

Kötetének
versei, bár nem egyhangúan, de mind a dalformát variálják, s mert ez líránkban
ma oly ritka, kellemesen lepik meg az olvasót frissességükkel és magával a
ténnyel, hogy e műfaj még nem hogy nem veszett ki, de új színnel gazdagult. Élő
költőink közül egyedül Weöres Sándor volt eddig az, aki meglepőt és újat tudott
adni a dalforma megporosodott keretei között Mások meg sem kísérelték,
elavultnak vélve és az alaki-újításra törekvő költőink inkább más formákkal
kísérleteztek. Mostanában Kormos az első, akinek mint embernek a bőre, annyira
sajátja a dal. Amennyire sajátja e legtisztább forma, annyira övé képeiben,
nyelvezetében és mondanivalójában az egészséges realizmus. Néha közelít a
transzcendenciához, de ilyenkor is világos, amit mond. Mégis, mondanivalóit
általában a költészetének biztos alakot adó „felszíni” valóságból veszi, s 26
versében pontosan rajzolódik ki eddigi küzdelmes élete, szerelmei és könnyed
borongása s bár minden oka meg volna a komorságra, ha csak utólag is, -
verseiben hetykén szólal meg az a fuvolahang, mely jóval hitelesebb bármely
álnépi „dudaszónál”.
További
útját könnyű kirajzolni: tiszta humanizmusa biztosan fordul át a tudatos
szocializmusba, anélkül azonban, hogy eltokosodás, plakátköltészetté-változás
veszélyeztetné mostani üdeségét. Ennél jóval erősebb egyéniség és tehetség és
kötetének számos verse biztosítja azt, hogy a jövőben sem fog eltévedni sem a
giccs bohócporondjára, sem pedig a valóság fölöttiség kétes „magasságaiba”.
(Versek.
Egyetemi nyomda.)
DARÁZS ENDRE
Forrás: Tiszatáj I. évf.
8-9. sz. 1947. okt.-nov.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése