2019. jan. 16.

Márai Sándor: Igazi (könyvismertetés)



- Egy állomás a felé -

Márai Sándor új regénye elé nyugodtan oda lehetne tenni Valéry elgondolkoztató paradoxonját: „Isten megteremtette a férfit és nem találván őt elég magányosnak, egy nőt adott neki társul, hogy jobban éreztesse vele magányát.” A regény felvet és megoldani igyekszik már problémákat is: a kizárólagos szerelem kérdését, vagyis, hogy van-e olyan lény, aki nekünk, a mi számunkra teremtődött, van-e igazi; az író felveti a polgár, a polgári életforma problémáját is, mely annyira érdekli, hogy a regény hősnőjének ugyanezt a mondatot adja a szájába, mint később, sokkal később a férfinak: a polgárnak egész életén át kell bebizonyítani magát, míg az arisztokrata csak egyszer bizonyítja be magát, amikor megszületik. De ezek csak mellékproblémák, korroláriumai a lényegnek, mely a nő és a férfi elbeszéléséből derült ki.

A regény első részében Marika, ez a kispolgári, szeretetre vágyó, rokonszenves asszony meséli barátnőjének házassága történetét; a második részben pedig a férfi mondja el Peruból hazatért barátjának életét a gyermekkortól kezdve az első házasságon át addig a pontig, amikor második feleségétől, az egykori cselédtől is elválva kissé keserűen, de tudatosan vállalja a magányt, mely így egyedül sokkal elviselhetőbb, mint a szerelemben. Első felesége mellett nem tudott boldogan élni, mert az asszony szeretetre vágyott és szeretetet akart adni, amit az elzárkózott önző férfi nem tudott nyújtani és elfogadni. Már csak azért sem, mert házassága menekülés Áldozó Juditnak, a férfi anyjánál szolgáló cselédnek az emlékétől. De amikor feleségétől elválik és elveszi az egykori cselédlányt, akiből Angliában Huxley-t olvasó nagyúri dáma lett, a magányosság érzése, ahelyett, hogy eltűnnék, fokozódik: a gazdagságba csöppent nő – akiről az első feleség és a férfi elbeszélése után azt hihette az ember, hogy szereti azt, aki magához emelte – kihasználja és meglopja férjét. Az első házasságban émelyítette a feléje áradó szeretet, itt pedig megundorodik a nőtől, aki visszaélt szerelmével és hiszékenységével. S mert végeredményben retteg a magánytól, beletörődik abba a magányba, melyből legalább az áltatás hiányzik.

A regény technikája emlékeztet Marcel Boulanger Rose című regényére és Gide L’école des femmes-jára, melyekben a nő és a férfi ugyanazt az eseményt – egy házasság történetét – meséli el, ki-ki a maga szubjektív megvilágításában. Márainál annyiban módosul ez a technika, hogy amíg a nő elsősorban a maga házasságának a történetét meséli el, a férfi csak intermezzónak érzi első házasságát és azokat a motívumokat világítja meg, amelyekről felesége nem tudhatott: a szülői házban töltött esztendőket, áldozó Judit megjelenését, a kettőjük között kialakuló furcsa szerelmet, mely sokkal erősebb, végzetszerűbb annál, semhogy egy viszony megoldhatná, - majd, csaknem átugorva első házasságának a történetét, ott folytatja, amikor az Angliából visszatért egykori cseléd felhívja telefonon és testi mivoltában is a házaspár közé áll.

Érdekes, elgondolkoztató könyv Márai regénye: egy nyugtalan szellem vallomása a szerelemről, a házasságról, arról a páncélszerű, átlátszó magányról, mely minden embert körülvesz, a polgári életformáról, a szeretetről és az alázatról. A kritika mégis úgy érzi, valami hiányzik ebből a könyvből: valami, amit nem pótolhat a szerző biztos, csaknem hibátlan írásművészete, a részletek lélektani megalapozottsága, a gondolatok gazdag áradása, a drámai feszültség, mely a regény három főhősét körülveszi. Julien Green írja naplójában, hogy valakinek, aki megkérdezte tőle: mi különbözteti meg az igazi írót a mesterembertől, ezt felelte: „Az igazi író hisz abban, amit leír”. Máraival kapcsolatban azt kell mondani, hogy mindannyiszor, amikor valami élményszerűen tör ki belőle, a hatás is teljes: ezért értékes mű a Polgár vallomása vagy a Zendülők, de mihelyt kiagyal valamit, amiben természetszerűleg ő maga sem hisz, könyvének minden pontja sebezhető és az egésznek valami factice-jellege van. Ezért elhibázott regény a Válás Budán vagy a sokak által oly magasra értékelt Vendégjáték Bolzanóban. Közbevetőleg: értsük már meg egyszer, hogy az író nem Isten, tehát nem lehet minden alkotása tökéletes, s főleg: elsősorban az írónak ártunk, ha minden újabb könyvét a legjobbnak kiáltjuk ki. Az ember szinte restelli, hogy ilyen banalitást kell leírnia: elsősorban magának az írónak ártunk, ha pályájának pillanatnyi hullámvölgyében született művét istenítjük s ugyanakkor teljes csődbe visszük a kritikát, melyet a kommersz-szellem amúgy is elsorvasztani törekszik.

Az Igazi távolról sem tökéletes alkotás. Ha valami nem belső élményről fakad, vagyis az író nem hisz maradéktalanul abban, amit leír, alakjai sohasem élnek önálló életet, bábuk maradnak, melyekkel azt csinál, amit pillanatnyi szeszélye tanácsol. Áldozó Judit alakjára gondolok. A regény első részében úgy jelenik meg, mint aki proletár származása ellenére („proli nő”, mondja róla vallomásában a férfi) fensőbbrendű lény, olyannyira, hogy a gazdag, igényes és polgári tradíciókban élő huszonnyolc éves fiatalember belészeret; de a cseléd is az emberbe lesz szerelmes s nem a számára elérhetetlennek tetsző nagypolgári fényes életbe. Az első feleség elbeszéléséből s főleg a férfi vallomásának első részéből (a találkozás, a karácsonydélutáni beszélgetés) egy kissé valószínűtlen, de nem elképzelhetetlen lény bontakozik ki, aki a femme fatale szerepére hivatott a férfi életében. Az olvasó – ez a naiv, de következetes lény – azt várja, hogy az Angliából visszatért Áldozó Juditban, aki ott is cselédként élt, ugyanazt a lényt fogja viszontlátni; ehelyett egy tökéletes dáma jelenik meg, aki Huxleyt olvas, úgy eszik, mint egy hercegnő és a legközönségesebb módon meglopja a férfit, aki elvette. Semmi kétség, ez a teljesen megokolatlan és érthetetlen törés nem következik be, ha az író hisz alakjában és engedi, hogy Áldozó Judit az legyen, aki fogamzásának első pillanatában volt.

Ha egy bábú mozog az élő alakok között, akik – mint Márai regényében – elsősorban tőle függnek, az a veszély fenyeget, hogy ők maguk is utánozzák a bábú élettelen rángatódzásait és hasonlóak lesznek hozzá. Az Igazi első asszonya mégis élő alak marad, mert nem érinti Áldozó Judit váratlan metamorfózisa; és élő alak marad a férfi is, aki sokkal erősebb, belülről jövő karakter, semhogy bárki is változtathatna valamit rajta. Így, végeredményben, a játékos, paradoxonokat szerető Márai alulmaradt abban a birkózásban, melyet a benne élő igazi alkotóval folytatott, de regénye magán viseli a vesztes kezének nyomait is: karcolásokat és kis foltokat. Ha majd sikerül alkotás közben teljesen távol tartani magától azt a lényt, aki szereti a pointe-re alapított szellemességeket, a „máraias” szavakat, a könnyű megoldásokat – és előbb-utóbb ennek sikerülnie kell -, az eredmény nem a „legjobb regény” vagy a „chef-d’oeuvre” lesz, hanem egyszerűen, csendesen a mű, melyet sokan türelmetlenül várnak tőle.

Just Béla

Forrás: Vigilia VIII. évf. 1942. január

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése