Azt
mondják, hogy a városi erkölcsök elzüllöttek. Legalább is egy vasárnap délután
azt láttam, hogy a főtéri tömegben sétáló nők arca egyetlen mosolygás,
ismerkedésre és barátkozásra való hajlandóság. Persze, nem a dámákra gondolok.
az más területe a világnak. Szegény lányokról lesz itt szó. Boltban dolgozó,
írógépen kopogó, vagy nyavalyás hivatalokban körmölő, fiatal lelkekről, akik a
hét nyúzó munkája után mohón jelennek meg a mulatságot, kalandot, szerelmet,
váratlan változást ígérő vasárnapi utcán. Istenem, ezt nem is lehet nagyon a
szemükre vetni, az élet olyan keserves. Nem bűn, ha szunnyad bennük a
romantikus remény, hogy egyszer csak meglátja és megváltja őket valaki, egy
szerencsés vasárnap délután.
Állok
a patika előtt (tudni kell, hogy vidéki ez a história), hullámzik előttem a
nép. Gondolom, teszek egy kísérletet és megszólítok valakit.
Óh,
nagyon sokan vannak, akikhez közeledni lehetne. A tekintetük, az olcsó, komisz
és kacér harisnya, a testük egész mozgása mindenre feljogosít. Tehát kit
szólítsak meg? Válogatni kezdek és sorra veszem a hidegben közeledő, pirosra
csípett arcocskákat. Fájdalom, majd mindeniken van valami hiba. Az egyiknek az
állát operáció nyoma ékteleníti el, a másik nagyon fiatal, a harmadiknak a lába
tökéletes „ó” betű, a negyediknek hosszú karja van, mint a majomnak, az ötödik
meg olyan szemtelenül kacér, hogy meg kell ijedni tőle. Végre jön valaki, aki
tetszik nekem. Magas, szőke, kékszemű, az orra rózsaszín a fagytól. A nyakán
vedlett kis boa harcol a téllel, horgolt kesztyűt visel és jókedvű anélkül,
hogy kihívó lenne.
Lassan
elindulok utána és amikor a „Cukorkakirály” kirakata előtt megáll, melléje
lépek.
Önmagamra
vonatkozólag nincsenek illúzióim. Tudom, hogy Stendhal Vanninája nem szeretne
belém, sem egy angol hercegnőt nem csábíthatnék el. De azt is tudom, hogy elég
hosszú, vállas és hajas vagyok hozzá, hogy egy ilyen szegény bolti lány ne
utasítson vissza undorodva.
Megszólítom:
-
Szereti a cukrot kisasszony?
A
lány kuncogni kezd, laposat pislant rám és az arcát boldog ijedelemmel egészen
odanyomja a kirakat üvegéhez.
Folytatom
az ostromot:
-
Hát nem mondja meg, hogy szereti-e a cukrot? Titok?
-
Persze, szeretem! – mondja végre.
-
Vegyek?
-
Nekem? Köszönöm, nem kérek.
-
Megsért, ha nem fogadja el.
-
Hát akkor inkább elfogadom.
Öt
perc múlva már együtt megyünk az Egyetem utca felé. Ő szopogatja a cukrot, én
meg gondolkozom, hogy mit beszéljek ehhez a kedves teremtéshez? Nem
udvarolhatok neki, minek rémítsem, amikor a világon semmit sem akarok tőle.
Erkölcsi leckét adjak neki, amiért ismeretséget kötött az utcán? Az szemtelenség
volna. Minden lélekbúvári és társadalomtudományi működésnek fuccs. Hirtelen
rájövök, hogy egyikhez sincs megfelelő módszerem.
Hamar
megtudom, hogy tizennyolc éves és Micikének hívják. Sőt, a vezetéknevét is
megmondja, és a boltot is, ahol dolgozik. De ezeket az adatokat már nem írom
ki. Minek szégyellje magát miattam Micike?
Érzem,
hogy imponálok neki. És bevallom, ez nagyon jólesik, aminthogy jólesik naiv
csacsisága is, amint leírja életét, családját és beszámol minden öröméről,
bánatáról.
Azt
ajánlom, hogy menjünk moziba. Boldogan beleegyezik, és amikor a szűk páholyban
egymás mellé ülünk, mély örömmel gombolja ki vékonyka kabátját. Csak most nézem
meg jobban. Igazán csinos. Üde, nagy szemében nincs semmi feslettség. S
kezecskéi vörösek, mint a cékla. Szegény kis buta. Kész áldozata az első, rossz
szándékú férfinak.
-
Nézze, Micike! Az nem baj, hogy mi megismerkedtünk. De vannak nálam rosszabb
emberek, akiktől félni kell. Ígérje meg hát nekem, hogy ezentúl soha, de soha
nem fog megismerkedni senkivel az utcán, és inkább elfut, ha valaki
megszólítja.
Micike
olyan piros lesz, mint a láng:
-
Sohase szoktam – dadogja -, csak most, véletlenül. Adna nekem a nénikém…
Látom,
hogy nagyon szégyelli magát, és nekem is rosszul esik, hogy ilyen erkölcsi leckét
adtam. Hátha nincs igazam és úgy van jól, ahogy az ösztön szereti ezt a
tizennyolc esztendős életet.
Végre
sötét lesz, stimmelni kezd a mozi zenekara. Indul a film. A „Niebelungok”.
Szigfrid kovácsolja előttünk a kardját. És amíg fényben ragyogó, szőke alakja
elindul, hogy győzzön, szeressen és meghaljon a német hősmonda vad dekorációi
között, én a lány fülébe suttogva megpróbálom magyarázni Krimhilda, Hagen és
Brunhilda alakját. Bizony, Micike nagyon tudatlan. De fiatal esze annyira
engedelmes, mint a viasz. Teljesen meg vagyok elégedve az érzelmi és értelmi
nevelésének haladásával. Micit még bámulom is, hogy olyan fogékony minden
iránt, ami szép.
A
sötétben szinte süt az arcocskája a gyönyörűségtől. És én is régen éreztem
magam olyan jól, mint ott, azon az olcsó, sötét, zsúfolt és meleg helyen. Bánt,
hogy mindez varázslat, aminek vége lesz egy óra múlva, mert mit csináljak
például Micikével holnap, ha nem vagyok gazember, vagy ha nem akarok szakítani
rendes, régi életemmel, amelybe belégyökereztem, mint a petrezselyem.
Bizonyos,
hogy nem vagyok Micikébe szerelmes, de nagyon szeretem. Vergődöm, amiért nem
vagyok bűvész vagy király, és semmi kincsem, hatalmam nincs, amivel tehetnék
valamit Micikéért, aki egész életével szinte a tenyerembe piheg, mint egy
verébfióka.
Elhatároztam,
hogy először is a mai délutánját édesítem meg. Elviszem cukrászdába. És amíg a
gesztenyepürét kanalazza, megmagyarázom neki a tisztaságnak, az óvatosságnak,
az okosságnak azt az útját, amelyen hitem szerint boldogulhat egy hozzá
hasonló, szegény leányka.
Az
a tudat, hogy életem általános, nagy tehetetlenségében most módom nyílott jónak
lenni, úgy jár át, mint a forrásvíz. De egyszerre csak furcsa érintést érzek a
sötétben, egy kicsiny, hideg kéz tapogatva keresi az én kezemet, míg végre
megtalálja és megfogja.
Elpirulok.
Kezdem érezni, hogy túl hatalmas szellemet idéztem. És ha igazi ember akarok
lenni, akkor most oda kellene állanom, hogy ezt a fatörzsét kereső, fiatal
folyondár fölkússzon rám, különben nem vagyok más, mint Dosztojevszkij utálatos
Scserbásovja, aki kimerül abban a ténykedésben, hogy okos tanácsokat ad a
nyomorultaknak.
E
tépelődések közepette egyszer csak elszakad a film. Nagy világosság. A zenekar
elhallgat. Fölzúg a mulatságában megzavart közönség.
A
szomszéd páholyból felém kiált egy monoklis, gavallér barátom:
-
Te itt? Vasárnap délután?!
Aztán
egy másik barátom megy el mellettem. Olyan, mint egy gróf, pedig csak
fakereskedő. Az is barátságosan az arcomba mosolyog. –És – végtelen
balszerencse ez mostan – egymás után tízen is köszönnek, tízfelé is kell
köszönnöm. Csupa „szervusz” és „kezét csókolom” vagyok. Kíváncsi szemek
kereszttüzében ülünk ottan. Engem sajnos nagyon sokan ismernek ebben a kicsi
városban.
Micike
pillája egyre tágabbra nyílik:
-
Kicsoda maga? – kérdi rémülten.
-
Utcaseprő!
Persze,
nem hiszi. Ijedten, idegenül néz rám. És látom, mennyire megriad, amikor nagy
bundapuhogással, egész illatfelhőben egy szép színésznő jön oda hozzám. Csupa
mosolygás. Ahogy újságíróra szokott nézni a színésznő. Az ajka csupa rúzs, a
szeme kék korommal meghúzva:
-
Szervusz! – mondja. – Gyere csak egy pillanatra, valamit akarok mondani!
- Bocsánatot kérek! – szólok Micikéhez és
látom, milyen fájdalmas és megalázott az arca, amint letörve bólint a
fejecskéjével.
A
művésznő csak két percem veszi el. Éppen csak üzen rajtam keresztül valakinek. De
amikor visszamegyek a helyemre, Micike már nincs sehol. Elriadt, szegény, kis,
megriadt pintyőke. Keresem mindenfelé, belefurakodom a tömegbe, kimegyek az
utcára. Nincs sehol. Eltűnt. Kiabálom a nevét. Semmi. A szívem nehéz lesz.
Egészen buta vagyok. Érzem, a dolog, amibe fogtam, túlságosan nagy hozzám. Nem
tudom, hogyan folytassam. Nem vagyok se jó, se rossz. Langyos vagyok. Ihatatlan
víz. Haszontalan.
Forrás: Színházi élet
XX. évf. 3. sz. Bp., 1930. jan. 12-18.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése