„Mindig
a téma talált rám és nem én a témára”, vallja a regény szerzője. Baráti
biztatásra megkapván a témát, az író magába éli a XVII. század három zsidó
nagyságának: a misztikusnak, a forradalmárnak és a filozófusnak küzdelmekkel
terhes és költőileg színezett pályafutását.
*
Manassse ben Izrael a harmincéves háború
idején amsterdami nyomdász, rabbi és tudós könyvek híres szerzője volt. Hitte
és várta a zsidóság megjósolt és immáron közeledő megváltási évét és
világuralmát. Szívós kitartással kopogtatott Anglia bezárt kapuján, hogy végre
ez is felnyíljék a galut hányattatásait szenvedő zsidóság előtt. Öregedő szíve
lángra lobbant a hozzá kitüntetően kegyes Krisztina svéd királynő
ellenállhatatlan szőkesége iránt, mély barátság fűzte a festők fejedelméhez,
Rembrandthoz, aki a zsidó negyedben ütötte fel tanyáját s megjelenhetett
Cromwell színe előtt.
Amíg
Manasse ben Izrael gáncsvetések és hódolások közepette Nyugaton szőtte messiás
álmait, addig Sabbatai Cevi Keleten
kergette a világmegváltás ábrándját. Viharos botrányok és ujjongó ünneplések
között nagy tömeg nyüzsögte körül, amelyben éppen úgy voltak komoly
talmudisták, mint eszelős csavargók. Szónoki erejének rejtélyes varázslatossága
híveinek lelkesedését szinte őrjöngő imádattá fokozta. A Págusz-hegy tetején –
a sófár megfújása közben - kihirdették a huszonhat tartományra felosztott
földgömb uralkodóinak névsorát. („Az ozmán birodalom Sabbatai Cevié!”) A zsidó
világuralom megalapozása céljából nagy karavánnal fölkerekedve,
Konstantinápolyba jutott, ahol a török hatalmasságok börtönbe vetették. A
vértanúság elől a mohamedán hit fölvételével menekült meg, de turbánja
belsejébe „Jave” nevét írta.
Manasse
ben Izrael csiszoltgyémánt-eszű tanítványa volt Baruch (Benedectinus) Spinoza, aki szüleivel Spanyolországból vándorolt
Hollandiába. A talmud és a rabbinisztikus törvények ellentéteit korán felismerő
Spinozát a rabbikollégium előbb megintésben részesítette, majd a nagy átokkal
sújtotta. Descartes filozófiai rendszerének folytatásában hozzáfogott
politikai-theológiai traktátusának megalkotásához. A választófejedelem a
heidelbergi egyetemen tanszékkel kínálta meg. Függetlenségének megóvása
céljából a megtisztelő ajánlatot elhárította magától. Spinoza elfordult Izrael
Istenétől és a meggyőződése szerinti igazi Istent kerete, a mindenséggel
egybeolvadó teljesség Istenét.
Szántó
György vallomása szerint: „Manasse ben Izraellel és rajta keresztül Spinozával
és Cevivel azért kellett találkoznom, hogy feleletet keressek a zsidókérdésre,
mely Hitler Adolf háborújának egyik alapmotívuma volt.”
*
A
szerző távlatos tudása, izgalmas meseszövése, drámai lüktetésű előadása, festői
képzeletének szárnyaló költőisége é színes ragyogású nyelvezete nem szorul
fölfedezésre.
(Bárd
Ferenc és Fia.)
MÁRKY IMRE
Forrás: Tiszatáj I. évf. 8-9. sz. 1947. okt.-nov.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése