2015. júl. 12.

Lányi Viktor (1889-1962): Muzsika fagypont alatt



-         Hol voltál tegnap este?
-         Operában.
-         Mit adtak?
-         Fideliót. Csuda klassz volt.


A hatos villamos peronján kaptam el ezt a kis párbeszédet, két fiatalember zenei dumájából. Egyikük később „jópofa” zeneszerzőnek mondotta Beethovent, mire a másik hanyagul megjegyezte:

-   - Igen, igen. Csak én már unom azt a kilencediket. Nem mondom, ha Toscanini dirigálja… Te, a haveromnak van egy művészlemeze. Ilyen tuti!

Eltűnődtem ezen a minden áhítat nélküli Beethoven-értékelésen. Vajon klassz” pesti nyelven annyit jelent, mint – klasszikus?

*

Hát igen, egyes klasszikus zeneszerzők népszerűsége vitathatatlan. Bizonyára összefügg ez a gépi technika zenekonzerváló és zenenépszerűsítő hatalmával. Rádió és grammofon vetélkedve közreműködnek azon, hogy a nagy muzsika hallgatása és élvezete kaszt-kiváltságból mindenki közkinccsé válhassék.

Ennek általánosságban örülni kell, hogy az olcsó és rendszertelen élményhabzsolás ne tompítsa el a lelki fogékonyságot az iránt, hogy mi az igazán szép és mi a tartalmatlan ínyencség a muzsikában. Sokat hallunk az infláció, vagyis a pénzhígítás elleni küzdelemről. A zenehígításnak is vannak káros hatásai. Ellenük a legjobb védekezés, ha minél szélesebb tömegek ránevelődnek az aktív zenélésre.

Aktív zenélés… Könnyű mondani, de valljuk be, most, fagypont alatt sok komoly nehézsége van. A zongorák dideregnek, a hegedűk „citeráznak” a fűtetlen lakások mélyén. A hangversenytermek is hovatovább kénytelen-kelletlen téli szünetet tartanak. Ha az az esztétikai jó mondás, hogy az építészet megfagyott muzsika, betű szerinti igazság lenne, akkor ennek igen jó hasznát lehetne venni mostanában – az újjáépítési munkálatoknál.

*

Szerencsére nem mindenütt fagyoskodik a zene múzsája. Az Operában például aránylag tűrhető az atmoszféra, s a lelkekre legtöbbször jóleső hévséggel hat, amit a színház buzgó együttese nyújt. Az a Fidelio-előadás például, amelyről az én két villamosbeli útitársam cserélt eszmét, bizonyára sokunkban gyújtott éltető szikrát. Hiszen ez a fölséges alkotás a szabadság, a fölszabadulás operája! Hogy napjainkban mennyire aktuális, azt mindenki átérzi, hogy a földalatti tömlöc sápadt, meggyötört lakói a napvilágra vánszorognak és ajkukon megzendül a rabok örökszép kórusa. Vagy mikor a zsarnokság üldözöttjét, a halálra szánt Florestánt, a megásott börtönsír szélén az utolsó pillanatban megmenti hűséges hitvese, a férfiruhában életveszélyes vakmerőséggel „illegális” kalandra vállalkozó Leonóra. Mily ismerős borzalmak, mily életünkbe vágó megkönnyebbülés!

És mily érdekes,mennyire megkapó Szabolcsi Bence kitűnő tanulmánya, melyet „Rémdráma” cím alatt írt Rékai András szép kiállítású, „Opera” folyóiratának tartalmas karácsonyi számában. „Hinnétek-e tizennyolcadik század emberei – írja a kitűnő zenetudós -, hogy vannak földalatti pincebörtönök, ahol halálra szánt emberek fuldokolnak a sötétben, ahol éjszakánként hóhérok gyötrik a rabokat? Tudjátok-e, hogy vannak borzalmas ciszternák, ahol éjféli sötétben sírokat ásnak a pribékek? Feldúlt lakások, ahol a roncsolt bútorok alól megbújt üldözöttek halálfélelme liheg? és börtönudvarok, ahol elkínzott tüdők esengenek levegő és napfény és szabadság után?”

Mi, a 20. század emberei, tudjuk mindezt, mert átéltük tavaly ilyenkor. És a fájó emlékekre Beethoven zenéje ad enyhülő balzsamot.

Forrás: Fényszóró 2. évf. 3. sz. (1946. január 15.)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése