Gyulai Pál 1860-1870 között készült fénykép
forrás: mek.oszk
„A
pártatlanság divatos fogalma a maga valódi értelmére visszavezetve nem egyéb,
mint a meggyőződés hiánya: tehát vagy a tehetetlenség érzete, vagy a
szkepticizmus.”
A
fent idézett sorokat Gyulai Pál írta, kit nemrégiben, a „pártpolitika” elleni
fejtegetéseiben Török Sándor tanúnak hívott a maga igaza mellett. A tanú, mint
látjuk, Török Sándor ellen vall, de ugyanezt tennék a többiek is, a szelem
legkülönbjei. Petőfi kevésbé szelíd hangon, mint Gyulai Pál.
De
maradjunk a polémia szelídebb formájánál, tehát a szelídebb tanúnál. Az igazság
mindenképp a legszigorúbb valami: Gyulai Pál pedig a „tiszta igazat vallja”.
Például a következőben is:
„Ki
a párt eszméje ellen vív donkihotei harcot, az emberiség fejlődését akarja
megakadályozni, ki a pártosság fogalma alá mer sorozni minden mély és őszinte
meggyőződést, az emberi hitet gyalázza meg és a hitetlenséget dicsőíti.”
Minden
mély és őszinte meggyőződést – ismétlem Gyulai Pál szavait megkérdezem: hogyan képzelik el a „pártok
feletti, szabad” írók azon társaikat, kik egy pártnak is harcosai? Nem tudják
elképzelni, hogy éppen „mély és őszinte meggyőződésük” miatt azok? S úgy hiszik-e, hogy a költőnek, ki
történetesen tagja vagy híve valamelyik pártnak, előre megfogalmazott silabuszt
nyújtanak át, melyet rímbe kell szedni, hogy így az egyedül engedélyezett
pártverssé váljék? S hogy a „pártkritikus”, mielőbb bírálatát megírja, megnézi
noteszében mi dicsérendő, mi elvetendő és aszerint dicsér vagy marasztal?
Nem
ismeri a társadalmat, az emberi közösséget a maga bonyolultságában, a dolgok
ezernyi összefüggéséről, determináltságáról mit sem tud az, aki nem látja a
minden pártkötöttségnél erősebb társadalmi kötöttségeket. S van, akit az
óvatosság, sőt a gyávaság köt. Nincs okom arra, hogy virágnyelven beszéljek,
hogy elhallgassam: a felszabadulást megelőző huszonöt év alatt összesen nem
hangzott el annyi felszólalás az irodalom szabadságának érdekében, mint az
utolsó nyolc hónapban. S miért? Talán most ítélik oda az irodalmi díjakat,
illetve ellenőrzik azok odaítélését párt-, osztály- és faji szempontok szerint?
Talán most hurcolják vádlottak padjára a költőket? Ezt, vagy az utolsó hónapok
ilyen tendenciáját senki sem állíthatja. Miért hát az „írói függetlenség”
hirtelen é ádáz féltése? Gondolhatunk-e másra, mint egy – lehet nem is egészen
tudatos – megelőző támadásra az esetleg jelentkező számonkéréssel szemben?
Amely esetleg nem is a szellem embereinek a szellemellenesség mellé állását,
csak a néma tűrést, a gyáva hallgatást kérné számon? Én erre gondolok: a
úgynevezett „apolitikusok” önigazolása ez a hirtelen buzgó védelme az „írói
függetlenségnek”.
S
mindezt már nem is Török Sándor felé mondom. Hiszen nincsen egyedül, az írói
szabadság azelőtt néma harcosai harsán sereggé nőttek e hónapokban. Török
Sándornak a „pártkritika” ellen volt szava, őellene az általa hívott Gyulai
Pált idéztem. Remélem, most, utólag sem tiltakozik a tanú megesketése ellen…
Tárai ellen hadd idézzem Petőfi, Ady, József Attila költészetét. A három
óriásét, a nagyságot, a három univerzálist, a három formateremtőt a formát
reklamálók ellen.
Azok
ellen, akiknek irodalomról vallott fogalmaik s az irodalom általuk hirdetett
kritériuma, ha valóság lenne: Petőfinek csak szerelmes és tájversei
maradhatnának meg – de Petőfi maradna-e az így megkorrigált költő? Persze akkor
sem maradna az, ha csupán az Apostolt,
az Akasszátok fel a királyokat és
többi forradalmi verseit írta volna.
Most,
e sorokat írva, érzem, hogy egy úgynevezett pártember sohasem lehet annyira
irodalomcsonkító és fogalomszűkítő, tehát irodalomellenes, mint az úgynevezett
párton felüliek harcosa. Sohasem jutna eszébe, hogy a költőt elmarasztalja
szerelmének versbemagasztosításáért s azért a varázslatért, mely lüktető,
hullámzó verssorokká varázsolja a réteket, hegyeket, csillagokat. Mert a
„pártember” tudja, hogy lélek és test, tenger és gőzmozdony, erdő és
párthelyiség nem azonos fogalmak. S mert maga is síró, nevető, szerelmes ember,
vagyis ember, azt is tudja, hogy a szerelmi líra a költészet legtermészetesebb,
legőszintébb s legörökebb megnyilvánulása.
De:
sok minden van még e földön. Zsarnokság és szolgaság. Gonoszság és nyomor. S
vannak, kik bányavíz rágta bakancsban csillét tolnak s vannak mosónők, kik
„korán halnak”…
Aki
költő, tudja ezt. S aki költő, az a teljességet zengi. A napszakok táncát
éppúgy, mint a zsarnokság elleni harcot. A hajnali egek fényességét éppúgy,
mint a proletárlakások sötétségét. A szerelem boldogságát éppúgy, mint a
kizsákmányoltak boldogtalanságát. És persze, mert költő, a kizsákmányoltak
harcait is. És pártos, igenis, pártos! Mert a csillagok, a tenger, szerelem, a szabadság, a szegények pártján
áll. Mert tudja, hogy „Igaz nélkül nincs valódi szép”.
S
ezt ugyancsak Gyulai Pál mondta.
Forrás: Fényszóró 1. évf. 18. sz. (1945. november 20.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése