2019. dec. 8.

Rába György (1924-2011): Búvár (könyvismertetés)





Fiatal költőink, következetesen: oldott-egyéniségek s viszonyítva az előző nemzedékhez, jóval rugalmasabbak, alakíthatóbbak, mint nagy elődeik s nem a „hegybontás” módszerét követik, inkább használnak vargabetűket s nem törik át a gátat, de alámossák, így haladnak előre öntudatos fejlődésükben az egyénenként kitűzött célok felé. Rába György egészen más, teljesen kivétel. Ő az „egyenes folyosó” útját választotta, s ha az első kötete, az „Úr vadászata” óta elért eredményeit felmérjük, bizony felötlik a kérdés: vajon mégis nem jobb-e a Rába által követett út? Mert bár a nyílegyenes út torlaszai Rábát megérezni versein, sokszorosan megsebezték és első versei kamaszos kedvességét és néha csinált csillogását elfakították, sőt lekoptatták, de a „Búvár” versein e sminkből semmi sem maradt, mindjárt az őszinte alapszín kerül szemünk elé és igazi ez a meztelenség, s egy-két képben, már majdnem monumentális. (Pl. a „Nyugtalan batáron” néhány szakasza.) És még említhetnénk néhány példát, kiragadva innét-onnét, de Rábánál ez fölösleges, mert a legjelentéktelenebb verse is igazolja az igazi költőt, az olyan költőt, aki mint emberis ki tud állani minden verse minden soráért. Rába nem csinálja a verseket, nem „ihli”, okkal inkább sajátja minden verse, valósággal úgy vedli le őket, mint kígyó a bőrét és ugyanúgy, ott is hagyja. Ez nem a versek „adjusztálására” akar célzás lenni,mert e versek kivitelezése igazán kifogástalan – arról van szó, hogy Rábánál bármily keveset is ír, túl gyors az iram, kötetének mindegyik verse annyira más mondanivalójában és hangulataiban, hogy ezt nem azzal magyarázhatjuk, mintha költőjük a válogatásnál túl sok „összekötő” verset hagyott volna ki és ezért nem tudnánk két vers közt az összefüggést rekonstruálni – de Rába „pillérei” túl messze vannak egymástól.

Célratörés ez a rohanás, vagy menekülés?

Itt érezzük meg azt a veszélyt, amely a kitűnő költőt, nem mint művészt, de mint embert fenyegeti. Az erős lelki-pedantéria, a meg nem alkuvás és ezzel egyidőben a fokozott érzékenység próbára teszik, bár felnagyítják erejét és egyéniségét, fokozott lökést adnak a továbbhaladáshoz és előre kiszámíthatóvá teszik pályáját,mindig fölfelé, a társtalanság, az űr felé.

Szerényen megkérdezzük, nem a „Búvár” élményt jelentő, legjobb verseinek (mint az Eső, Apámmal beszélgetek, Búvár, Hazám helyett, Imbolygó határon) nagy tehetségű íróját, nem a költőt, akiért igen nagy kár volna, s a kit az emberrel együtt féltünk, de magát az embert, hogy a bírálat elején nem tévedtünk-e mi is, mármint abban, hogy valóban annyira jó és helyes-e járni azon a „túl-egyenes folyosón”?
(Versek. Hungária.)
D. E.

Forrás: Tiszatáj I. évf. 8-9. sz. 1947. okt.-nov.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése