Ebben
a kis szerkesztőségi szobában, ahol ülök, nagy vizsga folyik, levizsgáztatni
egy csomó tanárt, akik húsz és harminc évvel ezelőtt osztályoztak és ítéletet
mondtak hét középiskolai tanuló fölött. Ha felteszem, hogy a középiskolai
bizonyítványok célja nemcsak a szorgalom, de a képességek és tehetségek megállapítása
is, akkor…
Akkor
ezeknek a tanároknak pechük volt.
A
hét középiskolás tanulóból hét olyan férfiú lett, akik a középiskola elvégzése
után az úgynevezett „életiskola” című hasonlatot szó szerint vették – nem hagyták
abba a vizsgára és érettségire való állandó készülést, főként és elsősorban
pedig az írásbeli dolgozatok
készítését. Nem hagyták abba, mert a
bizottságot és tanári kart, aminek végleges döntésére – tehetségüket és
képességeiket illetően – apelláltak, úgy hívják, hogy közvélemény – és nem hagyhatják abba, még akkor sem, ha a
közvélemény már ítélt, mert ezt a tanári kart úgy is hívják, hogy Utókor és Irodalomtörténet.
A
tanár uraknak pechük volt ebben a hét esetben – kénytelenek odaállni,
vádlottakkal együtt, egyelőre a közvélemény vizsgálóbizottsága, vagyis,
szerénységem elé, akit a szerkesztőség elnökül nevezett ki a napirenden levő
tárgyalásra – később majd az Utókor ítél fölöttük, hogy mennyire álltak
helyzetük magaslatán akkor, mikor emberismeretük és hozzáértésük legfőbb
próbája elé állította őket a véletlen: mikor
meg kellett sejteniök, előre kellett látniok sok száz egyforma csemete
közül azt a hetet, amelyik nem olyan, mint a többi.
Hadd
látom, tanár úr, sejtette-e. Készült, tanár úr? Vagy erre nem készült? És miért? Hét középiskolai bizonyítvány fekszik
előttem. Válogatás nélkül, sorjában szedem őket elő, ahogy a kezembe kerülnek.
I.
Érettségi
bizonyítvány, kelt Marosvásárhelyen, a vizsgálóbizottság elnöke Kuncz Elek.
A
bizonyítvány Csathó Kálmánról szól.
Jól
érett.
Hat
jeles, négy jó, egy elégséges.
Ez
az egy elégségest magyar nyelv és
irodalomból kapta.
Az
irodalom tanára Olti Mózes.
No
de tanár úr! Tanár úr!
Lehetségesnek
tartotta ön, hogy ez a fiatalember, aki a
bölcseleti előtanban elsőrangú, a görögben hibátlan, a történelemben
tökéletes – éppen anyanyelvében gyenge s az irodalomhoz van kevés érzéke és
kedve? Mi más az irodalom, mint bölcselet, nyelvészet és történelmi érzék?
Lehetséges, hogy az elemek mind megvannak és a vegyület hiányzik?
Felületes
ítélet, tanár úr!
Tanár
úr – ön megbukott. Pótvizsgára utasítja önt a közvélemény.
II.
Testimonium maturitatis, kelt Szabadkán, tárgya
Desideerius Kosztolányi.
Élvezet
nézni.
Tizenegy
tantárgyból tizenegy „eminentes”, vagyis jeles. Eximio modo…
Mindenben
tökéletes, magyarban, latinban, görögben, földrajzban, mértanban. A tanárok
előre látták „Nero”-t, „Édes Anná”-t és a tökéletes mértékű, jó vonalvezetésű
verseket.
A
gyanakvó rosszindulat, pesti cinizmus és alattomos rosszhiszeműség szálkás
szemével egyetlen, belekapaszkodni való szépséghibát lehetne találni a gyönyörű
okmányban.
Alul
a gimnázium igazgatójának a neve áll: Árpád
Kosztolányi, rektor.
Az
érettségiző fiatalember édesapja.
III.
A
következő érettségi bizonyítványt az V. ker. Markó-utcai főreáliskola állította
ki
Földes Imréről.
Kérem
szépen, ez borzasztó, magaviseletből jót
kapott. Ez helytelen. Viszont jelese
csak magyar nyelv és irodalomból és földrajzból
volt, amiért minden dicséret megilleti néha Prém
Józsefet, aki maga is író volt és Mangold
Lajost, a jeles történelemtudóst. Viszont a legnagyobb kifogást tehetjük
dr. Szekeres Kálmán ellen, aki
matematikából elégségest adott annak
a fiatalembernek, akiről kiderült, hogy csalhatatlan biztonsággal tudja
kiszámítani, milyen legyen az a darab a talpán, aminek százszor kell mennie!
Egyébként,
mint a bizottság elnöke: ebben az esetben kénytelen vagyok elfogultságomat
bejelenteni, esetleg más elnököt kérni.
Én
is a Markó-utcai reálban érettségiztem.
IV.
Móricz Zsigmond, VIII.
o. tanulóról
a kisújszállási ev. ref. gimnázium állított ki bizonyítványt.
Csupa
jeles, két jó, görögből és németből.
Sebaj!
Oda se neki!
A
görögöt nem kellett pótolnia – ami pedig a nimötöt illeti, arról úgyis
tudnivaló, hogy huncut, kell a kutyának! Lám, franciából jelese volt, írásbeli
dolgozatainak külalakja pedig rendes.
De
milyen rendes!
Hát
még a belbecse!
Jók
voltak még dr. Pauncz igazgató és Karácsony Béla osztályfőnök mindhalálig!
V.
Ez
egy ötödik osztályú tanulóról szól,
bizonyos
Babits Mihályról,
akinek
tanáraival röviden végezhetünk. Mindenből jelest kapott, csak testgyakorlásból
ítélték elégségesre.
Nagyon
csodáljuk.
Az
a legény, aki állja – és a volt ötödista, az irodalompolitikai harcok mostanság
fellángolt kereszttüzében bebizonyította, hogy a kötélhúzásban például bárkivel
felveszi a versenyt.
Kérdezzék
meg Ignotust.
VI.
Pozsonyban
kelt az a bizonyítvány, mely
Schöpflin Aladárt
nyilvánítja
érettnek.
Semmi
kifogást nem emelhetünk a tanári kar ellen. A leendő nagy esztétikusban
észrevették a nyelvek szeretetét – mindenből jelese van.
Csak
fizikából kapott elégségest.
Hogy
lehet ez?
Talán
akkor még nem tudta a mechanika nagy tételét, mely szerint minden kritikus annyit veszít súlyából, amennyit az általa az irodalmi
pályáról leszorított író nyom?
VII.
S
végre –
Ez
már háziügy, a tanácskozó testület visszavonul.
A
Színházi Élet munkatársának, a jeles írónak,
Forró Pálnak,
a
„Lelki klinika” szerkesztőjének lelkét a VIII. ker. gimnázium tanári kara annak
idején megvizsgálta és megállapította, hogy a magyar nyelvben jeles, földrajzban is, magaviselete csak
szabályszerű.
Viszont
természettanból éppen csak elégségest kapott.
Ezt
látták meg a természet tanárai annak az írónak oroszlánkörmeiből, akit annyi hű
olvasó ismer el az érzelmek természetének
született szakértője gyanánt?
Minő
vakság!
Forrás: Színházi
élet XX. évf. 8. sz. Bp., 1930. febr.
16-22.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése