2020. febr. 11.

Szép Ernő: Bach zeng a fülünkben




A Casals-koncerten ültem. A sültalma-képű, kopasz kis művészt húsznál is több éve, hogy hallottam először itt a Vigadóban. Ó, akkor fehér volt az a szent kispap-arc s a feje teteje azért volt hajtalan, hogy tiszta legyen az angyalok csókjainak... most már ötvenéves Pablo Casals; lehajtja a fejét a barna cselló fölé, megadja magát a halandóságnak.

Bach-szonátát játszott, mikor ez az extra pillanat megrezzentett engem. Van az színházban is, versenyben is, akárhol, ahol seregesen vagyunk és együtt bámulunk és együtt hallgatunk, hogy egyszer csak az ember magára eszmél, mintha halkan susogva megszólították volna, titkosan.

Magam körül pillantottam abban a csillársütött, zengő s néma vigadói nagyteremben. Mint az úszó, ki a hullámokból felüti a fejét. Az a kétezer vagy hány orr mind előre néz mozzanat nélkül, a csellót ölelő művész felé. Ezek a villanyfényes homlokok, ezek a megállott szemek itt mind: a közönség. Az emberek ünnepet ülnek. Mintha meghaltak volna; csak a hallásuk működik. A szívük jár öntudatlan, mint az elrejtett óra. Bach zeng a fülünkben, nincs semmi, külön témánk, semmi külön programunk, nincs külön nevünk, sorsunk; most ugyanaz a vegyület vagyunk, ugyanaz az élet, egyetlenegy alárendelt lélegzet és lélek; egyetlenegy tiszta ábránd, egyetlenegy boldog sóvárgás, egyetlenegy eszményi emberbánat. Bach zeng a fülünkben.

Úgy esik ilyenkor, hogy a rendhagyó személlyel, aki szétnéz elfogultan, szembepillant véletlenül ott valaki távolabbról, egy dáma vagy egy úr; ő is fel talált pillantani; lehet, csak unatkozik szegény, lehet ugyanez az istenadta nyugtalanság neszeltette föl a zene ájulatából; ugyanez az ámulat fogta meg, ugyanez a meglepetés érte itt utol: az önmagára s az önmagunkra, mindnyájunkra való föleszmélés, mi nem tudni, miért olyan nyomasztó, mért olyan rendkívüli, mikor Bach zeng a fülünkben s a csönd alszik a fényességben a Vigadó magas csarnokában.

Ott bal felől a szomszéd széken dáma ült, aki kijárta már a szerelmeket; jobb felől érett úr ült, akinek szemölcs értik az orra mellett a kemény orcáján. Ezt az urat látásból ismerem, a hangját sohase hallottam. Az úr is, meg a dáma is észrevették, hogy olyan közelről a profiljukra pillantok; az idegzetük fölvette az érintést, amely elzárt életüket zavarta… a dáma lehajtotta a fejét és megnézte a briliánsos kezét a combján; az az eres, szikkadt asszonyi kéz megvonaglott s aztán elpihent megint. Az úr pedig elköhintette magát, igen vigyázatosan s az ujjai közt zizzent egyet a program. Vannak olyan tanulatlan perceim, mikor rámeredek valahol egy úrra, akin észreveszem ugyanazt a nyakkendőt, amilyen az én galléromat öleli éppen aznap. Nem tudom, mit gondoljak, mit érezzek; nem tudom, mi közöm van ahhoz a gentlemanhez; persze rágondolok egy kis darabig, ez óhatatlan, ugyebár.

Furcsa az is, ha az étteremben az étlapot nézem s éppen döntöttem s kérni akarom a nyúlgerincet: hozzon nekem egy szép nyúlgerincet. Ezt a valakit is olyan elfogultan nézem meg. Mintha valami közösségem volna vele.

Hát ahhoz az ismeretlenhez mi közöm vajon, aki a vonaton szemben ül az ablaknál és ugyanezt a vidéket figyeli ugyanazzal az eszméletlen emlékezéssel, amint én figyelem?

Nem tudja, kedves Szerkesztő úr?

Forrás: Színházi élet  XX. évf. 1. sz. Bp., 1929. dec. 29.-1930. jan. 4.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése