2020. febr. 11.

Paul Reboux (1877-1963): Az irodalmi szalon




Lardent asszonynak hitvesi rábeszélő készsége teljes arzenálját latba kellett vetni, hogy meggyőzze férjét, milyen elsőrendűen fontos és szükséges a fogadóest megrendezése. Ha az ember vidékről Párizsba költözik, úgy – Lardent asszony nézete szerint – elsősorban megfelelő társaságot kell toboroznia maga köré és társadalmi téren is eleget kell tenni kötelezettségének. Erre pedig legalkalmasabb, ha estélyt adnak.

Ha meggyőznie nem is sikerült kopaszságában is keményfejű férjét, Lardent asszony annyit mégis elért, hogy a ház ura sóhajtva beleegyezését adta az estély megrendezéséhez. Sőt ahhoz is hozzájárult, hogy irodalmi estélyt adjanak…

Az irodalmi estély kényes és fájdalmas pont volt Lardent úr életében… Amikor néhány hónappal Párizsba költözése előtt megházasodott, felesége csinos, szerény vidéki mintaasszonyka volt, vízfestésben kiváló, zongorázásban ügyes, univerzális tehetség, aki leveleiben is stíluskészséget és könnyedséget árult el. Lardent úr úgy képzelte el a jövőjét, hogy az első és egyetlen gyermekük megszületése után megerősödik kissé, testben és lélekben egyaránt, végképp szakít a szépművészetekkel és inkább a háztartás művészete foglalja le… De nem így történt! Lardent úr egy napon bemutatta fiatal feleségét egyik hivatali kollégájának, akit később ebédre is meghívtak házukba. A vendég – mialatt Lardent úr ebéd után lepihent – hosszan elbeszélgetett a háziasszonnyal. irodalomról volt szó és Lardent asszony elmondotta, hogy lánykorában naplót vezetett, most pedig megszokta, hogy a nap eseményeit apró, kerek kis karcolatokba foglalja össze. Hosszas unszolásra meg is mutatott néhány ilyen apró novellát… Ekkor aztán kiderült, hogy a hivatali kolléga tulajdonképpen szépíró, munkatársa egy kis lapnak, amelynek elmét Lardent asszony sohasem hallotta s legközelebb önálló kötetet fog kiadni… És Lardent asszony elfulladó lélegzettel, az izgalomtól kipirulva hallgatta, amikor az író elragadtatott hangon dicsérte tehetségét:

- Asszonyom, gratulálok! Ezekben az apróságokban egy kivételes, ritka tehetség bontogatja szárnyát… Megbízhat az ítéletemben, önből még világhírű írónő lesz!... azonnal üljön neki egy regénynek, semmi habozás és könnyen megnyerheti a Goncourt-díjat.

Innen kezdve Lardent asszony életében új korszak nyílt meg. Az ebédlőt dolgozószobának alakította át. A nagy ebédlőasztalnak csak egyik kis sarkán terítettek, a többit elborították a kéziratok, könyvek, jegyzetek és témafüzetek. Lardent úr úgy érezte magát, mint a tyúk, aki valami hattyúfiókát költött ki fészkében… Ámulva hallgatta feleségét és egyre kevesebbet, mert ellentmondani neki.

Így született meg az irodalmi estély terve… Lardent asszony irodalmi szalonja! A szeretetre méltó írókolléga bőséges listát állított össze, revüdirektorokból, művészekből, sporthírességekből, színészekből s hozzávették az akadémia néhány tagját is.

- De ezek a hírességek nem fogadják el a meghívást és nem jönnek el – nyugtalankodott Lardent asszony.

- Egynéhány lemondásra számítanunk kell – hangzott a válasz -, azért írtam háromszor annyi vendéget össze.

Az estély napján csakugyan egész szép számban gyülekeztek össze a vendégek Lardent asszony szalonjában. Megették a szendvicseket és a száraz süteményeket, megitták a könnyű bort s közben szakadatlanul fecsegtek, rajongtak és lelkesedtek. Lardent asszony eleinte meg volt elégedve az estély sikerével. Az első óra emelkedett hangulatban telt el… Ekkor azonban egyszerre mintha ellanyhult volna a zsibongás. az irodalmi szalon felett a sötét unalom kezdte kieregetni félelmetes denevérszárnyait.

Lardent asszony, hogy megmentse a helyzetet, felkérte Radinouard kisasszonyt, a hírneves, fiatal zongoraművésznőt, játsszon valamit a vendégeknek. A barna, cigány külsejű, nyugtalan szemű leány nem sokat kérette magát, leült a zongorához, lehúzta a gyűrűjét és letette a kottatartó mellé. Aztán megrázta a fejét és belevágott a billentyűkbe. A szalonban elnémult a tömeg, a hangok orkánja viharzott elő, a zongora nyögött, recsegett, ingadozott s a zenedarab befejeztével olyan örömbeli, viharos tetszés tört ki, hogy Radinouard kisasszony alig győzte megköszönni a tapsokat. Egyszerre azonban a mosolygó zongoraművésznő rémült sikoltásban tört ki:

- Szent Isten, a gyűrűm! Hová lett?



A gyűrű csakugyan eltűnt a zongoráról. Nem csoda, hiszen az egész háromlábú hangszer valósággal táncot járt a produkció alatt. Nagy keresés indult meg. Az urak térden csúszva vizsgálták át a szekrények porlepte alját, a szőnyegeket felszedték, mindent átkutattak, össze-vissza forgattak, a gyűrű azonban nem került elő. A művésznő szívtépő zokogásban tört ki. Elmondta, hogy a smaragdfüzérrel díszített briliánsgyűrű a legkedvesebb emléke, amit az édesanyjától örökölt… Ó, micsoda szerencsétlenség! A többiek részvéttel vigasztalták… Lardent úr maga volt az eleven kétségbeesés. A hangulat valóban kínos volt. Ekkor azonban Lardent asszony csendet kért:

- Mélyen tisztelt vendégeim – kiáltotta csengő hangon -, nincs semmi ok az izgalomra. Olyan kitűnő és válogatott társaságot van szerencsém a házunkban üdvözölni, hogy természetesen a legkisebb gyanúra sem lehet ok. Úgy gondolom, valaki tréfából magához vetet a gyűrűt, s most valahogy kínos helyzetbe került. azt javaslom tehát, hogy két percre oltsuk el a világosságot és a sötétben a tréfacsináló tegye vissza a gyűrűt erre a kis ezüst tányérkára, amit íme, az asztal közepére helyezek el…

A következő pillanatban vaksötétség támadt. A mélységes csendben tisztán hallatszott, amint valaki lábujjhegyen az asztalhoz surran. A fém ezüstös csörrenése hangzott, aztán ismét a halk csoszogás: innen kezdve teljes némaság.

Megkönnyebbült sóhajjal kattantotta fel Landent asszony a villanylámpa kapcsolóját. Az irodalmi szalont ragyogó világosság öntötte el. Radinouard kisasszony, a fénytől hunyorogva, nevető jókedvvel indult el az asztal felé.

A gyűrű azonban nem volt az asztalon. Sőt, nyomtalanul eltűnt – az ezüst tányérka is.

(VÉCSEY LEÓ fordítása)

Forrás: Színházi élet  XX. évf. 5. sz. Bp., 1930. jan. 26.-febr. 1.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése