2019. jan. 16.

Lovass Gyula: Babits Mihály (Egy költő belső drámája)




Az első Babits kötetből a sok hangpróba és kísérlet közül is azonnal kitetszik a lélek két jellegzetes vezérszólama: a Soha-meg-nem-elégedés és a Világa-nem-a-nap-vala tétele.

A modern költőt az abszolutum keresésével és az élet teljessége utáni vággyal szoktuk jellemezni. Babits is a mindenséget kívánja versbe tenni. Az Éhszomj meg éppen nem kevesebbet akar, mint felfalni az egész világot. De milyen lágy dallamokban készül erre s milyen nemesen temperált versben! Az igazi éhség vadsága hiányzik. És vajon a mindenségre vágyik-e igazán, ki Irisztől sok új és régi képet kér, szóval teljes enmagát? Babits abszolutuma az artisztikus, forrongó belső élet. Ezért hiszi: nincs rajtam kívül  semmi. Külső, erős életet nem él, nincs benne testi, magát cselekvésben kiélő, lobogó életvágy, legfeljebb élményekre vágyik. Távoli, artisztikus, kissé irreális élményekre.

Nem éli az életet, csak szemléli. (A magyarság jellemképében is a szemlélődő realizmust hangsúlyozza.) mennyi a csak kép (látszólag) a korai Babits versekben: Csendéletek, Mozgófénykép, Paysages intimes, Illusztrációk mindenféle könyvekhez… Az Édes az otthon négy évszak világításában mutatja be ugyanazt a tájat, mintha Monet kísérletét ismételné. A Babits „képek” valóban hasonlítanak a plein-air csendéletekre. A két első kötetben még igen gyakori az olyan vers, mely a magából kivetített világ látványát impresszionista módon élvezi. A két Irisz himnusz a Chantecler naphimnuszához hasonlóan egyenesen a nap gazdagító, színgyújtó varázslatát kéri. Egy másik híres vers meg az ijedelem szívdobogós ütemében sírja el, hogy a világ fekete, hogy a fekete az anyag rejtett lelke. Ezt a szörnyű fekete világot Babits a nap varázsához hasonló átlégiesítéssel emeli verssé. A fények és hangulatok villódznak, a templom röpül, de a tárgy elveszti életszerűségét, legkonkrétabb képeit is irreálissá tágítja a fantasztikum:

… nagy keresztes csőrét
légbe fúrta hirtelen,
érctetője tollrafoszlott
s meglebbent a barna szárny…

Igazi, mindenki számára egyformán természetes valóság-e a Babits kifejezte „valóság”? Nem. A Paysages intimes-ben az intimen van a hangsúly. Nem a tárgy a lényeg, hanem a lelkivilág kifejezése. Ezt jelenti a de még magamnál tovább nem jutottam. Az ilyen magára zárult lélek nem is juthat el a világig, az objektív tárgyi valószerűségig. Vannak különös színei, ritka illatai, rafinált ízei, de nincs meg a valóság primér szemlélete, reális íze. Látásmódja intellektuálisan oldja fel a valót, szételemzi, az egész és a cselekvés elvész, mert csak a hangulatot akarja megragadni, mint néha az emlékezés. A valóság egyébként is gyakran emlékezteti valamire, a természet a természetfölöttire (Mindenek szerelme), az elemi lét a másodlagos létezőre, kultúrproduktumra. Szüntelenül kultúremlékek rajzzák körül. Klasszikus álmok az én lelkem bús álmai…

Mit keres a görögségben és a távoli múlt emlékeiben? Artisztikus magatartást („A költészet tulajdonképpen attitüd” – írta egyszer), és menekülést a sivár, nem érdekes valótól egy vágyai képére teremtett múlt felé. A görögségben a szép pózok alkalmát keresi, az ideálistán hősi életvitelt, a kalandos lélektani helyzeteket, melyek azzal, hogy drámai erejű elhatározó pillanatot foglalnak képbe, kárpótolják a cselekvés elmaradásáért: „Mint egy Isten vágynék én is vészes partra elsőt lépve halni meg..” (Protesilaos; Violághistória.) Meglepő a képessége az ilyen lírai átélésre. A későbbi Babits is szívesen él ilyenféle eszközökkel, csak az álöltözetül használt szerep lesz groteszkebb (Az elbocsátott vad). Az életfélelem és a közvetlen élménykifejezéstől való félelem egy neme ez, mintha csak egy közismert lelki helyzet, csak az ilyen eltávolítás szabadíthatná fel érzelmi életét. Keresi a burkolást, mennél komplikáltabb lélektani helyzetbe öltözetik, annál inkább érdekli a feladat, hogy rejtve fejezze ki magát; elzárja a szívét, hogy csak rokona nyithassa.

Rejtezése többnyire szecesszionér ízlésű. Hegeso sírjának márványalakja méla és halovány, kész Beardsley illusztráció. A Wilde fordítások, az újjáköltött Charmides vagy az Örök dolgok közé legyen hired beszőtt Egyiptoma is rejtőzést, a szecesszionér pompa élvezetében a valótól, az éelttől az esztétikai szép, a művészközpontiság felé való eltávolodását mutatja. Első szerelmes versei (O liric love; Belovéd, o Belovéd) a vér és az ösztönélet felszabadításának korában filozófiával eltávolított játékot vagy paradoxra törekvő szemléletet tükröznek, nem pedig közvetlen érzést, vagy adyas végzet-élményt.

Az első Babits-kötetek nagy változatossága a kalandos intellektualizáló hajlam újságján, önélvezésén, a belső világ nyugtalanságán kívül egy nyilvánuló különbözési vágyból is származik. Babits szívesen hangsúlyozza más voltát. A másságnak és a különbözőségnek végső mértéke azonban mégis a megszokott lelki tartalom és a művészietlen, lelkétől idegen külvilág, még akkor is, ha csak a vele ellentétes alkatú költőkben érzékeli. De Babits amúgy sem tudna egészen elszakadni a külvilágtól. Komjáthy fanatikus elzárkózása, melyet a rokonlélek készségével elemez, mégsem lehet egészen az övé. Babits „truccol” a világgal: otthagyja, de visszakacsingat rá. Alapjában megtagadja, mert érzi, hogy ő nem arra van alkotva. „Nem tudok kavarogni és nagyra menni… az emberek festett célja puszta semmi, a nagy dicsőség álmai hiúk.” Nincs evilági cél, azért van annyi spleen-vers. Aki nem tud élni, azt hiszi, nem is érdemes élni. Aki nem él, azzal igazolja magát, hogy az „élet tiszta nem lehet soha.” A külső cselekvés legfeljebb az emlékezésben tisztulhat meg: „a boldogságnak kék virága csak nyomainkon fakad”. Ám a lélek álmainak alapja mégis a világ, mégis a való élet. Protesilaos is élt, Hephaisztosz is, Bólyai is. És élt, mégpedig erősen ama gróf Lisztius László. A belső életet élőt is csábítja néha a külső élet, a cselekvés. Ha a külső élet értelmetlen, néha – ihlet fogytán -, a belső élet is értelmetlennek tetszik. Az álom nem melegít, az artisztikum hideg, az attitüdök végelemzésben embertelenek, mint a klasszikus álmok istennője – a művészet szimbóluma – ki mozdulatlan nyugalommal nézi az ember koldus-áldozatját.

A külvilág utáni vágy és a külsődleges életre való alkalmatlanság fölismerése adja a korai Babits-versek hasonlíthatatlan, izgatott, reménytelen ízét. Érdekes és ritka látvány, hogy egy költő ennyire lássa típusát és sorsát: Próbáltam élni léha gúnyban” (külső élet)… „és próbáltam élni magamban” (belső élet)… „egy sem volt élet…” „Én is csak, én is félig éltem” – panaszolja egy korai vers, korai az Anyám nevére is, melyben tán legszebben sejti meg saját lélekalkatát:

… az, aki nem élt,
nem nyúlt az eléberakotthoz,
jöhetetleneket remélt.
Világa nem a nap vala,
csak a kölcsönfényű hold…

A Modern vázlat majdnem szó szerint ismétli ezt: „Egy furcsa vidéken élek, … amelynek a hold napja, … amelynek élete álom…”

Nem élni, vágyni az élet után és tudni, hogy nem él, ami ebből következik, aligha nevezhetnénk másnak, mint fogyatékossági érzésnek. Babitsot túlzott érzékenység és erős gátlások kísérik életén át. Egy részüket, ifjúsága rajzán át, esetleges tudatos túlzásai és tárgyiasítása ellenére – a Halálfiai-ban is fölismerhetjük. A baráttalan bolondról szóló közismert vers, s az öregkornak néhány, a barátok elvesztését panaszló strófája is egyfajta kisebbségi érzetről tesz tanúságot. E kisebbségi érzés erősödését, sőt tán hajlamainak bizonyos fokú fékezését kellett jelentse Babits számára Ady-val való kapcsolata is.

Ki mellé csúful emlegettek,
kinek nem tudtam lenni társa…

És a félreállás visszavont bejelentése arról beszél, hogy Babits nyomasztónak érezte Ady közelségét. Adynak egyfelől győznie kellett, - írta ugyanaz a vers. Győzött is. De vannak azért pontok, hol az Ady-műnek is vannak fogyatkozásai. Babits részéről természetes és egészséges kompenzáció, hogy ezeket a fogyatkozásokat fölismeri, hogy kétségei vannak az iránt a költészet iránt, melynek nem takart seb kell, inkább festett vérzés. Aranyt és Petőfit állítva párhuzamba, Babits Adyval, a tűzzel szemben a művészet, vagyis Arany és Gyulai oldalán hiszi magát, a művészeti hagyomány erejével támogatja saját önbecsülését. Anélkül, hogy veszedelmes vitákba bonyolódnánk, aligha hisszük, hogy Babitsnak Ady iránti állásfoglalásába az introvertált lélek belső érzékenysége, bizonytalanságérzete bele ne játszott volna. Hogy Adynak is voltak kisebbségi érzetei, szintén aligha tagadható, de ezúttal nem érdekel bennünket. Bizonyos tekintetben talán Ady hatásának és Babits különbözési vágyának tulajdoníthatnánk azt is, hogy a világháborúig Babitsnak még olyan értelemben sincsenek politikai versei, amennyire például a Fortissimó-nak vannak „politikai” felhangjai. Pedig egyfajta „politikus”, komolyabb életszemléletet, férficélokat vállaló líra nélkül az impresszionista jellegű benyomásélvezés, a játékosság és az unalom elvágyódása nem találja meg belső egyensúlyát. Az első két kötet világa így hasonlít arra a meddően esztétikai kultúrára, melyről egy kortárs, Lukács György élesen látó és elítélő tanulmányt írt.


A lírai érzékenység fejlődése nyit Babits költészetében új területeket. A Recitativ Intermezzó ciklusa, mely e kötet leginkább kép-verseit tartalmazza már lényegesen nyíltabb lírát hoz, mint az előző kötetek parnasszien-ízű versei. Maga a Recitativ pedig fölismeri a túlzott intellektualitás veszélyét. Úgy érzi, hogy a zene primérebb közlésmódjára lenne szüksége, hogy a gondolat salakja szent italának ízét el ne búsítsa.

A háború élménye hozza meg az az érzést, mely a lélek humanista tartalmát is feltárja, azt az érzést, mely közvetlen kapcsolatba hozza a külvilággal. A Fiatal katona és a Húsvét előtt kezdi, az Újesztendő, a Fortissimo és a két Zsoltár jelzi a változást. Eddig minden-mindegy rímeket daloltunk, most halljátok a jó éneket! Az igazi lelki megrázkódtatást aztán a forradalom és az azt követő üldöztetés hozza. A megalázásban s azután a nagy tanulság után, amit a Forradalom adott, a költőben megrendült a sziget, lelkének szigete. Amit átélt, az aggodalmak és a nemzettel közös szenvedés, elsősorban a múltat tette kérdésessé: Mit érdekel engem a szín, a lombok sugara, görög romok, mit segít rajtam az idegen szépség? Danaida lányok, mit érdekel engemet ez már? Ha a magába zárult lelket külső csapás éri, a visszahatás belső lesz, a lelkiismeret kezd működni.

Mit álmodhattam? iszonyúat,
hogy testem ily kimerült maradt.
És mit élhettem, rettenetet,
hogy abból ily álom született…

A Magyar költő kilencszáztizenkilencben is legalább annyira igyekszik maga, mint ellenfelei meggyőzésére. Babits most bűnösnek érzi álmait (artisztikus fantáziavilágát), a vers technikai szépségei is értelmetlennek tűnnek (egyszerű megint a versem…) a rá nehezedő nyomás és szörnyűség hiúnak tünteti fel minden érdeklődését, bűnösnek az életét (esztelen volt az én életem is…) hogy léha, összeomló álmot szült csak. Hogy a lélek tartalma pusztító is lehet, a Gólyakalifa írója már tudta, de még eddig nem alkalmazta önmagára. Most ez következik. Sátori Elemér két élete pedig az eddigi és az ezutáni Babitsot példázza. Ha az előző korszak a lelki tartalom, a belső világ kivetítése és élvezése volt, most elkövetkezett a befelé élő lélek belső összeomlása. Eddig legalább magában hitt, most a belső világ is egyszerre ijesztő és bűnös lesz. Csak a bűnös teste vagy. Ez az igazi változás és ez ott van már a Nyugtalanság völgye egyik versvégződésében, a szörnyű fölkiáltásban:

… ó, lelkem iszonyú férgei…

A külső világ támadása és a belső világ megromlása után a lélek ereje, önvédelmi ösztöne új belső világot igyekszik kiépíteni.

Aki úgy érzi, hogy egy iszonyú szájba, az élettelen végzet fogai közé került, csak úgy fékezheti szorongó aggodalmát, csak úgy mentheti meg magát, ha a végzet mögött felfedezi az Istent. Isten léte feloldhatja a világ gyilkos véletlenét, megszüntetheti az élet értelmetlenségét. Istenen át a lelkiismeret kínjának is jó értelme van, az is a lélek erősítésére szolgál. Ezért sír a Pesti éj a lélek öblítő vize után, ezért vallja diadalnak a szenvedést a Pszichoanalisis Christiana: Ki farag valaha bennünket egészre, ha nincs kemény vésőnk, hogy magunkat vésne?... A lelkiismeret vésői faraghatják csak az emberi lelket Isten szándéka szerint valóra. A lélek kínja így lehet erővé. A bűntudat, a testi fájás, a világban uralkodó gonoszság mind Isten eszköze: ördög, eb, vágy, bűn, riadó szimat, ilyen falka visz Isten felé. Hát fájj csak szent Fájás, szigorú tanító, vezess pálcáddal magasabb erkölcsbe! A befelé fordult lélek Istenen át így magához tudja ölelni a külvilágot is. A kis föld harcának rettentő vízióját is feloldja Isten léte a „talán mégsem lesz” reménységébe.

A munka és a művészet a belső élet számára menekülés, a külső világ szempontjából felmentés és igazolás. Munkában Babits olyat teljesít, művészetben olyan magasságokra és, melyre vádolói nem lennének képesek. Dante fordítása, az Amor Sanctus Istenbe kapcsolódó világukkal, az Európai irodalom története a nemzeti kultúrába való kapcsolódásával s a maga költői felfogásának öntudatlan igazolásával mindenképpen olyan művet és olyan teljesítményt jelentenek, melyre joggal lehet büszke, s amely feloldhat valamit lelke kétségeiből. Bírálatokat, tanulmányokat ír, az irodalom jobb részét ő irányítja, fiatalokat nevel, a humanista szellemű művészet vezére lesz és nemzetének tanítója. De valóban széleskörű tevékenységében is mindig megőriz valamilyen elzárkózottságot, a szellemi ember eltávolodását. Felül áll a politikán. Ellenszenvei és fenntartásai sem politikaiak, a lélek önvédelme, alkatának a másfajta alkattal való szembenállása vezeti. Az unalmas-egy-való világ helyett most szörnyűnek látja a világot: a jobb az, aki elmarad korától.

Ez a korszak folytonos küzdés, látszólagos állóharc. Előrefutós, meg visszatérős lelkem, drága kis ebecském… Néha úgy tetszik, mintha sikerülne új, megnyugtató belső világot építeni ki a művészet és az örök emberiesség nemességében. Néha reméli, hogy lelkében, az álmok kusza erdejében egyszer simára gomolyul minden, ami zilált és dőre. De hihet-e egészen az emberiességben, akit az Elza pilóta örök harcának látomása kísért? Nem lenne-e jobb szökevénnyé lenni, barlangba húzódni? A sziget nem elég magas. A külvilág felé tekintő munka megnyugtat és igazol. De néha a lélek egyedül fontos belső életét fojtogatja. Mennyi a kísértése a restségnek! Személyét támadások érik. Nem értelmetlen-e, hogy mégis dolgozik? A lélek áhítozhat a nyugalomra, de mégis szólnia kell, ha belső igazságainak ellene mond a világ. A „nem”-nek is hangzani kell (Vers az apostolokról), ha már egyszer tudomást vett a lelkiismeretről, ha vállalta az istenes világot. Aztán a fiatalkor emlékei is túlságosan édesek, amint fogy-fogy a jövendő, egyre-egyre drágább lesz a mult. Néha megtagadja régi szomjúságát. A régi cukros dalokat nem is lehet ismételni, valami megváltozott közben, a szenvedés másfajta nyelvre szoktatta: idült szikládból kénköves pokolvíz bökken ki. („Vén cigány.”) A szenvedés otthagyta lelkén nyomait. A lélek alapjellege azért ugyanaz maradt. Csakhogy, amint egyszer idegesen érzékeny volt az artisztikumra, most egyre érzékenyebb lesz a lelkiismeretre. Már a céltalan szépség láttára is bűntudatot érez (A gonosz hortenziák), s paplana virágai a szociális lelkiismeretet keltegetik benne. Néha az egész világ, környező világa is késeket fenő, gyerekes Afrika lesz és minden strófa végén ott reked a halál. Máskor meg, mint az Önéletrajzban, a régi versek pompának és útmutatónak szánt csillagát csak egy jobb kor reményében rejti el. Az Adventi köd pedig ismét csak könnyű rímekben, friss zengzetekben látja lelke egyetlen vigaszát. A befelé fordult lélek görcsösen ragaszkodik önmagához, nem űzheti ki lelkéből legigazibb sajátságát, a nyugtalanságot, nem zárkózhat el már a világ benyomásai elől; egyre érzékenyebb minden kívülről jövő rosszra s ezért bele sem merülhet, közösséget sem találhat vele: lekötve, mégis számkivetve: ez a második korszak mérlege.

És mégsem állóharc ez.

A szenvedések, a test és lélek megpróbáltatása, a közelgő halál élménye mélyebben, közvetlenebben, lírailag teljesebben fordítják lelkét a valóság felé. Bensőségesebb, vívódóbb versek születnek, melyekhez képest a fiatalkori költészet felelőtlennek s az egyszerű élettől eltávolodottnak tetszik. Szokott tudatosságával ezt Babits is észreveszi:

… ki vitt el a tarka mezők
mézeitől…
ki ültetett könyvtárba engem…
… mennyi rongyot raktam magamra…

Az utolsó Babits-versekben valóban a lélek vetkezi le fátylait, szórja el díszítő rongyait. Ezt a meztelenebb költészetet, a rekedtebb, fájóbb, de mélyebb zengést először tán szerelmi verseiben érezzük. A Keserédes vagy a Ketten, messze az ég alatt már nemcsak zárkózott és intellektualizált lelkét, hanem súlyos és fojtogató érzést fejeznek ki. A Verses napló pillangós természetközelsége vezet aztán közelebb a bensőbb és forróbb hanghoz, mely az Elbocsátott vad-ban, az Intelem a vezeklésre, meg a Balázsolás soraiban éri el a legtisztább teltségét.

A lélek alkatáról a Jónás könyve hagyta ránk az utolsó s tán legteljesebb vallomást. Az írástudó többre becsüli a lélekmagányát a prófétai küldetésnél. Hiába rendeltetett arra, hogy az igazságot hirdesse, szeretne megszökni feladata elől. Tudja, mily nehéz tanítani, nincsenek illúziói, tudja milyenek az emberek és milyen a világ. A szerencsétlenségként rászakadó szenvedés érteti meg vele, hogy mégis teljesítenie kell a magas parancsot. Ha tanítása közben gúnyolják, azt a legszentebb eszmék, az Isten kigúnyolásának tekinti. És hogy munkája minden látszat ellenére mégsem értelmetlen, csak Isten mondhatja meg neki, csak az Istenbe vetett hit mentheti meg attól, hogy semminek érezze magát, még postánál és nyomnál is kevesebbnek. Csak az ilyen magába zárult, mindvégig kétségek közt élő, belső nyugalmát állandó akarat-megfeszítéssel fönntartó, bizonytalanságérzetekkel küzdő tragikus lélek imádkozhat gátakért, boldogító, felsőbb megkötésért. És ezért, épen imavoltánál fogva tragikus záróakkordja Babits művészetének, lelki drámájának a Jónás imája… egy költőóriás imádkozik itt az igazi megnyugvásért.

Azóta megadta neki, az annyit szenvedettnek, ezt is Istene.

Forrás: Vigilia VIII. évf. 1942. január

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése