2020. febr. 11.

Harsányi Zsolt (1887-1943): A mesterséges keringő




Egyre érezhetőbben bukkan fel mindenütt a világon a vágy, hogy a jazz-muzsika helyett valami új muzsika adassék a milliók szükségletének. Itt is, ott is felmerülnek próbálkozások a színpadon, amelyek az operettzenét vissza akarják vezetni a békebeli nagy lélegzetű keringőkhöz, az érzelem romantikus nagy horizontján szárnyaló finálékhoz. És most egy bécsi újságtudósítás arról értesít bennünket, hogy ott, a keringő klasszikus városában, Strauss és Lanner hagyományos székhelyén, kétszer schillinges pályadíjat tűztek ki egy igazi szép keringőre, kimondottan a jazz ellen s a pályadíjat olyan bizottság fogja odaítélni a nyertesnek, amelyben Lehár Ferenc, Kálmán Imre és Strauss Oszkár is helyet foglalnak.

Nem lehet tagadni, hogy a jazz közeledik ahhoz a ponthoz, ahol kiélte magát. Ez természetes. A jazznek olyan történelmi hivatása volt, amelynek mandátuma nem terjedt túl egy felvonásközön.

A jazz eredetében népies muzsika. Egy vad nép nemzeti parasztmuzsikája: a négereké. Amerikából érkezett hozzánk, de nem onnan indult el, hanem Afrikából. Titokzatos és vad totem-ünnepek vallási muzsikája, a torz

Forrás: Színházi élet  XX. évf. 3. sz. Bp., 1930. jan. 12-18.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése