2019. dec. 8.

Szántó György (1893-1961): Messiások (könyvismertetés)




„Mindig a téma talált rám és nem én a témára”, vallja a regény szerzője. Baráti biztatásra megkapván a témát, az író magába éli a XVII. század három zsidó nagyságának: a misztikusnak, a forradalmárnak és a filozófusnak küzdelmekkel terhes és költőileg színezett pályafutását.

*

Manassse ben Izrael a harmincéves háború idején amsterdami nyomdász, rabbi és tudós könyvek híres szerzője volt. Hitte és várta a zsidóság megjósolt és immáron közeledő megváltási évét és világuralmát. Szívós kitartással kopogtatott Anglia bezárt kapuján, hogy végre ez is felnyíljék a galut hányattatásait szenvedő zsidóság előtt. Öregedő szíve lángra lobbant a hozzá kitüntetően kegyes Krisztina svéd királynő ellenállhatatlan szőkesége iránt, mély barátság fűzte a festők fejedelméhez, Rembrandthoz, aki a zsidó negyedben ütötte fel tanyáját s megjelenhetett Cromwell színe előtt.

Amíg Manasse ben Izrael gáncsvetések és hódolások közepette Nyugaton szőtte messiás álmait, addig Sabbatai Cevi Keleten kergette a világmegváltás ábrándját. Viharos botrányok és ujjongó ünneplések között nagy tömeg nyüzsögte körül, amelyben éppen úgy voltak komoly talmudisták, mint eszelős csavargók. Szónoki erejének rejtélyes varázslatossága híveinek lelkesedését szinte őrjöngő imádattá fokozta. A Págusz-hegy tetején – a sófár megfújása közben - kihirdették a huszonhat tartományra felosztott földgömb uralkodóinak névsorát. („Az ozmán birodalom Sabbatai Cevié!”) A zsidó világuralom megalapozása céljából nagy karavánnal fölkerekedve, Konstantinápolyba jutott, ahol a török hatalmasságok börtönbe vetették. A vértanúság elől a mohamedán hit fölvételével menekült meg, de turbánja belsejébe „Jave” nevét írta.

Manasse ben Izrael csiszoltgyémánt-eszű tanítványa volt Baruch (Benedectinus) Spinoza, aki szüleivel Spanyolországból vándorolt Hollandiába. A talmud és a rabbinisztikus törvények ellentéteit korán felismerő Spinozát a rabbikollégium előbb megintésben részesítette, majd a nagy átokkal sújtotta. Descartes filozófiai rendszerének folytatásában hozzáfogott politikai-theológiai traktátusának megalkotásához. A választófejedelem a heidelbergi egyetemen tanszékkel kínálta meg. Függetlenségének megóvása céljából a megtisztelő ajánlatot elhárította magától. Spinoza elfordult Izrael Istenétől és a meggyőződése szerinti igazi Istent kerete, a mindenséggel egybeolvadó teljesség Istenét.

Szántó György vallomása szerint: „Manasse ben Izraellel és rajta keresztül Spinozával és Cevivel azért kellett találkoznom, hogy feleletet keressek a zsidókérdésre, mely Hitler Adolf háborújának egyik alapmotívuma volt.”

*

A szerző távlatos tudása, izgalmas meseszövése, drámai lüktetésű előadása, festői képzeletének szárnyaló költőisége é színes ragyogású nyelvezete nem szorul fölfedezésre.
(Bárd Ferenc és Fia.)
MÁRKY IMRE

Forrás: Tiszatáj I. évf. 8-9. sz. 1947. okt.-nov.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése