisasszonyról. Ezért ökör ő, szegény. Ezt
nagyon fontos volt megmagyarázni.
*
A
második a következő: Takáts Alice elbúcsúzván Markovitsnétól, bevallja ennek az
öreg asszonynak, miután kiforgatta előtte a pénztárcáját, hogy nincs
egyetlenegy fillérje se. Ezek után, hogyan lehetséges, hogy Takáts kisasszony
néhány órával később anélkül, hogy időközben pénzt szerzett volna, ki tud
robogni egy taxin Pestszentlőrincre, ami meglehetős költséges utazás? Nehéz
kérdés. De meg van oldva azzal, hogy Pestszentlőrincen találván édesapját,
hozzá fordul:
-
Gyerünk… magával megyek!
Tudniillik
nem felejtette el, hogy az apjánál van ötven pengő, amit ez az öreg svihák
kicsalt Markovitsnétól, még a délután folyamán.
*
Természetesen,
legalábbis úgy kell ismerni ezt a darabot, mint ahogy én ismerem, hogy először
is ezeket a kis problémákat felfedezze benne az ember, másodszor pedig, hogy
élvezze a megoldásokat.
Van
végre egy harmadik dolog, ami még ezeknél is komolyabb.
Hogyan
lehet az, hogy ez a Takáts Alice, aki két hónapja áldott állapotban van,
kibírja minden akcidens nélkül tizenkét órán át ezeket a rettenetes izgalmakat?
Erre
nézve dr. B. M., akit nincs szeretném személyesen ismerni, de aki, úgy hallom,
Ferenczy tanár úr legkitűnőbb tanítványa, azzal az egyszerű magyarázattal szolgál
egy hozzám intézett levelében, hogy Takáts Alice egészséges.
-
Ez a nő – írja B. M. doktor – sem hisztériás, sem pszichopatiás. Aki el tudja
titkolni terhessége első két hónapját úgy, hogy még csak nem is sejtik (émelygés,
extra kívánságok, stb., stb.), aki egy ilyen izgalmas éjjel után még csak
hányingert sem kap, pedig kissé be is csípett, aki ennyi izgalomra nem kerül
válságos állapotba, - az olyan egészséges, mint a makk. Ebben a diagnózisomban
az éjszakai túlfűtött, izgalmas jelenetek sem ingatnak meg, egy ilyen jófajta,
forró vérű embernek nemcsak szabad, de így kell reagálnia.
No,
hála Istennek! Megvallom, aggódtam ezért a Takáts kisasszonyért írás közben, s
mikor megsebzett árnya, annyi éjjel végigvonszolta magát a papírom fehér
síkján, a lámpám fényében, gyakran borultam föléje a verejtékes homlokommal és a
szívemmel az ő szívéhez, mondván: Ne félj semmit, Lici, én nagyon szeretlek
téged!
Forrás: Színházi
élet XX. évf. 9. sz. Bp., 1930. febr. 23.
- márc. 1.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése