Vas
István összefoglaló verseskötete a Kettős
örvény felborítja minden eddigi elképzelésünket, melyet a líra feladatáról
és lehetőségeiről alkottunk. Ha az irodalmat a kifejező és ábrázoló műfajoknak,
a teremtő én, vagy a valóság által meghatározott csoportjaira osztottuk, a
lírát feltétlenül az elsőbe utaltuk. A Kettős
örvény meggyőz arról, hogy egy eredeti művész mindig áttörheti az esztétika
korlátozó elméleteit: Vas István könyvét egyfolytában végigolvashatjuk,mint egy
érdekes regényt, az érdeklődés percnyi lankadása nélkül, mindamellett a
legszélesebb és változatosabb hangszerelésű költészet hatását hagyja az
olvasóban. Előttünk a példa: a valóság számtalan arca és a föléje hajló költő
más-más nézőpontja mintegy újraalkotja az átélt világot, a maga szerves, eleven
egészében. Vas István a realista lírikus, akinek a realizmus nem pusztán
stílust jelent, hanem hűséget is az anyag világának igazához.
Hát mit felelnél, mondd,
ha kérdenek,
Vörösmartynak és
Petőfinek?
- - - - - - - -
Továbbadom a századokon
át
a kornak, sorsnak forró
áramát,
s onnan ahova végzetem
vetett,
felmutatok egy emberéletet.
(Egy ifjú költőhöz.)
Óda az észhez a kötet első verse és
utolsó szava az emberek. E két eszme
pólusa körül szikrázik Vas István lírája. Céhbeli gondolkodóhoz méltó, ahogy a
bonyolult fogalmakat megragadja s egyben minden sorát, a legelvontabbat is, a
szenvedély láza fűti: így lesz költészete értelem és szenvedély összefonódásából
az élet teljes egészének kifejezője. „Kell az élet, meg a halál szörnyű egésze
nekem”. Virtuóz rímei, változatos ritmusai, legkivált jambusainak hajlékony
hullámzása megtanít arra, hogy az igazi költő a forma kérdését elsőrendűen
fontosnak tekinti, de csak akkor, ha a forma a kifejezés egyik lehetősége. Vas
István formai változatossága az élet változatossága.
Tetszetős
volna a kötetben tapasztalható „fejlődésről”, az „egyenesvonalú emelkedésről”
beszélni. Vas István érése kétségtelen a már-már klasszikus, utolsó versek
zamatáig. Mégis ez a tökéletesedés a már néhány évvel ezelőtt írott
költeményekben is megmutatkozik: a Húsvéti
ének a testről, a Kérdezed barátném,
vagy A törvény szépsége vetekszik az
Alföld, A békekötés elé, a Villám, fekete ló, a Gyertyaszentelői elégia félelmetes
nagyszerűségével. Legigazibb dicséretük, ha a kritikus bevallja őszinte
fájdalmát, hogy műfajánál fogva csak ennyit szólhat róluk.
(Franklin
Társulat.)
RÁBA GYÖRGY
Forrás: Tiszatáj I. évf.
8-9. sz. 1947. okt.-nov.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése