2019. dec. 8.

Molter Károly: Örökmozgó (könyvismertetés)



- Életkép 3 felvonásban -

A színdarab időszerű kérdést bogozgat: a polgári renden levők gyógyíthatatlan úrhatnámságát. Egy székely kisváros úri kupaktanácsa forgolódik előttünk. (Állandó színhely: az öreg Gyaraki vendéglője.) Lényegileg ennek az úri klikknek a szociológiai képe rajzolódik elénk, amennyire ez egy vendéglő szűkre szabott „színpadon” lehetséges. Ezek az „urak” mindenekelőtt nagyképűek: a kitüntetettet úgy ünneplik, mint valami providenciális államférfit, de egyébként sanda gyanúval lesik egymást és ha az egymás utálása kirobban belőlük (mint pl. a III. felvonás 11. jelenetében), kitűnik, hogy milyen jól ismerik egymást. De azért, ha csúnyán tudnak is egymásról csúnyákat mondani, életük tartalma és szociológiájuk mottója mégis az: urak vagyunk. Jó úrnak lenni – az öreg Gyuraki is valami úri dologgal – bizottsági tagsággal – akarja tisztes polgári múltját megszépíteni. Nagyobbik lánya, Zsuzsika is azzal bizonytalankodja végig a darabot, hogy nem tudja eldönteni. ügyvédné legyen-e belőle, vagy Bedő Pali mellé szegődjék, aki ugyan talpig ember, de csak afféle „mindenes”. Igaz, olyan értelemben is az, hogy mindenhez ért: ő szerkeszti székely eszével az „örökmozgót” – afféle zenélő, flekkensütő masinát. De hiába, nem úriember és nem – párbajképes.

A bonyodalmat okozó motívum – Zsuzsika kezéért a vendéglő úri törzsvendégei versenyt hirdetnek és rendeznek meg holmi „feltalálók” között (Bedő Pali is „feltaláló”) – erőltetett és bántó is (érzi ezt maga Zsuzsika is), de jó alkalmat ad az írónak, hogy színes, érdekes, feszült helyzetekkel telített drámai cselekményt szerkesszen meg.
VAJTAI ISTVÁN

Forrás: Tiszatáj I. évf. 8-9. sz. 1947. okt.-nov.
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése