Zelk
Zoltán költői életlátását, verseinek alaptónusát ismerve nem jelenthet
különösebb meglepetést az, hogy egy kötetnyi gyermekverset írt. Tavaly
mesekönyve jelent meg, ebben is voltak gyerekversek: gyerekeknek írt
mondókaszerű versikék.
Most
kiadott kötetében azonban egészen másfajta gyerekverseket találunk. Ez a kötet egy teljes gyerekvilágot zár
magába: a korábbi köteteiből ismert proletármiliő elevenedik meg a gyerekbeszédet stilizáló strófákban. Hitelesen, de a korábbiaknál valamivel
lágyabb árnyalatokban: a gyerekversek monoton, mélabús zenéje, néhol tudatosan
primitív rímelése és darabossága is tompítja a nyomor színeit.
Persze,
nemcsak a versek alaphangja idézi korábbi köteteit, hanem költői módszere is:
itt is a szegénység köznapi tárgyaiból
építi fel a proletár környezetet. S ahogy eddigi költészetében valóságos
szimbólumjelleget nyert a szalmazsák, a petróleumszag, a piszkos vödör, a rossz
rugójú dívány – itt meg a „sparherd”, a fásláda, meg a „hokkedli” jelképezik a
proletárgyerek birodalmát, amit a konyha négy fala zár körül. játszótársakká
szelídülnek a köznapi élet eszközei, ezeket a tárgyakat meghitt kapcsolat fűzi hősünkhöz, a konyhába zárt proletárgyerekhez:
A hokkedli öregasszony:
nagyanyó,
a sparherd meg
öregember:
nagyapó.
A
Gyermekbánat nemcsak a miliőrajzban hiteles, hanem a proletárgyerek lélekrajzában is. Egy-két jellemző vonással
érzékelteti a magára hagyott gyerek unalmát, félelmét, dacos haragját,
természet utáni vágyakozását, bámészkodó ábrándozásait:
A konyhában van előbb
este,
mint künn, az udvaron,
kócoshajú árnyak
futosnak
keresztül a falon.
Az egyik a plafonra ül,
másik asztal alatt,
keres magának fekhelyet,
mert nálunk alszanak,
Mert itt alusznak
éjszaka –
s ha holnap felkelek,
ha visszaszöknek a
falon:
én is velük megyek.
Néhány
vonással egy teljes, de nem tágas világot épít fel: számára a gyerekkor nem „királyi
birodalom és emlékek kincsesháza”, ahogy Rilke látja, és nem sóvárogja vissza,
nem idealizálja, mint Kosztolányi a „végtelent, a távol életet”.
„Milyen
mély börtön voltgyerekkorom” – írja egyik korábbi kötetében é két strófával
alább:
Ó kamaszkor! első
szabadulásom!
Kertek,lovak, kutyák…
szép ámulásom
a Homoród partján! Én
ott tanultam
tipegni, ott, a tiszta,
lankás tájon…
Csak ott lettem gyermek
inaskoromban
szemem a világra csak
ott nyitottam,
S ajkatok lesve, gyár
népe, parasztok
Ha szóltatok, már
veletek dadogtam.
E
versekben hiába keresnénk programszerű önéletrajzot, mint szabó Lőrinc
Tücsökzenéjében, vagy Kosztolányinál, nem kétséges azonban, hogy élményeik mögött
teljes hitelével ott áll Zelk gyerekkora.
A
Gyermekbánat kis proletárjának lelkialkata, hangulatvilága két-károm vonásból
összerakható. Távol áll tőle a „Szegény kisgyermek panaszainak” családi
hagyományok és túlvilági hangok iránt egyaránt fogékony, koraérett, erotikus
sejtésekkel küszködő, ideges, érzékeny „polgárgyereke”.
Zelk
érdeme, hogy „horizontálisan” kitágította a gyerekkor élményanyagából fakadt
költészet határait: ezek a megkapóan egyszerű, természetes hangú versek, irodalmilag
„kiaknázatlan” területet, a valóság alig ismert részletét tárják fel.
(Hungária)
VARGHA K.
Forrás: Tiszatáj I. évf. 8-9. sz. 1947. okt.-nov.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése