2019. szept. 22.

Jakab Ödön: A mi harangjaink




Szegény az én falum, hol a bölcsőm rengett,
Nemigen találni annál szegényebbet.
De ha egyebekben el is van maradva
Van is olyan két öreg gyönyörű harangja,
Hogy azt már akárhol
Megirigyelhetnék az én falucskámtól.

Aki még az én kis falumba nem lakott,
Nem is tudja, hogy mik a szent vasárnapok.
Hiszen a vasárnap kedves másfelé is,
De nem olyan szines, nem olyan kedves mégis,
Hiányzik hozzá a mi két harangunk édes muzsikája.

Azok a harangok mihelyt megszólalnak,
Vége van ott minden hétköznapi bajnak.
Megszépül a falu nyüzsgő tarka néptől,
Virit a sok lánytól, bokrétás legénytől.
S az utcán végig rezedaillatok fuvallata érzik.

Hát még aztán, mikor temetés van nálunk,
Azt tegyék meg mások, amit mi csinálunk.
Ha már a halottat sirnak kell adni,
Olyan harangszóval, olyan édes-bússal, lágyan altatóval.

Óh, az a két harang minden ott a népnek,
Éltető gyámola sok közös érzésnek.
Csüggedésben remény, vigasz a bánatban,
Riasztó hirnök, ha vész közeleg váratlan.
Hogyne szeretnék hát a jó Istennek ez áldott ajándék ajándékát.

Mig boldog gyermekkor mosolygott felettem,
Azt a két harangot én is be szerettem.
Lágy zengésükhöz be sokszor merengék el,
Be sokat hintáztam karjuk kötelével.
Vagy néztem a távol kéklő hegyeket a torony ablakából.

S bár tőlük az élet immár rég elhajtott,
Régi szeretettel csüngök most is rajtok.
Most is csak azt vallom, most is úgy találom,
Több olyan két harang nincsen a világon.
Lehetnek nagyobbak, de olyan szép hangjuk nem lehet azoknak.

Mehetek én a föld bármely szegletébe,
Messze tartományok idegen helyére,
Nagy tengerek, bércek zárhatják el tőlem,
Az én kis falumat, az én szülőfüldem.
Mégis minden ponton mindig hallom, mikor harangoznak otthon.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése