2012. márc. 3.

Tornai József: Dunaharaszti (1962)



Ott nőttem én föl a silány
dombok alatt,
ahol burjánzik a csalán
meg a tarack.

Nem ásított rám úrias
család, szoba;
csak komor apám vasutas,
szűk otthona,

s a szomszédoktól savanyú
ítéletek:
hogy vad a Tornai-fiú,
utcagyerek.

Bizony, nem is volt ez a vád
vak-rágalom:
úgy virultam, mint a katáng,
kint, szabadon.

Ha elkapott zivataros
természetem,
verekedtem a gizgazos,
rossz telkeken;

estelente forró-szavas
kalandokat
meséltem a lányoknak az
eresz alatt,

a fiúk közt én voltam a
bandavezér,
mert nem nyílt másban akkora
hiány s szeszély,

mint bennem, aki e határ
kiserdein
álmodtam meg gyönyör-sóvár
törvényeim.

Testem ez az akáctövis-
védte homok
és ilyen lettem belül is:
tüskés, konok

és tűz-beszédű, amilyen
csak az lehet,
akinek ősökről üzen
nád és sziget,

a duna-hullám szívemen
átháborog,
ha indulatom eleven
tüze vagyok,

s ha visszazúdít az idő
Harasztiba,
belémhasít a temető
gyökér-szaga,

a homokbánya megnyílik
lábom alatt
s a fák mellemre szögelik országomat.


(Forrás: „A civódó magyar” – Versek népről, hazáról 26-28. old. – Válogatta és szerkesztette Hegedős Mária – Móra Könyvkiadó 1985.)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése