2019. dec. 8.

Illés Endre (1902-1986): Kevélyek (könyvismertetés)




Egy kisregény, s tíznél több rövid novella – néhány valahogyan az esszé és az intellektuális káprázat között -, ez Illés Endre új kötete. Első könyvének, a Zsuzsának a megjelenése óta öt év telt el; a szigorú műhelygond, a könyörtelen önbírálat nem fizet bő terméssel. A legtöbb novellát már olvashattuk folyóiratokban, ilyenkor mindig ennek a gondosságnak és mértékismerésnek az ízében éreztük meg összetartozásukat, sajátságos egyezésüket. Most a kötetbe gyűjtött régi és új írások közös jegyei mélyebb, bensőbb közös törvényről beszélnek. Egyfolytában olvasva a könyvet, „izgalmasabbnak” és lényegesebbnek tűnik a novellák születésének belső, művészi-emberi genealógiáját kutatni, mint megkeresni és megvilágosítani helyüket az irodalom folyamatosságában.

A novellákban ábrázolt világ: környezet, emberek, sorsok zártan azonosak. A díszletek: Nápoly, Capri,Firenze, olasz tengerpart és a budai hegyek villái, a belváros külön-világ lakásai. (Az utóbbiak az ábrázolás finomságában valami heves és reménytelen nosztalgiával lebegnek a klasszikus tájak felé.) S az események szűkebb színtere, alkalma: operák, vadászatok a havas erdőn, párbaj a lovardában, vacsora az előkelő étteremben, vitorlázás a Balatonon, autóút a fenyők között.

De nemcsak a témák kerete változatlan, belül a kereteken mindig ugyanaz a klasszikus igényű „analyste terrible” kutatja, szinte görcsösen, ugyanazokat a végsőkig kiélezett motívumokat, helyzeteket. A kisregény hőse, az elvált férjkényszerű várakozásban régi felesége holtteste mellett felvillanó képekben idézi fel a közös múltat. Éber könyörtelenséggel vetkőztetni az emlékeket, két egymástól idegen ember közös életét, melyet a polaritások olcsó vonzódása tett közössé. a vak kíváncsiság és a sznob képzelgés. Megalázásnak és megalázottságnak szinte zenei motívumai szállnak fel a megelevenedő élménytöredékekből.

S a kis novellák anyaga: valakit egy „csúnya história” kapcsán lelőnek párbajban; fiatal nő vadászsétán szemével és hangjával megszelídít egy őzt, de megsimogatás után megüti, hogy az állat „megtanulja, mi az ember”; étteremben értelmetlenül és oktalanul megaláznak egy embert; a fiatal tanítványlány pajtásos kacérságát bemocskolja egy véletlenül megtalált „förtelmes” fénykép, melyet titokban készített testéről öregedő professzora; egy szenvedélyében közönséges nő kínosan-szánalmasan megvallott szerelmét fölénnyel utasítja vissza a választott férfi. Legbensőbb magjában mind azonos téma: tragikussá duzzadt kicsinyességek, – de ezek a kicsinyességek a lélek feszültséggel telt gócai. Az egyéni felszín lomjai alatt az egyéni valóság „megfejthetetlen bénulásai, régi sérülései” élnek és könnyen támadnak melléjük újak.

Hogyan növekszenek ezek a témák novellákká? „Teljes világítás”, ezt a címet viseli a kötet egyik darabja. Valóban Illés Endre minden írásában teljes a világítás, - kicsit talán úgy, mint a dezinficiált hangulatú műtőkben. Ez a fény megkeres minden sötét sarkot, s oda világít legélesebben, ahol még valami homályos maradna. A figurák is úgy lépnek elő, - nyugtalanul és előre terhesen valami közelgő veszélytől, melynek magját már magukban hordják, - mintha szereplésük a novellában egyensúlyuktól, természetes rendszeretetüktől. (Kísérleti nyulak viszolyognak így a laboratórium szokatlan levegőjében.) Sorsuk nagyjából egyforma lesz: valaki szenvtelenül, vagy kedélyesen, vagy kiábrándultan megalázza őket, kitakargatja lelkük sérüléseit, megvillanyozza lelkük bénulásait. Epizódjuk után – melynek tanúi leszünk -, majd kiugranak egy emeleti ablakon, halálos párbajt vívnak, öngyilkosok lesznek, vagy csak tovább mennek egy kínos-arcpirító, egy új súlyos sérüléssel.

Illés Endre következetesen kegyetlen teremtett alakjaihoz. Több ez – vagy nem -, mint a stílus és kritikai igénynek kizárólagos ihletforrássá, művészi principiummá válása? Önkritikája mindenesetre rendkívüli erejű és tulajdonságú, nemcsak kézhez szokott építőmérce, hanem elv, szemlélet, cselekményt teremtő erő. Lehet-e megbocsájtó, megértő, derűs vagy könnyelmű alakjaival szemben az író, aki könyörtelenül precízen, szavak és mondatok biztos és gépies mérlegelésével ír, pontos kézzel gyomlálva ki sorai közül még a tetszetős és kellemes gyomokat is? Ugyanakkor stílusa nagyvilágian – aszkétikusan könnyed -, de könnyedsége ritkán oldja könnyűvé, lebegővé az írások élményanyagát.

„Egyetért, vagy ironizál?” – tette fel a kérdést Illés Endre egy régebbi kritikusa. Külön egyik sem, de együtt mind a kettő egyetért és ironizál. Alakjaival, velük szenved, nem ítél el senkit közülük és nem emel fel senkit. Világa zárt, s Illés Endre belül él ezen a zárt világon. A magas műveltség s a klasszikus dekadens polgáriság világa ez – a „kevélyeké” -, s Illés Endre ennek a világnak a valóságtitkait vadássza. Mert anyaga mégis a valóság, a résznyi valóság. Ő maga így fogalmazza ezt: „Egy titok mindig csak annyi, mint a valóságnak harmada vagy tizede De mindig csakaa valóság tud titok lenni, a tört „valóság, a kevés valóság”. S az indulat képletét, melynek erejére alkotás lesz a tört valóságból, így határozza meg: „A szeretet a legnemesebb halál,… közömbössé könnyen válunk,… de milyen forró és boldog indulat ellenséggé válni”. Ez a forró indulat biztosítja izolációját, fölényét a „kevélyek” zárt világán belül, - de ha vállalná az egész valóságot, mennyivel többet mondhatna erről a világról, melyről olyan kevés valóságosat, hiteleset mondtak még.
CZIBOR JÁNOS
(Franklin)

Forrás: Tiszatáj I. évf. 8-9. sz. 1947. okt.-nov.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése