1922.
november 29-én született Zalaegerszegen. Édesapja Móra János, a zalaegerszegi
főgimnázium magyar-laton szakos tanára (Móra Ferenc unokaöccse), édesanyja
Berkes Ilona.
Az
elemi iskola négy osztályának elvégzése után a zalaegerszegi állami polgári
leányiskolába került, majd a Deák Ferenc Állami Reálgimnáziumban folytatta
tanulmányait, ott is érettségizett 1941-ben.
Ez
év őszén Szegedre nyert felvételt az Állami Polgári Iskolai Tanárképző Főiskola
magyar nyelv, irodalom és történelem szakára. A háború miatt egy évvel később,
1946-ban szerzett tanári oklevelet. Állást azonban nem kapott, így 1947-ben
Zala Vármegye Szabadművelődési Felügyelői Hivatalánál lett fogalmazó. Még ezen
év december 23-á kinevezték az Ady utcai polgári leányiskolájából államosított
általános iskolába. Egy év múlva visszakerült az Ady Endre Általános Iskolába,
ahol 1950 tavaszán – betegségére való hivatkozással, de az ÁVH beszervezési
kísérlete miatt – felmondott. 1950 nyarán házasságot kötött Klausz Jenő
erdőmérnökkel. Az ő áthelyezése révén 1951-ben Székesfehérvárra költöztek.
Házasságukból három gyermek született. Férje 1956 nyarán meghalt. 1953-tól
általános iskolai tanárként – először helyettesítőként – dolgozott, kinevezése
után a Táncsics Mihály, majd a Május 1. Téri Általános Iskolában tanított.
1961-ben a Fejér Megyei Levéltárban kapott levéltáros állást, s ott dolgozott
nyugdíjba vonulásáig, 1980-ig. Számos történelmi vonatkozású tanulmánya jelent
meg, fő kutatási területe Fejér megye oktatástörténete és Székesfehérvár
helytörténete volt. Tudományos publikációit elsősorban a Fejér Megyeri Levéltár
Történeti Évkönyvében adta közre.
Fiatal
lány korától ír verseket, első költeményeit 1939-40-ben a Zászlónk című folyóirat közölte. Önálló verseskötete „Mint aki útra készül” címmel 1996-ban
jelent meg Székesfehérváron a Vörösmarty Társaság kiadásában. A Göcseji Falumúzeumról
írt Visszaálmodott falu és az
édesapjára, Móra Jánosra emlékező Non
omnis moriar című verse 1997-ben, az Egerszegi
múzsa című 1997-ben, az Egerszegi
múzsa című antológiában látott napvilágot.
1973-ban
és 1979-ben Szocialista kultúráért kitüntetést kapott, 2002-ben „Székesfehérvárért”
díjjal jutalmazták.
Móra
Magdolna zalaegerszegi éveit idéző visszaemlékezését a Göcseji Múzeum
felkérésére 2006 januárjában írta. Írása feleleveníti a háború utáni évek
optimista hangulatát, és láttatja azt a folyamatot, ahogy az évtized második
felére, a kibontakozó kommunista diktatúra hatására a félelem a hétköznapok
részévé válik.
**
„Az égen most rácsok feszülnek, szalagok,
mint lelken a soha meg nem írhatott
verssorok.”
Gérecz Attila: Levél, 1956.
MÓRA MAGDOLNA: ZALAEGERSZEGI
EMLÉKEIM
Azt
hiszem, hogy szülővárosomhoz való bensőséges kötődésem akkor kezdődött, mikor
édesapámat, a 24 éves Móra János középiskolai tanárt* (*
Móra János (1896-1960) magyar-latin görög
szakos középiskolai tanár, 1920-tól 1957-ben történt nyugdíjazásáig a
zalaegerszegi gimnáziumban tanított.) a minisztérium 1920-ban a budapesti
szülői otthonból elszólítva a zalaegerszegi gimnáziumhoz osztotta be. Az akkori
Deák Ferenc Gimnázium* (* A zalaegerszegi
állami főgimnázium az 1922-23-as tanévben vette fel Deák Ferenc nevét.) a
millennium évében, 1896-ban épült, egykorú volt édesapámmal.
Apa
nagyapám, Móra István* (* Móra Ferenc
testvére) fővárosi polgári iskolai tanár, 7 gyermekét a természet
ismeretére és szeretetére nevelte, és gyakran vitte őket kirándulni a budai
hegyekre. Édesapám így hamar megkedvelte a tágas rétekkel, erős és szőlő
dombokkal körülvett zalai kisvárost. Egy év múlva feleségül vette Berkes János
törvényszéki irodaigazgató Ilona lányát. Anyai nagyapám ifjú korában okleveles
gazdaként egy nagy uradalom tiszttartójaként dolgozott, így bizonyára nem
érezte magát igazán elégedettnek a hivatali szoba szűk falai között, és vett
egy kis szőlőt a Becsali hegyen. Ez már születésem idején, 1922-ben is
létezett, így én is korán megismerkedtem a természettel. Édesapám
gyermekkoromban minden útifű és mezei virág nevét megtanította.
Már
apró gyermekként nagyon kötődtem Zalaegerszeghez és felnőtt életemet is csak
itt tudtam elképzelni. Tartalmas és hangulatos diákévek után 1941-ben
érettségiztem a Deák Ferenc Gimnáziumban, és azonnal jelentkeztem az Állami
Polgári Iskolai Tanárképző Főiskola magyar nyelv, irodalom és történelem
szakcsoportjára Szegedre. A főiskolai oktatás kapcsolatban állt az egyetemmel,
így itt is kellett irodalomból és néprajzból előadásokat hallgatnunk, és erről
félévenként beszámolnunk. Úgy képzeltem, hogy 1945 nyarán felkészült tanárként
Egerszegre kerülhetek, és még azon az őszön munkába állhatok az Ady utcai
polgári leányiskolában.* (* 1875-ben jött
létre Zalaegerszegen a kétosztályos felső leányiskola, melyet 1888-ban
négyosztályos községi polgári leányiskolává fejlesztettek, 1899-ben állami
kezelésbe adtak. 1906-ban épült fel új otthonuk a Wlassics (ma Ady Endre)
utcában.) Ez az elképzelés azonban csak álom maradt.
1944
őszén már nem tudtam visszamenni Szegedre,mert ott már orosz katonai teherautók
dübörögtek,m íg nálunk Egerszegen a szomszédos Jókai utcai iskolába és a
gimnázium épületébe német mentőkocsik hozták a sebesülteket az ott kialakított
tábori kórházakba.
Édesapámat,
aki egyetemi hallgatóként az első világháborúban is frontharcos katona volt, és
hadnagyi rangban szerelt le, már 1944 nyarán is behívták katonai szolgálatra:
Budapesten az egyik pályaudvar rendbehozatalához osztották be. 1944 őszén
Zalaegerszegre hívták be a légvédelmi alakulathoz. 1945. március végéig naponta
ide kellett bejárnia. Az iskolákban a rendszeres tanítás szünetelt.
1945.
március utolsó napjaiban édesapám alakulatának el kellett hagynia Egerszeget
azzal, hogy néhány nap múlva át kell menniük a határon Ausztriába. 16 éves
öcsém és én természetesen vele mentünk, mert édesanyám 1943-ban meghalt, apám
első házasságából származó nővérem ugyanebben az évben külföldre ment férjhez,
így senki közeli hozzátartozónk nem volt a közelünkben, aki vállalta volna
eltartásunkat.
Április
elsején, húsvét vasárnap Radkersburgnál mentünk át az osztrák határon.
Emlékszem ma is, hogy milyen különös látvány volt, amint a kis helybeli
öregasszonyok ünnepi díszben, mosolyogva mentek a húsvéti misére, mi meg a
lovaskocsikon dideregve úgy éreztük, hogy minden, ami a szívünknek kedves volt,
elveszett.
Hosszú
gyaloglások, huzatos pajtákban töltött éjszakák után jutottunk el a
Weissenstein mellett kialakított angol fogolytáborba. Itt egy tál meleg ételt
adott délben a magyar katonai konyha. Az angoloktól naponta kaptunk nagyon kevés
kenyeret és jóízű, csak annyi kekszet, ami az éhezéstől megmentett. Nagy szerencsét
jelentett ellátásunkban, hogy dohányt és valódi kávét is kaptunk, ezért a
földben és terményekben szegény lakosságtól tudtunk egy kis krumplit vagy
hullott gyümölcsöt szerezni. Később az erdő is adott egy kis áfonyát,
földiszedret.
Hála
Istennek nyár volt, így nem fáztunk. Nagy erőt jelentett, hogy családomban élő
hitet éltem meg, és Szegeden a jezsuita atyáktól is komoly felkészítést kaptunk
a megpróbáltatások idejére. Ez erőt adott a hétköznapok elviselésére és
táplálta bennünk a hazatérés reményét.
1945
nyarán hivatalosan számbavették, hogy kik szeretnének mielőbb Magyarországra
visszatérni. Elsők között jelentkeztünk, és így hosszú vonatozás, győri
igazoltatás után szeptember elején újra itthon voltunk. Werbőczi utcai* (* ma Dózsa György utca) házunkat
viszonylag épen találtuk. Mint megtudtuk, az oroszok egy rövid ideig
parancsnoki épületnek használták, majd miután elhagyták, egy Erdélyből
Zalaegerszegre menekült anyai nagybátyám költözött oda feleségével és két
nagyobbacska lányával. Ők vigyáztak értékeinkre és mentették meg otthonunkat.
Emlékszem,
megérkezésünk után hamarosan, Fogolykiváltó Boldogasszony ünnepén* (* szeptember 24.) hatalmas körmenet indult
Egerszegről a csácsi Mária szoborhoz, hiszen nagyon sok kedves ismerősünk még
nem tért haza, sőt sokan azt sem tudták, hogy merre vannak, élnek-e egyáltalán
elhurcolt katona hozzátartozóik. Sokan érezték úgy, hogy van miért könyörögni
ezen a napon.
Helybeli
hivatalos igazolások után édesapám hamar visszamehetett tanítani, és én is
eljutottam még azon az őszön, majd 1946 tavaszán is Szegedre; befejeztem utolsó
tanulmányi évemet, és megkaptam a végbizonyítványt. Ez nem volt szokványos
oklevél, mert a főiskolának a papírhiány miatt hiányzott a hivatalos
nyomtatványa.
Szegedről
hazatérve hamarosan elmentem a Tankerületi Főigazgatósághoz Szombathelyre, ahol
jelentkeztem a Polgári Iskolai Felügyeletnél. Természetesen állást nem tudtak
adni. Egyetlen állami leánypolgári iskola működött Zalaegerszegen, az Ady
utcai, s az tele volt középkorú pedagógusokkal. Egyelőre nem volt hely
számomra, de nem csüggedtem. Mi akkor tele voltunk örömmel, lelkesedéssel,
tettvággyal, így mikor Varga Ferenc, a lánypolgári énektanára, a nagytemplom
kántora és az egyházi énekkar karnagya biztatott, hogy alakítsuk egy
kislétszámú ének- és tánccsoportot, vigyük ki a népdalokat, és néptáncokat a
szomszédos falvakba, örömmel csatlakoztam tervéhez. Polányi László budapesti
mérnökhallgató, aki a leghíresebb koreográfustól, Molnár Istvántól tanulta a
férfitáncokat, szívesen megtanította a nyáron itthon lévő 5-6 egyetemista
társát – többek között Fülöp Miklóst, Csath Bélát, Lulics Andrást – ezekre a
szép és hangulatos férfitáncokra. Varga Ferenc az énekek megtanítását vállalta,
az én szerepem az összekötő szövegek megírása és elmondása volt. Énekeseink még
gimnazisták voltak, két csodálatos kis teremtés: Popescu Magda és Popescu
Mária. (Erdélyből menekült édesanyjuk később kolléganőm lett.)
A
Zalai Táj- és Népkutató Intézet örömmel vette ötletünket, és támogatásával
indultunk útnak. A népdalcsokrot úgy állítottuk össze, hogy azt tükrözze,
milyen munkák és milyen ünnepek között telik el a falu élete az őszi szántástól
a következő nyár aratásáig. A felhangzó népdalokat az alábbi sorrendben adtuk
elő:
-
Szánt a babám, csireg-csörög sej haj a járom
-
Érik a szőlő
-
Mostan kinyílt egy szép rózsavirág
-
Tollfosztóban voltam az este
-
El kéne indulni, meg kék házasodni
-
Tavaszi szél vizet áraszt
-
Jázminbokor kihajlik az utcára
-
Sokat arattam a nyáron
A
népdalokon kívül dramatizált népballadákat is megszólaltattunk; a Kőmíves
Kelement, a Molnár Annát. Most is emlékszem, mennyi lelkesedéssel, szeretettel
hallgatták és nézték a műsort a göcseji Barabásszegen, Kustánszegben, Nován,
Petrikeresztúron. Meghívtak bennünket az előadással egy keszthelyi és
badacsonyi ünnepségre is, sőt Zalaegerszegen is bemutattuk egyszer.
Gyalog
mentünk egyik helyről a másikra, minden nap más faluban léptünk fel. A
műsorokat este 9 óra körül kezdtük, többnyire az iskolák udvarán. Összesen
12-en voltunk, tarisznyából étkeztünk. Sem a hivatalos szervektől, sem a
falvakban ellenszolgáltatást nem kaptunk, csak a szállásunkról gondoskodtak. A
fiúk rendszerint pajtákban aludtak. Nekünk a legszebb ajándék az volt, hogy
éreztük a hosszú háborútól meggyötört emberek szemében a elcsillanó örömet,
reményt, szépség-szomjúságot.
Vége
lett a nyárnak, a kis csoport visszament tanulni, vagy munkájához. Nekem még
mindig nem volt igazi munkahelyem. Fülön István* (* Fülöp István (1913-1975) tanító, 1953-57 között a Megyei Könyvtár
vezetője. Sokat tett a zalai néprajzi, honismereti és helytörténeti kutatások
megindulása érdekében.), a Zalai Táj- és Népkutató Munkaközösség vezetője
1946 telén falusi lányok számára 2-3 hónapos tanfolyamot szervezett. Oktatói
között én is ott voltam, irodalmat, néprajzot tanítottam. A történelmet Hegedüs
Raymond* (* Hegedüs Raymond magyar-német
szakos középiskolai tanár, 1947-ben megszervezte a Batsányi János Népi
Kollégiumot; 1948-50 között a gimnázium tanára volt.) adta elő, az éneket
Varga Ferenc oktatta. A környékbeli falvakból bejártak a lányok, a távolabb
lakók részére szállást és ellátást is fizetett Zala Vármegye Szabadművelődési
Felügyelői Hivatala* (* A háború után az
Iskolánkívüli Népművelési Bizottság feladatkörét átvevő, a népművelést szervező
hivatal, vezetője Örkényi Sándor volt.). Az ott tanító tanároknak is adott
óradíjat.
Így
kerültem kapcsolatba ezzel az intézménnyel. Eleinte csak bejárogattam minden
ellenszolgáltatás nélkül segíteni, hogy ismerkedjem a hivatal feladataival,
majd 1947. augusztus elején hivatalosan is fogalmazói kinevezést kaptam. Itt
különböző kulturális és népművészeti tanfolyamokat szerveztünk a falvak
számára. Könyveket kölcsönöztünk – elsősorban a népi írók, Veres Péter, Darvas
József, Sinka István műveit -, és műsorfüzeteket adtunk a tanítók részére.
Minden faluban egy megbízott „ügyvezető” pedagógus tartotta velünk folyamatosan
a kapcsolatot. Ezen a nyáron lettek divatosak, sőt szinte kötelezőek a
falunapok. Itt ügyvezetőink műsorokat rendeztek, amelyen a falvak vezetői is
részt vettek, többnyire néhány kedves értékelő szöveget is mondtak. Ezekre mi
is meghívottak voltunk, időnként jelentést is küldtünk a Népművelési
Minisztériummal a hivatal részéről.
Egy
alkalommal a főnököm megbízott, hogy a kommunista és a szociáldemokrata párt
helyi szervezetében, a gyűlések végén hirdessek ki egy kulturális programot.
Egyik összejövetelen sem engedélyezték, hogy szót kapjak. Értetlenül álltam a
dolog előtt, utólag tudtam meg, hogy egy „klerikális reakciós nőt” nem lehetett
a pódiumra engedni. Ekkor szembesültem először azzal, hogy vallásos
meggyőződésem miatt bélyeget kaptam.
Szerettem
ezt a munkakört is, mégis nagyon boldog voltam, mikor a Főigazgatóság
értesített, hogy Ortutay miniszter úr 1947. december 23-án kinevezett az Ady
utcai leány polgári iskola tanárává. Nagy örömömre szolgált, hogy régi vágyam teljesült. Ez az iskola négy
osztályos volt, 10-től 14 éves korig tanultak ott azok a lányok, akiknek a
szülei a népiskolainál nagyobb műveltséget kívántak biztosítani gyermekeiknek.
Amikor odakerültem, még nem tudtuk, hogy ez az iskolatípus hamarosan megszűnik.
A következő év nyarán felszámolták a polgári iskolákat, és szeptembertől
áthelyeztek a Notre Dame apácák államosított általános iskolájához.
Rólam
köztudomású volt, hogy 1948 tavaszán több tanártársammal együtt nem írtam alá
az államosítást kérő ívet. Nemcsak az egyházi kiközösítéstől* (* Az iskolák államosítása előtt Mindszenty
bíboros kiközösítéssel fenyegette meg az államosítást támogató ívek aláíróit.)
való félelem miatt, hanem mert a lelkiismeretünk sem engedte. Amikor a
tantestületben megkérdezték, hogy ki az, aki nem helyesli az egyházi iskolák
államosítást, Sipos Berta, Pais Zsófia, Vidóczi Matild, Medve Éva és én álltunk
fel. Míg többségüket megtorlásul vidékre helyezték, engem szeretett iskolámból
egy lakásomtól távoli idegen intézményébe küldtek át; akkor is úgy éreztem,
büntetésből.
Azt
is tudta rólam a tanfelügyelőség, hogy hitbuzgalmi egyesületekben tevékenyen
veszek részt. A kalásszal* (* Katolikus
Lányok-Asszonyok Szövetsége, 1936-ban a katolikus egyház által alapított, a
falusi lányok, asszonyok nevelését szolgáló egyesület.) még főiskolás
koromban kerültem kapcsolatba, egy Szeged mellett lévő tanyán vezettem Lánykört.
1946-47-ben Zala megyében egy Hagyárosbörönd nevű falucskában foglalkoztam a
nagyobbacska falusi lányokkal. Tagja voltam Egerszegen a ferencrendi plébánián
a harmadrendnek* (* A ferences
szerzetesek világi rendje, tagjai a ferencesek szellemében, azok irányítása
alatt élnek.), és ugyanitt vezettem a cselédlányok Szent Zita Egyesületének
vasárnapi foglalkozásait. Az Országos Mária Napok* (* 1947. aug. 15-én Mindszenty bíboros 1947-48-ra országos
programsorozattal Mária-évet hirdetett. Ennek keretében került sor 1948. szept.
7-8-án a zalaegerszegi Mária Kongresszusra, melynek lebonyolítását a kommunista
párt minden módon igyekezett akadályozni.) zalaegerszegi rendezvényére
szavalókórust írtam a Boldog Margit Leánykongregáció részére a névadó szent
életéről. Ezt elő is adtuk az ünnepségsorozat keretében a ferencesek
templomában. Én még hittem és reméltem a vallásszabadságban, és nem akartam
meggyőződésem ellenére egészen visszahúzódni. De bizalmamban csalódnom kellett.
Lelkileg
nagyon nehéz érzésekkel érkeztem a zárdába, a katolikus lánypolgáriból
államosított általános iskolába. Sajnáltam az elbocsátott apácákat, akik közül
néhányat személyesen ismertem és szerettem, de a tanítás, a gyerekek szeretete
gyógyír volt lelki sebeimre. Az iskola igazgatónőjével kölcsönösen tiszteltük
egymást.
A
zárdában töltött tanévről két jellemző eset jut eszembe, amely azoknak az
éveknek a vallásos emberek és főleg a pedagógusok elleni ellenséges hangulatát
érzékelteti. Egy alkalommal a sportpályáról kísértük vissza a gyerekeket az
iskolába, amikor útközben néhányan besurrantak a cukrászdába fagylaltot
vásárolni. Bosszantott, hogy engedély nélkül kiléptek a sorból (akkoriban ez
helytelen magatartásnak számított!) s csak a pénzes gyerekeknek jutott az
édességből. Megfeddtem őket, mondván, hogy megjegyzem magamnak az engedetlen
tanulók nevét. Erre az utca túloldaláról átkiabált egy asztalos: „Megjegyzi?!
Hogy mer ilyet mondani ezeknek a szegény gyerekeknek! Mi meg majd megjegyezzük
magunknak a Tanárnőt, és gondoskodunk róla, hogy jövőre már nem fog tanítani!”...
Az
államosított Tanítóképző igazgatója Baranyai Sándor, gimnáziumi német tanárom
volt, de ekkor ott tanított Balenegger Henrik, egykori franciatanárom is. Egy
alkalommal átjött hozzám az általános iskolába (a Tanítóképző gyakorlóiskolája
voltunk) egy magyarórámat meghallgatni. A végén azt mondta: „Magduskám! Magából
igazgatót, sőt főigazgatót csinálnánk, csak ne lennének olyan pókhálós nézetei!”
„Pókhálós
nézeteim” miatt újabb és újabb megpróbáltatások vártak rám. 1948 őszén a „demokrácia”
azt kívánta tőlünk, hogy követeljük Mindszenty hercegprímás közéletből való
eltávolítását. Követelésünket egy íven kézjegyünkkel kellett hitelesíteni. Ezt
a papírt – hosszú vívódás után – egy ferences atya tanácsára írtam, aki azzal
vigasztalt, hogy ha a bíborost el akarják távolítani, akkor azt az én aláírásom
nélkül is megteszik. Letartóztatása után* (* 1948. dec. 26-án tartóztatták le a hercegprímást) ismét egy ívet
kellett volna aláírni, melyen Mindszenty példás megbüntetését követeljük. Ezt
már nem írtam alá, azt mondtam, az Ő véréhez ne tapadjon az ujjam. Tudomásom
szerint sokan voltunk, akik ezt megtagadtuk.
1949
őszén – meglepetésemre – visszahelyeztek az Ady utcai általános iskolához. Az
okát máig sem tudom, csak gyanítom, hogy a zárdaiskolai igazgatónőmet is
áthelyezték, ő ragaszkodott hozzám, és vitt magával. Ennek a fordulatnak igen
örültem, visszakerülhettem régi kedves iskolámba. Nagyon jó pedagógusközösség
dolgozott akkor ott, mindannyian régóta ismertük és szerettük egymást. A tanári
kar többségének volt valami „bűne”, ki klerikális reakciós volt, kinek férje,
testvére nyugaton élt, ki katonatiszt volt a Horthy-rendszerben, s ez
összetartott bennünket. Két kolléganőnkkel szemben azonban óvatosabban
viselkedtünk, az egyikük az úttörőcsapatot szervezte, a másikuk férjéről, Bödei
Jánosról* (* Bödei János (1915-1984)
tanító, néprajzkutató. A 40-es évek második felében a szabadművelődési
felügyelőségen dolgozott.) köztudomású volt kommunista elkötelezettsége.
Biztonságban nem érezhettük magunkat, de nem féltünk, mivel a tantestület
többsége hasonló helyzetben volt. Úgy éreztük, ki kell bírni, túl kell élni, s
a megpróbáltatásokat hitünkért, meggyőződésünkért viseljük. Ez erőt adott
mindannyiunknak.
Pedig
az 1949-50-es tanév rossz előjelekkel kezdődött. Október elején megérkezett a
hivatalos rendelkezés, hogy a tantermek faláról le kell venni a feszületet, és
a tanítás előtti imát meg kell szüntetni. Egy kiváló pedagógus kolléganőmnek –
Lábas Erzsébetnek – egyik osztályban első órája volt, és miután a szükséges
tudnivalókat elmondta, annyit mert hozzáfűzni, „Azért a jó Istent ne felejtsétek
el!” Két nap múlva táviratilag elbocsátották, pedig Erdélyből menekült, és két
leányt nevelt.* (* Lábas Erzsébet leányai
voltak a már emlegetett Popescu Magdolna és Mária.)
Október
6-ra, az aradi vértanúk halálának évfordulójára készültünk. Minden iskolában,
ahol tanítottam, rendre engem bíztak meg az iskolai ünnepélyek
megszervezésével. Most is így történt. A műsor összeállításánál úgy igyekeztem,
hogy a mondanivaló nagy írók és költők versein keresztül hangozzék el. Én
beszéltem a gyerekeknek a történelmi eseményekről, az ünnepség befejezéseként
pedig – egy kislánnyal – Ady Endre: Négy-öt magyar összehajol című költeményét
mondattam el. A műsor végén odajött hozzám az igazgatónő, és sajnálkozva azt
kérdezte, hogy lehetett egy ilyen verset szavaltatni. Értetlenkedve
visszakérdeztem, miért, nem ezt gondolhatták, érezhették 1849 őszén? Igen –
válaszolta ő, de most a reakció hangjaként értelmezhetik. Hát én ezzel az
aggyal nem tudtam gondolkodni! Ekkor mondta meg azt is az igazgatónő, hogy egy
rendőrtiszt is jelen volt az ünnepségen.
A
megemlékezés után a gyerekek hazamehettek, mi pedig ott maradtunk az iskolában
a könyvtárat rendezni. A jobboldali jellegű könyveket kellett kiszórnunk. Egyik
kollégám javasolta, hogy vegyünk magukhoz néhány könyvet, vigyük haza, aztán
majd egyszer talán visszahozhatjuk. Így is tettünk. Emlékszem, egy Sík Sándor
és egy Kárpáti* (* Kárpáti Aurél
(1884-1963) színházi szakíró, kritikus) kötetet tettem el, nehogy a tűz
prédája legyen. Eközben kerestek. A tanfelügyelőségi altiszt hozta az üzenetet,
hogy este öt órára menjek be az ÁVH Jókai utcai épületébe.
Rosszat
sejtettem, bár először azt hittem, hogy elbocsátott kolléganőm, Lábas Erzsébet
felől akarnak érdeklődni tőlem. A rendőrségen egy Buchwald nevű tiszt fogadott
és hallgatott ki. Természetesen előkerültek „bűneim”: Amerikában élő nővérem, a
szombathelyi szemináriumban tanuló öcsém, 1945-ös menekülésünkkel kapcsolatban
állítólagos „kémtevékenységem”, klerikális múltam és világnézetem stb. stb.
Majd közölte velem: „Maga nő és entellektüell, sokat tudna segíteni nekünk!”
Arra akart rábeszélni, hogy jelentsek a kollégáimról, a tantestületben folyó
beszélgetésekről. Még a gondolata is elviselhetetlen volt számomra, hogy
azokról az emberekről, akik megbíznak bennem, akárcsak semmitmondó mondatokat
is leírjak. Látva vonakodásomat, csúnyán megfenyegetett, hogy kivisznek a
jugoszláv határra, mintha én át akarnék szökni. Hozzátette, hogy senki sem
tudja majd meg, hogy hová lettem. Ezt a lehetőséget elborzadva hallgattam,
minden vágyam az volt, hogy csak haza jussak. Ezek után – további megfélemlítésül
– erkölcseimet gyalázó mocskos szavak és szitkok közepette letuszkoltak a
pincébe. A kihallgatás végén megígértem a tisztnek, hogy másnap visszamegyek és
választ adok a „kérésére”, közlöm, mit vállalok. Azt gondoltam magamban, hogy
reggel visszamegyek és megmondom, semmiféle jelentést nem írok, inkább lőjenek
agyon, de a családom, a vőlegényem tudni fogja, hogy mi történt velem, s meg
fogják érteni, nem tehettem mást.
Estére
idegileg teljesen kikészültem, másnapra belázasodtam, remegett kezem, lábam,
orvost kellett hívni, aki munkaképtelennek nyilvánított. Az ÁVH-ra nem mentem
vissza, de ettől kezdve rettegés volt az életem, mindig attól féltem, hogy
értem jönnek és elvisznek. Persze ellenőrizték, hogy tényleg beteg vagyok-e;
már másnap észrevettem az ablakunkból, hogy valaki figyeli a házunkat, sőt
meglátogatott egy öreg ember is, akiről köztudomású volt, hogy az ÁVH-nak
dolgozik. Egyedül alig mertem a utcára kimenni.
Néhány
nap múlva be kellett mennem az iskolába, ahol találkoztam egyik kedves
kollégámmal, Farkas Sándorral, aki továbbszolgáló tiszt volt a 2. világháború
idején. Csak annyit mondott nekem: „Magdikám! Láttam a zsebkendőjét az ÁVH-nál!”
Ebből tudtam meg, hogy őt is bevitték. A kihallgatáskor mindent elvettek tőlem,
ami a zsebemben volt, még a zsebkendőmet is. Egy szép kis zsebkendő volt, tarka
széllel. Úgy látszik, bennünket egymáson keresztül akartak ellenőrizni!
Betegségem
és félelmem állandósult. Folyamatos orvosi, majd kórházi kezelésekre volt
szükségem. Kiderült, hogy a pajzsmirigy működésének rendellenessége okozza a
lázas állapotot, a nagy gyengeséget és a gyors lefogyást. Betegállományba
kerülve még Kékestetőre is felküldtek szanatóriumba.
Budapesten,
az egyik leghíresebb ideggyógyintézetben, a Róbert Károly körúti kórházban is
hetekig feküdtem. 1950 tavaszán innen küldtem el zalaegerszegi iskolámba
állásomról való lemondásomat.
1950
nyarán férjhez mentem Klausz Jenő erdőmérnökhöz és az ő áthelyezésével kerültem
Székesfehérvárra.
Ötvenöt
éve élek Székesfehérváron. Nagyon megszerettem. A felejthetetlen szülőföld, ifjúságom
városa, ahova gyakran visszavágyom, ma is Zalaegerszeg. Szeretném elmondani ezt
egy húsz évvel ezelőtt írt versemmel:
Tavaszodik (1975)
Ha elindul a téli hó
és habosan fut a folyó
az alvó füzes újra hajt;
hol apró gyerek lábaim
taposták egykor az avart
utánam üzensz Zala-part!
Te adtál először nekem
gyermekláncfűt a réteden,
adtad pacsirták énekét,
pipitér csillag-szőnyegét,
szarkák csörgését, gerleszót,
havat virágzó nyárfasort.
Ha elindul a téli hó
és habosan fut a folyó
az alvó füzes újra hajt,
bár sok nehéz év állt közénk
és sok kemény fal fogva tart,
indulok feléd Zala-part!
Forrás: „Sívó évek alján” – Történetek az ötvenes évekből –
Zala Megyei Múzeumok Igazgatósága Zalaegerszeg, 2006
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése