2019. jan. 16.

Aradi Zsolt: Állomás




Nem értette, hogy miért vártak ezen az állomáson, miért nem mentek be a városba, hiszen ide akartak eljutni? A csomagokat lerakták a váróteremben és leültek. Esteledni kezdett s a pályaudvar rövidesen elnéptelenedett, olyan volt ez, mintha valahol a világűrben álltak volna meg hirtelen, mert a hosszú utazás, a rázás és a sok új élmény elmosta benne a régi, megszokott város s az otthon képét és kilúgozta a lélekből a bizalom nyugodtságát és melegségét. Az új otthon még csak ismeretlen, bizonytalan remegésben jelentkezett. Az új város még nem tárta fel magát s az állomás épp úgy lehetett volna ötezer kilométerre innen, mint egy kilométerre a régitől.

Eleinte még kongtak, csengtek a jelzőharangok, aztán az is elhallgatott. A pályaudvar lámpáit is eloltották s ők még mindig ott ültek a váróteremben.

A szülők között nyugtalan, feszült, izgatott beszélgetés folyt. Eleinte nem is értette miről vitáznak, de mind erősebb lett benne a vágy: hazamenni, valahova hazamenni. Őszi nedves szelek kezdték rángatni a nehéz üvegajtót s amikor a vonatból kiszálltak, egy-két csepp le is esett. Ez a szél még titokzatosabbá, még bizonytalanabbá tette a várakozást a sínek mellett.

Vajon miért itt, a levegőben állnak? Az egyetlen megnyugtató, a mama is mintha eltávozott volna tőle. Hiába fogta a kezét, hiába simogatta, mégsem volt itt. A vitában kigyúlt az arca s aztán, ami még furcsább lett: hirtelen nagy könnycseppek folytak végig a szája mellett. Zokogása beleveszett a hideg, fehérre meszelt váróterem részvétlenségébe. A férfit, apját mintha ezek a könnyek még csak jobban ingerelték volna. Gúnynak, kijátszásnak, végső fegyvernek nevezte a sírást. A gyermek most már értett valamit a vitából. A férfit semmi sem hatotta meg, annyira meg volt győződve a saját igazságáról. Minden váróteremben van tükör; itt is volt, a férfi megnézte magát, aztán tovább folytatta, kimértebb, lassúbb hangon, de ennek zengése épp olyan hidegen vészes volt, mint a tükör fénye s egy-két elharapott mondata rosszat sejtetett. A lámpa sárga kévét sugárzott s ez még kínosabbá tette a hangulatot.

Nyilvánvaló, gondolta, hogy valami félreértés volt közöttük. Mintha iszonyat szállta volna meg a várótermet, az egész állomást s nem engedi, hogy a két jó ember mosolyogjon egymásra. Megrettenve ült az egyik kofferen s ijedtében, először rángatni kezdte a mama szoknyáját. Aztán meg azt kívánta, bárcsak nyitna be valaki, hogy véget vessen ennek a vitának. Hirtelen olybá tűnt előtte, mintha már évek óta tartana és nem akarna soha vége lenni. Kiesett az időből és a térből és lassan, öntudatlanul a kiélesedő hangok és növekvő könnyek mögül megérzett valamit, amit még nem tudott kimondani.

Ez az ismeretlen állomás, a szűk és mégis irtózatosan dagadó, nyomasztó váróterem olyan félelmet és nyugtalanságot ismertetett meg vele, mint amilyenben eddig még nem volt része. Félt eddig valamitől? Csak a sötétben félt attól a rémtől, a világító vörös arctól, amely a gonosz dajka meséje nyomán benne élt. De félt néha máskor is. Ha a mama elmaradt és kissé későbben jött haza, mint ahogy megígérte. Ilyenkor a legrosszabbra gondolt, azonnal kétségbe esett, nem hitte, hogy valaha is visszajöjjön többé. Ilyenkor órák hosszat lesett ki az ablakon, s figyelte kapu alatt koppanó lépéseket. Irtózatos várakozások percei voltak ezek, amíg csak meg nem érezte az ismerős gyors koppanásokat.

A várótermi jelenet azonban más izgalmat öntött beléje. Lehet, hogy mindenkinél eljön az a pillanat, amikor először érzi magát a gyermek harmadik személynek, amikor tulajdonképpen róla és miatta folyik a szó és mégis felesleges. Mélyről jövő indulatoknak kell összegyűlniök, véletleneknek vagy inkább a sorstól parancsolt eseményeknek kell találkozniok, hogy a gyermek néhány pillanatra elválassza magát és kigyúljon benne az öntudat, amely egyforma gyermekben, felnőttben és aggastyánban. A léleknek, az emberi személyiségnek felgyulladása ez, fellázadás ellenségei az izgalom, a vita, a veszekedés ellen. A gyermek ki akarja erőszakolni a tiszteletet önmagától, amellyel a családnak tartozik. Érzi, hogy remegni kezdenek azok a láthatatlan szálak, amelyek szülőihez kötik: fél, hogy valamelyik el is talál szakadni.

A vita nőtt, most már a valóságban is szinte a végtelenbe nyúlt. Kérdés és felelet váltakozott s a csomagok, kofferek, a nagy kosár, ott álltak, ismeretlen utakra készen. A gyermek torkát elszorította a félelem, a fájdalom és a düh, a lélek felgyúlt benne, cselekedni akart, mert helyre kell állítani az egyensúlyt. Ha nem merülne fel benne most ez a gondolat, talán meg kellene tébolyodnia, hiszen olyan zavaros mindez. A megérkezés helyett váróterem és érthetetlen feszültség.

A gyermekben ismeretlenek az erők. Felnőttek sokszor keresik, egy-egy mondása, szava után, hogy „kitől hallhatta”. Ilyenkor elfelejtik, hogy a lélek, akit teremtettek, önálló és független. Vannak emberek, akik életükben csak egyszer szabadulnak fel. Vannak olyanok, akiket valamilyen nyomás, nevelés, megszokás s nagy szülői egyéniségek hosszú ideig elnyomva tartanak, de a mélyben, amelyet az ember még önmagánál sem ismer, az öntudat függetlenül éli a maga világát. Sokan rémülten borulnak le az Isten hatalma, az Isten vagy a sors előtt, amikor egy pillanatra meglátják, hogy mi lakozik bennük. A gyermekben nem is keresik a titkokat, félembernek tartják. S mintha tükröt, valódi egyéniségüket visszatükrözőt állítanak eléjük, olyan számukra, ha a gyermek néha kitárul. Sokan csak a rövid nadrágot, a finom szájat és orrot, a feszes fehér húst látják, egy darab mozgó-önmagukat, akiben azt hiszik, saját akaratuk él csupán s íme, a másik ember, a harmadik személy, megszületik. Ilyenkor lesz valósággá, nem akkor, amikor embernek formált húsdarabként a világra jön. A vért, inakat, ereket az emberek úgy gondolják, jobban ismerik. A meglepetés iszonyatával veszik észre, életük egyik pillanatában, hogy a hús és a vér nem is valóság, csak kísérő forma, amelyről azt hitték, hogy lényeg.

Ez volt az a megrettenés, amely akkor abban a pillanatban a várótermi vitát megszakította. A gyermek, aki eddig úgy ült az egyik kofferen, mintha maga is csomagolt volna – persze olyan, amelyre sokkal inkább vigyázni kell, mint a többire -, mozogni kezdett. Felállt és szemeit fájdalmasan emelte fel a vitatkozókra. De ezt még elfogadták volna, azt hitték, hogy éhes, türelmetlen vagy emésztése elérkezett már ahhoz az órához, amikor meg kell könnyebbülnie. Mindez magától értetődő, mindez természetes, mindennap így volt. Ez a valóság…

A gyermek azonban most furcsán közeledik. Nem is sejtik, hogy mire készül. Még mielőtt eszükbe jutna, hogy megkérdezzék, mi a baja, a harmadik személy már megszületett. Ott térdel a váróterem olajos padlóján, két kezét könyörgően összeteszi, majd átfogja két karjával a vitatkozók lábát s úgy kéri, hagyják abba. Nem éhes, nem sír, nem fáj semmije, nem akar játszani, nem érdekli az állomás. Erre a néhány pillanatra elvált, eltávolodott mindkettőjüktől, a lélek öntudata hirtelen fellobbant.

Ha valaki akkor benézett volna, fejcsóválva láthatta volna ezt a különös jelenetet. Néhány másodpercig tartott csupán három ember találkozása. De nem nézett be senki. És ők sem gondoltak rá, hiszen érezték, hogy állnak valahol, időben és térben.

Ilyen tiszták és mélyek lehetnek a halált megelőző másodpercek. Érthető, hogy aki felnőtt korában találkozik velük, ezekkel a percekkel, nem szeret betekinteni a mélybe.

Az asszony magához ölelte a gyermeket és azt mondta: fáradt.

A másik idegesen fejtette le lábáról a gyermek átkaroló kezét, mikor már szabad volt, toppanva feléje rúgott: „Színház” – mondotta.

A gyermek öntudatának nyílásai ekkor azonban bezáródtak már, a feszültség feloldódott benne is, fáradt tagjai ólomsúllyal húzták le a földre s a szabadító könnyek végigperegtek az ő arcán is. Karját és lábát is érték ezek a könnyek, szinte fürdött bennük, s akkor este tízet ütött az óra.

Forrás: Vigilia VIII. évf. 1942. február

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése